ΣΧΟΛΙΟ ΣΕ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΑΙΡΗ ΠΕΡΙΦΟΡΑ ΔΙΣΚΟΥ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗ ΣΥΡΟΥ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====
Λάβαμε την ακόλουθη επιστολή:
Αγαπητέ κύριε Τελεβάντο,
Παρακολουθώ με ενδιαφέρον εδώ και καιρό το ιστολόγιό σας. Παρακαλώ θερμότατα, εάν κρίνετε σκόπιμο να αναφέρετε την πληροφορία που παραθέτω στη συνέχεια, να ΜΗΝ αναφερθεί το όνομά μου, για λόγους ευνόητους, ούτε η επαγγελματική και επιστημονική μου ιδιότητα.
Σε επίσκεψή μου πρόσφατα, ως παραθεριστή, σε νησί των Κυκλάδων (Ι. Μ. Σύρου), από το οποίο έλκω κάποια καταγωγή, παρατήρησα ότι στην εκκλησία έβγαζαν τον δίσκο στο Άξιον Εστί, αμέσως μετά το Εξαιρέτως, δηλαδή αμέσως μετά τον καθαγιασμό των Τιμίων Δώρων. Μίλησα, λοιπόν, ευγενικά στους επιτρόπους του ναού μετά τη θεία Λειτουργία για το θέμα, λέγοντας ότι είναι ασέβεια προς τη Θεοτόκο να βγαίνει αυτή την ώρα ο δίσκος και να ακούγονται οι τσάντες και τα πορτοφόλια να ανοίγουν και τα κέρματα να κουδουνίζουν. Με τεράστια έκπληξή μου (αλλά γιατί να εκπλήσσομαι, άραγε, από τον μητροπολίτη Δωρόθεο Πολυκανδριώτη;), ο επίτροπος, άνθρωπος νομομαθής και σοβαρός, κάτοχος παλαιότερα υπεύθυνης δημόσιας θέσης και μέτοχος εκκλησιαστικής παιδείας, μου είπε επί λέξει τα εξής: "Υπάρχει σχετική εγκύκλιος του μητροπολίτη Δωροθέου, να βγαίνει ο δίσκος την ώρα του Άξιον Εστί. Συγκεκριμένα αναφέρει ρητά η εγκύκλιος να περιέρχεται ο δίσκος όταν αρχίζει να ψάλλεται το "Την Τιμιωτέραν"!!! Αν θες, συνέχισε ο επίτροπος, να σου την δείξω". Δεν ζήτησα να την δω, μου αρκούσε ο λόγος του, καθώς είναι σοβαρός και αξιόπιστος άνθρωπος, με παιδεία και νομική εμπειρία λόγω των θέσεων που κατείχε.
Δεν σχολιάζω περαιτέρω την εγκύκλιο του σεβασμιωτάτου μητροπολίτη Σύρου κλπ, κλπ. κ. Δωροθέου. Απλά τη θεωρώ απολύτως ενδεικτική της ευλάβειάς του προς την Θεοτόκο, του εκκλησιαστικού του ήθους και της αρχιερατικής του συνείδησης. Εάν, φυσικά, η πληροφορία του επιτρόπου αληθεύει..”
Παρέθεσα αυτούσια την επιστολή χωρίς να αναφέρω το όνομα του αξιόλογου προσώπου που την υπογράφει όπως επιθυμεί.
Απορία εκφράζω επειδή ζω στο εξωτερικό από εικοσαετίας και από ότι φαίνεται πολλά άλλαξαν από τότε που έφυγα. Από πότε άρχισε περιφορά δίσκου στις εκκλησίες μας; Νόμιζα -λανθασμένα προφανώς- ότι όποιος ήθελε να προσφέρει κάτι το άφηνε στο παγκάρι χωρίς να περιφέρεται δίσκος την ώρα της Θείας Λειτουργίας.
Τι από τα δύο συμβαίνει; Δεν ενθυμούμαι πώς ήταν τα πράγματα αναφορικά με την περιφορά δίσκου την ώρα της Θείας Λειτουργίας ή μήπως η οικονομική κρίση διαφοροποίησε τα δεδομένα που γνώριζα;
Εδώ στην Αμερική οι πλείστες εκκλησίες περιφέρουν όχι μόνον ένα αλλά και δύο δίσκους και ορισμένες φορές τρεις αν συνυπολογίσει κανείς το δίσκο της φιλοπτώχου. Οσο για την ώρα της περιφοράς του ποικίλει από εκκλησία σε εκκλησία. Ορισμένες φορές γίνεται με διάκριση στην κατάλληλη στιγμή και ορισμένες φορές γίνεται φορτικά και στην ακατάλληλη χρονική στιγμή.
Ισως ο Σεβασμιότατος Σύρου πρέπει να δει το θέμα προσεκτικά αφού και η εκκλησιαστική τάξη καταπατείται και η κατάνυξη φυγαδεύεται με αυτή την πρακτική.
Για τα καθ’ ημάς το θέμα είναι πολύ πολύπλοκο. Τα οικονομικά των κοινοτήτων βρίσκονται στα χέρια των λαικών που διοικούν τις κοινότητες και η παρέμβαση των επισκόπων γίνεται πολύ διακριτικά. Υπάρχει φυσικά πάντοτε περιθώριο να εφιστάται η προσοχή και εκ μέρους των εφημερίων και εκ μέρους των επισκόπων για να ακολουθείται στην κατάλληλη χρονική στιγμή η ορθή πρακτική.
Ο ύμνος του άξιον εστί είναι ιερός καί από πλευράς μουσικού μέλους διακρίνεται γιά την λαμπρότητά του, ενδεικτικό της εξέχουσας θέσεως πού έχει μέσα στη θεία λατρεία ανάλογης του προσώπου πρός το οποία απευθύνεται Γι' αυτό τό λόγο δέν θά πρέπει νά διαταράσσεται ούτε μέ τον περιφερόμενο δίσκο ούτε μέ άλλου είδους ανοησίες , όπως αυτές που στό Βόλο υφιστάμεθα από τον πρωτοσύγκελο τού πεφωτισμένου Δημητριάδος , που χάριν κάποιων καινοτομιών εκτός των άλλων βγαίνει στην ωραία πύλη καί κουνώντας θεατρινικά τά χέρια κάνει νόημα στό λαό νά τραγουδήσει αυτός τον ύμνο κατά τά προτεσταντικά πρότυπα απλοϊκά καί αυτοσχέδια καταργώντας τον καλλιφωνότατο ψάλτη Αμέσως μετά το άξιον εστί ακολουθεί το εν πρώτοις μνήσθητι Κύριε του αρχιεπισκόπου ημων ...που είναι η καταλληλότερη στιγμή καί οι συνειρμοί προσφερότεροι δηλαδή οτι μέ τόν οβολό μας βοηθούμε τό επισκοπικό έργο είτε είναι κατά Θεόν είτε κατά κόσμον .....
ReplyDelete''.... κουνώντας θεατρινικά τά χέρια κάνει νόημα στό λαό νά τραγουδήσει αυτός τον ύμνο κατά τά προτεσταντικά πρότυπα απλοϊκά καί αυτοσχέδια καταργώντας τον καλλιφωνότατο ψάλτη .....'' Μα τι είναι αυτά που λέτε;;; ξέρετε και ξέρουμε όλοι πως αρχαία παραδοση της Ορθοδόξου Εκκλησίας είναι να συμψάλει όλος ο λαός του Θεού....
DeleteΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΤΑ ΜΕΙΡΑΚΙΑ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΟΤΙ Η ΕΠΙΚΛΗΣΗ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΩΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΗΣ ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΗΣ ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΕΙΝΑΙ Η ΠΕΜΠΤΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΤΕΣΤΑΝΤΙΣΜΟΥ.
DeleteΠοια είναι η κατάλληλη στιγμή να περιφέρετε δίσκος την ώρα της λειτουργίας;;
ReplyDelete