ΚΑΣΣΑΝΔΡΕΙΑΣ ΣΥΝΕΣΙΟΣ
ΕΝΑΣ ΑΓΙΟΣ ΙΕΡΑΡΧΗΣ ΤΩΝ ΗΜΕΡΩΝ ΜΑΣ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====
Διαβάσαμε, στην Pemptousia.gr:
“Τον Μάιο του 1960 ο Συνέσιος εξελέγη από την Ιεραρχία της Εκκλησίας, Μητροπολίτης Κασσανδρείας. Έκτοτε, ο Συνέσιος ποίμανε την επαρχία μας επί 40 χρόνια και με την εν γένει παρουσία του κέρδισε το σεβασμό της ιεραρχίας και όλων των κατοίκων της Χαλκιδικής. Κατά γενική εκτίμηση υπήρξε συντηρητικός, πλην δίκαιος, σώφρων και μαχητής ιεράρχης.
Η γνώμη του στην Ιερά Σύνοδο ήταν βαρύνουσα και οι απόψεις του ήταν σεβαστές απ’ όλους τους ιεράρχες.
ΦΙΛΟΜΟΝΑΧΟΣ ΙΕΡΑΡΧΗΣ
______
Σημαντική και η συνεισφορά του στο Μοναχισμό, καθώς διευκόλυνε την ίδρυση πέντε Μοναστηριών, θεωρώντας τα ως προπύργια του χριστιανισμού (Ιωάννου Θεολόγου Σουρωτής (4), Ευαγγελισμού της Θεοτόκου Ορμυλίας, Τιμίου Προδρόμου Μεταμορφώσεως, Οσίου Αρσενίου Βατοπαιδίου, Οσίου Ιωάννου του Ρώσσου Πευκοχωρίου).
ΤΑΠΕΙΝΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΣ
_____
Όταν δεν λειτουργούσε, συνήθως παρέμενε στο ιερό και έβγαινε στο δεσποτικό μόνο για την είσοδο του Ευαγγελίου και για το κήρυγμα την ώρα του κοινωνικού.
Δεν συνήθιζε να χοροστατεί, ουδέποτε τον θυμηθήκαμε με μανδύα επάνω στο θρόνο.
Ως λειτουργός ήταν απλός και μεγαλοπρεπής. Την ώρα του κοινωνικού ήθελε να ακούγεται κάποιο χαρούμενο μέλος με προτίμηση στον κλασικό πολυέλεο του Πέτρου Λαμπαδαρίου «Δοῦλοι Κύριον».
Προσερχόταν στην εκκλησία του Αγ. Νικολάου στους εσπερινούς του Σαββάτου και τις παραμονές μεγάλων εορτών, καθώς και στις Παρακλήσεις του Δεκαπενταυγούστου. Παρών σ’ όλα τα εξωκκλήσια, όταν γιόρταζαν.
ΚΡΥΦΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΕΝΤΟΛΩΝ
______
Ο αείμνηστος Συνέσιος απέφευγε σκόπιμα να μιλά εκτενώς για τον εαυτό του και το έργο του. Δεν ήθελε ακόμη να δίνει το όνομά του σε αγάμους κληρικούς, που χειροτονούσε ο ίδιος.
Κάποτε, νεαρός κληρικός της Μητροπόλεως τον πλησίασε προσπαθώντας με κατάλληλες ερωτήσεις να εκμαιεύσει πληροφορίες σχετικά με τη ζωή του, προκειμένου να συντάξει βιογραφικό του σημείωμα.
Εκείνος όμως το κατάλαβε αμέσως και τον σταμάτησε εξ αρχής, λέγοντάς του το λακωνικό ρητό «λάθε βιώσας», που το είχε σ’ όλη του τη ζωή απαράβατο κανόνα και γνώμονα.
Επιζητούσε την κρυφή πνευματική εργασία και την αφάνεια.
ΔΕΝ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΕ ΣΕ ΠΟΛΥΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΕΣ ΦΙΕΣΤΕΣ
_______
Την ονομαστική του εορτή (23 Μαΐου) τη γιόρταζε με απλή λειτουργία στην εκκλησία του Αγ. Νικολάου και στο τέλος πρόσφερε μικρό κέρασμα στον κόσμο, που περνούσε να του ευχηθεί.
Δεν θυμηθήκαμε –εμείς που τον ζήσαμε – να ερχόταν άλλος επίσκοπος στα ονομαστήριά του, αλλά και ο ίδιος ουδέποτε μετέβαινε σε εορτές συνεπισκόπων του.
Αρκούνταν σε ευχετήριο τηλεγράφημα ή τηλεφώνημα. Πάντα διακριτικός, δεν ήθελε με την παρουσία του να βάζει τους ανθρώπους σε φροντίδες για την περιποίησή του.
Αυτή τη στάση κρατούσε και στην επικοινωνία με τα μοναστήρια της Επαρχίας του. Αγάπη και διάκριση. Απλή, σύντομη επίσκεψη, χωρίς τραπέζια και δεξιώσεις.”
Κρυφή εργασία των εντολών, λοιπόν, από τον μακαριστό ιεράρχη. Αφιλοχρηματία (μοίραζε μέσω τρίτων το μισθό του στους άπορους), αθόρυβος και απρόθυμος να προβάλλει τον εαυτό του, το έργο του και τη διακονία του. Παραδοσιακός και ασκητικός μακριά από κάθε νεωτερισμό. Δεν συμμετέσχε στις ασχημίες των πολυαρχιερατικών συλλείτουργων που ορισμένοι ιεράρχες μονίμως επιδίδονται. Ούτε του άρεσαν τα ρερουμέμ και τα νανινά της ασέβειας και της φωνητικής επίδειξης ορισμένων ψαλτών, που ενθαρρύνουν ορισμένοι κληρικοί.
Αυτές τις άγιες μορφές του μακαριστού Μητροπολίτη Κασσανδρείας κυρού Συνεσίου ας έχουμε στο νου όταν απογοητευόμαστε από τα οικουμενιστικά αίσχη στα Ιεροσόλυμα, στη Ρώμη, στο Φανάρι και αλλού.
Αυτές οι μορφές ας μας εμπνέουν όταν μας σκανδαλίζει η προκλητική αυτοπροβολή ορισμένων λειτουργών του Υψίστου.
Πρώτοι και χειρότεροι, φυσικά, οι μονίμως ασχημονούντες πνευματικοί γόνοι του πλανεμένου και θεομπαίκτη μοναχού Ιωσήφ του Βατοπαιδινού, που δεν κάνουν τίποτα άλλο εκτός από το αυτοπροβάλλονται, εκτός από το να δημοσιοποιούν τη φιλανθρωπία και την προσευχή που κάνουν και εκτός από το να εξαγοράζουν τις συνειδήσεις των ανθρώπων με κατεψυγμένα κοτόπουλα.
Πρώτοι και χειρότεροι, φυσικά, οι μονίμως ασχημονούντες πνευματικοί γόνοι του πλανεμένου και θεομπαίκτη μοναχού Ιωσήφ του Βατοπαιδινού, που δεν κάνουν τίποτα άλλο εκτός από το αυτοπροβάλλονται, εκτός από το να δημοσιοποιούν τη φιλανθρωπία και την προσευχή που κάνουν και εκτός από το να εξαγοράζουν τις συνειδήσεις των ανθρώπων με κατεψυγμένα κοτόπουλα.
Ούτε οι οικουμενιστές και οι νεωτεριστές μας εμπνέουν, ούτε όσοι αυτοπροβάλλονται και δημοσιοποιούν ότι καλό κάνουν για “το θεαθήναι υπό τοις ανθρώποις.”
Ας έχουμε πάντοτε τα μάτια της ψυχής μας προσηλωμένα στον Χριστό και στους Αγίους Του και στους ενάρετους κληρικούς, λαικούς και μοναχούς, όπως τον αείμνηστο Μητροπολίτη Κασσανδρείας κυρό Συνέσιο.
ΜΑΚΑΡΙ ΟΛΟΙ ΜΑΣ ΝΑ ΜΙΜΗΘΟΥΜΕ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΑΥΤΟ ΙΕΡΑΡΧΗ.
ReplyDelete