Thursday, February 20, 2020

ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΡΧΙΚΟ ΤΗΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ Η ΣΥΝΑΞΗ ΤΟΥ ΑΜΜΑΝ;


ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΡΧΙΚΟ ΤΗΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ Η ΣΥΝΑΞΗ ΤΟΥ ΑΜΜΑΝ; 

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Τελικά δεν είναι καθόλου σαφές τι θα γίνει με την Σύναξη του Αμμάν, που συγκάλεσε αναρμοδίως και αντικανονικά ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων και η οποία θα πραγματοποιηθεί -όπως όλα δείχνουν- μεταξύ 25 και 27 Φεβρουαρίου.

Πρόθυμοι να συμμετάσχουν φαίνεται μέχρι στιγμής να είναι οι ακόλουθοι Προκαθήμενοι: Αντιοχείας, Ιεροσολύμων, Ρωσσίας, Σερβίας, Τσεχίας και Σλοβακικών χωρών.

Αντιπρόσωπους φαίνεται ότι θα στείλουν οι ακόλουθες Εκκλησίες: Ρουμανίας και Πολωνίας.

Αρνήθηκαν κατηγορηματικά να παραστούν οι Κωνσταντινουπόλεως, Αλεξανδρείας, Κύπρου, Ελλάδας, Γεωργίας, Βουλγαρίας και Αλβανίας, επειδή θεωρούν ότι μόνον ο Οικουμενικός Πατριάρχης έχει δικαίωμα να συγκαλεί Πανορθόδοξες Συνόδους και Συνάξεις Προκαθημένων, επειδή ο συντονιστικός ρόλος των Ορθοδόξων Εκκλησιών βάσει των Ιερών Κανόνων είναι δικό του αποκλειστικό προνόμιο.

Ο Πατριάρχης Ρουμανίας, μάλιστα, διευκρίνησε ότι δεν θα συμμετάσχει αυτοπροσώπως στο Αμμάν, επειδή δεν θέλει η Σύναξη του Αμμάν να θεωρηθεί Σύναξη Προκαθημένων την οποία συγκαλεί ο Ιεροσολύμων και δηλώνει ταυτόχρονα ότι βλέπει θετικά την Αυτοκεφαλία της Ουκρανίας.

Ο Προκαθήμενος της Πολωνίας επικαλέστηκε λόγους υγείας, για την πρόθεση να αποστείλει αντιπροσώπους.

Το πιο σημαντικό είναι ότι, όταν πρόσφατα οι αντιπρόσωποι του Πατριάρχη Ιεροσολύμων μετέβησαν στο Φανάρι, παρουσίασαν εντελώς διαφορετική εικόνα της Σύναξης του Αμμάν, από την αρχική εικόνα που δόθηκε μόλις εξαγγέλθηκε η πρόθεση του Ιεροσολύμων.

Συγκεκριμένα διευκρίνησαν ότι δεν πρόκειται ούτε για Σύνοδο, ούτε για Σύναξη Προκαθημένων, αλλά για μια φιλική συνάντηση για να συζητήσουν αδελφικά οι Προκαθήμενοι τον κίνδυνο που αντιμετωπίζει η ενότητα της Εκκλησίας.

Ταυτόχρονα διαβεβαίωσαν τον Παναγιώτατο ότι ουδόλως διαμφισβητούν τα προνόμια που έδωσαν στον Οικουμενικό Πατριάρχη οι Οικουμενικές Σύνοδοι.

Με άλλα λόγια, ουδεμία σχέση με τις αρχικές δηλώσεις περί της Εκκλησίας των Ιεροσολύμων ως Μητέρας των Ορθοδόξων Αυτοκέφαλων Εκκλησιών, περί πρωτείου στην Εκκλησία, περί σύγκλησης Σύναξης των Προκαθήμενων κτλ..

Αυτό -φυσικά- αποτελεί θετική εξέλιξη, αλλά -ως εικός- ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος δεν μπορούσε να ανταποκριθεί θετικά στην πρόσκληση να παρεβρεθεί στο Αμμάν, αφού δεν την συγκάλεσε ο ίδιος, επειδή άμεσα ή έμμεσα θα έδινε την εντύπωση -ορθή ή λανθασμένη- ότι αποποιείται τον συντονιστικό ρόλο του Οικουμενικού Πατριάρχη.

Η διαφοροποίηση της στάσης του Πατριάρχη Ιεροσολύμων ελπίζουμε ότι θα αποτυπωθεί στα συμπεράσματα της Σύναξης του Αμμάν, για να μην περιπλακεί έτι περαιτέρω η θεραπευτική αγωγή του Ουκρανικού, όπως πολύ ορθά επεσήμανε στην επιστολή του προς τον Μακαριώτατο Ιεροσολύμων, ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αλβανίας κ. Αναστάσιος.

Δεν είναι ορθό να ληφθούν αποφάσεις στο Αμμάν, ώστε να εκληφθεί ως Σύνοδος ή Σύναξη Προκαθημένων. 

Αν ληφθούν αποφάσεις θα θεωρηθεί -όχι άδικα- ως προσπάθεια να διαμφισβητηθούν ευθέως οι Ιεροί Κανόνες των Οικουμενικών Συνόδων.

Ένα απλό Ανακοινωθέν που να επαναλαμβάνει το αυτονόητο ότι όλοι οι Προκαθήμενοι αναγνωρίζουν το πρωτείο τιμής στον Κωνσταντινουπόλεως και τον συντονιστικό ρόλο του Οικουμενικού Πατριάρχη είναι αρκετό.

Όσο για το Ουκρανικό, ας περιοριστούν να ζητήσουν διμερείς επαφές των Πατριαρχείων Κωνσταντινουπόλεως και Ρωσσίας, με στόχο την θεραπεία του Σχίσματος της Εκκλησίας της Ρωσσίας σε βάρος του Οικουμενικού Πατριαρχείου, του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας και της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Αν η όποια τυχόν συμφωνία των δύο Πατριαρχείων επικυρωθεί από Πανορθόδοξη Σύνοδο ή Σύναξη Προκαθημένων θα είναι ακόμη καλύτερα.

6 comments:

  1. Άλλη μια αποτυχία για την "τρίτη Ρώμη"

    ReplyDelete
  2. Παντως απο οτι πλεον γινεται φανερο ουτε η "τριτη Ρωμη" ενδιαφερεται πραγματικα για την Ορθοδοξια. Στο Ουκρανικο χωρια, στον φιλοοικουμενισμο μαζι (Μπολωνια). Και αντε να γινει το Αμμαν και αντε να μη καταληξει πουθενα και αντε να αρχισουμε και αλλες μελλοντικες συναντησεις τυπου Αμμαν για να δουμε απτα σποτελεσματα, οπως ειπε ο αναπληρωτης του Ιλαριωνα. Δηλαδη σιριαλ με επεισοδια το Ουκρανικο. Ειμαστε για κλαμματα, δεν λεω ειναι, αλλα ειμαστε. Ορθοδοξια μας που σε καταντησαμε με το να λεμε στα λογια οτι αγαπουμε Τον Χριστο και στην καρδια μας να κυβερναει ο Κοσμος.

    ReplyDelete
  3. Χθες εστειλα ενα σχολιο ισως να μην ηταν το καταληλλοτερο για την περισταση γι αυτο δεν με ενοχλει που δεν δημοσιευθηκε. Η λυση του Ουκρανικου ειναι μια, να γινει δεκτο απο ολους οτι πρεπει να υπαρχει Αυτοκεφαλη Ορθοδοξη Εκκλησια της Ουκρανιας. Εαν υπαρξει αυτη η βαση συμφωνιας τοτε οι λεπτομερειες αυτης της Αυτοκεφαλιας ειναι συζητησημοι και μπορουν να γεφυρωθουν. Εαν αυτο δεν γινει δεκτο οσες Συναξεις και συζητησεις και διαλογοι να γινουν πουθενα δεν θα καταληξουν παρα μονο στην εμβανθυση της διαιρεσης της Παγκοσμιας Ορθοδοξιας.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ορισμένες φορές δεν δημοσιεύονται σχόλια επειδή είναι προβληματικά. Πολλές φορές όμως δεν δημοσιεύονται ή μάλλον δημοσιεύονται πολύ καθυστερημένα επειδή δεν τα πρόσεξα.

      Delete
  4. ΟΎΤΕ Η ΑΝΤΙΌΧΕΙΑ ΣΤΟ ΑΜΜΆΝ! Ε ρε ξεφτιλικι και σφαλιάρες για την "τρίτη Ρώμη".

    ReplyDelete
  5. Απορώ γιατί είχατε γράψει εδώ στο άρθρο ότι θα συμμετάσχει. Και ήθελα να σας το σχολιάσω ότι ήδη ο έξαρχος της Αντιοχείας στη Ρωσία είχε πει ότι δεν έχουν αποφασίσει. Αλλά η σημερινή εξέλιξη με πρόλαβε

    ReplyDelete