ΑΘΟΡΥΒΟ ΑΛΛΑ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
===================
Σήμερα ένιωσα περισσότερο παρά ποτέ πόσο ουσιαστικό έργο επιτελείται στην Εκκλησία της Αμερικής!
Αθόρυβο και χωρίς τυμπανοκρουσίες αλλά λίαν αποτελεσματικό.
Αθόρυβο και χωρίς τυμπανοκρουσίες αλλά λίαν αποτελεσματικό.
Εκκλησιάστηκα στον ιερό ναό του Τιμίου Προδρόμου στο Μανχάταν και έφυγα από τη θεία λειτουργία με πολλή χαρά.
Δεν είναι η πρώτη φορά που εκκλησιάστηκα εκεί, αλλά επειδή τις προηγούμενες φορές που πήγα ήταν καλοκαιρινή περίοδος, το εκκλησίασμα ήταν πολύ λιγότερο και δεν αντελήφθηκα το εύρος της εργασίας που επιτελείται και σ’ αυτήν την κοινότητα.
Καταρχήν ο ναός ήταν σχεδόν κατάμεστος.
Εκτός αυτού οι νέοι και οι νέες που εκκλησιάζονται στο ναό του Τιμίου Προδρόμου αποτελούν περισσότερο από το 50% του εκκλησιάσματος.
Το πιο συγκινητικό είναι ότι σχεδόν ολόκληρο το εκκλησίασμα μετέχει του Ποτηρίου της Ζωής.
Υπάρχουν επίσης πολλά νέα ζευγάρια με τα βρέφη και τα παιδάκια τους.
Σήμερα μάλιστα εκκλησιάσαμε αμέσως μετά τη Θεία Λειτουργία ή μάλλον πριν το "Δι' ευχών" τρία νέα βρέφη.!
Πόσο συγκινητικό αλήθεια να βλέπεις ότι κοινότητες που είχαν για μια περίοδο σχεδόν ερημώσει ολότελα τώρα αναγεννούνται!
Σήμερα μάλιστα εκκλησιάσαμε αμέσως μετά τη Θεία Λειτουργία ή μάλλον πριν το "Δι' ευχών" τρία νέα βρέφη.!
Πόσο συγκινητικό αλήθεια να βλέπεις ότι κοινότητες που είχαν για μια περίοδο σχεδόν ερημώσει ολότελα τώρα αναγεννούνται!
Πού και πού τα πιο μικρά κλαίνε ή λένε τα δικά τους μεγαλοφώνως - όπως συνηθίζουν πάντοτε τα παιδάκια - αλλά αυτό εμένα - ξέρετε - ποτέ δεν με ενοχλεί.
Στο σπίτι του Πατέρα τους δεν βρίσκονται;
Αλίμονον αν λείπουν τα παιδάκια με τις φωνούλες, το κλάμα και τα γέλιο τους την ώρα του Μεγάλου Δείπνου.
Ο ιερέας του ναού Πανοσ. Αρχιμ. Βασίλειος Βασσακύρος είναι απλή ψυχή - όπως σχεδόν όλοι οι αμερικανογεννημένοι ομογενείς - και δέχεται με πολλή αγάπη όλους.
Είναι δίγλωσσος αν και η λειτουργία τελείται με τις περισσότερες εκφωνήσεις και ψαλμωδίες στα Αγγλικά. Οπως και το κήρυγμα. Και έτσι πρέπει να γίνεται σε μια κοινότητα όπου οι πλείστοι - αν όχι η ολότητα - των εκκλησιαζομένων μιλούν τα Αγγλικά ως πρώτη γλώσσα.
Οι ψάλτες του ναού είναι ένας άνδρας και μία γυναίκα.
Η παρουσία της όμως δεν ενοχλεί καθόλου επειδή δεν γίνεται με την έννοια που το κάνει ο Αγιος Λεμεσού - με βούλα συνοδική παρακαλώ! - στην Κύπρο ή και άλλοι στην Αμερική και αλλού, όπου δηλαδή υπάρχουν διαθέσιμοι άντρες ψάλτες και τους αποκλείουν για να βάλουν τις γυναίκες να ψάλλουν.!!!
Η παρουσία της όμως δεν ενοχλεί καθόλου επειδή δεν γίνεται με την έννοια που το κάνει ο Αγιος Λεμεσού - με βούλα συνοδική παρακαλώ! - στην Κύπρο ή και άλλοι στην Αμερική και αλλού, όπου δηλαδή υπάρχουν διαθέσιμοι άντρες ψάλτες και τους αποκλείουν για να βάλουν τις γυναίκες να ψάλλουν.!!!
Στον Τίμιο Πρόδρομο ελλείψει ψαλτών και επειδή ο κύριος που ψάλλει είναι ταυτόχρονα και ο νεωκόρος πρέπει κατ’ ανάγκην να είναι πολλές φορές μακρυά από το αναλόγιο και έτσι ελλείψει άλλου ψάλτη ψάλλει η κυρία. Και ψάλλει μάλιστα κυρίως σχεδόν αποκλειστικά στα Αγγλικά - κάτι που ίσως δεν είναι εύκολο για τον ψάλτη-, οπότε και από αυτή την άποψη η καλή αυτή κυρία καλύπτει ένα κενό.
Παρόμοιο φαινόμενο παρατηρείται στο ναό του Αγίου Ελευθερίου στο Μανχάταν αλλά ούτε και εκεί ενοχλεί η παρουσία μιας κυρίας στο αναλόγιο επειδή δεν γίνεται για να καταστρατηγηθούν οι Κανόνες της Εκκλησίας και η Παράδοση αλλά ελλείψει ψαλτών.
Και οι δύο ενορίες - κοινότητες όπως είναι γνωστές στην Αμερική - έχουν ελάχιστα μέλη και μετά δυσκολίας επιβιώνουν οικονομικά. Με μεγάλη δυσκολία καλύπτουν τον μισθό του ιερέα και ως εκ τούτου η εργοδότηση ψάλτη και καντηναλάφτη είναι εκ των πραγμάτων προβληματική.
Οι άνθρωποι επομένως κινούνται εκ των ενόντων.
Πάλιν καλά που υπάρχουν αυτές οι κυρίες που βοηθούν τον ιερέα να λειτουργήσει.
Η άλλη συνήθεια που ακολουθεί ο Αγιος Λεμεσού και άλλες κοινότητες της Αρχιεπισκοπής Αμερικής και αλλού ενοχλεί επειδή γίνεται με φανερή πρόθεση να καταστρατηγηθούν οι Ιεροί Κανόνες και η Ιερά Παράδοση της Εκκλησίας.
Αλλο να χρησιμοποιούνται εθελόντριες κυρίες για να καλύπτουν το κενό που υπάρχει και άλλο να εξοστρακίζονται οι διαθέσιμοι κανονικοί ψάλτες για να ψάλλουν γυναίκες.!
Τα κηρύγματα του π. Βασιλείου είναι συναρπαστικά. Εχει σπάνια παραστατική δύναμη. Αποκλείεται να αφαιρεθείς κατά τη διάρκεια του κηρύγματός του. Τα διηγείται όλα με τη χάρη ενός πατέρα που αφηγείται παραμύθι στα παιδιά. Είναι πολύ εξοικειωμένος με τον βίο των Αγίων της ημέρας και γνωρίζει πολύ καλά την Παλαιά Διαθήκη από την οποία πάντοτε αναδιηγείται ιστορίες προς ωφέλεια των πιστών.
Δεν κάνει!
Αυτά ίσως μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην κοινοτική αίθουσα.
Οχι στο ναό.
Αυτά τα κάνουν φυσικά οι Προτεστάντες στους δικούς τους ευκτήριους οίκους, αλλά αυτή η πρακτική δεν είναι δυνατόν να υιοθετείται από ορθόδοξες κοινότητες.
Ακουσα μάλιστα ότι υπάρχουν κοινότητες - εκτός της Νέας Υόρκης - που μετά τη Θεία Λειτουργία των Χριστουγέννων στο ναό η μικτή φράγκικη χορωδία τραγουδά το “Αλληλούια” του Χαίντελ!
Για όνομα του Θεού.!
Αγαπώ ιδιαίτερα την κλασσική μουσική, αλλά όχι να ακούμε συναυλίες μέσα στο ναό και μάλιστα μετά τη Θεία Λειτουργία.
Για αποφυγή κάθε παρεξήγησης διευκρινίζω ότι αυτή η πρακτική δεν έχει καμιά σχέση με την κοινότητα του Τιμίου Προδρόμου.
Παρακαλώ θερμά τον π. Βασίλειο και τους συνεργάτες του μόνον να προσέξουν το θέμα του χριστουγεννιάτικου διάκοσμου στο ναό.
No comments:
Post a Comment