Wednesday, January 1, 2020

ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΣΥΝΑΞΗ ΤΩΝ ΠΡΟΚΑΘΗΜΕΝΩΝ ΤΟΥ ΑΜΜΑΝ


ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΣΥΝΑΞΗ ΤΩΝ ΠΡΟΚΑΘΗΜΕΝΩΝ ΤΟΥ ΑΜΜΑΝ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Αινιγματική η Ανακοίνωση του Πατριαρχείου Αντιοχείας αναφορικά με την επίσκεψη του Σεβ. Αρχιεπισκόπου Κυριακουπόλεως κ. Χριστοφόρου (του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων) στην Δαμασκό. 

Ο Σεβ. Κυριακουπόλεως παρέδωσε γράμμα στον Πατριάρχη Αντιοχείας, εκ μέρους του Πατριάρχη Ιεροσολύμων για την σύγκληση “Σύναξης” των Ορθοδόξων Προκαθημένων τον Φεβρουάριο στο Αμμάν για το Ουκρανικό.

Α.) Στην απάντησή του ο Μακαριώτατος Αντιοχείας δεν διευκρίνισε αν είναι διατεθειμένος

1.) Να συμμετάσχει στην “Σύναξη” των Προκαθήμενων χωρίς την παρουσία του Οικουμενικού Πατριάρχη και των πλείστων Ορθοδόξων Εκκλησιών,

2.) Αν θα παραστεί στην “Σύναξη” υπό την προεδρία του Ιεροσολύμων,

3.) Αν θα παραστεί στην “Σύναξη” και θα προεδρεύσει ο ίδιος

Ας δούμε και τις τρεις περιπτώσεις: 

1.) Αν είναι διατεθειμένος -ή και αποφασισμένος- να συμμετάσχει στην “Σύναξη” του Αμμάν, παρά την δεδομένη απουσία του Οικουμενικού Πατριαρχείου και των πλείστων Ορθοδόξων Εκκλησιών, τι ακριβώς ελπίζει από την “Σύναξη”, εκτός από την Συνοδική κατοχύρωση και επισημοποίηση του υφισταμένου Σχίσματος της Εκκλησίας της Ρωσσίας από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, το Πατριαρχείο Αλεξανδρείας και την Εκκλησία της Ελλάδος;

2.) Αν, πάλιν, παραστεί στην “Σύναξη”, υπό την προεδρία του Ιεροσολύμων, σημαίνει ευθεία διαμφισβήτηση του πρωτείου του Κωνσταντινουπόλεως.

Σ’ αυτή την περίπτωση θα καταστεί σαφές, ακόμη και στον εκ γενετής τυφλόν της παραβολής, ότι η “Σύναξη” του Αμμάν συνέρχεται, με αφορμή ή απλώς με πρόσχημα το Ουκρανικό και με πραγματικό και απώτερο σκοπό την υφαρπαγή του πρωτείου του Κωνσταντινουπούλεως.

3.) Αν πάλιν προεδρεύσει της “Σύναξης”, ως ο τρίτος τη τάξει Πατριάρχης της Ορθοδοξίας, αφού θα είναι απόντες οι Πατριάρχες Κωνσταντινουπόλεως και Αλεξανδρείας, τότε η παρουσία του θα είναι οπωσδήποτε λιγότερο προβληματική.

Στην “Σύναξη” του Αμμάν συμμετοχή δήλωσαν ήδη οι Εκκλησίες της Τσεχίας και των Σλοβακικών χωρών και της Ρωσσίας. 

Οι υπόλοιπες Εκκλησίες -συμπεριλαμβανομένου και του Οικουμενικού Πατριαρχείου- την αγνόησαν ή κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους, 

1.) είτε διότι την θεωρούν ανάξια προσοχής, 

2.) είτε επειδή πιστεύουν ότι δεν έχει καμία ελπίδα να τελεσφορήσει, 

3.) είτε επειδή φοβούνται ότι θα δημιουργήσει μεγαλύτερα προβλήματα από αυτά που θα λύσει.

Ας ελπίσουμε ότι ο Πατριάρχης Αντιοχείας θα διευκρινίσει σύντομα τις προθέσεις του.

Σε κάθε περίπτωση βέβαια, ούτε που χρειάζεται να υπογραμμίσουμε ότι η "Σύναξη" του Αμμάν συνέρχεται παράτυπα, αφού ο Ιεροσολύμων ουδεμία δυνατότητα έχει από το κανονικό δίκαιο να συγκαλεί Πανορθόδοξες Συνάξεις ή Συνόδους.

Οι περί του αντιθέτου απόψεις του σεβαστού π. Βασίλειου Βολουδάκη δεν έχουν καμμιά απολύτως αξία νοούμενου ότι δεν τις στηρίζει στις αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων και στην πράξη της ζωής της Εκκλησίας.

1 comment:

  1. Άλλη μια ξεφτίλα και αποτυχία για την "τρίτη Ρώμη". Μάλλον δύο και ο κούκος θα είναι, ούτε κάν τρεις. Πότε θα καταλάβουν οι μοσχοβίτες ότι όλα τα "όπλα" που χρησιμοποιούν εναντίον του οικουμενικού Πατριαρχείου, το μόνο που κατορθώνουν μόλις καταχνιάζει η σκόνη είναι τελικά να ισχυροποιούν τη θέση του;

    ReplyDelete