Thursday, September 1, 2016

ΜΑΝΓΚ-ΛΟΝΓΚ-ΓΙΑ


ΜΑΝΓΚ-ΛΟΝΓΚ-ΓΙΑ

Του θεολόγου κ. Ανδρεα Κυριακού
=====

Αναγκάζομαι να επιστρατεύσω μια χαρακτηριστική … κινέζικη φράση (που σημαίνει τυφλός, κωφός, άλαλος) μελετώντας το χθεσινό άρθρο του κυρίου Κωνσταντίνου Νούση στο «Αμήν». Με αφορμή την αντιπαράθεση, σχετικά με το τι φρονούσε ο Άγιος Πορφύριος ο Καυσοκαλυβίτης, ο ως άνω θεολόγος έρχεται, εν πρώτοις, να περιθωριοποιήσει τις διαχρονικές θέσεις των Πατέρων. Βλέπει «ειδωλοποίηση της πατερικής θεολογίας, αντίστοιχο με την προτεσταντική αρχή της sola scriptura». Δεν χρειάζεται να είναι κανείς μάντης για να μας αποκαλύψει το πραγματικό φρόνημα του κ. Κ. Νούση. Επειδή οι Άγιοι Πατέρες διαχρονικά στήριζαν τους ιερούς κανόνες και την παράδοση της Εκκλησίας αυτός (και τινες άλλοι) θέλει να σκέφτεται μεταπατερικά. Θέλει να βάλει τους Πατέρες στο χρονοντούλαπο της ιστορίας και να τους αφήσει, ουσιαστικά, έξω από το παιχνίδι. 

Ας έλθουμε όμως στο ψητό. Η όλη  υπόθεση είναι οι Διάλογοι μετά των αιρετικών, ή όπως δογμάτισαν στο Κολυμβάριο, οι «σχέσεις μετά του λοιπού χριστιανικού κόσμου». Ο κ. Κ. Νούσης θεωρεί ότι «η ορθότερη στάση είναι …η μέση οδός. Ούτε η φοβικότητα δηλαδή και άρνηση των διαλόγων και επαφών, ούτε φυσικά και απροϋπόθετες και κατακριτέες συγκρητιστικές ενέργειες κατά τη διεξαγωγή τους». Κατ’ ουσίαν εδώ παρουσιάζεται ένα ψευδοδίλημμα το οποίο αγνοεί προκλητικά την σύγχρονη πραγματικότητα. Κι εξηγούμαι: Εμείς οι Χριστιανοί, κατά το λόγο του Απ. Πέτρου, είμαστε υποχρεωμένοι να δίδουμε, πάντι τώ αιτούντι, λόγον περί της εν ημίν ελπίδος. Αυτό εφάρμοσε ο Κύριος στο ευαγγέλιο (βλέπε το διάλογο του με τη Σαμαρείτιδα, το διάλογο με το φαρισαίο Νικόδημο). Αυτό έπραξε ο Απ. Παύλος στην Αθήνα, ενώπιον του Ηρώδου στην Καισάρεια, το αυτό έπραξε ο ίδιος ο Απ. Πέτρος ενώπιον του Συνεδρίου. Αυτό έπρατταν οι μάρτυρες ενώπιον των διωκτών τους και οι Πατέρες ενώπιον των αιρετικών (Άγ. Σπυρίδων, Άγ. Νικόλαος). Τι έπραξε ο Άγ. Κύριλλος ενώπιον των Χαζάρων; Υπερασπίστηκε τη χριστιανική πίστη. Σε ποιες ενέργειες προέβη ο Άγ. Γρηγόριος ο Παλάμας, όντας αιχμάλωτος των Αγαρηνών στην Προύσα; Υπερασπίσθηκε με σθένος τη χριστιανική πίστη. Αυτό, πάλιν, έπραξε ο Άγ. Νικόλαος Κασάτκιν ενώπιον του Ιάπωνος σαμουράι που ήταν έτοιμος να τον σφάξει. Αυτό είναι το πλαίσιο των Διαλόγων κι ας αφήσει ο κ. Νούσης τα ανωτέρω ανούσια κι έωλα περί δήθεν «ειδωλοποιήσεως της πατερικής θεολογίας». 

Ας έλθουμε, όμως, στους σύγχρονους διαλόγους: Πού είδε ο κ. Νούσης τα ανωτέρω στοιχεία; Εδώ και δεκαετίες οι ημέτεροι, αντί να υπερασπίζονται την Ορθοδοξία προβαίνουν σε συνεχείς παραβιάσεις των ιερών κανόνων με συμπροσευχές με τους αιρετικούς. Να θυμίσω την παρουσία του κακόφρονος Πάπα Φραγκίσκου στον εσπερινό της 29.11.14 στον πατριαρχικό ναό στο Φανάρι και τους ύμνους προς αυτόν, την πατριαρχική ευλογία στους Παπικούς σε Παπικό ναό (φραγκοκκλησιά) της Πόλης, τη συμφωνία του Μπαλαμάντ του 1993, τις υποχωρήσεις σε θέματα Πίστεως στο Πόρτο Αλέγκρε και το Πουσάν και πλείστα όσα άλλα.


Θεωρεί ο κ. Κ. Νούσης «ότι δεν μπορούμε να και δεν επιτρέπεται να διαλεγόμαστε συγκρητιστικώ τω τρόπω.» Εδώ και συμφωνούμε και προσυπογράφουμε δι’ αμφοτέρων των χειρών. Ας κάνει τον κόπο να αντιληφθεί ποιοι το πράττουν στις πονηρές ημέρες μας, ας τους καταδικάσει ευθέως και προσωπικώς κι ας μη εφευρίσκει «μεταπατερικά» ψευδοδιλήμματα.

No comments:

Post a Comment