Wednesday, April 11, 2018

ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΜΟΤΣΑΡΤ ΣΕ ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΝΑΟ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ


ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΜΟΤΣΑΡΤ ΣΕ ΟΡΘΟΔΟΞΟ ΝΑΟ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Διαβάσαμε, στο ιστολόγιο Ορθοδοξία-info, το ακόλουθο ρεπορτάζ του κ. Γιώργου Φερδή:

“Μια ξεχωριστή εκδήλωση στον ναό του Αγίου Γεωργίου στο νέο Ψυχικό, έζησαν μετά την ακολουθία του Νυμφίου της Μ. Δευτέρας οι πιστοί.

Ο προϊστάμενος Αρχιμανδρίτης Μιχάηλ Σταθάκης, οι ιερείς του ναού και ο Δήμος έφεραν μια ξεχωριστή Πασχαλινή συναυλία με απόλυτη επιτυχία σε όλα τα δεδομένα.

Μετά τις ψαλμωδίες ακούστηκε ο Mozart με την βοήθεια 40 πνευστών οργάνων που γέμισαν το ναό, η φιλαρμονική ορχήστρα του Δήμου Παλλήνης με την χορωδία εκπαιδευτικών μουσικής και την χορωδία αποφοίτων μουσικού σχολείου Παλλήνης.

Οι πιστοί δεν σταμάτησαν το χειροκρότημα, ευχαριστώντας θερμά για την μαγευτική βραδιά τον π. Μιχάηλ.”

Η εκκοσμίκευση χτυπά ανελέητα την Εκκλησία της Ελλάδος και δη την Αρχιεπισκοπή Αθηνών.

Την ευθύνη -φυσικά- για τα έκτροπα έχει ο οικείος επίσκοπος, τουτέστιν ο διά τας αμαρτίας ημών Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος.

Το πρόβλημα, με την εν λόγω συναυλία, έχει δύο διαστάσεις.

Τη Μεγάλη Δευτέρα, η Ακολουθία του Νυμφίου, με την κατανυκτική ψαλμωδία της, τις ευαγγελικές περικοπές, τα αναγνώσματα κτλ. εισάγει τους πιστούς στο κλίμα της Μεγάλης Εβδομάδας.

Η μουσική του Μότσαρτ, στην οποιαδήποτε της μορφή, είναι κοσμική μουσική ακόμη και όταν έχει θρησκευτική θεματολογία.

Άρα η συναυλία σε ναό -και μάλιστα τη Μεγάλη Εβδομάδα- είναι ότι πιο απαράδεκτο.

Αλλά το πρόβλημα δεν είναι μόνον αυτό.

Η συναυλία στο ναό, οποιαδήποτε μέρα του χρόνου, αποιεροποιεί το χώρο του ναού και τον μετατρέπει σε αίθουσα συναυλίας.

Αυτό το απαράδεκτο φαινόμενο παρατηρείται στην Αρχιεπισκοπή Αμερικής, και δη στον Καθεδρικό ναό της Αγίας Τριάδας στο Μανχάταν, κατ’ επίδραση της Δυτικής αιρετικής πρακτικής.

Αλλά είναι απολύτως αποκαρδιωτικό να βλέπεις να διοργανώνονται συναυλίες σε ορθόδοξους ναούς στην Αθήνα.

4 comments:

  1. Άθλιότητες !  Ως γνωστόν  γενικά στη μουσική  και ιδιαίτερα στην  ορθόδοξη  εκκλησιαστική μουσική  πρέπει  ο λόγος νά έχει ίση   αξία μέ την μουσική  Δηλαδή  την μουσική του Θεοδωράκη  καθιστά μεγαλειώδη  η ποίηση  των  μεγάλων  ποιητών που  μελοποίησε . Πολλοί μουσικοί  ακόμα και κοσμικοί  λένε  " εν αρχή ήν ο λόγος "  .  Ιδιαίτερα στην  ορθόδοξη  εκκλησιαστική μουσική  αυτή η ισορροπία κλίνει υπέρ  της υμνογραφίας  Μπορεί  στή μουσική νά  γίνουν   εκπτώσεις  και ερασιτεχνισμοί  , εφ' όσον δεν θίγεται  η υμνογραφία  Η μουσική απλά υποστηρίζει  και υπηρετεί την υμνογραφία  και την δογματική διδασκαλία  την οποία  εκφράζει  Συνεπώς  μέ την εισαγωγή  ευρωπαικών ορατορίων  μέσα  σε ορθοδόξους ναούς  παραβιάζεται  αυτό το θεμελιώδες αξίωμα  Δίδεται σημασία στην μουσική και  θίγεται η υμνογραφία  και η δογματική  διδασκαλία  την οποία περιέχει  Αλλωστε δεν είναι η μουσική που προσιδιάζει  στην εσωτερικότητα  της  ορθοδόξου θεολογίας  Σε γενικές γραμμές  την ευρωπαική  μουσική  οι Έλληνες  την θεωρούν  νερόβραστη  , ακόμα και την κοσμική  Αυτό είναι μιά αλήθεια  που δεν πρέπει νά έχουμε  ένα κόμλεξ νά την ομολογούμε  Δεν αποτελεί καμμία υποχρέωση σώνει και καλά  νά  μας αρέσει  όλη  η ευρωπαική μουσική  χωρίς καμμία επιλεκτικότητα

    ReplyDelete
  2. Κύριε Τελεβάντο προσπαθώ νά σας στείλω ένα σχόλιο σε τρία μέρη που τό έγραψα σε άλλο χώρο , αλλά δεν τό παίρνει εύκολα, επειδή γράφω απο το τηλέφωνο Νομίζω οτι τό ένα τό πήρε Όμως μήπως τό έχει βγάλει μέ κάτι σημαδάκια ; Είστε καλά ; Οταν ξύπνησα περίπου στις 7.00 δεν είχατα αλλάξει αναρτήσεις και ανησύχησα Είμαι στην Αθήνα , ήρθα για να δώ μία έκθεση του Βολανάκη Μήπως χρειάζεστε κάποια εξυπηρέτηση ; Πάντα θυμάμαι οτι κάτι είχατε μέ μία δίκη μέ τον Βολουδάκη Θα σας το είχα πεί και από τον Βόλο , αλλά είχα κάποιο πρόβλημα μέ την διαμονή μου Μέ τα πολλά βρήκα λύση για 2-3 ημέρες , όμως άν πρόκειται νά σας εξυπηρετήσω θα βρεθεί λύση Μήν διστάσετε νά μου το πείτε "Χριστός Ανέστη " !

    ReplyDelete
  3. Γενικά αυτούς τους νεωτερισμούς  κάνουν άνθρωποι μουσικά απαίδευτοι  , οι οποίοι επιδίδονται σε εντυπωσιασμούς  , ενώ  όντες  ιθύνοντες  και έχοντες  εξουσίαν  δεν  κάνουν  το καλύτερο δυνατόν για την προαγωγή της ορθοδόξου  ψαλτικής τέχνης  Όταν  τύχει ούσα ασθενής   νά μείνω  στό σπίτι και ανοίγω τηλεόραση  , για νά ακούσω την μετάδοση  ή από τον μητροπολιτικό ναό των Αθηνών ή απο τόν άγιο Δημήτριο Θεσσαλονίκης  , διαπιστώνω οτι  δεν είναι και τό καλύτερο που θα μπορούσε  νά παρουσιάσει η ψαλτική τέχνη  , είτε γιατί οι άνθρωποι  γέρασαν  και δεν αποδίδουν πιά , είτε  γιατί  πάντα δεν διέθεταν  την εξαιρετική δυνατότητα  που απαιτούν  αυτοί οι ναοί  ως  ιδιαίτερα  εμβληματικοί  Όμως δεν έχει σημασία άν ο ναός είναι ο μητροπολιτικός των Αθηνών ή ο άγιος Δημήτριος Θεσσαλονίκης  , ο κάθε ναός και τό κάθε εκκλησίασμα  είναι άξιο νά ακούει καλή μουσική  Ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών λοιπόν  και ο κάθε επίσκοπος  άς κοιτάξουν τα καθ' εαυτούς  και ας αφήσουν τα ορατόρια  για τους δημάρχους  και τα δημοτικά θέατρα  που  τά έχουν ρημάξει  Ο  καλλιτεχνικός οργανισμός  ήταν  μία άριστη πηγή  μάσας και κακοδιαχείρησης  Ο Μότσαρτ  μας   μάρανε ! 

    ReplyDelete

  4. Άν τό θέλουμε αλλάζει ο σκοπός που οδηγούμε τα βήματά μας στόν ναό  Στην εκκλησία πηγαίνουμε μέ σκοπό την θεία μέθεξη  ως  στόχο  , άσχετα  άν αυτό επιτυγχάνεται  πάντα  Η αποτυχία ενίοτε  αυτού του στόχου  δεν σημαίνει οτι  η θεία μέθεξη  δεν είναι μία πραγματικότητα  ρεαλιστική  Υπήρξε  ποτέ  η μαρτυρία  οτι  τά  ορατόρια του Μότσαρτ  και του  Μπάχ  --όσο ανεκτίμητη  και άν είναι η προσφορά τους  στόν ανθρώπινο  πολιτισμό -- ως ενιαία  οντότης  μουσικής  και λόγου  οτι  υπηρέτησαν   την θεία μέθεξη ;  Ως γνωστόν είναι και οι δύο Λουθηρανοί   και τά  ορατόριά τους είχαν σκοπό νά υπηρετήσουν τά  θρησκευτικά των Μυστήρια  Στό τέλος ουδέν ήττον υπηρέτησαν τον παγκόσμιο πολιτισμό  ,  όμως στερούνται του αγιαστικού φορτίου  της θείας μέθεξης που   φέρει  η  ορθόδοξη  εκκλησιαστική μουσική και υμνογραφία,   όπως αυτή γράφτηκε  από τον εξαγιασμένο νού  του αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού  , του αγίου Κοσμά του μελωδού και των άλλων μελωδών και υμνογράφων ,  που γνώριζαν πολύ καλά  και βιωματικά την ορθόδοξη θεολογία  Επί πλέον τα ευρωπαικά  ορατόρια  στερούνται τό βιωματικό φορτίο  της  θείας χάριτος ,  μέ την οποία διαχρονικά εξαγιάζεται  η εκκλησία  και παράγει τους  αγίους  της  Ποιά είναι η προσφορά των ευρωπαικών ορατορίων σε αυτή την διαδικασία  ;  Προσέφεραν  τα μέγιστα στόν ανθρώπινο πολιτισμό  , δεν υπηρέτησαν όμως την ορθόδοξη θεολογία  Μέ τό νά τά εισάγουμε   μέσα στον ορθόδοξο ναό , απλά  αποπροσανατολιζόμαστε  από τον  σκοπό για τον οποίο  πηγαίνουμε στόν ναό  . Οπωσδήποτε αυτός ο σκοπός δεν είναι η  ακουστική τέρψη  , αλλά ο αγιασμός !

    ReplyDelete