Thursday, November 25, 2010

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ: "Ο ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ "ΟΡΓΑΝΩΝΕΙ ΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ"


ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ: “Ο ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ “ΟΡΓΑΝΩΝΕΙ”

ΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ”


Συνέντευξη στον Κωνσταντίνο Τζεβελέκο

=========

Το έγγραφο του υφυπουργού Παιδείας κ. Γιάννη Πανάρετου που ζητά την κατάργηση του τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας εξαιτίας των φαινομένων της οικογενειοκρατίας έχει φέρει τα πάνω - κάτω σε ολόκληρη την πανεπιστημιακή κοινότητα. Οι συγκλητικοί του Πανεπιστημίου Αθηνών συνεδριάζουν σήμερα (Πέμπτη) προβληματιζόμενοι εάν θα παραδώσουν αμαχητί της εξουσίες τους στον κ. Πανάρετο ή θα ξεκινήσουν «αντάρτικο». Ο φιλήσυχος αρχιεπίσκοπος Αθηνών ησυχάζει και δεν αντιδρά περιμένοντας να του αλώσουν όλα και μετά να ξυπνήσει η πάνσεπτος Ιερά Σύνοδος. Ο νέος πρύτανης κ. Πελεγρίνης βρίσκεται σε δύσκολη θέση γιατί οφείλει την εκλογή του σε μεγάλο βαθμό από τους ψήφους της θεολογικής. Άραγε τι θα αποφασίσει;

Το «newscode» έκανε έρευνα όπου μας μίλησε ο Πρόεδρος του τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας κ. Απόστολος Νικολαΐδης και οι φοιτητές που σπουδάζουν τόσο στην κοινωνική θεολογία όσο και στην Ιατρική. Οι απορίες και τα ερωτηματικά είναι πολλά για την στάση του κ. Πανάρετου. Σήμερα η σχολή είναι καθαρή δηλώνουν οι φοιτητές της Κοινωνικής Θεολογίας, και απορούν για ποιο λόγο να την κλείσουν; Όλοι γνωρίζουν ότι σε περίπτωση που καταργηθεί ένα τμήμα τότε η θεολογική σχολή ή καταργείται ή συγχωνεύεται με τη φιλοσοφική με βάση τον νόμο πλαίσιο του 1982. Μας παρότρυναν μάλιστα να δούμε και τα πλάνα από την ορκωμοσία όπου ο Πανάρετος δεν ορκίζεται. Επίσης μας έδειχναν τις αποκαλύψεις που έκανε η εφημερίδα «Καθημερινή» όπου σε σχετικό άρθρο υπογραμμίζονταν η οικογενειοκρατία του ίδιου του κ. Υφυπουργού και σύμφωνα με το δημοσίευμα ο κ. Πανάρετος μαζί με την σύζυγος του κ. Ξεκαλάκη διοικούσαν για 12 χρόνια το τμήμα Στατιστικής του Οικονομικού Πανεπιστημίου εναλλασσόμενοι στην προεδρία . Οι φοιτητές απορούσαν γιατί από τις 15 ανακλήσεις καθηγητών που έγιναν σε όλη την Ελλάδα οι 8 ήταν από το τμήμα κοινωνικής θεολογίας; Γιατί ο κ. Πανάρετος μας έλεγαν δεν τολμά να κλείσει την Ιατρική σχολή, όπου υπάρχουν καταγγελίες για 98 συγγενείς αλλά ούτε και κάνει έρευνα ; Η απάντηση είναι απλή .Εδώ τα «λόμπι» είναι δυνατά και δεν τα πειράζουμε!

κ. Νικολαίδη σας αφορούν όλες αυτές οι καταγγελίες;

Αυτό που πρέπει να διευκρινιστεί στην κοινή γνώμη είναι ότι ανέλαβα ως πρόεδρος του τμήματος κοινωνικής θεολογίας τον Σεπτέμβριο του 2009 και δεν με αφορούν όσα αναφέρονται σε παρανομίες και παρατυπίες των προεδρείων του παρελθόντος (εάν βέβαια αποδειχθούν). Βασικός λόγος που θέλησα να εκλεγώ πρόεδρος του τμήματος σε αυτή την πολύ δύσκολη συγκυρία είναι η ανακοπή πρακτικών που τραυμάτιζαν το τμήμα και αδικούσαν τη μεγάλη πλειοψηφία των μελών του. Θα σας μιλήσω ειλικρινά χωρίς να λαϊκίζω. Άλλωστε είμαι πατέρας εννέα παιδιών και ενώ ο νόμος μου δίνει το δικαίωμα κάποιο από τα παιδιά μου να μπει στο δημόσιο, κανένα μου παιδί δεν είναι διορισμένο στο δημόσιο.

Τι συνέβη με την προηγούμενη διοίκηση;

Το τμήμα κοινωνικής θεολογίας έδωσε κάποιες αφορμές γίνανε λάθη και παρατυπίες οι οποίες θα αποδειχθούν στα δικαστήρια εάν πράγματι ισχύουν. Δεν μου πέρασε ποτέ η σκέψη να δικαιολογήσω τις παρατυπίες που διαπιστώθηκαν κατά τον έλεγχο νομιμότητας του υπουργείου ή και παρανομίες που εκ των υστέρων διαπράχθηκαν από συγκεκριμένα πρόσωπα. Κρατώντας πάντα επιφυλάξεις γιατί η υπόθεση είναι στη δικαιοσύνη και αυτή θα αποφασίσει . Θέλω να επισημάνω ότι οι παρατυπίες δεν έγιναν για να επιλεγούν συγκεκριμένοι υποψήφιοι έναντι των άλλων. Γιατί από τις οκτώ ακυρώσεις μόνο οι τρεις αφορούσαν συγγενικά πρόσωπα. Σας τονίζω ότι όλα όσα παράτυπα ή παράνομα διαπίστωσε η γνωμοδότηση υπ. Αριθμ 313/2009 του ΝΣΚ και η ΕΔΕ έχουν πάρει το δρόμο της δικαιοσύνης, η οποία ακόμη δεν έχει αποφανθεί. Το τρομερό είναι ότι ενώ όλοι επιβάλλεται να υπακούμε στις αποφάσεις των ελληνικών δικαστηρίων και ενώ οι υποθέσεις δεν έχουν τελεσιδικίση ο κ. Υφυπουργός παίρνει το κεφάλι ενός τμήματος με αποτέλεσμα να την πληρώνουμε όλοι . Αυτό δεν είναι ούτε δίκαιο ούτε ηθικό. Τελικά μέσα στο χρόνο ακύρωσε 15 καθηγητές εκ των οποίων οι οκτώ ήταν από το τμήμα μας. Αυτό δείχνει μια μονομέρεια και εμπάθεια προς εμάς. Δεν έχω μάθει να έχει δείξει τόσο ζήλο και σε άλλες σχολές.

Σας κατηγορούν ότι ήσαστε όλοι συγγενείς και κουμπάροι, αληθεύει;

Σήμερα από τα 18 μέλη που μείναμε μετά την καρατόμηση υπάρχουν μόνο δύο συγγενείς και μάλιστα ο ένας φεύγει. Το να ισχυρίζεται Κανείς κάτι τέτοιο είναι ασύστολο ψεύδος και προσπαθεί να παραπλανήσει την κοινή γνώμη.

Πως μπορείτε να εξηγήσετε την συγκεκριμένη συμπεριφορά;

Η βασική λογική του νόμου πλαισίου που ετοιμάζουν είναι να καταργήσουν και να συγχωνεύσουν τμήματα ώστε να υπάρχουν μόνο σχολές. Με αυτό το τρόπο δεν διασφαλίζεται ούτε η αυτονομία στη διοίκηση ,ούτε η αυτονομία στα επιστημονικά θέματα. Επιθυμούν γενικά να αλώσουν το δημόσιο πανεπιστήμιο ,αυτό είναι σαφέστατο. Το πρώτο βήμα είναι να κάνουν προαιρετικό το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία και κατά συνέπεια εάν δεν υπάρχει το μάθημα δεν θα υπάρχουν και οι θεολογικές σχολές. Επίσης με το να καταργηθεί το τμήμα κοινωνικής θεολογίας ως πρώτο βήμα στη συνέχεια θα καταργηθεί και η θεολογική Σχολή, γιατί σύμφωνα με τον Νόμο του 1982 δεν υφίσταται σχολή χωρίς να έχει τουλάχιστον ένα τμήμα. Επειδή το μέλλον του συγκεκριμένου νόμου βασίζεται σε σχολές όπως η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας προδιαγράφει ,παρά τις οποιεσδήποτε διαβεβαιώσεις θεωρώ ότι η θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών θα κλείσει.

Στο κόσμο έχει περάσει η άποψη ότι οι γνώσεις που παρέχεται δεν έχουν απήχηση στη σύγχρονη κοινωνία, συμφωνείτε με αυτή τη διαπίστωση;

Διαφωνώ, το συγκεκριμένο τμήμα δεν ιδρύθηκε ώστε να είναι κάποια «τσόντα» στο τμήμα της θεολογίας, αλλά επιδιώκουμε να έχουμε έναν διάλογο με την κοινωνία και αυτά που λέμε να αγγίζουμε τους σύγχρονους ανθρώπους . Η κοινωνική θεολογία είναι ο χριστιανισμός στη πράξη. Τα μαθήματα έχουν κοινωνικό, πρακτικό και θρησκειολογικό προσανατολισμό. Δηλαδή θέλουμε να προσφέρουμε στην κοινωνία έναν θεολόγο σύγχρονο και ενημερωμένο ο οποίος θα μπορεί να διαλλαχθεί στον κόσμο και όχι μόνο στο κλάδο των θεολογικών θεμάτων, αλλά γενικότερα δηλαδή στη ψυχολογία και την κοινωνιολογία και ιδιαίτερα στην προαγωγή της ψυχικής υγείας. Πολλοί πτυχιούχοι μας χρησιμοποιούν το πτυχίο τους προκειμένου να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους τόσο σε θέματα κοινωνικής υποστήριξης ως κοινωνικοί λειτουργοί όσο και σε ιδρύματα προσφέροντας ψυχολογική υποστήριξη. Εμείς δεν είμαστε οι θεωρητικοί της θεολογίας, αλλά η χριστιανική καθημερινότητα . Άλλωστε μην ξεχνάτε ότι ιδρυτές του συγκεκριμένου τμήματος ήταν κορυφαίοι θεολόγοι όπως ο σημερινός αρχιεπίσκοπος Αλβανίας κ. Γιαννουλάτος, ο Νίκος Μπρατσιώτης, ο μετέπειτα πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Ευάγγελος Θεοδώρου και ένας από τους μεγαλύτερους θεολόγους του 20ου αιώνα ο κ. Νίκος Νησιώτης. Η μεγάλη αξία του τμήματος φαίνεται από τις κατατακτήριες όπου γιατροί δικηγόροι, μηχανικοί έρχονται ν αποκτήσουν γνώσεις και αυτό είναι πρωτοφανές.

Πως χαρακτηρίζεται τις προσευχές των μουσουλμάνων στο κέντρο της Αθήνας;

Ενώ η πολιτεία είναι έτοιμη να σεβασθεί τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις θρησκευτικές ιδιαιτερότητες των άλλων δογμάτων αφήνοντας ελεύθερα να προσεύχονται σε δημόσιους χώρους. Με τις κινήσεις της θα έλεγα βάζει φίμωτρο στο θεολογικό λόγο και την ορθόδοξη σκέψη . Αυτό είναι απαράδεκτο. Δεν μπορούμε να δίνουμε προνόμια σε άλλες θρησκείες και να θέλουμε να καταργήσουμε μια σχολή που αριθμεί συνεχόμενη λειτουργία 174 χρόνια

Θα αντιδράσετε;

Το θέμα θα πάει στη σύγκλητο την Πέμπτη. Πιστεύω ότι η σύγκλητος δεν θα δεχθεί να καρατομηθεί ένα τμήμα επειδή υπήρξαν Κάποια προβλήματα.
Οι φοιτητές θα αντιδράσουν γιατί δεν μπορούν να παίρνονται αποφάσεις χωρίς να ερωτηθούν και οι ίδιοι . Οι συγκεκριμένοι θέλησαν να πάρουν πτυχίο από το τμήμα κοινωνικής θεολογίας και δεν έχει κανείς το δικαίωμα να τους το στερήσει.



ΠΗΓΗ:


Newscode.gr

No comments:

Post a Comment