Saturday, April 22, 2017

Η ΧΩΡΙΣ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΒΑΣΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΤΟΥ π. ΙΩΣΗΦ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΟΥ, ΓΙΑ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ


Η ΧΩΡΙΣ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΒΑΣΗ  ΑΝΑΦΟΡΑ ΤΟΥ π. ΙΩΣΗΦ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΟΥ, ΓΙΑ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ

«Πρέπει να θέτωμεν φυλακήν τω στόματι ημών όταν ομιλούμεν περί των μυστηρίων του Χριστού» - Άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς

Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
=====

Το κείμενο αυτό αποτελεί απάντηση σε σχολιασμούς για την χωρίς Πατερική βάση αναφορά του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού για τη Γέννηση του Χριστού.

Το απομαγνητοφωνημένο μέρος από το βίντεο με την ομιλία του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, που αναφέρεται στη Γέννηση του Χριστού έχει ως εξής: «… Τότε βρήκαν μια μικρή σπηλιά κάπου εκεί δίπλα, που ήταν για τα ζώα μέσα και μπήκαν σ’ αυτήν μέσα κι όταν εκυείτο στο σπήλαιον καθήμενη εκεί, ήρθεν η ώρα του τοκετού, χωρίς να αισθανθεί, χωρίς να καταλάβει τίποτε, αυτομάτως όπως εκαθόταν βλέπει …στην αγκαλιά της το βρέφος χωρίς να αισθανθεί τους τρόπους του τοκετού, διότι το αειπάρθενον δεν θα ήταν ύστερα. Όπως εκάθητο εκεί μέσα, αυτομάτως βρίσκεται στην αγκαλιά της το βρέφος και επειδή ήξερε αυτή, το περίμενε, είχε μαζί μερικά κουρελάκια, τα σπάργανα και το τύλιξε…». Αυτή η αυθαίρετη περιγραφική του μυστηρίου της Γέννησης του Χριστού, δεν αποτελεί ερμηνευτική του Αειπάρθενου της Θεοτόκου. Αυτό φυσικά δεν το είπε μια μόνο φορά ο π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός.

Η αυθαίρετη ‘’επεξήγηση’’ που έδωσε ο π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός, δεν στηρίζεται σε καμιά Πατερική βάση, αλλά είναι γέννημα του μυαλού του. Δεν μπορούμε να ‘’επεξηγούμε’’ κατά το δοκούν και με βάση το μυαλό μας, το μυστήριο της Γέννησης του Χριστού.

Κανένας Άγιος της Εκκλησίας μας δεν προέβηκε σε τέτοια αυθαίρετη περιγραφική του μυστηρίου της Γέννησης του Χριστού. Ας δανειστούμε τα λόγια του Μητροπολίτου Αθανασίου Γέφτιτς, για το αναφερόμενον θέμα, «από τον πνευματικόν πατέρα μου (Άγιο Ιουστίνο Πόποβιτς) παρέλαβον ότι πρέπει να θέτωμεν φυλακήν τω στόματι ημών όταν ομιλούμεν περί των μυστηρίων του Χριστού». 

Χωρίς καμιά προηγούμενη Πατερική βάση, έγινε η αναφορά ότι «εκεί που καθόταν η Παναγία βρέθηκε ο Χριστός αυτομάτως στην αγκαλιά της». Αυτή η ‘’επεξήγησή’’ του είναι ξένη προς την Πατερική μας Παράδοση. 

Ας αρκεσθούμε στον πλούτο, τόσο των Πατερικών Λόγων, όσο και της Υμνολογίας της Εκκλησίας μας. Μυστήριον ξένον ορώ και παράδοξον», «Σήμερον ο ων τίκτεται», «Η Παρθένος σήμερον, τον προαιώνιον Λόγον, εν σπηλαίω έρχεται αποτεκείν απορρήτως», «ότι ετέχθη ημίν σήμερον Σωτήρ»)

Αρκεί η περιγραφή του Ευαγγελιστού Λουκά, «Εγένετο δε εν τω είναι αυτούς εκεί, επλήσθησαν αι ημέραι του τεκείν αυτήν και έτεκεν τον υιόν αυτής τον πρωτότοκον και εσπαργάνωσεν αυτόν και ανέκλινεν αυτόν εν τη φάτνη, διότι ουκ ην αυτοίς τόπος εν τω καταλύματι». Χωρίς άλλες περιγραφικές ας δοκιμάσομε τη χαρά από τη Γέννηση του Χριστού. 

Τα λόγια του Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού «μη μεταίροντες όρια αιώνια, μηδέ υπερβαίνοντες την Θείαν Παράδοσιν…», ας είναι κανών ακριβείας για τόσο σοβαρά θέματα, δια να μπορέσουμε αληθώς να ψάλλουμε, «σώσον με θεολογούντα σε».

Τα λόγια του Αγίου Ιουστίνου Πόποβιτς «Πρέπει να θέτωμεν φυλακήν τω στόματι ημών όταν ομιλούμεν περί των μυστηρίων του Χριστού», αρκούν όταν πρόκειται αυθαίρετη ‘’επεξήγηση’’ ή αυθαίρετη περιγραφική ενός μυστηρίου, όπως είναι το μυστήριο της Γέννησης του Χριστού. Τέτοιες αυθαίρετες αναφορές είναι απλά γεννήματα του μυαλού, χωρίς καμιά Πατερική βάση.

1 comment:

  1. κ.Χαραλάμπους σας παρακαλώ διαβάστε το βιβλίο του Αγίου Μάξιμου του Ομολογητού για τον Βίο της Παναγίας και θα καταλάβετε απο που το πήρε ο γέροντας και τι εννοεί.

    ReplyDelete