ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ Η ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗ ΤΩΝ ΕΠΙΣΚΟΠΩΝ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
===========
Διαβάσαμε το ακόλουθο ενδιαφέρον άρθρο του κ. Θεόδωρου Καλμούκου, που επιγράφεται “Συνταξιοδότηση των Μητροπολιτών στα 70”, στο Πρακτορείο Εκκλησιαστικών Ειδήσεων “Δόγμα”, από την ομογενειακή εφημερίδα “Εθνικός Κήρυξ”:
“Το θέμα της αποχώρησης των ιεραρχών από την ενεργό υπηρεσία είναι θαρρώ ζωτικής σημασίας για θεσμούς και για πρόσωπα.







Τι δράση και πόσο κουράγιο για σοβαρό έργο μπορεί να έχει ένας ογδοντάχρονος ιεράρχης λόγου χάρη;
Αυτό που συμβαίνει σ’ αυτές τις περιπτώσεις είναι ότι δημιουργούνται παράκεντρα εξουσίας, συγκροτούνται οι λεγόμενες αυλές από συγγενείς, γνώριμους και φίλα προσκείμενους αμφοτέρων των φύλων, οι οποίες (αυλές) υποκαθιστούν τον ποιμενάρχη και φυσικά απομυζούν οικονομικά την τοπική Εκκλησία και πολλές φορές ερίζουν μεταξύ τους για το ποιος ή ποια θα πάρει τα πιο πολλά. Πρόκειται για καταστάσεις αναξιοπρεπείς και σκανδαλιστικές.

Από την άλλη πλευρά, δεν είναι σωστό να γίνεται αφορμή εμποδίου της πορείας της τοπικής Εκκλησίας.
Θυμάμαι πολύ έμπονα τα τελευταία χρόνια του βίου του αείμνηστου ποιμενάρχη της ιδιαίτερής μου πατρίδας, της Μυτιλήνης, του Ιακώβου Κλεομβρότου, επειδή ακριβώς είχε εκλείψει και το στοιχείο της ανθρώπινης αξιοπρέπειας λόγω γήρατος και ασθένειας.”
Ορισμένες παρατηρήσεις στο άρθρο του κ. Καλμούκου.
Προς τι επιχειρηματολογεί περί του αντιθέτου αφού ομολογεί ότι: “Να διευκρινίσω από την αρχή πως δεν διαλανθάνει της γνώσης μου το καθεστώς του ισόβιου των Επισκόπων που ισχύει. Ούτε φυσικά η Εκκλησιολογική του τεκμηρίωση, πως υπάρχει, δηλαδή, ένας γαμικός δεσμός ανάμεσα στον Μητροπολίτη και τη Μητρόπολη και όπως κάθε γάμος οφείλει να είναι ιερός δεσμός και αδιάλυτη ιερή σχέση δια βίου, έτσι και εν προκειμένω ο Επίσκοπος «νυμφεύεται» τρόπον τινά την Επισκοπή του δια βίου, δηλαδή για μια ολόκληρη ζωή;”
Αφού αυτό επιτάσει η διδασκαλία της Εκκλησίας κανένα επιχείρημα περί του αντιθέτου δεν είναι επιτρεπτόν να προβάλλεται.
Αναφέρεται στο μεταθετό ο κ. Καλμούκος για να δικαιολογήσει το όριο ηλικίας συνταξιοδότησης των επισκόπων.

Επομένως γιατί προβάλλει μια παρανομία για να στηρίξει μια άλλη;
Αλλωστε γιατί το 70ον ή το 72ον έτος της ηλικίας των επισκόπων, όπως εισηγείται;
Γιατί όχι λ.χ. το 65ον με το οποίο συνταξιοδοτούνται πολλοί έμμισθοι;

Στην Ορθόδοξη Εκκλησία ο επίσκοπος εκλέγεται ισόβια και παραμένει στο θρόνο του εκτός αν καθαιρεθεί ή κανονικώς παυθεί.
Αν είναι εξαιτίας του γήρατος ανίκανος να επιτελέσει το καθήκον του, τότε μπορεί να παραιτηθεί ή αν πρόκειται για περίπτωση άνοιας η Σύνοδος μπορεί να αναλάβει πρωτοβουλία.
Ερωτά ο κ. Καλμούκος: Μπορεί ένας επίσκοπος στα 80 του να επιτελέσει τον καθήκον του;
Ο Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Δημήτριος λ.χ. είναι απολύτως ακμαίος και ικανός να επιτελεί στο ακέραιο τα καθήκοντά του, ενώ άλλοι νεώτεροι στην ηλικία αρχιερείς αδυνατούν να το πράξουν.
Για την ακρίβεια είναι εντυπωσιακό το επίπεδο των αντανακλαστικών του, η ετοιμότητα της σκέψης του, αλλά και η σωματική του αντοχή.
Η πρόσφατη επίσκεψη του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου απέδειξε την κατ' άμφω ακμαιότητα του Αρχιεπισκόπου Δημητρίου.
Ας αφήσουμε αλώβητη την παράδοση της Εκκλησίας. Ούτε ο γάμος των χήρων έγγαμων κληρικών επιτρέπεται, όπως αντορθόδοξα εισηγήθηκε στο παρελθόν ο κ. Καλμούκος, ούτε όριο ηλικίας ή μεταθετό των επισκόπων είναι επιτρεπτό.
Οπου χρειάζεται ειδική παρέμβαση της Εκκλησίας για να οικονομηθεί μια κατάσταση υπάρχει πάντοτε η δυνατότητα να πραγματοποιηθεί.


Οχι μόνον δεν είναι επίσκοπος ο Πάπας, κ. Καλμούκο, αλλά δεν είναι καν βαπτισμένος διότι “το βάπτισμα των Λατίνων είναι μίασμα” μας διδάσκει ο μεγαλύτερος Πατέρας και Διδάσκαλος της Ορθόδοξου Εκκλησίας τους τελευταίους αιώνες, Οσιος Νικόδημος ο Αγιορείτης.
No comments:
Post a Comment