Thursday, May 1, 2014

ΙΔΟΥ ΓΙΑΤΙ Ο ΠΑΝΑΓΙΟΤΑΤΟΣ ΣΠΕΥΔΕΙ ΑΚΡΙΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΓΚΛΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ


ΙΔΟΥ ΓΙΑΤΙ Ο ΠΑΝΑΓΙΟΤΑΤΟΣ ΣΠΕΥΔΕΙ ΑΚΡΙΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΓΚΛΗΣΗ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
========

Διαβάσαμε στο “Αγιορειτικό Βήμα”, το ακόλουθο απόσπασμα από τη βιβλιοπαρουσίαση της Διδακτορικής εργασίας του Πανοσ. Μεγάλου Αρχιδιακόνου Μάξιμου (Βγενόπουλου), που έγραψε ο Πανοσιολ. Αρχιμ. Παντελήμονας Μανουσάκης:

“Η δημοσίευση του παρόντος έργου δεν θα μπορούσε να είχε λάβει χώρα σε καταλληλότερη στιγμή απ᾽αυτήν που διανύει η Ορθόδοξη Εκκλησία την παρούσα στιγμή: από την μία, διαλεγόμενη ακριβώς επί του ακανθώδους προβλήματος του πρωτείου μετά της Καθολικής Εκκλησίας στον επίσημο μεικτό θεολογικό διάλογο στον οποίον συμμετέχουν, συνοδική αποφάσει, όλες οι κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες, ειδικά μετά την πρόοδο που σημειώθηκε με το κείμενο της Ραβέννας, από την άλλη, έχοντας να αντιμετωπίσει την συζήτηση που ήδη διεξάγεται εντός του κόλπου της ύστερα από την πρόσφατη αμφισβήτηση του πρωτείου από διάφορα Ορθόδοξα κέντρα. Η ενδο-Ορθόδοξη συζήτηση περί πρωτείου (η οποία λαμβάνει ενίοτε και τις διαστάσεις θεολογικής έριδος) άπτεται και της Πανορθοδόξου Συνόδου η οποία πρόκειται να συγκληθεί, ως ανακοινώθηκε, κατά την Πεντηκοστή του 2016.

Επ᾽ αυτού, θα ήταν σκόπιμο να αρχίσουμε την παρουσίαση του έργου του πατρός Μαξίμου από το τέλος του και συγκεκριμένα από την άποψη του Νικολάου Αφανάσιεφ (Afanassief) ο οποίος, ενώ αρνείται το πρωτείο του Οικουμενικού Θρόνου, γράφει:

Αν υποτεθεί ότι οι αρχηγοί των αυτοκεφάλων εκκλησιών συμφωνούν στο να επιτρέψουν σε έναν πατριάρχη να συγκαλέσει μία οικουμενική σύνοδο, τότε η πράξις τους θα σήμαινε πως αναγνωρίζουν αυτόν τον πατριάρχη ως πρώτον της Ορθοδόξου Εκκλησίας (σελ. 135). Και συνεχίζει: Ένα πράγμα είναι ξεκάθαρο: αν οι αυτοκέφαλες εκκλησίες είχαν αναγνωρίσει το δικαίωμα του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως να συγκαλεί [Οικουμενική ή Πανορθόδοξο Σύνοδο] τότε θα είχαν ταυτοχρόνως αναγνωρίσει και το πρωτείο του στην Ορθόδοξη Εκκλησία (ibid).

Θεωρώ τις δύο αυτές υποθέσεις του Αφανάσιεφ εν πολλοίς μιά προφητεία η οποία πρόκειται να εκπληρωθεί στην μέλλουσα να συγκληθεί υπό αυτού του Οικουμενικού Πατριάρχου Πανορθόδοξο Σύνοδο του 2016 (αν και έχει ήδη επαληθευτεί κατά το απώτερο παρελθόν στις πλείστες όσες πανορθόδοξες συνόδους συγκάλεσαν και προήδρευσαν Οικουμενικοί Πατριάρχες)." 

Εγραψα πριν λίγο καιρό ότι παρόλον ότι προσπάθησα πολύ δεν κατόρθωσα να κατανοήσω για ποιο λόγο ο Παναγιότατος έσπευδε τόσο άκριτα για την πραγματοποίηση της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου, παρόλους τους εξευτελισμούς που τον καθυπέβαλαν οι Ρώσοι και παρά τη γελοιοποίηση που τον υποβάλλει ο “Αγιος Πατέρας” με την διαβόητη συνάντησή τους στα Ιεροσόλυμα.

Γι’ αυτό ευχαριστώ θερμά τον Πανοσιολ. Αρχιμ. Παντελεήμονα Μανουσάκη για την βιβλιοπαρουσίαση της Διδακτορικής Διατριβής του Πανοσ. Μεγάλου Αρχιδιακόνου Μαξίμου (Βγενόπουλου), στην οποία με τόση σαφήνεια εξηγεί ότι ο μόνος πραγματικός λόγος που θα συγκληθεί η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος είναι για να κατοχυρώσει έμμεσα το πρωτείον στον Οικουμενικό Πατριάρχη.

Κάτι μου λέγει ότι ο Μέγας Αρχιδιάκονος Μάξιμος θα χειροτονηθεί σύντομα επίσκοπος, αλλά και ο Πανοσιολ. Αρχιμ. Παντελεήμονας έχει εξίσου καλές πιθανότητες “ίνα Δεσποτικής χαράς αξιωθή”.

Τελικό συμπέρασμα: “Και διηγώντας τα να κλαίς”, όπως λέγει ο ποιητής.

Το δικό μου ερώτημα τώρα είναι το εξής: Αφού οι Ρώσοι γνωρίζουν τις προθέσεις του Πατριαρχείου δεν θα κάνουν τα αδύνατα δυνατά ώστε να μη συνέλθει η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος;

No comments:

Post a Comment