Του ιστολογίου “Χριστιανική Βιβλιογραφία”
=====
Μέσα στὴν γενικὴ θεομηνία ποὺ μαστίζει τὴν χώρα, καιρική, πολιτική, οἰκονομική, κοινωνική, πνευματική (ἰδίως αὐτή) ἔχουμε καὶ ἀλλιώτικα “ἀκραῖα” καιρικὰ φαινόμενα μὲ χαρακτήρα πλέον «πανδημίας»: περιοδεῖες ἀντιγράφων ἱερῶν εἰκόνων (στὰ πρόθυρα τῆς εἰκονολατρίας!- λὲς καὶ ἡ κάθε Εἰκόνα ἀπὸ μόνη της δὲν εἶναι ἱερὴ Εἰκόνα, παρὰ μόνον ἂν εἶναι «ἀντίγραφο» συγκεκριμένης θαυματουργοῦ!, ὑποδοχὲς πρωτοτύπων Εἰκόνων μὲ «τιμὲς ἀρχηγοῦ Κράτους»!, [ὑπάρχουν πόλεις ποὺ σὲ μηνιαία σχεδὸν βάση ὑποδέχονται πρωτότυπες -αὐτὴ τὴ φορά- εἰκόνες, οἱ ὁποῖες «γιὰ πρώτη φορά» «ἐξέρχονται» - δηλαδὴ “βγαίνουν”, ἀλλὰ ἐπὶ τὸ… ἱεροπρεπέστερον «ἐξέρχονται»!!!— ], περιοδεῖες ἱ. Λειψάνων, καὶ δὲν συμμαζεύεται). Μέσα σὲ ὅλ᾽ αὐτὰ καὶ ἕνα νέο φροῦτο: οἱ βραδυνὲς Θ. Λειτουργίες (ὄχι Ἀγρυπνίες), δηλ. τέλεση τῆς Θ. Λειτουργίας ἀπὸ 8 μέχρι 10 τὸ βράδυ!
Μπορεῖς κάλλιστα, μὲ τὸ νέο διαφημιζόμενο προϊόν, νὰ ζεῖς ξεχωριστὲς κατανυκτικὲς ἐμπειρίες, χωρὶς νὰ χρειάζεται νὰ σηκώνεσαι νωρὶς τὸ πρωί. Τελειώνεις τὸ πρόγραμμά σου τῆς ἡμέρας καὶ τὶς πρωταρχικὲς προτεραιότητές σου καὶ μετὰ φαγωμένος -γιατί ἀσφαλῶς δὲν εἶναι δυνατὸν νὰ ἔχεις ἀντέξει ἀπὸ τὸ μεσονύκτιο τῆς προηγουμένης νὰ παραμείνεις νηστικός!- πηγαίνεις καὶ στὴν Ἐκκλησία γιὰ μιὰ ὡραία βραδυνὴ Θ. Λειτουργία.
Δὲν εἶναι ὅτι ἔχουμε κυριολεκτικῶς παραφρονήσει ὡς κοινωνία, ἔχουμε «λαλήσει» καὶ ὡς ἐκκλησιαστικὸ φρόνημα. Δὲν μᾶς φτάνουν ὅλα τὰ ἄνομα καὶ ἀνώμαλα καὶ ἀφύσικα καὶ ἀπάνθρωπα, ποὺ ἐπὶ καθημερινῆς βάσεως νομοθετοῦνται, ἔχουμε ἐντελῶς παραλελυμένα καὶ τὰ πνευματικὰ-ἐκκλησιαστικὰ ἀντισώματα καὶ θεολογικὰ κριτήρια. Ἀλλὰ θὰ ἐρωτήσει κάποιος: «ἐδῶ ἔχουμε κατασκευάσει θεολογικὸ προγεφύρωμα στὴν ἀποδοχὴ τῆς ὁμοφυλοφιλίας ὡς «ἀνθρωπολογικοῦ καθεστῶτος», ἔχουμε ἀποδεχθεῖ τὴν ἀλλαγὴ φύλου, στὶς βραδυνὲς λειτουργίες θὰ κολλήσουμε;»
Δέν αξίζει κάν νά κολλήσουμε στις βραδυνές Θείες Λειτουργίες κ.Τελεβάντο Ας θυμίσουμε τις αγαπημενες ημιαγρυπνίες , κατ' ουσίαν βραδυνές Θείες Λειτουργίες , που τελούσε ο π. Επιφάνιος στπυς Τρείς Ιεράρχες Δέν είναι κακό νά προσαρμόζεται η Θεία Λατρεία στίς κοινωνικές συνθήκες καί συνήθειες Δέν είμαστε δούλοι του χρόνου Ας μήν ξεχνούμε οτι ακόμα και η Κυριακάτικη Θεία Λειτουργία καθιερώθηκε μέ βάση τό πρόγραμμα μιάς αγροτικής κοινωνίας συνδεδεμένης μέ τον ήλιο Σπανίως σήμερα τηρείται αυτό το πρόγραμμα Σπανίως οι άνθρωποι κοιμούνται στίς 10 το βράδυ για νά ξυπνήσουν στις 6 το πρωί Μέ τα σημερινά δεδομένα κάποιοι δίνουν την εντύπωση οτι γρήγορα γρήγορα θέλουν νά τά μαζεύουν στις εννιάμισυ το πρωί γιατί ακολουθεί πρόγραμμα , καφές στήν παραλία κ.τ.λ.Θα έπρεπε νά μας προβληματίζει η απουσία του εκκλησιάσματος απο τον όρθρο Τό πρόβλημα δέν λύνεται μέ τις δεύτερες Θείες Λειτουργίες , που συνήθως είναι και "δεύτερης " ποιότητος καί ασφαλώς χωρίς όρθρο Προιόντος του χρόνου δηλαδή της ηλικίας όλοι οι άνθρωποι κοιμούνται πιό αργά ,έως καί επικίνδυνα αργά για ορισμένους Ας μήν αποδίδουμε πάντα πονηρά κίνητρα σέ αυτά που λέμε , οτι δηλαδή αυτός που ξενυχτά οπωσδήποτε βλέπει τηλεόραση ή γλεντά Προσωπικώς θεωρώ οτι η Θεία Λατρεία είτε πρόκειται για πρωινές, είτε για βραδυνές ,είτε για Κυριακέτικες , είτε για καθημερινές θείες Λειτουργίες πρέπει νά προσαρμόζεται στά κοινωνικά δεδομένα , γιατί δέν είμαστε δούλοι του χρόνου Κυρίως η Κυριακάτικη θεία Λειτουργία της αξίζει περισσότερο "γλέντισμα" καί ας πάρει καί μέχρι αργότερα Τί άλλο σπουδαιότερο έχουμε νά κάνουμε μέχρι τό μεσημέρι της Κυριακής, είτε πρόκειται γιά μονήρεις , είτε για οικογένειες , είτε για νέους που χρειάζονται περισσότερο ύπνο , είτε για ηλικιωμένους που έχουν αυπνία Οταν η Κυριακάτικη Θεία Λειτουργία τελειώνει στις 9.30 ή στίς 10 ή στις 10.30 δημιουργείται ένα κενό μέχρι νά πάει κανείς το μεσημέρι στό σπίτι του που συνήθως --εαν δέν ακολουθεί αρχονταρίκι ενταγμένο στη θεία Λαυρεία τύπου π.Θεοδώρου Ζήση --σπαταλάται σε καφέδες και κοινωνικές υποχρεώσεις Ακόμα καί οι νοικοκυρές έχουν την δυνατότητα νά προετοιμάσοιν το φαγητό πρίν νά πάνε στην εκκλησία άν σηκωθούνε λιγο πιό νωρίς καί όχι νά τρέχουν βιαστικές μετά την Θεία Λειτουργία Οπωσδήποτε είναι πολύ δύσκολο νά πμορέσουν νά συμπέσουν οι συνήθειες όλων των ανθρώπων γι' αυτό μιλάμε για τις γενικές τάσεις Για νά επιστρέψουμε στό θέμα των βραδυνών ακολουθιών , θεωρώ οτι είναι ιδιαίτερα κατανυκτικές , δημοφιλείς και εξυπηρετικές απο πλευράς προγράμματος Ας μήν ξεχνούμε οτι και οι Πατέρες είχαν αυτή την ευελιξία , τουλάχιστον νά δημιουργούν αντιπερισπασμό στις κοσμικές και εφάμαρτες συνήθειες Πολλοί άνθρωποι καί ιδιαίτερα νέοι έχουν την ανάγκη τής βραδυνής εξόδου , τί το καλύτερο νά πάνε στην εκκλησία Αλλωστε είναι κάτι που κανείς το συνδέει μέ το γλέντισμα καί όχι απαραίτητα μέ το ξυπνητήρι
ReplyDeleteΦυσικά κ. Τελεβάντο δέν εννοώ οτι πρέπει νά εξυπηρετείται η προχειρότητα μέ Θείες Λειτουργίες part time , αλλά πρέπει νά εξυπηρετούνται οι πραγματικές ανάγκες Εχουμε υιοθετήσει τις ημιαγρυπνίες που στις ο.οο μπαίνει το "ευλογητός " Οταν όμως τα μέσα συγκοινωνίας δέν εξυπηρετούν εκείνη την ώρα ; Σέ κάθε περίπτωση τό κριτήριο πρέπει νά είναι το συμφέρον καί νά μήν υπηρετούμε μέ μία δουλικότητα τον χρόνο Ως πρός τά υπόλοιπα του άρθρου συμφωνώ απόλυτα ,οτι δηλαδή γίνεται μία κατάχρηση των ιερών εικόνων και κειμηλίων σέ βαθμό " εικονολατρείας " εις βάρος μιας ποιοτικής σχέσεως μέ την πίστη Μερικοί μάλιστα θέλουν νά αποσπούν τό ενδιαφέρον απο τά πραγματικά θέματα της πίστεως επιδεικνύοντας μία εικονοκαπηλεία .....
ReplyDelete