Saturday, June 4, 2011

Η "ΑΚΡΙΒΕΙΑ" ΚΑΙ Η "ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ" ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΚΑΙ Ο ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΓΙΑΓΚΟΥ



Η “ΑΚΡΙΒΕΙΑ” ΚΑΙ Η “ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ” ΤΩΝ ΙΕΡΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΚΑΙ Ο ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΓΙΑΓΚΟΥ


Του Παναγιώτη Τελεβάντου

==========


Σε γενικές γραμμές δύσκολα μπορεί κάποιος να διαφωνήσει με τον Καθηγητή του Κανονικού Δικαίου της Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης κ. Θεόδωρο Γιάγκου αναφορικά με τους όρους "ακρίβεια" και "οικονομία".


ΣΚΟΠΟΣ ΤΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ Η ΣΩΤΗΡΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ

__________


Οντως! Οπως έλεγε ο Αγιος και σοφότατος Γέροντας Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος, που είχε μοναδική γνώση του κανονικού δικαίου, σκοπός των Ιερών Κανόνων, αλλά και του ιδίου του Ευαγγελίου, είναι να "οικονομηθεί" η σωτηρία του ανθρώπου.


“Τα μεγαλύτερα δόγματα της πίστης μας είναι της ενότητας και της “οικονομίας””, συνήθιζε επίσης να λέγει ο αείμνηστος Αγιος Γέροντας.


Προσέξτε όμως! Ο ίδιος ο π. Επιφάνιος ΔΕΝ εφάρμοζε ΠΟΤΕ στον εαυτό του την οικονομία. Ζούσε με την ακρίβεια των Κανόνων σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής του.


Ολα τα χιλιάδες - ίσως δεκάδες χιλιάδες - πνευματικά του παιδιά όμως, γνωρίζουν πόσο συχνά μετήρχετο την “οικονομία” για να σώσει ψυχές “υπέρ ων Χριστός απέθανεν”.


Αλήθεια! Πόσο συμβατή ήταν η στάση του π. Επιφάνιου έναντι των Ιερών Κανόνων με τη στάση του Αγίου Ιουστίνου Πόποβιτς, που έλεγε ότι ο ίδιος “θα μπορούσε να θυσιάσει τη ζωή του για τους Ιερούς Κανόνες, αλλά ότι όλους τους Κανόνες θα τους θυσίαζε για να σώσει μια ψυχή.”!


ΓΙΑΤΙ ΜΙΛΗΣΕ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΑΝΤΙ ΓΙΑ ΑΚΡΙΒΕΙΑ ΣΤΟ ΛΟΝΔΙΝΟ;

____________


Τώρα η επιφύλαξη που έχω για την ομιλία του κ. Καθηγητή ανακεφαλαιώνεται στο εξής. Την ομιλία έκανε στο Λονδίνο προσκεκλημένος από τοπικούς εκκλησιαστικούς παράγοντες.


Ο κ. Καθηγητής μίλησε για την “οικονομία” άραγε επειδή κατέληξηξε στο συμπέρασμα ότι στις Εκκλησίες της Διασποράς εφαρμόζεται άτεγκτη “ακρίβεια”;


Ή μήπως για να δικαιολογήσει τη συστηματική παραβίαση των Ιερών Κανόνων, που παρατηρείται στη Διασπορά, με τις συνεχείς συμπροσευχές με αιρετικούς και αλλόθρησκους, οι οποίες δεν αποσκοπούν στη σωτηρία του ανθρώπου, αλλά στην εμπέδωση του λεγόμενου “λαικού οικουμενισμού” και όχι μόνον;


ΓΙΑΤΙ ΠΡΟΣΕΧΩΡΗΣΕ ΣΤΟ ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟ “ΚΑΙΡΟΣ”;

_______________


Και μια πρόσθετη ερώτηση. Ο κ. Γιάγκου ανήκει στους ελάχιστους Καθηγητές του θεολογικού κόσμου, οι οποίοι προσεχώρησαν στη διασπαστική θεολογική κίνηση “Καιρός”. Η οργάνωση αυτή ένα στόχο έχει. Να διασπάσει τον θεολογικό κόσμο και να βοηθήσει τους εκκλησιομάχους άθεους κυβερνώντες να αλλοτριώσουν τον ορθόδοξο χαρακτήρα του μαθήματος των θρησκευτικών.


Γιατί προσεχώρησε σε αυτή την ομάδα των Θεολόγων του "κακού δαίμονα του μαθήματος των θρησκευτικών” κ. Σταύρου Γιαγκάτζογλου και των άθεων εκκλησιομάχων, που μελετούν κακά κατά της Αγίας μας Εκκλησίας και του ευλογημένου μας Γένους;


Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ κ. ΓΙΑΓΚΟΥ ΣΤΟΝ ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟ ΧΑΡΤΗ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ

___________


Και μια συμπληρωματική ερώτηση. Ο κ. Γιάγκου υπήρξε ένας από τους σχεδιαστές του Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας της Κύπρου. Πόσες αντικανονικές διατάξεις έχει ο νέος Καταστατικός Χάρτης; Δεν χωλαίνει σε πολλά; Γιατί ο κ. Γιάγκου δεν υπέδειξε τα λάθη για να διορθωθούν;


Ας πάρουμε το μεταθετόν λ.χ. το οποίο τελικά δεν εισήχθη ευτυχώς στην Εκκλησία της Κύπρου. (Ποτέ δεν έμαθα ποιος είναι ο ευεργέτης μας που δεν επέτρεψε την εισαγωγή του αντικανονικού αυτού θεσμού άγνωστου στην Ιστορία της Εκκλησίας της Κύπρου).


Ο κ. Καθηγητής ποια στάση τήρησε; Γνωρίζω - από απολύτως φέρεγγυους μάρτυρες - ότι δεν είχε αντίρρηση και ότι ισχυριζόταν ότι καμιά αντίρρηση δεν υπήρχε και εκ μέρους των συνοδικών για την εισαγωγή του. Αρα δεν μπορούμε να του αποδώσουμε τα εύσημα για την μη εισαγωγή του. Αλλος ή άλλοι πρέπει να επαινεθούν κατά Θεόν για τον αποκλεισμό του μεταθετού από τη ζωή της Εκκλησίας της Κύπρου.


Η “ΤΕΛΕΙΑ” ΣΥΝΟΔΟΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ

__________


Επιπλέον! Δεν θα έπρεπε ο κ. Καθηγητής ως ειδικός επιστήμονας να βοηθήσει τους Αγίους Συνοδικούς να αντιληφθούν ότι με το νέο Καταστατικό - συν τοις άλλοις - ΔΕΝ εξασφαλίζεται “η τελεία” σύνοδος που επιζητούσαν οι Κύπριοι Αρχιερείς;


Δεν έπρεπε να τους βοηθήσει να αντιληφθούν ότι το γε νυν έχον η Εκκλησία της Κύπρου ΔΕΝ έχει ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ τη δυνατότητα να δικάζει - σε πολλές περιπτώσεις - ακόμη και πρωτοβάθμια τους αρχιερείς της όπως και για το γεγονός ότι πλήθος άλλων αντικανονικών διατάξεων εισήλθαν στο νέο Καταστατικό χάρτη της Εκκλησίας μας;


ΔΕΝ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΡΙΒΕΙΑ ΑΦΟΥ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΕΚΤΑΣΗ ΤΩΝ ΣΥΜΠΡΟΣΕΥΧΩΝ;

___________


Και για να επιστρέψουμε στην ομιλία του του κ. Καθηγητή στο Λονδίνο!


Δεν θα έπρεπε - αφού την ομιλία του έκανε σε επαρχία του Οικουμενικού Θρόνου - αντί να περιοριστεί να καταδικάσει τον “ζηλωτισμό” (συμφωνώ απολύτως με τον κ. Γιάγκου ότι ο “ζηλωτισμός”, που δεν έχει εκκλησιαστικό φρόνημα προξενεί κακό στην Εκκλησία), παράλληλα - και σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό - να τονίσει προπαντός την ανάγκη εφαρμογής της “ακρίβειας", αφού γνωρίζει ποιας έκτασης οικουμενιστικά παρατράγουδα συμβαίνουν καθημερινά σε όλες τις επαρχίες του Οικουμενικού Θρόνου;


Παραθέτουμε απόσπασμα από την ομιλία του κ. Καθηγητή που μας έδωσε την αφορμή για τη σύνταξη του πιο πάνω σχολίου.


*****


Η ΕΥΕΛΙΞΙΑ ΚΑΙ Ο ΠΛΟΥΡΑΛΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΝΟΜΟΘΕΤΗ


Του Καθηγητή Θεόδωρου Γιάγκου

==============


«Ο βυζαντινός κανονικός νομοθέτης χαρακτηρίζεται για ευελιξία και για πλουραλισμό...Οι Ι. Κανόνες είναι πρωτίστως θεολογικά κείμενα. Κατά συνέπεια δεν θα πρέπει να προσεγγίζονται ανεξάρτητα από την πατερική θεολογία και από το εν γένει ιστορικοθεολογικό πλαίσιο της θέσπισής τους...


Ο νεώτερος άγιος της Εκκλησίας μας, άγιος Ιουστίνος Πόποβιτς, διατύπωνε με παρρησία τη ρήση: “Εγώ για τη διαφύλαξη των ιερών κανόνων είμαι πρόθυμος να θυσιάσω τη ζωή μου, αλλά παράλληλα για τη σωτηρία ενός ανθρώπου θυσιάζω όλους τους ιερούς κανόνες”...


Η εξομολόγηση δεν είναι μια δικονομική διαδικασία που υποτάσσεται σε αντικειμενικούς νομικούς όρους προς εξασφάλιση όλων των προύποθέσεων της δικαίας δίκης, αλλά είναι μια πράξη που αποβλέπει στην ιατρεία των παθών...


Η άσκηση της οικονομίας, που είναι μία αυτοκένωση της Εκκλησίας, ασκείται όχι μόνο κατά την ώρα της εξομολογήσεως αλλά και σε πλείστες άλλες περιπτώσεις... Η οικονομία δεν είναι επιλογή έκπτωσης από το ορθόδοξο δόγμα, αλλά θεολογική στάση που προάγει το έργο της σωτηρίας...».


«Στην παράδοσή μας δεν υπήρξε στατικότητα ούτε και απολυτοποίηση, καθόσον το κριτήριο ήταν πάντοτε η διασφάλιση της σωτηρίας του ανθρώπου. Επομένως ο παρατηρούμενος ζηλωτισμός, εάν αυτός δεν προάγει τον συγκεκριμένο σκοπό, λειτουργεί διχαστικά υψώνοντας ανυπέρβλητα τείχη μεταξύ των μελών της Εκκλησίας. Ο πλουραλισμός ήταν μια επιλογή της Εκκλησίας που την βοήθησε στο ποιμαντικό της έργο.


Η ακρίβεια και η οικονομία είναι δύο αρχές εφαρμογής των ιερών κανόνων που επιβεβαιώνουν ότι η Εκκλησία έχει την εξουσία να “χειρίζεται” κατά την κρίση της στην κάθε περίπτωση τους κανόνες που αυτή θέσπισε.


Το ζητούμενο δεν είναι η περιφρόνηση των κανόνων ούτε ο εγκλωβισμός σε αυτούς, αλλά ο με κάθε τρόπο ευαγγελισμός του κόσμου, για τον οποίο όλοι μας θα πρέπει να αγωνιζόμεθα με όλες τις δυνάμεις της ψυχής μας».


ΠΗΓΗ:


Ημερολόγιον Αποδημίας


1 comment:

  1. O καθηγητής κ. Θεόδωρος Γιάγκου είναι από τους επιφανέστερους καθηγητές του Κανονικού Δικαίου και είμαι σίγουρος ότι θα μπορεί να δώσει κάποιες απαντήσεις στα ερωτήματα που τίθενται και να διευκρινήσει τη στάση του στα προαναφερθέντα θέματα.

    ReplyDelete