Sunday, April 7, 2019

Η ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΟΥ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ’ ΑΚΡΙΒΕΙΑΝ ΚΑΙ ΚΑΤ’ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΝ



Η ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΟΥ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ’ ΑΚΡΙΒΕΙΑΝ ΚΑΙ ΚΑΤ’ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΝ

Του Σεβ. Ναυπάκτου Ιερόθεου
=====

Πρῶτον. Τό σύστημα διοικήσεως τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας σέ ὅλα τά ἐπίπεδα (ἐπισκοπικό, μητροπολιτικό, πατριαρχικό, διορθόδοξο) εἶναι «συνοδικόν ἱεραρχικῶς» καί «ἱεραρχικόν συνοδικῶς» (βλ. Ἀρχιμ. Γεωργίου Καψάνη Καθηγουμένου Ἱερᾶς Μονῆς Ὁσίου Γρηγορίου Ἁγίου Ὄρους, Ἡ ποιμαντική διακονία κατά τούς ἱερούς Κανόνας, ἐκδ. Ἄθως, Πειραιεύς, σελ. 113-129).

Δεύτερον. Στούς πρώτους αἰώνας τά Αὐτοκέφαλα χορηγήθηκαν ἀπό Οἰκουμενικές Συνόδους. Τό Πατριαρχεῖο Μόσχας ἀπέκτησε τήν Πατριαρχική τιμή καί ἀξία ἀπό τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο καί ἀργότερα συναίνεσαν καί τά ἄλλα Πρεσβυγενῆ Πατριαρχεῖα. Τά νεώτερα Πατριαρχεῖα ἔλαβαν τήν Πατριαρχική τιμή καί ἀξία τους, ἀπό τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο καί τελοῦν σέ ἀναφορά πρός τήν Οἰκουμενική Σύνοδο ἤ τήν Μεγάλη Σύνοδο γιά τήν κανονική συναίνεσή τους.

Τρίτον. Στίς ἡμέρες μας ὑφίσταται αὐτό τό πρόβλημα μέ τήν Οὐκρανία, πράγμα πού προκαλεῖ προβλήματα στήν ἑνότητα τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, διότι εὐθύνονται ἐκεῖνοι πού ὑπονόμευσαν τό κείμενο πού εἶχε ἑτοιμασθῆ γιά τήν χορήγηση τῆς Αὐτοκεφαλίας καί γι' αὐτό δέν παραπέμφθηκε στήν Σύνοδο τῆς Κρήτης (βλ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου, Ἡ συζήτηση γιά τήν ἀνακήρυξη τῆς Αύτοκεφαλίας σέ μιά Ἐκκλησία, Ὀκτώβριος 2018. )

Δέν εὐθύνεται, ὅμως, τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο, τό ὁποῖο ἔπραξε τά πάντα καί μάλιστα ὑπεχώρησε σέ πολλά χάριν τῆς ἑνότητας τῆς Ἐκκλησίας γιά νά παραπεμφθῆ αὐτό τό κείμενο στήν Ἁγία καί Μεγάλη Σύνοδο καί νά λυθῆ τό ὅλο πρόβλημα. Ἄν γινόταν αὐτό, δέν θά εἴχαμε τό σύγχρονο πρόβλημα πού ταλανίζει τήν ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας.

Βεβαίως, ὑπάρχουν καί ἄλλες παράμετροι τοῦ θέματος αὐτοῦ, ὅπως γιά παράδειγμα τί σημαίνει Ἀποστολική παράδοση καί Ἀποστολική διαδοχή, τό ὁποῖο θά θίξω σέ ἄλλο κείμενό μου.

2 comments:

  1. Οριστε καταντησαμε το Ουκρανικο θεμα ζητημα Ακαδημαικης διαμαχης, αντε να δουμε ποιος θα νικησει στα σημεια, ο Μητροπολιτης κ. Ιεροθεος η ο κ Βαβουσκος; Το θεμα τελικα ειναι περισσοτερο απλο, το Οικουμενικο Πατριαρχειο οτι τελικα προνομια και αν διαθετει, ειτε κατα κανονες οπως τους ερμηνευει, ειτε κατα εθος, στην περιπτωση της Ουκρανιας εκανε εξωφθαλμα λανθασμενη χρηση. Εαν επικρατησει σε αυτη την διαμαχη θα επιβαλει πλεον de facto την ηγεμονια του Πανορθοδοξα με οτι αυτο συνεπαγεται στα φιλοοικουμενιστικα του ανοιγματα, οπου οντως εχει τα πρωτεια αναμεσα στους Ορθοδοξους. Η περιπτωση της Ουκρανικης κρισης ειναι μια πρωτης ταξεως ευκαιρια να επιβληθει στην πραξη και για τωρα και για το μελλον, οτι σε ολα τα σοβαρα θεματα της Παγκοσμιας Ορθδοξιας,τον λογο απο τωρα και περα θα εχει η Πανορθοδοξη Συνοδος. Ο Πρωτος να αποφασιζει μαζι με τους αλλους,ποτε μονος του, ουτε κσι οι αλλοι χωρις τον Πρωτο

    ReplyDelete
    Replies
    1. Οι μεν Ναυπακτου και Βαβουσκος διαφωνούν για επουσιώδη θέματα.

      Στην πραγματικότητα, όμως, συμφωνουν ότι το Πατριαρχείο καλώς εκχώρησε Αυτοκεφαλία στην Ουκρανία.

      Πολλοί κίνδυνοι κρύβονται με την εκχώρηση Αυτοκεφαλίας. Και η Μόσχα και η Κωνσταντινούπολη επιδιώκουν κυριαρχικό πρωτείο στην Εκκλησία.

      Δεν είναι εύκολον να το επιβάλουν ασχέτως της έκβασης του Ουκρανικού..

      Delete