Monday, September 25, 2017

ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΥ κ. ΝΙΚΟΥ Ε. ΣΑΚΑΛΑΚΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΕΡΟΝΤΑ ΕΠΙΦΑΝΙΟ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟ Β΄



ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΥ κ. ΝΙΚΟΥ Ε. ΣΑΚΑΛΑΚΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΕΡΟΝΤΑ ΕΠΙΦΑΝΙΟ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟ

Β΄


Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

3.) Ο κ. Σακαλάκης αναφέρεται στον π. Φιλόθεο Ζερβάκο και λέγει ότι προσπαθούσε να αφυπνίσει τους πιστούς, με τα συγγράμματά του και ισχυρίζεται ότι δήθεν ο π. Επιφάνιος ναρκοθέτησε την προσπάθεια του π. Φιλοθέου και άλλων με τη θεωρία των δύο άκρων.  

Ο κ. Σακαλάκης αγνοεί πλήρως τα γεγονότα.

Ας γράψουμε, λοιπόν, τα γεγονότα, για να πληροφορηθούν οι καλόπιστοι αναγνώστες την αλήθεια του πράγματος. Τα βιβλία του π. Φιλόθεου Ζερβάκου τα χτένιζε ή για να ακριβολογούμε τα διασκεύαζε -και σε μεγάλο μάλιστα βαθμό- ο π. Επιφάνιος. Όταν λέμε τα διασκεύαζε εννοούμε ότι ο π. Επιφάνιος αφαιρούσε -κατά κανόνα- το μισό ή και τα δύο τρίτα των χειρογράφων που του έστελλε ο π. Φιλόθεος και επιπλέον επέφερε ουσιαστικές αλλαγές στα κείμενά του π. Ζερβάκου, ενίσχυε την επιχειρηματολογία του, άλλαζε τη σειρά των κεφαλαίων κτλ.. 

Και ο π. Φιλόθεος; Πώς αισθανόταν για την ουσιαστική διασκευή των βιβλίων του από τον π. Επιφάνιο; Ο ίδιος έδωσε την εντολή στον π. Επιφάνιο να τα διασκευάζει! Γι’ αυτό, όχι μόνον δεν δυσανασχετούσε, αλλά επέμενε τα διασκευασμένα κείμενα να πηγαίνουν στο τυπογραφείο χωρίς καν να δει ποιές αλλαγές είχε επιφέρει ο π. Επιφάνιος.!

Σε απλά Ελληνικά: Τα βιβλία που έχουμε με το όνομα του π. Φιλόθεου Ζερβάκου στην πραγματικότητα είναι ο κατά π. Επιφάνιο Θεοδωρόπουλο π. Φιλόθεος Ζερβάκος. Γι’ αυτό ακριβώς τα κείμενα του π. Φιλόθεου έχουν τόσο ισχυρή αντιπαπική και αντιοικουμενιστική θεολογική επιχειρηματολογία. 

Ο π. Φιλόθεος Ζερβάκος, βέβαια, ήταν ένας άγιος -με όλη τη σημασία του όρου- Γέροντας και οπωσδήποτε σφοδρός αντιοικουμενιστής -όπως όλοι -άλλωστε- ανεξαίρετα οι σύγχρονοι Άγιοι και Άγιοι Γέροντες της Ορθοδοξίας. Η θεολογική δομή των αντιοικουμενιστικών συγγραμμάτων του, όμως, φέρει ανεξίτηλη τη σφραγίδα του π. Επιφάνιου Θεοδωρόπουλου.

Όσοι διοργάνωσαν Ημερίδες για να εξάρουν το αντιοικουμενιστικό έργο του π. Φιλόθεου Ζερβάκου ας έχουν υπόψη, όχι μόνον ποιος έγραψε τα βιβλία αλλά και ποιος τα διασκεύαζε σε μεγάλο βαθμό. 

Θα διερωτηθεί, ίσως, ο καλός αναγνώστης πώς γνωρίζω ότι ο π. Επιφάνιος διασκεύαζε τα βιβλία του π. Φιλόθεου Ζερβάκου. Το γνωρίζω επειδή το είπε ο ίδιος π. Επιφάνιος όταν τον είχαμε επισκεφθεί στο διαμέρισμά του στην οδό Μακεδονίας. Και γιατί μας το είπε; Επειδή ήθελε να καυχηθεί για τη συμβολή του; Για όνομα του Θεού! Μιλάμε για τον π. Επιφάνιο! Θα έλεγε ποτέ κάτι ο π. Επιφάνιος για να αυτοπροβληθεί; Ο π. Επιφάνιος σιχαινόταν τα χρήματα και την αυτοπροβολή όσο τίποτε άλλο.

Τότε γιατί το ανέφερε;

Το ανέφερε για να προβάλει την ταπείνωση του π. Ζερβάκου.

Την περίοδο εκείνη είχα μεταβεί στην Πάρο στη Μονή Λογγοβάρδας για να πάρω την ευχή του π. Φιλοθέου. Ως εικός επέστρεψα βαθύτατα εντυπωσιασμένος από την αγιότητα του Γέροντα Φιλοθέου. Όταν, λοιπόν, μετέφερα στον π. Επιφάνιο τις εντυπώσεις μου, ο μακαριστός Γέροντας για να δείξει την ταπείνωση του π. Φιλοθέου ανέφερε ότι του έστελλε τα προς έκδοση βιβλία του για διορθώσεις και αλλαγές και επέμενε να πηγαίνουν στο τυπογραφείο χωρίς να βλέπει τι αλλαγές έκανε ο π. Επιφάνιος. 

Και συμπλήρωσε ο π. Επιφάνιος: Ποτέ δεν δημοσιεύω κάτι πριν το δώσω σε άλλους για να το διαβάσουν και να κάνουν παρατηρήσεις, αλλά δεν ξέρω αν θα είχα την ταπείνωση να πω σε κάποιο που του έδωσα τα χειρόγραφά μου για διορθώσεις να τα στέλλει στο τυπογραφείο χωρίς να δω τι διορθώσεις επέφερε. Άγιος άνθρωπος! Άγιος άνθρωπος -με όλη τη σημασία του όρου- ο π. Φιλόθεος, κατέληξε ο π. Επιφάνιος.

Ας κάνουμε και μια παρέκβαση. Για να επιβεβαιώσει την αγιότητα του π. Φιλοθέου ο π. Επιφάνιος μας διηγήθηκε, επίσης, ένα άλλο περιστατικό από την ζωή του π. Φιλοθέου, που δεν σχετίζεται μεν με τα βιβλία που έγραφε, αλλά που δείχνει την μεγάλη αγιότητα του πραγματικά Οσίου αυτού Γέροντα. 

Η Μονή Λογγοβάρδας χρειαζόταν δάνειο από την Τράπεζα της Ελλάδος. Ο π. Επιφάνιος και ορισμένοι άλλοι φίλοι της Μονής προθυμοποιήθηκαν να συνοδεύσουν τον π. Φιλόθεο στο ραντεβού που ορίστηκε με τον τότε Διοικητή της Τράπεζας Ξενοφών Ζολώτα. Τα δάνεια φυσικά δεν ανατίθενται στον Διοικητή της Τράπεζας, αλλά όλοι γνωρίζουμε ότι στην Ελλάδα και στην Κύπρο τα πάντα ρυθμίζονται με τις προσωπικές σχέσεις και γνωριμίες. Γι' αυτό κάποιο πνευματικό παιδί του π. Φιλόθεου που γνώριζε τον μ. Ζολώτα κανόνισε το ραντεβού για να διευκολύνει την Μονή να πάρει το δάνειο.

Συμφώνησαν να συναντηθούν σε κάποιο σημείο κοντά στην Τράπεζα για να πάνε μαζί στο ραντεβού. Η ώρα, όμως, περνούσε και ο π. Φιλόθεος δεν έφτανε στον προορισμό του. Γι’ αυτό τηλεφώνησαν στον π. Φιλόθεο ανήσυχοι για να δουν τι συμβαίνει. 

Ο π. Φιλόθεος με απόλυτη αταραξία τους είπε: Να πείτε στον κ. Ζολώτα να περιμένει επειδή τώρα εξομολογώ.!!! Τόσο εξωκόσμιο ήταν το φρόνημα του π. Φιλοθέου ώστε θεωρούσε φυσικό ο Διοικητής της Τράπεζας να περιμένει μέχρις ότου τελειώσει τις εξομολογήσεις του, που ο Θεός ξέρει πόσο θα διαρκούσαν.!!!

Ο π. Επιφάνιος αντελήφθη τη σοβαρότητα του θέματος και επειδή η ώρα του ραντεβού πλησίαζε είπε στον π. Φιλόθεο: Γέροντα! Εσείς να κάνετε προσευχή για το αίτημα της Μονής και εμείς θα πάμε να δούμε τον κ. Ζολώτα. Όπερ και εγένετο. Συνάντησαν τον κ. Ζολώτα, ο οποίος ολοπρόθυμα ικανοποίησε αμέσως το αίτημα της Μονής.

Με αυτά τα δεδομένα μπορούμε να αντιληφθούμε πόσο ανεδαφικός είναι ο ισχυρισμός του κ. Σακαλάκη ότι ο π. Φιλόθεος Ζερβάκος ξυπνούσε τον κόσμο για τον Οικουμενισμό, ενώ ο π. Επιφάνιος ναρκοθετούσε την προσφορά του, αφού τα βιβλία του π. Φιλοθέου είναι διασκευασμένα -σε μεγάλο βαθμό- από τη γραφίδα του π. Επιφάνιου.

Θα συνεχίσουμε -συν Θεώ- αύριο τη συζήτηση με μια αυτοαναφορά για το θέμα που συζητούμε, που ρίχνει φως στη στάση του π. Επιφανίου έναντι του Οικουμενισμού και του Παπισμού. 

1 comment:

  1. Πάντα η ιδιωτική, η ανθρώπινη πλευρά της ιστορίας είναι πιό σημαντική από την ίδια την ιστορία ως νεκρή παράθεση ιστορικών γεγονότων στερημένων της πνοής της ζωής Αυτή την ζωή δώσατε κ. Τελεβάντο στις σελίδες της πρόσφατης εκκλησιαστικής μας ιστορίας στο λήμμα Φιλόθεος Ζερβάκος και Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος μέ τρόπο γλαφυρό Μέ τον γνωστό δωρικό σας λόγο παραστήσατε τά ηθικά μεγέθη ως δύο κολόνες δωρικού ρυθμού στον περικαλλή ναό της εκκλησίας Δωρικός άλλωστε υπήρξε και ο π. Επιφάνιος στη ζωή και στο έργο του Η ΄΄χρυσή τομή ΄΄ του είναι η πνευματική και εκκλησιαστική διάκριση Το έργο του ως ένα θεολογικό σκυρόδεμα Μόνο άσχετοι θα μπορούσαν να συγχέουν την ΄΄χρυσή τομή ΄΄ που διέπει το έργο του μέ ΄΄τα δύο άκρα ΄΄ ως κάτι το μεσοβέζικο Επάνω στά Πεντελικά μάρμαρα δέν κολλάνε τά επιχρίσματα και τά κονιάματα των φρικτών παρανοήσεων

    Υ.Γ. Πρός τον αγαπητό καί φίλο Νίκο Σακαλάκη θα είχα να πώ , λίγο τό κακό αγαπητέ Νίκο να σέ πιάσει ο Τελεβάντος στο στόμα του είτε για να σέ επαινέσει , είτε για να σέ επικρίνει Ο σέρ της εκκλησιαστικής δημοσιογραφίας είτε στη μία ,είτε στην άλλη περίπτωση απλως μας χρησιμοποιεί , για να πάρει τις αφορμές για νά αναπτύξει τά θέματά του και στον βαθμό, που αυτό τον εξυπηρετει , άς του παρέχουμε κάθε διευκόλυνση Συμφωνώ μαζί του οτι πρόκειται για μία παρανόηση σχετικά μέ τον π. Επιφάνιο, η οποία σέρνεται από τους υποστηρικτές των ποικίλων εκκλησιαστικών τάσεων Πιστεύω οτι κάπως αβασάνιστα υιοθέτησες αυτή την θέση

    ReplyDelete