Wednesday, September 20, 2017

Ο ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ, Ο ΣΕΒ. ΕΔΕΣΣΗΣ ΙΩΗΛ, Η ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ ΚΑΙ ΤΑ ΔΥΟ ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ π. ΕΠΙΦΑΝΙΟΥ


Ο ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ, Ο ΣΕΒ. ΕΔΕΣΣΗΣ ΙΩΗΛ, Η ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ ΚΑΙ ΤΑ ΔΥΟ ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ π. ΕΠΙΦΑΝΙΟΥ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Τη φωτογραφία του π. Επιφάνιου την έχω δίπλα στη φωτογραφία της αείμνηστης μητέρας μου και στη βραδυνή προσευχή επικαλούμαι το έλεος του Κυρίου για την αθάνατη ψυχή τους.

Δύο φορές παρέβηκα τον κανόνα.

Πριν μερικούς μήνες, όταν εκλεκτό πνευματικό τέκνο του π. Επιφανίου με στεναχώρησε αφάνταστα επειδή υιοθέτησε θέσεις του πλανεμένου π. Θεοδώρητου Μαύρου, αντί να ενστερνίζεται τις θέσεις του Γέροντα Επιφάνιου για την αποτείχιση.

Αντί να προσευχηθώ εκείνο το βράδυ για την ψυχή του π. Επιφάνιου -όπως κάνω πάντοτε- έμεινα για λίγο να ατενίζω ικετευτικά τη φωτογραφία του και ύστερα τόλμησα να ψελλίσω: - Γέροντα! Βλέπεις τι γίνεται! Είμαι ανίσχυρος να κάνω κάτι. Σε παρακαλώ, ξέρω πόσο αγαπούσες αυτό σου το πνευματικό παιδί, αλλά ξέρεις και πόσο αγαπούσε αυτό εσένα. Κάνε ότι πρέπει επειδή σπαράσσει η καρδιά μου από τη θλίψη να τον βλέπω να βρίσκεται σ’ αυτή την πλάνη.

Μετ’ ου πολύ -και χωρίς να συνεχίσω τη συζήτηση με το εκλεκτό αυτό πνευματικό παιδί του π. Επιφάνιου-, κατά τις ανεξερεύνητες βουλές του Κυρίου, έγινε αλλοίωση της ψυχής του και έκτοτε προβάλλει μαχητικά τις θέσεις του μακαριστού Γέροντα για την αποτείχιση, που είναι -άλλωστε- οι θέσεις της Εκκλησίας. 

Αυτό ξανάγινε για δεύτερη φορά ψες βράδυ. Δεν ξέρω γιατί, δεν υπήρχε ιδιαίτερος λόγος, εντελώς αυθόρμητα, κοίταξα με δέος τη φωτογραφία του π. Επιφάνιου και αντί να ζητήσω -όπως κάνω κάθε βράδυ- από τον Κύριο να ελεήσει την ψυχή του τον παρακάλεσα να προσεύχεται στο Χριστό για να βρω έλεος. 

ΤΟ ΤΗΛΕΦΩΝΗΜΑ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΕΔΕΣΣΗΣ
_________

Σήμερα -πρώτες πρωινές ώρες- δέχτηκα τηλεφώνημα του Σεβ. Μητροπολίτη Εδέσσης κ. Ιωήλ, που με έφερε σε εξαιρετικά δύσκολη θέση, παρόλον ότι ο Σεβασμιώτατος ήταν ευγενέστατος και διακριτικώτατος. Στο χθεσινό άρθρο μου έγραψα ότι ήταν μέλος της αντιπροσωπείας της Εκκλησίας της Ελλάδος στη Σύνοδο της Κρήτης και ανέφερα ότι υπέγραψε τα κακόδοξά της κείμενα. Αυτό, όμως, είναι απολύτως αναληθές. Έκανα -φυσικά- αμέσως τη διόρθωση και απολογήθηκα στο Σεβασμιώτατο για το ασυγχώρητο ατόπημα.

Ο Σεβ. Εδέσσης είχε την ευγένεια να μου εξηγήσει -εν ολίγοις- τι συνέβη με τον ίδιο και τη Σύνοδο της Κρήτης. Το Πατριαρχείο -χωρίς καμία προσυνεννόηση μαζί του- τον όρισε μέλος της αντιπροσωπείας του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Ο Σεβ. Εδέσσης διαβίβασε -καθηκόντως- το αίτημα του Πατριαρχείου στην Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος, η οποία -ως εικός- το απέρριψε επειδή ένας αρχιερέας δεν μπορεί να συμμετέχει σε δύο Συνόδους. 

Στη συνέχεια η Εκκλησία της Ελλάδος κάλεσε τον Σεβ. Εδέσσης να συμμετάσχει στη Σύνοδο της Κρήτης σαν μέλος της δικής της αντιπροσωπείας, αλλά ο Σεβασμιώτατος -για σοβαρούς λόγους υγείας- δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί θετικά.

Άρα ο Σεβασμιώτατος ούτε παρέστη, ούτε υπέγραψε ποτέ τα κακόδοξα κείμενα όπως ανακριβώς είχα αναφέρει.

Ο ΣΕΒ. ΕΔΕΣΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ “ΠΡΟΣ ΤΟ ΛΑΟ”
__________

Όσο για το Μήνυμα της Ιεράς Συνόδου “Προς το Λαό”, ο Σεβασμιώτατος μου εξήγησε ότι, ναι μεν ο ίδιος και οι συνεργάτες του συνέταξαν ένα προσχέδιο στο οποίο σαφώς τόνιζαν ότι δεν είναι Εκκλησίες οι διάφορες χριστιανικές Ομολογίες, πλην, όμως, το αρχικό αυτό κείμενο υπέστη σοβαρές τροποποιήσεις από τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος και εξεδόθη τελικά με τη μορφή που το γνωρίζουμε.

Αυτό καλό είναι να το έχουμε όλοι υπόψη μας και ιδιαίτερα όσοι άδικα έβαλαν στο στόχαστρο τον Σεβ. Εδέσσης για το Μήνυμα της Συνόδου.

ΤΑ ΔΥΟ ΝΕΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ π. ΕΠΙΦΑΝΙΟΥ
________

Οι εκπλήξεις της ημέρας, όμως, δεν τέλειωσαν με το τηλεφώνημα του Σεβ. Εδέσσης. Νωρίς το απόγευμα μου ήρθε, με το ταχυδρομείο, δέμα με τα δύο πρόσφατα βιβλία του Γέροντα Επιφάνιου που είχα παραγγείλει. 

Γνώριζα ότι εξεδόθησαν δύο βιβλία για τον μακαριστό Γέροντα, αλλά δεν τα είχα δει μέχρι σήμερα επειδή η διαδικασία μέχρις ότου έρθουν στην Αμερική είναι πολύπλοκη και χρονοβόρα.

Δεν πρόκειται να γράψω βιβλιοκρισία για τα δύο βιβλία καταρχήν, επειδή τα διάβασα μεν απνευστί, αλλά επί τροχάδην, αλλά και επειδή θα ήταν ανεύθυνο να γράψω βιβλιοκρισία για βιβλία που δεν μπόρεσα να μελετήσω σε βάθος. Και πώς θα μπορούσα -άλλωστε- να μελετήσω σε βάθος δύο βιβλία 800 συνολικά σελίδων σε ένα απόγευμα.!

Επιπλέον τις βιβλιοκρισίες, που δημοσιεύονται στο ιστολόγιό μου και στο περιοδικό “Ορθόδοξη μαρτυρία”, τις έχει αναλάβει ο κ. Ανδρέας Κυριακού, εκδότης του περιοδικού “Ορθόδοξη Μαρτυρία” και τακτικός συνεργάτης του ιστολογίου, που είναι ολοπρόθυμος -αφού και αυτός είναι πνευματικό παιδί του π. Επιφάνιου- να γράψει βιβλιοκρισίες όταν του αποσταλούν τα βιβλία. 

ΣΥΝΤΟΜΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΑ ΔΥΟ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ π. ΕΠΙΦΑΝΙΟΥ
________

Δεν μπορώ, όμως, να αποφύγω τον πειρασμό να καταγράψω τα ακόλουθα: 

Και τα δύο βιβλία “Τρέφοντας το λαό του Θεού, Εκδόσεις Άγιος Ιωάννης Δαμασκηνός, Σταμάτα 2017” (περιέχει απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του Γέροντα) και ο Β΄ Τόμος “Άρθρα, μελέται, επιστολαί, Σταμάτα 2017” είναι τόμοι 400 σελίδων έκαστο.

Και οι δύο τόμοι ανήκουν στην κατηγορία των βιβλίων που τα διαβάζεις απνευστί. Είναι αδύνατο να τα αφήσεις από τα χέρια σου πριν φτάσεις και στην τελευταία σελίδα. 

Στα βιβλία αυτά -συν τοις άλλοις- ο π. Επιφάνιος μιλά για τον Οικουμενισμό, τον Παπισμό, τις Προτεσταντικές αιρέσεις και τον Τεκτονισμό, ομολογεί τη μοναδικότητα της Ορθοδόξου Εκκλησίας, εξηγεί γιατί η αποτείχιση είναι απολύτως κατοχυρωμένο κανονικό δικαίωμα των πιστών, πριν συνοδική διαγνώμη, εφόσον ο οικείος επίσκοπος κηρύσσει γυμνή τη κεφαλή κατεγνωσμένη αίρεση, αναφέρεται στη δυνατότητα σωτηρίας των εκτός Εκκλησίας, μιλά για τα ανατολικά θρησκεύματα, τις συμπροσευχές με αιρετικούς και αλλόθρησκους κτλ.. 

Είναι ολοφάνερο, λοιπόν, το τεράστιο ενδιαφέρον που παρουσιάζει το περιεχόμενο των δύο βιβλίων, που αναδεικνύουν ανάγλυφη τη γλαφυρή και οξυδερκή μαθηματική σκέψη του π. Επιφάνιου, που είναι εμποτισμένη από τα νάματα της Αγίας Γραφής, των Αγίων  Πατέρων και των Ιερών Κανόνων των Τοπικών και Οικουμενικών Συνόδων της Εκκλησίας. 

Είμαστε εσαεί ευγνώμονες σε όλους όσους κοπίασαν για την έκδοση των βιβλίων. 

Ευχαριστούμε θερμά τον Πανοσ. Αρχιμανδρίτη Σπυρίδωνα Παυλόπουλο, Καθηγούμενο του Ιερού Ησυχαστηρίου Κεχαριτωμένης Τροιζηνίας, που έδωσε την ευλογία για να εκδοθούν οι δύο τόμοι και τον Πανοσιολ. Αρχιμανδρίτη Ιωάννη Κωστώφ και τους συνεργάτες του που ανέλαβαν το επίμοχθο έργο της απομαγνητοφώνησης των ομιλιών του Γέροντα και προώθησαν -με τόσο υψηλό αίσθημα ευθύνης- το κοπιώδες έργο της δημοσίευσης των βιβλίων.

Πληροφορούμαι εγκύρως ότι τα δύο αυτά βιβλία είναι τα πρώτα μιας σειράς 16 -ίσως- τόμων που θα περιλαμβάνουν αδημοσίευτα άρθρα, μελέτες, επιστολές και απομαγνητοφωνημένες ομιλίες του Γέροντα που θα εκδοθούν σταδιακά στο λίαν προσεχές διάστημα.

5 comments:

  1. Προς μεγάλη σου απογοήτευση, αγαπητέ "δάσκαλε" και -σε αντίθεση με σένα- γνώρισα προσωπικά τον π. Θεόδωρητο και είχαμε κατά καιρούς για χρόνια αλληλογραφία. Γι' αυτό γνωρίζω πολύ περισσότερα από σένα τα γεγονότα. Θα αναφερθώ και στο θέμα που αναφέρεις για ποιο λόγο ο π. Επιφάνιος δεν συνέχισε τη συζήτηση μαζί του. Μου εξήγησε λαπτομερώς το θέμα ο μακαριστός Γέροντας.

    ReplyDelete
  2. Όσες φορές ήλθε στο σπίτι μου ο μακαριστός π. Θεοδώρητος και συζητήσαμε ποτέ δεν μου ανέφερε κάτι για το πρόσωπό σας. Θα κοιτάξω όμως και στο Αρχείο του, στο οποίο έχω πρόσβαση, να δω αν υπάρχουν επιστολές σας. Αν τις θέλετε μάλιστα θα τις σκανάρω και θα σας τις στείλω για το δικό σας αρχείο. Θα κοιτάξω επίσης αν υπάρχουν και επιστολές του π. Επιφανίου να σας τις στείλω και αυτές, αφού τον ευλαβείστε. Αν έχετε και σεις επιστολές του π. Θεοδωρήτου προς εσάς, όπως λέτε, παρακαλώ να μου τις αποστείλετε στο email μου: nikolaosmannis@gmail.com Εκεί μπορείτε να μου εκθέσετε και την δική σας θεώρηση, γιατί τελικά δεν απάντησε ο π. Επιφάνιος. Καλή συνέχεια.

    ReplyDelete
  3. Να μη στενοχωρείστε καθόλου, αγαπητέ "δάσκαλε". Πολύ συντομα θα μιλήσουμε εκτενώς για τη θεωρία περί των δύο άκρων για να αποκαταστήσουμε την ιστορική αλήθεια.

    ReplyDelete
  4. Δεν στεναχωριέμαι! Όσο για την θεωρία των δύο άκρων, θα μπορούσα να την αποδεχτώ αν: α) ο εμπνευστής της δεν κοινωνούσε με το ένα άκρο, χάνοντας έτσι την αξιοπιστία του, λόγω αντινομίας μεταξύ θεωρίας και πράξης, και β) αν ως δεύτερο άκρο οριζόταν συγκεκριμένος χώρος μέσα στους Παλαιοημερολογίτες, με συγκεκριμένες μάλιστα εκκλησιολογικές θέσεις (άκυρα Μυστήρια, ξεχωριστή Εκκλησία κλπ.) και όχι αυτό το άδικο τσουβάλιασμα όλων των Παλαιοημερολογιτών. Δυστυχώς το τελευταίο μόνο ο μακαριστός όσιος Γέροντας Φιλόθεος Ζερβάκος το κατανόησε πλήρως. Να ληφθεί επίσης υπόψιν (και κατά την γνώμη του π. Φιλοθέου) πως το δεύτερο άκρο, το δημιούργησε η βία και ο απάνθρωπος διωγμός της κρατούσης Εκκλησίας εναντίον τους, όπως έχει αποδείξει η Ιστορία (βλ. π.χ. εδώ: http://krufo-sxoleio.blogspot.gr/2016/01/1924-1928.html ). Όσο για το "δάσκαλε" εντός εισαγωγικών, και για να μη σκανδαλίζεστε, αυτό επαγγέλλομαι, τί να κάνουμε!

    ReplyDelete
  5. Πολύ σύντομα θα λάβετε εμπεριστατωμένη απάντηση, και εσείς Σεβασμιώτατε "δάσκαλε" και όλοι όσοι προσπαθείτε να αντιδαστείλετε τον π. Φιλόθεο από τον π. Επιφάνιο.

    ReplyDelete