Tuesday, August 20, 2013

ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ "ΕΣΤΙΑΣ ΠΑΤΕΡΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ" ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΓΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ




ΣΧΟΛΙΟ ΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ "ΕΣΤΙΑΣ ΠΑΤΕΡΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ" ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΡΓΙΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
===========

Εξ αφορμής του νόμου κατάργησης της αργίας της Κυριακής η “Εστία Πατερικών μελετών” δημοσίευσε εξαίρετο σχετικό κείμενο του π. Σαράντη Σαράντη.

Επειδή το κείμενο του π. Σαράντη είναι πολύ μεγάλης έκτασης παραθέτουμε στη συνέχεια ένα απόσπασμα που αναλύει τη σημασία του εκκλησιασμού ως του κατεξοχήν τρόπου νοηματοδότησης της αργίας της Κυριακής.

Αναφέρει -μεταξύ άλλων- ο π. Σαράντης:

“Κάθε Σαββατόβραδο νά ὑπενθυμίζουμε ὁ ἕνας στόν ἄλλο τήν ἀτομική καί συλλογική - ἐκκλησιολογική - σημασία τοῦ Ἐκκλησιασμοῦ τῆς Κυριακῆς.  Ἔρχεται ὁ Ἀναστάς Χριστός γιά νά μᾶς προσφέρει τά ἀναστάσιμα ἀγαθά Του. Μᾶς θέλει ὅμως μετόχους στήν κατ’  ἐξοχήν ἀναστάσιμη θεία Λειτουργία τῆς Κυριακῆς. Ὁ ἱερός Χρυσόστομος ἔχοντας χριστοαφθονοπάροχη τήν ἐν Χριστῷ ἐμπειρία τοῦ Κυριακάτικου ἐκκλησιασμοῦ λέγει: Ὅσο κι’ ἄν εἶσαι βεβαρυμένος ἀπό τόν τραχύ ἀγῶνα τῆς ἑβδομάδος γιά τήν ἐπιβίωση, μήν ἀφήσεις τόν ἑαυτό σου μακράν τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ.  Θά διαπιστώσεις προσωπικά, ὅτι εἰσέρχεσαι στόν ἱερό ναό ὡς λῦκος καί φεύγεις ἀνάλαφρος, πρᾷος καί χαρούμενος ὡς πρόβατο.  Μπορεῖ νά ἔρχεσαι ἄγριος καί μαῦρος σάν κοράκι καί ἐξέρχεσαι εἰρηνεμένος καί κεκαθαρμένος σάν περιστέρι.  Μπορεῖ νά χάνεις λίγο ὕπνο, κερδίζεις ὅμως ἀσύλληπτες ἀντοχές γιά ὁλόκληρη τήν ἑβδομάδα.  Ἄν μέχρι σήμερα δέν εἴχαμε στό πρόγραμμά μας τόν ἐκκλησιασμό τῆς Κυριακῆς, ἄς τόν προσθέσουμε πάραυτα.  

Οἱ ἱεροί κανόνες τῆς ἁγίας Ἐκκλησίας μας ὁρίζουν ὅτι, ὅποιος δέν ἐκκλησιάζεται ἐπί τρεῖς συνεχεῖς Κυριακές «ἀφοριζέ­σθω». Τό ρῆμα αὐτό σέ μέση φωνή δηλώνει ὅτι, ὁ ἴδιος ὁ ἄνθρωπος μέ δική του θέληση, πρωτοβουλία καί πρακτική, ἀποκόπτεται ἀπό τό ἅγιο, ζωοποιό, μυστηριακό Σῶμα τοῦ Χριστοῦ πού εἶναι ἡ Ἐκκλησία. Ἄν ἀλλάξουμε τακτική καί γιά τρεῖς συνεχῶς Κυριακές ἐκκλησιασθοῦμε, θά ἀφυπνισθεῖ ἡ ψυχή μας, θά ἀρχίσει νά τρέφεται μέ τά θεῖα πνευματικά ψυχικά ἐδέσματα καί ἡ θεϊκή ὄρεξη καί ὁ θεῖος πόθος θά αὐξάνεται.  Ἡ θεία Κυριακάτικη λειτουργία θά γίνει μαγνήτης, πού θά μᾶς ἑλκύει ὅλο καί περισσότερο.  Ὁ Χριστός θά εἶναι τότε γιά μᾶς πατέρας, φίλος, ἀδελφός, τό πρῶτο ἀγαπημένο πρόσωπο, ὥστε μέ κανένα νόμο δέν θά ἀποκοποῦμε ἀπό τήν πανευτυχία πού θά ἔχουμε ἀνακαλύψει.

Ὁ νόμος μπορεῖ νά γίνει ἀφορμή γιά μείζονα πνευματική ἐν Χριστῷ προκοπή, ἐπίγνωση τοῦ θείου ἐν Χριστῷ ἔρωτος καί οὐσιαστική κατάργηση τοῦ νόμου περί κατάργησης τῆς ἀργίας τῆς Κυριακῆς."

Μεστοί ορθοδόξου περιεχομένου οι λόγοι του π. Σαράντη αναλύουν το αληθινό νόημα της αξίας της ημέρας της Κυριακής.

Μπορεί να είναι πρακτικά χρήσιμο να υπάρχει η αργία της Κυριακής επειδή προστατεύει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις από τους μεγαλοκαρχαρίες του εμπορίου, μπορεί να είναι αποδοτική για τη συνοχή της οικογένειας επειδή της δίνει τη δυνατότητα να ζήσει μαζί το Σαββατοκυρίακο, αλλά αν λείπει ο εκκλησιασμός και η αναφορά του ανθρώπου στο Θεό τότε δεν είναι Κυριακή, δεν είναι “ημέρα του Κυρίου”. Είναι απλά μια μέρα αποχής από την εργασία. Αυτό για ένα χριστιανό είναι ανεπίτρεπτο και απαράδεκτο.

Να διατηρηθεί η Κυριακή ως αργία; Οπωσδήποτε! Αλλά για να είναι μέρα του Κυρίου και όχι ευκαιρία για περαιτέρω αμαρτία.

Θα πρέπει να επανέλθουμε στο ωραίο αυτό κείμενο του π. Σαράντη επειδή θίγει πολλές άλλες ενδιαφέρουσες πτυχές της λατρείας της Εκκλησίας μας, αλλά και της ζωής του έθνους μας.

No comments:

Post a Comment