Η ΑΝΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΑΡΙΣΤΕΙΔΗ ΠΑΝΩΤΗ, ΓΙΑ ‘’ΔΥΟ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΗΣ ΑΥΤΗΣ ΜΙΑΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ’’
Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
=====
Στο πρόσφατο κείμενο του καθηγητή κ. Αριστείδη Πανώτη, που τιτλοφορείται «Η προϊστορία της Διορθοδόξου Συνόδου – Προς καταλαλούντες την Αγία Σύνοδο», αναφέρονται μεταξύ άλλων τα εξής: «Και την πρώτη και την δεύτερη χιλιετία ποτέ δεν αμφισβητήθηκε η εκκλησιολογική υπόσταση αυτής της Εκκλησίας, απεναντίας στην Ιστορία έχουμε επανειλημμένες απόπειρες γεφύρωσης των δύο Εκκλησιών της αυτής Μίας Εκκλησίας με διαλόγους των εκατέρωθεν Ιεραρχιών τους».

Η αναφορά αυτή μας θύμησε αυτό που διαβάσαμε σε κείμενό του κ. Γρηγόριου Λαρεντζάκη, καθηγητή του Πανεπιστημίου του Graz, που τιτλοφορείτο «Εκκλησία και Εκκλησίες σε σχέση με την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Ορθοδόξου Εκκλησίας». Στο κεφάλαιο του κειμένου του, που επιγράφετο ‘’Εκκλησία και Εκκλησίες’’ ανέφερε τα εξής: «Οι αντιδρώντες αναφέρονται και επικαλούνται το Σύμβολο της Πίστεως και ισχυρίζονται ότι με την έκφραση ‘’Εις Μίαν Αγίαν, Καθολικήν και Αποστολικήν Εκκλησίαν’’ εννοείται αποκλειστικώς και μόνον η Ορθόδοξος Εκκλησία». Στην Ορθόδοξη Εκκλησία όταν το Σύμβολο της Πίστεως όταν λέμε ‘’Εις Μίαν Αγίαν, Καθολικήν και Αποστολικήν Εκκλησίαν’’, την Ορθόδοξη Εκκλησία σαφέστατα εννοούμε.
Ο τότε καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Β. Ιωαννίδης, εις το Επίσημον Δελτίον της Εκκλησίας της Ελλάδος «Εκκλησία», 1ης Ιουνίου 1954 σημείωνε το εξής: «Η Ορθόδοξη Εκκλησία κατέχει πλήρη και αναλλοίωτον την διδασκαλίαν και την παράδοσιν της μιας, αρχαίας και αδιαιρέτου Εκκλησίας και υποστηρίζει και πιστεύει ότι είναι η Una Sancta, η συνέχεια της Αποστολικής, αρχαίας και αδιαιρέτου Εκκλησίας. Δεν έχει παραλλάξει ουδέν, εξ όσων παρέλαβεν».

Η Μία Αγία Καθολική και Αποστολική Εκκλησία δεν απώλεσε την Οικουμενικότητά της μετά την αποκοπή των Παπικών από αυτήν. Ο Άγιος Μάρκος ο Ευγενικός λέγει ότι «ως αιρετικούς αυτούς απεστράφημεν και δια τούτο αυτών εχωρίσθημεν» και πιο κάτω συνεχίζει «αιρετικοί εισίν άρα και ως αιρετικούς αυτούς απεκόψαμεν».
Ο Άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς λέγει ότι «δεν υπήρξε ποτέ διαίρεσις της Εκκλησίας και δεν είναι δυνατόν να υπάρξη, πλην υπήρξε και θα υπάρξη έκπτωσις εκ της Εκκλησίας, κατά τον τρόπον, που πίπτουν τα ξερά και άγονα κλήματα από την θεανθρωπίνην και αιωνίως ζώσαν άμπελον, που είναι ο Κύριος Ιησούς Χριστός (Ιω. 13,16)*»

Ως εκ τούτο είναι απαράδεκτη η αναφορά περί «δύο Εκκλησιών της αυτής Μίας Εκκλησίας», καθότι αντίκειται στην αυτοσυνειδησία της Ορθόδοξης Εκκλησίας, ότι δηλαδή αυτή είναι η Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία.
*Αγίου Ιουστίνου Πόποβιτς «Δογματική της Ορθοδόξου Εκκλησίας» (Αναδημοσίευση από τη γαλλική μετάφραση στον Ορθόδοξο Τύπο, 29/6/2007)
**Έκδοση (έκτακτη) ‘’Εν συνειδήσει’’ Ιεράς Μονής Μεγάλου Μετεώρου – Ιούνιος 2009.
No comments:
Post a Comment