ΠΡΟΣΘΕΤΟΥΝ ΚΡΙΜΑ ΕΙΣ ΕΑΥΤΟΥΣ, ΟΙ ΣΤΗΡΙΖΟΝΤΕΣ ΤΗΝ ΑΝΤΙΘΕΗ ΑΙΡΕΣΗ, ΟΤΙ ‘’Ο ΝΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΑΝΩΤΕΡΟΣ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΙΑ ΧΑΡΗ’’
Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
=====
Η αιρετική πλάνη που δίδαξε ο π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός, περί κατωτερότητας της Θείας Χάρης έναντι του νου, όχι μόνο εξακολουθεί να προβάλλεται σε βιντεογραφημένη μορφή, αλλά βρίσκει και στηρίζοντες αυτή, ότι δηλαδή ‘’ο γέροντας ήξερε’’ και δεν μιλούν ορθά αυτοί που ανασκευάζουν την κακοδοξία του αυτή. Αυτό είναι πολύ επικίνδυνο.
Άλλοι προσπαθούν να πείσουν τον περίγυρό τους, ότι δήθεν παρερμηνεύθηκε η ομιλία του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού. Και φυσικά ‘’νηφάλια’’ νοθετούν και προβαίνουν σε χαρακτηρισμούς δημοσίως, ότι οι αμφισβητούντες τα λόγια του ‘’απλανώς διδάξαντος αυτούς’’, είναι κάποιοι πλανεμένοι.
Ας προσεγγίσομε, όμως, με Ορθόδοξη νηφαλιότητα τα λόγια τα οποία αναγκαστήκαμε να ανασκευάσομε. Ξεκάθαρα ο π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός σε βίντεο που ανάρτησε το www.vatopedi.gr (I. M. Mονή Βατοπαιδίου), δίδαξε ότι ‘’ο νους είναι ανώτερος από τη Θεία Χάρη’’ κάτι ανάλογο με ‘’το χείρον νοήσεως’’ για τη Θεία Χάρη του κακόδοξου Βαρλαάμ, τον οποίον αντέκρουσε ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς.
Θέλουν να μας πουν, ότι ο π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός δίδαξε ότι ‘’ο νους είναι ανώτερος από τη Θεία Χάρη’’ και εννούσε κατώτερος; Δηλαδή η λέξη ανώτερος παρουσιάζει κατ’ αυτούς την αμφισημία, άλλοτε να σημαίνει ανώτερος και άλλοτε κατώτερος; Κρίμα, γιατί αυτό είναι εμπαθής μονομέρεια.
Να ‘’δεχθούμε’’ προς χάρη της συνένοχης ‘’επιήκειας’’, ότι είπε το ανώτερος με την έννοια κατώτερος; Θα μας διαψεύσει, όμως, και πάλι ο ίδιος ο π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός με τη ρητή επεξήγηση – δικαιολόγηση που έδωσε, ότι‘’ο νους είναι πρόσωπο, ενώ αυτή (η Θεία Χάρη) είναι εργαλείο’’. Ποια ερμηνευτική αμφισημία μπορούμε να δεχθούμε με τη ρητή επεξήγηση – δικαιολόγηση που έδωσε; Ποιά είναι η παρερμηνεία στην ανασκευή που έγινε για την αιρετική αυτή πλάνη; Γιατί ο βαρύτατος για ένα Ορθόδοξο Χριστιανό χαρακτηρισμός ‘’πλανεμένοι’’, και μάλιστα από Ιερωμένους σε ραδιοφωνικό σταθμό, για όσους ανασκευάζουν την κακοδοξία του αυτή;
Οι αναφορές που ακούγονται από όσους στηρίζουν την αιρετική αυτή πλάνη, με τη μονομέρεια του τύπου ‘’έχουν παρερμηνευτεί τα λόγια του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού’’, προσκρούουν και στο γεγονός ότι δεν τα είπε αυτά χωρίς επίγνωση, καθότι τα χαρακτήρισε ως ‘’μυστήρια μυστηρίων’’.
Επιπρόσθετα με αυτά, μας προλαμβαίνει από του να εκλάβομε τούτα ως λόγια που ειπώθηκαν μια φορά μόνο, με τη φράση ‘’σας τα είπα κι άλλοτε αυτά, αλλά σας τα είπα συγχωνευμένα’’.
Πρέπει να προσθέσομε και τούτο για όσους στηρίζουν την αιρετική αυτή πλάνη που δίδαξε ο π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός, ότι δηλαδή ‘’ο νους είναι ανώτερος από τη Θεία Χάρη’’, ότι αντικρούοντας τους ανασκευάζοντες την κακοδοξία αυτή, στην ουσία γίνονται συμμέτοχοι στη διάδοσή της. Είναι πρέπον να αναλογιστούν ότι προς χάρη της στήριξης και της υπερβάλλουσας αίγλης του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, προσθέτουν εις εαυτούς το κρίμα της στήριξης της αιρετικής πλάνης ότι ‘’ο νους είναι ανώτερος από τη Θεία Χάρη’’.
Πάνω από όλα είναι οι αλήθειες της Ορθόδοξης Πίστης μας και όχι ο ‘’απλανώς διδάξας αυτούς’’ π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός. Προσθέτουν εις εαυτούς μεγάλο κρίμα, το κρίμα της στήριξης μιας αντίθεης αιρετικής πλάνης. Κρίμα.
No comments:
Post a Comment