ΤΟ “ΒΑΤΙΚΑΝΕΙΟΝ ΠΛΑΝΟΝ ΑΡΧΕΙΝ”
(Το μεγάλο πρόβλημα, η υπεροχή - Il grosso problema, il primato)
Του θεολόγου κ. Β. Χαραλάμπους
=============
Στην ιστοσελίδα vatican.va, κείμενο που επιγράφεται, (Londi derazioni «Il primate del successsore di Pietro nel mistero della Chiesa…»), το οποίο μεταφράζεται «Η αρχή της υπεροχής του Διαδόχου του Πέτρου στο Μυστήριο της Εκκλησίας …», αναφέρεται στην υπεροχή (il primato) του Πάπα, δηλαδή στο «Βατικάνειον πλάνον άρχειν».

Ίσως να ήταν ετυμολογικώς ακριβέστερο αν εχρησιμοποιείτο για την «πλάνον Βατικάνειον υπεροχήν», η ιταλική λέξη superioritá, που αν και ερμηνεύεται ως υπεροχή, έχει την έννοια του υπέρτερου, ανώτερου (superiore), ή με την ιταλική λέξη supremazia που επίσης αν και ερμηνεύεται ως υπεροχή, έχει τη έννοια του υπέρτατου, του ύψιστου (supremo). Οι δύο τούτες λέξεις της Ιταλικής γλώσσας, επακριβώς ερμηνεύουν το «κοσμικό» παπικό πρωτείο, καθότι τούτο θεωρούν ως κατ’εξοχήν πρωτείο εξουσίας και όχι τιμής.

Ο Απόστολος Παύλος, λέγει στην Προς Φιλιππησίους Επιστολήν, «μηδέν κατά εριθείαν ή κενοδοξίαν, αλλά τη ταπεινοφροσύνη αλλήλους ηγούμενοι υπερέχοντας εαυτών» Φιλιπ. 2,3.
Αν το Βατικανό, αντιληφθεί το σωτηριώδες μεγαλείο του λόγου τούτου, θα είναι η απαρχή για να εγκαταλείψει τόσον το εξουσιαστικό παπικό πρωτείο, το «πλάνον άρχειν», όσο και το παπικό αλάθητο, καθώς και τις υπόλοιπες πλάνες. Το Βατικανό κωφεύει ακόμα, στο σπουδαίο για την Εκκλησία λόγο του Αγίου Κυπριανού «Hoc errant utique et cacteri Apostoli quod fuit Petrus, pari consortio praediti et honoris et potestatis» (De Unitate Ecclesiae), το οποίο ερμηνεύεται ότι «όλοι οι Απόστολοι ήταν ότι και ο Πέτρος δηλαδή προικισμένοι με την ίδια τιμή και εξουσία».


No comments:
Post a Comment