Monday, July 12, 2010

ΕΙΝΑΙ ΕΓΚΥΡΑ ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΩΝ "ΑΝΑΞΙΩΝ" ΚΛΗΡΙΚΩΝ;





ΕΙΝΑΙ ΕΓΚΥΡΑ ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ

ΤΩΝ “ΑΝΑΞΙΩΝ” ΚΛΗΡΙΚΩΝ;


Του Παναγιώτη Τελεβάντου

==================


Πολλές φορές διερωτούνται οι πιστοί αν είναι έγκυρα τα μυστήρια που τελούν “ανάξιοι” κληρικοί. Πώς γίνεται, ρωτούν, “ανάξιοι” κληρικοί (και συνήθως με τον όρο αυτό εννοούν όσους έπεσαν σε σαρκικά αμαρτήματα) να τελούν έγκυρα μυστήρια;

ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΕΛΟΥΝΤΑΙ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΙΕΡΩΣΥΝΗΣ

ΟΧΙ ΛΟΓΩ ΤΗΣ ΑΓΙΟΤΗΤΑΣ

______________


Είναι φανερό, ότι οι καλοί αδελφοί, που κάνουν αυτή την ερώτηση, δεν κατανοούν ότι οι κληρικοί μας δεν τελούν τα μυστήρια λόγω της “αξιωσύνης” τους, αλλά λόγω της ιερωσύνης τους. Γι’ αυτό η απάντηση στο ερώτημα, αν ανάξιοι κληρικοί τελούν έγκυρα μυστήρια, είναι απόλυτα καταφατική. Τα μυστήριά τους έχουν την ίδια ακριβώς εγκυρότητα που έχουν τα μυστήρια, που τελεί ένας μεγάλος Αγιος της Εκκλησίας. Και τούτο διότι τελούν τα μυστήρια, όχι λόγω της προσωπικής τους αρετής, αλλά λόγω της χάρης που τους δόθηκε με τη χειροτονία στο ύψιστο υπούργημα της ιερωσύνης.

Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΜΕΓΑΣ ΑΡΧΙΕΡΕΥΣ ΚΑΙ Η ΠΗΓΗ ΤΗΣ ΙΕΡΩΣΥΝΗΣ

_________________


Γιατί συμβαίνει αυτό; Καταρχήν ας μη μας διαφεύγει, ότι δεν υπάρχει κανένας κληρικός οσονδήποτε ενάρετος και αν είναι, που να είναι πραγματικά άξιος να διαμελίζει τον Αμνό του Θεού, τον αίροντα την αμαρτία του κόσμου. Δεν υπάρχει κανένας κληρικός, που εξαιτίας της προσωπικής του αγιότητας, είναι άξιος να βάζει το χέρι του πάνω από το κεφάλι του πιο αμαρτωλού ανθρώπου και να του διαβάζει τη συγχωρητική ευχή, και να φεύγει από το εξομολογητήριό του με ψυχή καθαρή, όπως την ημέρα που δέχθηκε το Αγιο Βάπτισμα. Τα υπέρ φύση και αίσθηση μυστήρια δεν μπορεί να τα τελεί άνθρωπος ή άγγελος, αλλά μόνο ο ίδιος ο Θεός, που ενεργεί διά των ιερέων Του, είτε αυτοί είναι ψυχές αγίας βιοτής και αγγελικής καθαρότητας, είτε είναι άνθρωποι που σκανδαλίζουν καθημερινά το ποίμνιό τους με τον αντιχριστιανικό βίο τους.


ΤΟ ΧΡΥΣΑΦΙ, Ο ΣΙΔΗΡΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΑΜΑΝΤΙ

____________________


Παρόλο ότι πρέπει να χρησιμοποιούμε με φειδώ και με μεγάλη προσοχή τις αναλογίες από το φυσικό κόσμο για τα υπέρ φύση μυστήρια του Θεού, ας μου επιτραπεί η παράθεση μιας αναλογίας. Η ενέργεια του ηλεκτρισμού περνά και από το χρυσάφι και από το οξειδωμένο σίδηρο. Οχι γιατί τα δύο μέταλλα έχουν την ίδια αξία, αλλά επειδή, ως μέταλλα, είναι καλοί αγωγοί του ηλεκτρισμού. Το διαμάντι από την άλλη δεν είναι αγωγός της ηλεκτρικής ενέργειας αν και τυγχάνει λίθος πολύ μεγάλης αξίας. Ετσι, κατ’ αναλογία, οι ιερείς λόγω της χειροτονίας τους και άσχετα με την αρετή τους, τελούν τά μυστήρια, με απόλυτη εγκυρότητα. Υπάρχουν, από την άλλη, λαικοί διαμάντια, οσιακής βιωτής, οι οποίοι φυσικά δεν μπορούν να τελούν τα μυστήρια της Εκκλησίας.


ΓΙΑΤΙ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΝΟΝΕΣ ΠΟΥ ΑΠΑΓΟΡΕΥΟΥΝ ΤΗ ΧΕΙΡΟΤΟΝΙΑ;

________________


Γιατί, όμως τότε, η Εκκλησία έχει πληθώρα Κανόνων, που απαγορεύουν τη χειροτονία ανθρώπων που υπέπεσαν σε σοβαρά αμαρτήματα (όπως είναι ο φόνος, τα σαρκικά, κτλ.) και πληθώρα άλλων, που επιτάσσουν καθαίρεση όσων κληρικών υπέπεσαν σε σοβαρές αμαρτίες; Δεν είναι τούτο απόδειξη ότι η Εκκλησία συνδέει την εγκυρότητα των μυστηρίων με την προσωπική αγιότητα αυτών που τα τελούν;


Καθόλου, είναι η απάντηση. Ο λόγος που η Εκκλησία έχει θεσπίσει τους σχετικούς Κανόνες συνίσταται στο ότι “εκδικεί το ανεπίληπτον” (θ΄ κανόνας Α΄ Οικουμενικής Συνόδου) γιά τους κληρικούς της, και όχι διότι συνδέει την εγκυρότητα των μυστηρίων με την αγιότητα ή την αμαρτωλότητα των κληρικών.

Γι’ αυτό ο Θεός, κατά τον Ιερό Χρυσόστομο, “διά πάντων (των Ιερέων) ενεργεί, ει και αυτοί είεν ανάξιοι, διά το σωθήναι τον λαόν.”

4 comments:

  1. Μεγάλο θέμα θίξατε κ.Τελεβάντο το οποίο μαστίζει και ταλαιπωρεί Χριστιανούς αδιάφορους οι οποίοι δεν πάνε στα μυστήρια και δεν έχουν σχέση με την εξομολόγηση ιδίως διότι όλοι λένε "μα θα πάω στον παπά να τα πώ ο οποίος είναι έτσι και έτσι....και πάει η ιεροκατηγορία αβέρτα... "Και δι'αναξίων είωθεν ενεργείν ο Θεός και ουδέν του βαπτίσματος η χάρις παρά του βίου του ιερέως παραβλάπτεται...Ουδέν γαρ άνθρωπος εις τα προκείμενα εισάγει,αλλά το πάν της του Θεούδυνάμεως έργον εστί,κακείνος εστίν ημάς ο μυσταγωγών"Αγ.Χρυσοστ.εις την 1Κορινθ.Ομιλ.8.Επίσης κ.Τελεβάντο αν μπορείτε να μας εξηγήσετε το πιό κάτω πιό απλά λόγω της καθαρεύουσας..."Έπειτα,αν το κύρος των μυστηρίων εξηρτάτο εκ της πίστεως και εκ της ηθικής του λειτουργού,η δια μυστηρίων τελουμένη δικαίωσις και ο αγιασμός θα ήτο τι αμφιβαλλόμενον και αβέβαιον,θα εκινδύνευε δέ καθόλου η ύπαρξις της Εκκλησίας ως ορατής κοινωνίας...Φυσική ακολουθία τηςθεωρίας ταύτης φαίνεται η δόξα ότι και τα υπό αιρετικών τελούμενα μυστήρια είναι έγκυρα,εάν τελώνται ορθώς,όπερ διδάσκει η Δυτική Εκκλησία αναγνωρίζουσα ως έγκυρα τα εκτός αυτής κανονικώς τελούμενα μυστήρια,ει και μή αποδιδούσα αυτοίς κατα τον Αυγουστίνον σωτήριον δύναμιν....(Ο Αυγουστίνος ερευνών την περί μυστηρίων διδασκαλίαν και πράξιν της Εκκλησίας ευρέθη πρό των αντιφάσεων,(αυτό το σημείο με προβλημάτισε ιδιαίτερα κ.Τελεβάντο),ας παρουσιάζει 1)η εκδοχή της Εκκλησίας ως μόνης σωζούσης και η αναγνώρισις των εκτός αυτής μυστηρίων και 2)το ανεξάρτητον των μυστηρίων απο πάσης ανθρωπίνης παρασκευής και η εξάρτησις αυτών απο της Εκκλησίας και της πίστεως.Τας προτάσεις ταύτας δεν ηδύνατο να οικονομήση θυσιάζων το έν ή το έτερον αυτών μέρος,διότι η μεν κατ'αρχήν αναγνώρισις των μυστηρίων των εκτός της Εκκλησίας ενεργούντων θα ήρε τον χαρακτήρα της εκκλησίας

    ReplyDelete
  2. (συνέχεια)θα ήρε τον χαρακτήρα της Εκκλησίας ως απαραιτήτου της σωτηρίας ταμιούχου,η δε άρνησις πάσης υποκειμενικής παρασκευής και της εκ της Εκκλησίας εξαρτήσεως,θα μετέβαλεν αυτα εις μαγικόν και αδιάφορον όργανον.Προς άρσιν όθεν των αντιφάσεων διέστειλε τον χαρακτήρα από της χάριτος ή κατ'άλλους την προσφοράν της χάριτος απο της ενεργείας αυτής.Έτερον,λέγει,η εξωτερική πράξις της Εκκλησίας,ο τύπος(sacramentum)και έτερον η χάρις,ήν μεταδίδωσιν ο Κύριος δια της ορθώς τελουμένης εξωτερικής πράξεως(res sacramenti).Kαθόσον δέ και οι εκτός της Εκκλησίας τελούντες τα μυστήρια και δή το βάπτισμα φυλάττουσι την ωρισμένην μυστηριακήν πράξιν,είναι πρόδηλον ότι τελούσιν εγκύρως αυτό...(!!!δικά μου τα θαυμαστικά,σας παρακαλώ όπως μας το εξηγήσετε όταν ευκαιρήσετε με απλά λόγια, η πηγή είναι απο την Δογματική του μακαριστού Χρήστου Ανδρούτσου, σελ301-302).

    ReplyDelete
  3. Τα εξηγεί σε μεγάλο βαθμο η σειρά των άρθρων που έγραψε ο Ναυπάκτου Ιερόθεος για να απαντήσει στο Βασίλειο Θερμο και τον Πέτρο Βασιλειαδη.

    Δημοσιεύονται στο ιστολόγιο μου σε συνέχειες.

    ReplyDelete
  4. Nαι και τα διαβάσαμε και είναι πολύ κατατοπιστικά, αλλά για τον Ιερό Αυγουστίνο που κάπως όπως υποστηρίζει ο μακαριστός έχουν εγκυρότητα και τα μυστήρια της δυτικής εκκλησίας,εκεί που ευρέθει να αντιφάσκει ο Αυγουστίνος μπορείτε να μας πείτε 2 λόγια!

    ReplyDelete