Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΙΑΣ ΤΗΣ ΡΩΣΙΑΣ ΣΤΟ ΠΣΕ ΚΑΙ Η ΑΠΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
===============
Διαβάσαμε στο Amen.gr ρεπορτάζ του κ. Νίκου Παπαχρήστου αναφορικά με την απουσία της αντιπροσωπείας της Ρωσίας από την τέλεση της Θείας Λειτουργίας που τέλεσε ο Σεβ. Μητροπολίτης Κορέας κ. Αμβρόσιος:
“Αλήθεια, το γεγονός ότι το πρωί της Κυριακής από τον Ιερό Ναό του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στο Μπουσάν, όπου λειτούργησε ο Μητροπολίτης Κορέας Αμβρόσιος και παρέστησαν συμπροσευχόμενοι οι σύνεδροι-μέλη όλων των αντιπροσωπειών των Ορθοδόξων Εκκλησιών -αλλά ακόμα και των αρχαίων ανατολικών Εκκλησιών- χωρίς ωστόσο να παρίσταται η αντιπροσωπεία της Εκκλησίας της Ρωσίας, κατά πόσο αποτελεί μαρτυρία της ενότητας των Ορθοδόξων; Και ποιο είναι το παράδειγμα, ποιο είναι το μήνυμα προς τους ετεροδόξους;
Για ποιο λόγο, άραγε, απουσίαζε η Ρωσική Αντιπροσωπεία; Γιατί δεν συμμετείχε στην ευχαριστιακή σύναξη όλων των Ορθοδόξων, κλήρου και λαού, γύρω από τον Μητροπολίτη Κορέας Αμβρόσιο;
Σύμφωνα με δελτίο τύπου της ρωσικής Εκκλησίας ο Μητροπολίτης Ιλαρίων και η περί αυτόν ρωσική Αντιπροσωπεία επέλεξαν να λειτουργηθούν – μόνοι τους, χωριστά από τους άλλους Ορθοδόξους - σε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα του Ρωσικού Προξενείου της πόλης Μπουσάν. Και όπως φαίνεται δεν συνέβη για πρώτη φορά αλλά έχει συμβεί ξανά στο παρελθόν στο περιθώριο ανάλογων συναντήσεων.
Φοβάμαι ότι η έννοια της «Κοινωνίας» των Ορθοδόξων Εκκλησιών μοιάζει να αποκτά για κάποιους διαφορετικό περιεχόμενο κατά περίπτωση. Φαίνεται να προτάσσουν την εθνική ταυτότητα πριν από την κοινή ορθόδοξη παράδοση την οποία ωστόσο καλούμαστε όλοι να διαφυλάξουμε ως «κόρην οφθαλμού».
Είναι προφανές ότι η μεταξύ μας «Κοινωνία» δεν μπορεί να επιβεβαιώνεται μόνο σε περίλαμπρα συλλείτουργα, σε γιορτές και πανηγύρια και μάλιστα όταν αυτά έχουν ως μόνο σκοπό την καλλιέργεια μιας εικόνας ηγεμονισμού ή την υπογράμμιση της αριθμητικής δύναμης ορισμένων έναντι άλλων. Αυτή η επιχειρηματολογία - το Α και το Ω ενός μονότονου εκκοσμικευμένου λόγου – απέχει παρασάγγας από την μαρτυρία που καλείται να δώσει η Ορθοδοξία στον σύγχρονο κόσμο και ταυτόχρονα αφήνει να διαφανούν επιδιώξεις που δεν υπηρετούν την ενότητα της Εκκλησίας.
Ας είναι. Εδώ στο Μπουσάν η ενότητα της Ορθοδοξίας διατρανώθηκε στον ταπεινό Ιερό Ναό του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Οι Ορθόδοξοι Ιεράρχες, οι κληρικοί και οι λαϊκοί που συμμετέχουν στη Γ.Σ. του ΠΣΕ – και οι οποίοι ήρθαν από 31 χώρες - συμπροσευχήθηκαν με τον Μητροπολίτη Κορέας και το ποίμνιό του που από κοινού δίνουν καθημερινά την μαρτυρία της Ορθοδοξίας στην χώρα της Πρωινής Γαλήνης. Η Κοινωνία των Ορθοδόξων επιβεβαιώθηκε στο Κοινό Ποτήριο από το οποίο μετέλαβαν τα μέλη της Ορθόδοξης Οικογένειας –πλην, ασφαλώς, των Αντιχαλκηδονίων Εκκλησιών- αλλά και αμέσως μετά την θεία λειτουργία όταν όλοι μαζί συνέφαγαν σε κοινή τράπεζα αγάπης και χάρηκαν με τα τραγούδια που είπε η χορωδία και τα μικρά παιδιά της Ορθόδοξης Κοινότητας του Μπουσάν, που αποτελούν το ελπιδοφόρο μέλλον της τοπικής Εκκλησίας.
Και δυστυχώς από αυτή τη μαρτυρία ενότητας, στην οποία δεν χωρούσαν εγωιστικές νοοτροπίες, απαξιωτικές συμπεριφορές και κοσμικά διπλωματικά τερτίπια, απουσίαζαν οι ορθόδοξοι ρώσοι αδελφοί μας. Γιατί άραγε;”
Εύλογα τα ερωτήματα του κ. Παπαχρήστου για τη στάση της Εκκλησίας της Ρωσίας και δη της αντιπροσωπείας της στο ΠΣΕ στο Μπουσάν.
Να σημειώσουμε πάντως ότι, σε μια πανορθόδοξη θεία λειτουργία, οι λεγόμενες αρχαίες ανατολικές αντιχαλκηδόνιες “Εκκλησίες” δεν είχαν θέση.
Οι Μονοφυσίτες δεν είναι ορθόδοξοι και δεν πρέπει να παρίστανται σε μια Θεία Λειτουργία που συμμετέχουν οι αντιπρόσωποι των Ορθοδόξων Εκκλησιών.
Ελπίζουμε όμως ότι το Πατριαρχείο Ρωσίας θα επανεξετάσει την προσέγγισή του για όσα τραυματίζουν την ενότητα της ορθόδοξης χριστιανικής μαρτυρίας στον κόσμο.
Είναι περίεργο ότι ο Αγιος Βολοκολάμσκ μίλησε με τόσο ενθουσιασμό για το συνονθύλευμα των προτεσταντικων αιρέσεων -γνωστό ως ΠΣΕ- και ότι συμπροσευχήθηκε -όπως έκαναν δυστυχώς όλοι οι Ορθόδοξοι που συμμετείχαν στη συνέλευση του ΠΣΕ- με τους Προτεστάντες, αλλά ότι ταυτόχρονα ένιωσε την ανάγκη να τελέσει το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας ξεχωριστά από τις υπόλοιπες ορθόδοξες αντιπροσωπείες.
No comments:
Post a Comment