ΝΗΣΤΕΙΑ, ΤΡΟΦΕΣ ΚΑΙ ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ
Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
=====
Νηστεία τροφών κατά το εκκλησιαστικό ήθος από την Καθαρά Δευτέρα έχουν ξεκινήσει οι πιστοί του Χριστού. Σε μια εποχή που οι υπεραγορές και οι μεγαλομπακάληδες σκίζονται να παρουσιάζουν ενώπιον μας και του «πουλιού το γάλα» και τα ψυγεία μας μπορούν να συντηρούν τα τρόφιμα όσο θέλουμε.
Πριν από λίγο ένας σεφ αποφάνθηκε (από τηλεοπτικό παράθυρο) ότι κανένας δεν νηστεύει σήμερα. Κι έρχεται, εν μέσω αυτών των προκλήσεων, των οδμών και των γνωμών και γνωματεύσεων, η Εκκλησία του Χριστού να κράζει με το στόμα του υμνογράφου: «Βρώσιν Αδάμ έφαγε και Παραδείσου αυτόν η ακρασία έξωσεν, ημάς δε Κύριε, η Νηστεία λαβούσα, αξίους μετανοίας,δείξει φιλάνθρωπε» (Τριώδιον Όρθρου της Δευτέρας της Α΄ Εβδομάδος των Νηστειών, ωδή α΄).
Δύο δεδομένα παρουσιάζονται: από τη μια προβάλλει ο Αδάμ και η παραβίαση της θείας εντολής με αποτέλεσμα την έξωσή του από τον Παράδεισο κι από την άλλη παρακαλούμε τον φιλάνθρωπο Κύριο, η Νηστεία (που προσωποποιείται) να μας πάρει από το χέρι και μας οδηγήσει στη μετάνοια. Δεν απευθύνομαι σε ανθρωπους που δεν πιστεύουν στα λόγια του Χριστού και τα κελεύσματα της Εκκλησίας. Αυτοί είναι «ων ο θεός η κοιλία…οι τα επίγεια φρονούντες» κατά τον Απόστολο των εθνών. Αυτούς που δεν μπορώ να καταλάβω είναι όσους διαχωρίζουν τις εντολές του Χριστού και τα θεσπίσματα της Εκκλησίας σε καλά και κακά ή, αν θέλετε, σε σημαντικά και ασήμαντα και επουσιώδη. Το φαΐ δεν είναι αμαρτία, δογματίζουν κάποιοι άλλοι. Άλλα είναι τα κακά, συνεχίζουν.
Υπάρχουν και άλλοι που φέρνουν σαν συνήγορο τηςκοιλιοδουλείας τον …Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο!!! Και η άποψη τους, που μας παραπέμπει στον Κατηχητικό Λόγο του Αγίου, που αναγινώσκεται κατά την άγρυπνία της Λαμπροφόρου Αναστάσεως, είναι ότι ο ασκητικότατος Άγιος λέγει μεταξύ άλλων: «νηστεύσαντες και μη νηστεύσαντες την ημέραν τιμήσατε».
Υπάρχουν και άλλοι που φέρνουν σαν συνήγορο τηςκοιλιοδουλείας τον …Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο!!! Και η άποψη τους, που μας παραπέμπει στον Κατηχητικό Λόγο του Αγίου, που αναγινώσκεται κατά την άγρυπνία της Λαμπροφόρου Αναστάσεως, είναι ότι ο ασκητικότατος Άγιος λέγει μεταξύ άλλων: «νηστεύσαντες και μη νηστεύσαντες την ημέραν τιμήσατε».
Ρώτησα προ ετών τον π. Συμεών Κραγιόπουλο τι σημαίνει αυτή η πρόταση και μου απάντησε: “Οι μη νηστεύσαντες είναι, όχι αυτοί που έχουν κάνει την λαιμαργία δόγμα και τρόπο ζωής, αλλά εκείνοι οι άνθρωποι που, ενώ δεν νήστεψαν, έχουν μετανιώσει την ακρασία και τη λαιμαργία τους. Ασφαλώς και αυτούς, όπως όλους τους αμαρτωλούς που μετανοούν, τους δέχεται η Εκκλησία.”
Έλεγε, μεταξύ άλλων, για το θέμα της νηστείας των ανθρώπων που υποφέρουν από ορισμένες αρρώστιες, ο Γέροντας Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος: “Η νηστεία έχει σκοπό να δαμάση τις άτακτες ορμές και ορέξεις του σώματος και να ταπεινώση τον άνθρωπο. Αν η αρρώστια έχη, κατά θεία παραχώρησι, αναλάβει το έργο αυτό, τότε τι να την κάνεις τη νηστεία;”
Ας αρχίσουμε -συν Θεώ- τη νηστεία κι ας μην την καταστήσουμε άχρηστη με την οίηση, τη συκοφαντία, την καταλαλιά, τη μισανθρωπία,την εκδικητικότητα ή τη λαιμαργία στο νηστίσιμο φαγητό.
No comments:
Post a Comment