Thursday, May 10, 2018

ΠΑΛΑΙΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΚΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ


ΠΑΛΑΙΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΚΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ

Της κ. Ελένης Λωρίτου
=====

"Δάσκαλε", δεν είμαι και η πλέον αρμόδια για να μιλήσω μαζί σας. Έχουν μιλήσει άλλοι πιό  αρμόδιοι και αποδείχτηκε, ότι είστε αγύριστα κεφάλια. 

Περιορίζομαι σε αυτά που μου λέτε, ότι δηλαδή θα είχατε κοινωνία με τις Εκκλησίες και το δικό μας Άγιον Ορος που πάνε με το παλαιό. Και αυτό σας το επιχείρημα σας εξυπηρετεί; Αυτό δείχνει ότι λατρεύετε το ημερολόγιο, ότι έχετε μία προσκόλληση στο ημερολόγιο κάτι παραπάνω από μία μονάδα μέτρησης του χρόνου. Αφού δεν ανάγετε το ημερολόγιο σε ύψιστο θέμα και σας ενδιαφέρει ο Οικουμενισμός, γιατί δεν έρχεστε σε επικοινωνία με την προσπάθεια εξόδου από τον Οικουμενισμό, χωρίς βέβαια να απαιτείτε και την ένταξή μας στις τάξεις σας; 

Νομίζετε ότι η έξοδος από τον Οικουμενισμό είναι συνάρτηση του ημερολογίου; Δεν αμφισβητούμε τα όσα λέτε για τις προθέσεις των πρωτεργατών του θέματος. Δεν νομίζουμε, όμως, ότι απλά με την επιστροφή στο παλαιό ξορκίζουμε τον δαίμονα του Οικουμενισμού. Και αυτό το θέμα πρέπει να ιδωθεί με πνεύμα ποιμαντικής φροντίδας και "οικονομίας". 

Η πορεία του Οικουμενισμού δεν δικαιώνει το σχίσμα και δεν μπορεί η αντιοικουμενιστική προσπάθεια να αποκτήσει και αυτή την ρετσινιά και να ξεπλύνει στην κολυμβήθρα του Σιλωάμ τις εκκλησιολογικές σας υπερβάσεις. Αν γίνει αλλαγή στο ημερολόγιο -πράγμα ίσως ποιμαντικά  ασύμφορο- θα πρέπει να γίνει πανορθόδοξα. Το καταλαβαίνω ότι και σεις από το άλλο μέρος θέλετε μία "αξιοπρεπή" συνθήκη, αλλά το θέμα δεν είναι να σώσουμε τα προσχήματα στα μάτια των οπαδών, αλλά να θεραπεύσουμε τα ουσιαστικά προβλήματα. Το ουσιαστικό πρόβλημα είναι ότι φέρετε στην καμπούρα ένα σχίσμα. Ποιός μπορεί να θεραπεύσει τα εκκλησιολογικά σας άλματα; 

Σας νοιώθουμε ως πραγματικά αδέλφια στην πίστη, από την μήτρα της Εκκλησίας προήλθατε, για τα ίδια πράγματα μιλάμε, αλλά χρειάζονται ουσιαστικές τομές. Το πρόβλημα είναι η αίρεση και όχι το ημερολόγιο χωρίς να θέλω να το υποβαθμίσω. Ίσως ξαναβρεθούμε μπροστά στις ίδιες προκλήσεις με αλλαγή Πασχαλίου κ.τ.λ.. 

Το ξέρω ότι η ευταξία της Εκκλησίας που καθορίστηκε με αποφάσεις Οικουμενικών Συνόδων έχει μεγάλη σημασία και δεν υποβαθμίζουμε το θέμα σε μία αφελή προσπάθεια εκσυγχρονισμού. Όμως οι χειρισμοί του παρελθόντος οδήγησαν -ως μη ώφειλε- σε σχίσμα. Το ζητούμενο δεν είναι να αφήσουμε την αίρεση και να πάμε στο σχίσμα.

1 comment:

  1. Επιτρέψτε μου κ. Τελεβαντο και κ. Λωριτου να καταθέσω την γνώμη μου στο θεμα καθώς από την εφηβική μου ηλικία, στην δεκαετία του 90 στραφηκα με καλή προαιρεση στους αδελφους Γοχ (κυρίως "φλωρινικους"), σφοδρα ενοχλημενος από τα οικουμενιστικα ανοιγματα του Πατριαρχειου και ψάχνοντας την αλήθεια. Μετα από μελέτη πολλών μα παρα πολλων βιβλιων, συζητήσεις επι συζητήσεων με πολλούς και δη με τους μακαριστους ιεραρχες Πρεβέζης Μελετιο (δια ζωσης) Φλωρίνης Αυγουστινο (δι αλληλογραφίας) και τον επίσης μακαριστο ηγουμενο της Ιερας μονής Εσφιγμενου Ευθυμιο τόσο μέσω αλληλογραφιας όσο και κατά τη διαμονή μου στην εν λόγω μονη , κατέληξα κι εγώ ότι ναι μεν η αλλαγή του εορτολογιου έγινε κακώς-κακιστα, και έγινε αφορμή να δημιουργηθεί σχισμα στους κόλπους της εκκλησίας, ωστόσο δεν προσεβαλλε κάποιο δόγμα άρα κακώς οι αδελφοί Γοχ το ανηγαγαν σε casus belli . Πάντως τελευταία, με την εξαρση του οικουμενισμου, οι Γοχ περιορισαν την αναφορά στις 13 μέρες, ως κυρίου θέματος, και εστιαζουν στο ότι οι αλλαγή του ημερολογίου άνοιξε το δρόμο στον οικουμενισμο. Κατα τη γνώμη μου αυτό είναι ατοπο καθως και οι κατά τόπους εκκλησίες που ακολουθούν το παλιό ημερολόγιο, καθολου δεν υστερουν σε οικουμενιστικες ακροβασιες.
    Φρονω όμως, ότι όλοι οι ιθυνοντες της αγαπολογιας και του άνευ όρων διαλόγου με όλο τον εσμο των αιρετικων και των αλλοθρησκων , αν θέλουν πραγματικά να γίνει "η των πάντων ενωσις" να ξεκινήσουν το διάλογο με τους αδελφους παλαιοημερολογιτες, και έπειτα (ή παράλληλα ) να απευθυνθουν στους αιρετικους , αποφεύγοντας ωστόσο όλες αυτές τις ενέργειες και τους λόγους που σκανδαλιζουν τους ορθοδοξους

    ReplyDelete