ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΜΕΛΛΟΥΣΗΣ ΚΡΙΣΕΩΣ
Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
=====
Η Τρίτη Κυριακή του Τριωδίου ονομάζεται Κυριακή της Απόκρεω. Κατ’ αυτήν η Εκκλησία προσπαθεί να μας μεταδώσει ένα μηνύμα. Μήνυμα επαγρύπνησης.
Το μήνυμα αυτό βρίσκεται ατόφιο στο ευαγγέλιο της Μελλούσης Κρίσεως. Το ευαγγέλικό αυτό ανάγνωσμα είναι παρμένο από το 25ο κεφάλαιο του κατά Ματθαίον ευαγγελίου. Η εικόνα που παρουσιάζεται ενώπιον μας είναι συγκλονιστική και μεγαλειώδης.
Το πρώτο σημείο που μπορούμε να εντοπίσουμε είναι η εικόνα του Χριστού. Είναι μια μεγαλειώδης παρουσία,που δεν μπορεί να περιγραφεί με ανθρώπινα μέσα. Ποιος μπορεί καν να φαντασθεί τι σημαίνει δόξα του Θεού; Κανείς, όσο κι αν έχει δει προέδρους, βασιλιάδες ή αυτοκράτορες του κόσμου τούτου. Όλοι οι άγγελοι είναι μαζί του. Πόσοι είναι οι άγγελοι; Μύριες μυριάδες και χίλιες χιλιάδες, αναφέρει κάπου η Γραφή. Ο προφήτης Δανιήλ είδε άγγελο κι έμεινε άρρωστος για εβδομάδες. Φανταστείτε τη μεγαλοπρέπεια του Κυρίου των αγγέλων!
Όλοι άνθρωποι όλων των αιώνων θα βρεθούν ενώπιον του Χριστού. Οι νεκροί θα αναστηθούν. Όλοι, όλοι χωρίς εξαίρεση. Η δίκη, διότι για δίκη πρόκειται, θα είναι σύντομη. Το πρώτο χαρακτηριστικό της είναι ότι ο Κριτής θα χωρίσει τους ανθρώπους σε δύο ομάδες, με την ίδια ευκολία που ο βοσκός χωρίζει τα πρόβατα από τα ερίφια (κατσίκια).
Το πρώτο που κάνει ιδιαίτερη εντύπωση είναι ότι κανείς απολύτως δεν διαμαρτύρεται για την απόφαση του Κριτή. Όμως συμβαίνει κάτι το οποίο δεν περίμενε ν΄ακούσει κανείς. Όμως και οι δίκαιοι και οι αμαρτωλοί έχουν απορίες. Οι απορίες είναι σχετικές με το γεγονός ότι οι δίκαιοι δεν είδαν ποτέ το Χριστό, ούτε τον τάισαν, ούτε τον πότισαν, ούτε τον επισκέφθηκαν στη φυλακή κ.τ.λ. ενώ ο ίδιος επιμένει ότι το έχουν κάνει. Από την άλλη οι αμετανόητοι αμαρτωλοί έχουν την ίδια απορία. Ούτε οι ίδιοι είχαν την ευκαιρία να απορρίψουν την προσφορά τροφής, ποτού, φιλοξενίας προς το Χριστό κ.τ.ο.. Ο Χριστός τότε αποκαλύπτει ότι όλα αυτά τα κάνανε οι δίκαιοι στους αδελφούς του. Από την άλλη οι αμαρτωλοί τους αδελφούς του Χριστού είναι που περιφρόνησαν κι η περιφρόνηση αυτή αντανακλά στο πρόσωπο του ίδιου του Χριστού.
Ένα σημείο στο οποίο μπορεί κάποιος να αναρωτηθεί είναι ότι δεν αναφέρεται ο δίκαιος Κριτής ούτε για φονιάδες, ουτέ για κλέφτες, ληστές, άτιμους, πρόστυχους κλπ. Άρα αυτοί απαλλάτονται των εγκλημάτων τους; Η απάντηση είναι σαφής, καθαρή και αδιαμφισβήτητη. Όχι. Όλες οι εντολές του Χριστού στις Δέκα Εντολές, στην επί του Όρους Ομιλία και γενικά σ’ ολόκληρη την Αγία Γραφή ισχύουν και λαμβάνονται υπ΄όψιν στη Μέλλουσα Κρίση. Ας μη αυταπατούνται οι πονηροί άνθρωποι. Ο Θεός δεν δίνει εντολές για να τις περιφρονεί ο ίδιος, ούτε μπορούν οι άνθρωποι να Τον κοροϊδεύουν με τέτοιου είδους σοφιστίες. Ούτε ένα γιώτα από το νόμο του Θεού δεν χαρακτηρίζεται από προσωρινή ισχύ. Ισχύει πάντοτε, για όλους χωρίς εξαίρεση. Ο Κριτής είναι απόλυτα δίκαιος, χωρίς κρατούμενα, διακρίσεις κι οι άνθρωποι δέχονται τις αποφάσεις του χωρίς την παραμικρή αμφισβήτηση.
Κυριακή της Μελλούσης Κρίσεως. Καιρός για να σταθούμε και να ρίξουμε μια ματιά τον εαυτό μας. Η Δίκη επίκειται. Όσο έχουμε καιρό ας τακτοποιήσουμε τους λογαριασμούς μας με το Θεό. Τώρα, γιατί δεν γνωρίζουμε αν θα ανατείλει η επόμενη μέρα. Αυτό μας κράζει η μητέρα μας Εκκλησία. Θα την ακούσουμε;
Το μήνυμα αυτό βρίσκεται ατόφιο στο ευαγγέλιο της Μελλούσης Κρίσεως. Το ευαγγέλικό αυτό ανάγνωσμα είναι παρμένο από το 25ο κεφάλαιο του κατά Ματθαίον ευαγγελίου. Η εικόνα που παρουσιάζεται ενώπιον μας είναι συγκλονιστική και μεγαλειώδης.
Το πρώτο σημείο που μπορούμε να εντοπίσουμε είναι η εικόνα του Χριστού. Είναι μια μεγαλειώδης παρουσία,που δεν μπορεί να περιγραφεί με ανθρώπινα μέσα. Ποιος μπορεί καν να φαντασθεί τι σημαίνει δόξα του Θεού; Κανείς, όσο κι αν έχει δει προέδρους, βασιλιάδες ή αυτοκράτορες του κόσμου τούτου. Όλοι οι άγγελοι είναι μαζί του. Πόσοι είναι οι άγγελοι; Μύριες μυριάδες και χίλιες χιλιάδες, αναφέρει κάπου η Γραφή. Ο προφήτης Δανιήλ είδε άγγελο κι έμεινε άρρωστος για εβδομάδες. Φανταστείτε τη μεγαλοπρέπεια του Κυρίου των αγγέλων!
Όλοι άνθρωποι όλων των αιώνων θα βρεθούν ενώπιον του Χριστού. Οι νεκροί θα αναστηθούν. Όλοι, όλοι χωρίς εξαίρεση. Η δίκη, διότι για δίκη πρόκειται, θα είναι σύντομη. Το πρώτο χαρακτηριστικό της είναι ότι ο Κριτής θα χωρίσει τους ανθρώπους σε δύο ομάδες, με την ίδια ευκολία που ο βοσκός χωρίζει τα πρόβατα από τα ερίφια (κατσίκια).
Το πρώτο που κάνει ιδιαίτερη εντύπωση είναι ότι κανείς απολύτως δεν διαμαρτύρεται για την απόφαση του Κριτή. Όμως συμβαίνει κάτι το οποίο δεν περίμενε ν΄ακούσει κανείς. Όμως και οι δίκαιοι και οι αμαρτωλοί έχουν απορίες. Οι απορίες είναι σχετικές με το γεγονός ότι οι δίκαιοι δεν είδαν ποτέ το Χριστό, ούτε τον τάισαν, ούτε τον πότισαν, ούτε τον επισκέφθηκαν στη φυλακή κ.τ.λ. ενώ ο ίδιος επιμένει ότι το έχουν κάνει. Από την άλλη οι αμετανόητοι αμαρτωλοί έχουν την ίδια απορία. Ούτε οι ίδιοι είχαν την ευκαιρία να απορρίψουν την προσφορά τροφής, ποτού, φιλοξενίας προς το Χριστό κ.τ.ο.. Ο Χριστός τότε αποκαλύπτει ότι όλα αυτά τα κάνανε οι δίκαιοι στους αδελφούς του. Από την άλλη οι αμαρτωλοί τους αδελφούς του Χριστού είναι που περιφρόνησαν κι η περιφρόνηση αυτή αντανακλά στο πρόσωπο του ίδιου του Χριστού.
Ένα σημείο στο οποίο μπορεί κάποιος να αναρωτηθεί είναι ότι δεν αναφέρεται ο δίκαιος Κριτής ούτε για φονιάδες, ουτέ για κλέφτες, ληστές, άτιμους, πρόστυχους κλπ. Άρα αυτοί απαλλάτονται των εγκλημάτων τους; Η απάντηση είναι σαφής, καθαρή και αδιαμφισβήτητη. Όχι. Όλες οι εντολές του Χριστού στις Δέκα Εντολές, στην επί του Όρους Ομιλία και γενικά σ’ ολόκληρη την Αγία Γραφή ισχύουν και λαμβάνονται υπ΄όψιν στη Μέλλουσα Κρίση. Ας μη αυταπατούνται οι πονηροί άνθρωποι. Ο Θεός δεν δίνει εντολές για να τις περιφρονεί ο ίδιος, ούτε μπορούν οι άνθρωποι να Τον κοροϊδεύουν με τέτοιου είδους σοφιστίες. Ούτε ένα γιώτα από το νόμο του Θεού δεν χαρακτηρίζεται από προσωρινή ισχύ. Ισχύει πάντοτε, για όλους χωρίς εξαίρεση. Ο Κριτής είναι απόλυτα δίκαιος, χωρίς κρατούμενα, διακρίσεις κι οι άνθρωποι δέχονται τις αποφάσεις του χωρίς την παραμικρή αμφισβήτηση.
Κυριακή της Μελλούσης Κρίσεως. Καιρός για να σταθούμε και να ρίξουμε μια ματιά τον εαυτό μας. Η Δίκη επίκειται. Όσο έχουμε καιρό ας τακτοποιήσουμε τους λογαριασμούς μας με το Θεό. Τώρα, γιατί δεν γνωρίζουμε αν θα ανατείλει η επόμενη μέρα. Αυτό μας κράζει η μητέρα μας Εκκλησία. Θα την ακούσουμε;
No comments:
Post a Comment