ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΟΥ κ. ΑΝΔΡΕΑ ΖΑΧΑΡΟΥΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΚΑΝΟΝΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ κ. ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΓΙΑΓΚΟΥ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====
Ο κ. Ανδρέας Ζαχαρουδιού - άγνωστος ακόμη και στην όψιν ή και εξ ακοής στον γράφοντα - είχε την καλωσύνη να επικοινωνήσει μαζί μου ηλεκτρονικά και να θέσει υπόψη μου τα σχόλια που συνέταξε για τη μελέτη του Καθηγητή κ. Θεόδωρου Γιάγκου αναφορικά με τη θέση της γυναίκας στη λατρεία του Θεού.
Οφείλω να ομολογήσω ότι καταρχήν δυσκολεύτηκα να πιστέψω ότι τα σχόλια είναι καρπός της γραφίδας ενός ιεροψάλτου, αλλά στη συνέχεια της επικοινωνίας που είχαμε, πείστηκα για τη δύναμη της σκέψεως του κ. Ζαχαρουδιού και για την εις βάθος γνώση του αντικειμένου.
Τον συγχαίρω θερμά για τη μελέτη του, που βάζει γυαλιά σε όλους εμάς που πήραμε πτυχίο θεολογίας, και τον ευχαριστώ για την άδεια να τη δημοσιεύσω σε συνέχειες επειδή πρόκειται για εκτενές κείμενο.
Τα σχόλια απεστάλησαν σε όλα τα μέλη της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Κύπρου.
Η εργασία του κ. Ζαχαρουδιού εστάλη προ ικανού χρόνου στη Σύνοδο, αλλά ο συντάκτης των σχολίων απεφάσισε μόνον μετά τη δημοσίευση της μελέτης του κ. Θεόδωρου Γιάγκου, να δώσει στη δημοσιότητα τα δικά του σχόλια και μάλιστα ύστερα από δική μου προτροπή.
Παράλληλα πληροφορήθηκα από τρεις ανεξάρτητες - απολύτως έγκυρες πηγές - ότι, εκτός από τον Θεοφιλέστατο επίσκοπο Καρπασίας κ. Χριστοφόρο, ΟΥΔΕΙΣ άλλος επίσκοπος της Ιεράς Συνόδου διαφώνησε με την επιστημονικά αστήρικτη και θεολογικά διάτρητη γνωμοδότηση του κ. Θεόδωρου Γιάγκου.
Ευχαριστούμε θερμά Θεοφιλέστατε.
Ευχαριστούμε θερμά Θεοφιλέστατε.
Εκφράζω τη βαθύτατη οδύνη μου για τη στάση των Κυπρίων Ιεραρχών.
Δεν ανέμενα βέβαια από τον Σεβ. Μητροπολίτη Λεμεσού κ. Αθανάσιο και τα πνευματικά του τέκνα στην Ιερά Σύνοδο (επισκόπους Νεαπόλεως κ. Πορφύριο, Αμαθούντος κ. Νικόλαο και Λήδρας κ. Επιφάνιο) κάτι καλύτερο.
Ως γνωστόν του Σεβ. Λεμεσού βασικά την έκνομη πρακτική χρήσης γυναικών στην ψαλμωδία έρχεται η γνωμοδότηση του κ. Γιάγκου να βοηθήσει για να κατοχυρωθεί με συνοδικό κύρος.
Ως γνωστόν του Σεβ. Λεμεσού βασικά την έκνομη πρακτική χρήσης γυναικών στην ψαλμωδία έρχεται η γνωμοδότηση του κ. Γιάγκου να βοηθήσει για να κατοχυρωθεί με συνοδικό κύρος.
Δεν μπορώ, όμως, να κρύψω τη βαθύτατη οδύνη μου για την υπερψήφιση της αντικανονικής και αντιευαγγελικής πρακτικής της ψαλμωδίας γυναικών που εφαρμόζει ο Άγιος Λεμεσού, από τον Σεβ. Μητροπολίτη Τριμυθούντος κ. Βαρνάβα για τον οποίο πολλοί - και οπωσδήποτε ο γράφων - τρέφαμε πολύ μεγάλες προσδοκίες.
Ούτε από τον Αγιο Πάφου, τον Αγιο Κιτίου ή τον Αγιο Κωνσταντίας ανέμενα ότι θα υποστήριζαν αυτή την αντικανονική και αντιεπιστημονική μελέτη.
Καλά για τους Κυκκώτες...
Τελικά ο Σεβ. Λεμεσού παίζει τη Σύνοδο μονότερμα στο μικρό του το δακτυλάκι χωρίς ουσιαστικό αντίπαλο.
Δεν είναι απλά επειδή ο ίδιος τυγχάνει ιδιαζόντως ευφυής και ικανός. Ασφαλώς και είναι ευφυέστατος και ικανότατος.
Είναι όμως επίσης φανερό ότι - πλην του Αγίου Καρπασίας - δεν έχει απέναντί του κανένα υπολογίσιμο αντίπαλο.
Είναι όμως επίσης φανερό ότι - πλην του Αγίου Καρπασίας - δεν έχει απέναντί του κανένα υπολογίσιμο αντίπαλο.
Κρίμα!
Ενα μόνο σχόλιο για την ώρα.
Η Ζ΄Οικουμενική Σύνοδος αποτελεί πραγματικό κάρφος στον οφθαλμό των νεωτεριστών και των προτεσταντιζόντων ιεραρχών και θεολόγων, αλλά περί αυτού πρέπει να επανέλθουμε.
Η Ζ΄Οικουμενική Σύνοδος αποτελεί πραγματικό κάρφος στον οφθαλμό των νεωτεριστών και των προτεσταντιζόντων ιεραρχών και θεολόγων, αλλά περί αυτού πρέπει να επανέλθουμε.
Στη συνέχεια το Α΄Μέρος της μελέτης του κ. Ζαχαρουδιού.
*****
ΣΧΟΛΙΑ ΣΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ κ. ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΓΙΑΓΚΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
ΜΕΡΟΣ Α'
ΣΧΟΛΙΑ ΣΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ κ. ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΓΙΑΓΚΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ
ΜΕΡΟΣ Α'
Του κ. Ανδρέα Ζαχαρουδιού
==========
Α. ΓΕΝΙΚΑ.
Προσωπική μου άποψις είναι ότι από τα γραφόμενα του καθηγητού κ. Γιάγκου, βγαίνει εύκολα το συμπέρασμα ότι την μελέτην του δεν την έκανε για να διερευνήσει αντικειμενικά το αντικείμενον που ήτο το ερώτημα κατά πόσον επιτρέπεται στις γυναίκες να ψάλλουν στους ενοριακούς ναούς.
Μάλλον την έκανε με στόχον να καταλήξει στο προαποφασισμένον συμπέρασμα ότι οι γυναίκες επιτρέπεται να ψάλλουν στους ενοριακούς ναούς.
Ήτο δηλαδή (πάντοτε σύμφωνα με την γνώμην μου) μάλλον προκατειλημμένος.
Και ως εκ τούτου, βρήκε και διάλεξε από την ορθόδοξον βιβλιογραφίαν αυτά μάλλον που του «συνέφεραν».
Μάλιστα θα μπορούσε να πει κανείς ότι σε μερικές περιπτώσεις φάσκει και αντιφάσκει.
Τα περισσότερα που αναφέρει, είναι μάλλον αχρείαστα.
Μάλλον την έκανε με στόχον να καταλήξει στο προαποφασισμένον συμπέρασμα ότι οι γυναίκες επιτρέπεται να ψάλλουν στους ενοριακούς ναούς.
Ήτο δηλαδή (πάντοτε σύμφωνα με την γνώμην μου) μάλλον προκατειλημμένος.
Και ως εκ τούτου, βρήκε και διάλεξε από την ορθόδοξον βιβλιογραφίαν αυτά μάλλον που του «συνέφεραν».
Μάλιστα θα μπορούσε να πει κανείς ότι σε μερικές περιπτώσεις φάσκει και αντιφάσκει.
Τα περισσότερα που αναφέρει, είναι μάλλον αχρείαστα.
Φαίνεται ότι μέσα στον χρόνον, (παρά το ότι ο Απόστολος Παύλος (Α΄Κορινθίους ιδ΄ 34 - 35) μίλησε για το θέμα και το ξεκαθάρισε) δεν ελήφθησαν σοβαρά τα λόγια του Απ. Παύλου και κάποιοι τα παρερμήνευαν.
Αυτό δυστυχώς φαίνεται ότι συμβαίνει και σήμερα, παρά το γεγονός ότι α) o ΙΕ΄ και ο ΜΔ΄ Κανόνες της εν Λαοδικεία Συνόδου, β) ο ΛΓ΄, ο Ο΄, ο ΟΕ΄ Κανόνες της ΣΤ΄ Οικουμενικής Συνόδου και κάποιοι άλλοι Κανόνες ξεκαθάρισαν το θέμα.
Πιστεύω ότι είναι αξιοσημείωτος η ερμηνεία που αναφέρεται στο «Πηδάλιον» για τον ΟΕ΄ Κανόνα της ΣΤ΄ Οικουμενικής Συνόδου κατά τον οποίον ο ερμηνευτής Ζωναράς, ερμηνεύοντας τι είναι τα ανάρμοστα να λέγονται στην Εκκλησίαν λέγει ότι είναι τα ΓΥΝΑΙΚΟΠΡΕΠΗ μέλη και κατά το λόγιον του Κυρίου «ο έχων ώτα ακούειν ακουέτω».
Αυτό δυστυχώς φαίνεται ότι συμβαίνει και σήμερα, παρά το γεγονός ότι α) o ΙΕ΄ και ο ΜΔ΄ Κανόνες της εν Λαοδικεία Συνόδου, β) ο ΛΓ΄, ο Ο΄, ο ΟΕ΄ Κανόνες της ΣΤ΄ Οικουμενικής Συνόδου και κάποιοι άλλοι Κανόνες ξεκαθάρισαν το θέμα.
Πιστεύω ότι είναι αξιοσημείωτος η ερμηνεία που αναφέρεται στο «Πηδάλιον» για τον ΟΕ΄ Κανόνα της ΣΤ΄ Οικουμενικής Συνόδου κατά τον οποίον ο ερμηνευτής Ζωναράς, ερμηνεύοντας τι είναι τα ανάρμοστα να λέγονται στην Εκκλησίαν λέγει ότι είναι τα ΓΥΝΑΙΚΟΠΡΕΠΗ μέλη και κατά το λόγιον του Κυρίου «ο έχων ώτα ακούειν ακουέτω».
(Συνεχίζεται)
No comments:
Post a Comment