ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΤΡΙΩΔΙΟΥ
(ΜΕΡΟΣ Α΄ ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΝΗΣΤΕΙΑΣ)
Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
=====
Από χθες Κυριακή πρώτη Φεβρουαρίου έχουμε εισέλθει στο Τριώδιο. Eίναι η πλέον πνευματική περίοδος του εκκλησιαστικού έτους. Αρχίζει την Κυριακή του τελώνη και του φαρισαίου και ολοκληρώνεται το Αγιο και Μέγα Σάββατο. Μιλούμε λοιπόν για χρονική περίοδο εβδομήντα ημερών.
Κατά την περίοδο αυτή οι ψάλτες ψάλλουν, ως επί το πλειστον, από ένα εκκλησιαστικό βιβλίο που ονομάζεται επίσης “Τριώδιον”. Η ονομασία αυτή προέρχεται από τους μικρούς κανόνες (τριώδια δηλ. τρεις κανόνες αντί οκτώ που είναι το σύνηθες) που περιέχονται στο βιβλίο αυτό, που έχει σαν πρωτουργό τον Αγιο Θεόδωρο το Στουδίτη.
Σ’ αυτό περιέχονται ύμνοι που έγραψαν πλείστοι όσοι Αγιοι διαμέσου των αιώνων κι αποτελεί τον κολοφώνα της εκκλησιαστικης ποίησης. Το Τριώδιο διακρίνεται σε δύο περιόδους:
α) την περίοδο πρίν την έναρξη της Μ. Τεσσαρακοστής, και
β) την περίοδο που περιλαμβάνει τη Μ. Τεσσαρακοστή.
Η Κυριακή του τελώνη και του φαρισαίου μας καλεί να αποφύγουμε την υπερηφάνεια και να αποκτήσουμε την ταπείνωση.
Η Κυριακή του ασώτου τονίζει την μετάνοια και την επιστροφή στο Θεό.
Το Σάββατο της Απόκρεω μας θυμίζει το χρέος που έχουμε έναντι των πατέρων και αδελφών μας που έχουν φύγει από τον κόσμο αυτό και μας καλεί να τους κάνουμε μνημόσυνα στην εκκλησία κατά το Ψυχοσάββατο.
Η Κυριακή της Απόκρεω αναμφιβόλως αποτελεί την τελευταία μέρα της κρεωφαγίας, αλλ' έχει κι άλλο νόημα: μας θυμίζει την φοβεράν μέραν της Κρίσεως. Οταν όλα τα ψέμματα τελειώνουν και καλείται ο καθένας να λάβει από το Δίκαιο Κριτή την αμοιβή ή την τιμωρία για όσα έπραξε στην επίγεια του ζωή. Μιλάμε για την απόλυτη δικαιοσύνη, διότι ο παντοδύναμος Θεός δεν κάνει λάθη στην κρίση του, ούτε επηρεάζεται, μήτε δέχεται δώρα για να την αλλάξει. Οσο είμαστε στον παρόντα κόσμο, ας φροντίσουμε να τακτοποιήσουμε τους λογαριασμούς μας με το Θεό. Οσο έχουμε τα μάτια μας ανοικτά.
Το Σάββατο της Τυρινής (ή Τυροφάγου) μνήμην επιτελούμεν όλων των οσίων Πατέρων μας, που έλαμψαν με την αρετή τους σαν ασκητές.
Και τέλος την επομένη, την Κυριακή δηλαδή της Τυρινής, καταλύομεν εις άπαντα, εκτός από το κρέας.
Αυτό αφορά τις τροφές. Από την άλλη η μητέρα μας Εκκλησία προβάλλει ενώπιόν μας ένα δραματικό γεγονός, το δραματικότερο όλων των εποχών, δηλ. την έξωση των πρωτοπλάστων, του Αδάμ και της Εύας από τον παράδεισο. Γιατι προβάλλεται το γεγονός αυτό; Για να τους έχουμε σαν παράδειγμα προς αποφυγή. Αυτοί, με άλλα λόγια, έδειξαν ανυπακοή στο Θεό κι έχασαν τον παράδεισο. Εμείς καλούμαστε να δείξουμε υπακοή στο Θεό τηρώντας τη νηστεία και τις υπόλοιπες εντολές του Θεού για να εισέλθουμε στη Βασιλεία Του.
No comments:
Post a Comment