Saturday, November 3, 2018

ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΑ, π. ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΜΕΤΑΛΛΗΝΟΥ, ΔΥΟ ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΑΛΛΗΛΟΣΥΓΚΡΟΥΟΜΕΝΟΙ


ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΑ
_________

Πρωτοπρεσβύτερου π. Δ. Γεώργιου Μεταλληνού, Oμότιμου Καθηγητού πανεπιστημίου, Δύο Ορθόδοξοι αγωνιστές αλληλοσυγκρουόμενοι, (Κοσμάς Φλαμιάτος και Κωνσταντίνος Τυπάλδος-Ιακωβάτος), β΄ έκδοση ανανεωμένη, Θεσσαλονίκη 2018, σσ. 92.

Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού 
=====

Με θέμα ιστορικό, αλλά ταυτόχρονα δραματικά επίκαιρο, καταπιάνεται ο αιδεσιμολογιώτατος συγγραφέας. Ο αναγνώστης του παρόντος βλέπει με έκπληξη τη σύγκρουση δύο αγωνιστών που βρίσκονται στο ίδιο μετερίζι, είναι δηλαδή αμφότεροι Ορθόδοξοι κι εμφορούνται από τις αυτές ιδέες αλλά παρά ταύτα αλληλοκατηγορούνται κι ανταλλάσσουν βαρείς χαρακτηρισμούς. 


Ο π. Γ. Μεταλληνός, εμβριθής γνώστης της ιστορίας του 19ου αιώνος, προσπαθεί να ανακαλύψει με βάση τις πηγές τα αίτια και τα αιτιατά τις διχόνοιας αυτής που εν τέλει δεν ωφέλησε κάνενα εξ αυτών. 

Σημειώνει συμπερασματικά (αφού ερεύνησε αρχειακό υλικό) μεταξύ αλλων και τα πιο κάτω: «Ο Τυπάλδος και ο Φλαμιάτος ήσαν θύματα τραγικών παρεξηγήσεων και το μόνο που ακολουθούσε ως αποτέλεσμα της διαμάχης τους, ήταν ότι, ενώ αγωνίζονται και οι δύο για την ίδια υπόθεση, την Κοινή πίστη, πολεμούσαν ο ένας τον άλλο, αφήνοντας τους ξένους να επεκτείνουν την προπαγάνδα τους. Είναι η τραγικότητα των Ορθοδόξων σε κάθε εποχή, όταν λείπει ή αδρανεί η αρετή της διακρίσεως». 

Είναι τραγικό το γεγονός ότι ο Φλαμιάτος θεωρούσε τον Τυπάλδο ως μασώνο κι όργανο της Αγγλίας, διότι ανέλαβε τη διεύθυνση της Ιονίου Ακαδημίας κι από την άλλη ο Τυπάλδος θεωρούσε τον αντίπαλό του πολέμιον με μεν του Λουθηροκαλβινισμού, αλλά «κατόλικον, παπιστήν και αιρετικόν αιμόβόρον». Κι όμως! Αμφότεροι εξορίστηκαν υπό των Άγγλων στις Στροφάδες λόγω των υπέρ της Ορθοδοξίας αγώνων των. 

Και σήμερα μήπως, που μαίνεται η ασταμάτητη και συστηματική επίθεση των Οικουμενιστών κατά της Πίστεως της πατροπαραδότου δεν συμβαίνουν παρόμοια πράγματα; Αντί οι αντιοικουμενιστές να ομονοήσουν μερικοί εξ αυτών, «φιλοπρωτεύοντες» αλλ’ ανεπαρκείς, το μόνο που ενδιαφέρονται είναι να παριστάνουν τους αρχηγούς αντί να αφήσουν εκείνους που είναι τω όντι, λόγω επάρκειας, στρατηγοί να ηγηθούν του αγώνος. 

Η ιστορία των συγκρούσεων Φλαμιάτου και Τυπάλδου επανέρχεται δυστυχώς πάλι στο προσκήνιο.

12 comments:

  1. πασοκ-νδ.
    μεταλληνός-ζήσης.
    φλαμιατος-τυπάλδος.

    ReplyDelete
  2. Τί θέλετε νά πείτε πάτερ μου ; Κανένας ανταγωνισμός και διαγκωνισμός  μεταξύ των  σεβαστών  πρωτοπρεσβυτέρων  ομότιμων  και  ισότιμων  καθηγητών δεν υπάρχει . Απολαμβάνουν και οι δύο  ίση   αξία  εκ  μέρους  μας  . Μέχρι  ενός  σημείου  συμπορεύοντο   στον  αντιοικουμενιστικό  αγώνα  . Κατόπιν  ο π.  Γεώργιος  δεν  θέλησε  νά  συνεχίσει  για  δικούς  του  λόγους  , εδώ  που  τά  λέμε  και  τα  χρόνια  περνάνε  .  Είναι  και  οι  δύο  χορτάτοι  απο  δόξες  και  δάφνες  και  δεν  περιμένουν  νά  τους  στεφανώσουμε  εμείς  . Δεν  είναι  απο τους  ανθρώπους  που  θα  διοχέτευαν  στον  αντιοικουμενισμό  την  μωρία  της  φιλοδοξίας  .  Γιατί  νά  το  κάνουν  ,  για  να  εισπράξουν  λοιδορίες  ;  Καλά  δεν  αναπαύοντο  στις  δάφνες  των ;   Θα  το  θέλαμε  πολύ  ο  π.  Γεώργιος  νά  είναι  μαζί  μας  ,  αλλά  είναι  ένα  δικό  του  θέμα .    Αμφότεροι  έβγαλαν  την  ακαδημαική  θεολογία  έξω  απο  τον  περίβολο  του  πανεπιστημίου  και  έγιναν  ποιμένες  .  Είναι  τιμή  για  την  εκκλησία  οτι  την  λαμπρύνουν  τόσο  διαπρεπείς  κληρικοί  .  Νά  το  πούμε  και  κάπως  διαφορετικά  ;  Είναι  και  κάπως  φυσικό  νά  επαίρεται  κανείς  γιατί  γνωρίζει  πολλά .  Το  νά  επαίρεται  κανείς  για  την  αμάθειά  του  είναι  διαστροφή  και  βλακεία  .  Τί αργηγός θες   θα  γίνεις  ρε  βλάκα  ;   Και  απο ποιόν  ζητάς  την  αρχηγία  ;  Λές  και  κανείς  άν  είναι  αμαθής,    αυτομάτως  γίνεται  άγιος  Σπυρίδων  και  στίβει  το  κεραμίδι  . Ας  λογικευτούμε  λιγάκι  επί  τέλους  ! 



    Διαπιστώνουμε  πόσο  μεγάλος  είναι  και  ο  ανθρώπινος  παράγων  . Ο π. Αθανάσιος  Μυτιληναίος  έλεγε  ,  όταν  δεν  υπάρχει  η  φυσική  καλλιέργεια  στον  άνθρωπο  και  ο  Χριστός  λίγα  πράγματα  μπορεί  νά  κάνει  . Πρέπει  νά  προσφέρουμε  κάτι  στον  Χριστό  για  νά  μπορέσει  νά  το  μεταμορφώσει.  Η κάθε  θείτσα  έβγαλε  γλώσσα  και   ο κάθε  καιροσκόπος  τά  έβαλε  μέ  τους  αγίους  . Λίγη  επίγνωση  των  μέτρων  μας  δεν  υπάρχει  ; 

    ReplyDelete
  3. γεια σου, Ελένη. όλα αυτά για μένα τα έγραψες;...

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Από τότε που ήρθα στην Κύπρο δεν ανοίγω τακτικά τον υπολογιστή. Γι' αυτό ορισμένα σχόλια αργούν να αναρτηθούν. Έχω διαφορετικές υποχρεώσεις.

      Delete
  5. Την ευχή σας πάτερ ! Τό όνομά σας είναι π. Γεράσιμος Θηκαράς ;

    Ναί! Πήρα αφορμή απο το δικό σας σχόλιο για νά τονίσω οτι δεν υπάρχει η αντιπαλότητα που εννοείτε μεταξύ των δύο πρωτοπρεσβυτέρων . Για ποιό λόγο νά υπάρχει . Απλά οι πλέον απίθανοι άνθρωποι θεωρούν οτι κάποιος τους αφαιρεί την αρχηγία !

    ReplyDelete
  6. 1.του Κυρίου.
    2.όχι
    3.υπάρχει. ο ένας ειναι δεξιός και ο άλλος κεντροαριστερός. όταν έλεγε ανδρέας παπανδρέου, μέλια έσταζαν από το στόμα του...
    4.τους απίθανους ανθρώπους δεν τους ξέρω...
    5.χαίρετε.

    ReplyDelete
  7. Την ευχή σας ! Ναί ! Το ξέρω οτι ο π. Γεώργιος Μεταλληνός έχει αριστερίζουσες καταβολές , όμως ουδεμία σχέση μέ τά φτιαχτά μεγέθη του ΠΑΣΟΚ και του Ανδρέα Παπανδρέου . Ίσως νά τον ήθελε κάπως η τηλεόραση ή τουλάχιστον νά μήν τόν έκοβαν απο τις δημόσιες προβολές , όπως συνέβαινε μέ τον δηλώνοντα δεξιό και πολεμούντα την σαρωτική πολιτική του ΠΑΣΟΚ π. Θεόδωρο Ζήση . Όμως κανείς δεν γίνεται αστέρι άν δεν τόχει και κανείς δεν αποκτά μία κατοχύρωση στην εκκλησιαστική συνείδηση μέ επικοινωνιακά τεχνάσματα . Μήν τρελλαθούμε ! Αυτά τά θάματα διαρκούν μόνο επτά ημέρες. Ο π. Γεώργιος Μεταλληνός είναι ένας κορυφαίος θεολόγος , ορθοδοξότατος , μέ ομολογία , που έβαλε το δικό του λιθάρι στην υπόθεση της εκκλησίας . Τον αγαπούμε ιδιαίτερα και του ευχόμαστε νά έχει υγεία και μακροημέρευση . Χρειαζόμαστε την σκιά αυτών των πατέρων , που φυσικά δεν είναι παροπλισμένοι , αλλά απόλυτα ενεργοί!

    ReplyDelete
  8. τα εκκλησιαστικά συμμεταβάλλονται με τα πολιτικα.
    ο παπαδόπουλος έλεγε "η Ελλάς ομοιάζει με έναν ασθενη, όστις έχει χρείαν αμέσου χειρουργικης επεμβάσεως..." και ο π. Ι. Ρωμανίδης λέει, και σωστά, η Εκκλησία ειναι Νοσοκομειο κλπ.
    ο παπανδρέου δεν ήθελε τον βασιλιά και ο π. Γ. Μεταλληνός έβριζε κάθε μέρα τους βαυαρούς και τον Όθωνα.
    ο γιανναρας έβριζε κάθε μέρα την νεα δημοκρατία και πάει λέγοντας.
    σήμερα δεν χωράει στο σύστημα ο π. Γ. Μεταλληνός. π.χ. τον ακούω κάπου να λέει "τί, να λέμε υπέρ του αρχιεπισκόπου ημων...και αυτός να ειναι πούστης;"
    αυτά...

    ReplyDelete
  9. Αλλοίμονο πάτερ μου άν ο εκκλησιαστικός λόγος προσαρμόζεται στον πολιτικό .

    Η Ελλάδα ατύχησε νά έχει ηγέτες . Μετά τον Καποδίστρια το χάος . Οι Βαυαροί , ίσως δεν έφταιγαν οι ίδιοι , είχαν διαφορετική πίστη , κουλτούρα , αντίληψη . Αγνοούσαν την Ορθοδοξία , είχαν μόνο αγάπη για την κλασσική Ελλάδα . Δεν είναι δυνατόν νά μεταφυτεύσεις τον Βαυαρό στην Ελλάδα . Έτσι επήλθε ο διχασμός που βιώνουμε μέχρι σήμερα και η σύγχυση ταυτότητος σε όλους τους τομείς και κυρίως στον προσανατολισμό της παιδείας . Και για νά το συνδέσουμε μέ τα τεκταινόμενα στον κλάδο του κλήρου , απέτυχε ο κλήρος νά αναλάβει την πρωτοβουλία μιάς ελληνοκεντρικής παιδείας . Ίσως πρέπει μαζί μέ τον χωρισμό εκκλησίας κράτους που τόσο διακαώς τον επιθυμούνε οι άθεοι , νά χωρίσει και η παιδεία . Νά δημιουργηθεί η ελληνοκεντρική παιδεία , μέ προυπόθεση την δημιουργία ελληνοκεντρικού πολιτικού κόμματος .

    Για νά μήν αφήσουμε το θέμα των βασιλέων ξεκρέμαστο , ίσως οι σημερινοί βασιλείς νά εξελληνίστηκαν , παρά την μακροχρόνια απουσία τους απο το Ελληνικό κλίμα .

    ReplyDelete
  10. προσαρμόζεται με την έννοια ότι διαφορετικά κηρύγματα έκανε ο π. Αυγουστινος στην δεκαετία του 1960 από αυτά που γίνονταν στην δεκαετία του 1980 ή σήμερα. στην δεκαετία του 60 υπηρχε ο όρος τεντυμπόις, αν το λεω καλά, στην δεκαετία του 80 ηταν της μόδας τα μακρυά μαλιά και τα γένια και δεν ηταν παράξενο να πηγαίνεις έτσι στην Εκκλησία. σήμερα ο π. Ανδρέας Κονάνος τα βάζει πιό πολύ με τους γονεις παρά με τα παιδιά κλπ.
    παλιά ηταν στο στόχαστρο οι άθεοι και οι μασονοι. με τους άθεους τα έχουν οι δεξιοί με τους μασονους οι αριστεροί.
    για περισσότερες αναλύσεις μπορειτε να δειτε το βιβλίο μου:

    https://docs.google.com/document/d/1yFDBfbLTwemm5bEeyey4wVk3Q_gN0xjIlMVFIipfBYg/edit?usp=sharing

    επίσης, η βιομηχανική επανάσταση έγινε στην δυτική Ευρώπη, οπότε ειναι φυσικά όσα γίνονται. δηλαδή, η Ελλάδα και όλα σχεδόν τα κράτη του πλανήτη ειναι προτεκτοράτα. επομένως, όλοι οι πολιτικοί του κόσμου παίρνουν γραμμή όχι από τους λαούς τους και τα έθνη τους αλλά από αυτούς που διαχειρίζονται την παγκόσμια οικονομία.
    τέλος, όσον αφορα την κομματική σου τοποθέτηση, βλέπω πως εισαι δεξιά-βασιλόφρονη. ο Παναγιώτης ειναι νεοδημοκράτης. ο π. Θεόδωρος Ζήσης δεξιός.
    στην Ι.Μ. Αγίας Παρασκευης Μηλοχωρίου, λέω στον π. Θεόδωρο, προ 5ετίας, ότι δεν υπάρχουν άγιοι γενικότερα εν ζωη, μεγάλης εμβέλειας, και ο αντιοικουμενιστικός αγώνας δεν έχει αγίους επικεφαλής. άρχισε να μου απαντα εντοπίζοντας την θεματολογία γύρω από το "άγιος-αγιότητα" και κατάλαβα πως δουλεύει σαν κονκορντάτσια...
    αυτά, για να μην πέσουμε και σε κατάκριση...

    ReplyDelete