«ΑΝΟΙΞΕ (Ο ΝΟΥΣ) ΚΙ ΑΡΧΙΣΕ Η ΘΕΟΛΟΓΙΑ, ΠΟΥ ΟΛΑ ΤΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΟΝΤΩΝ…»
(Δεν τους αρκεί αυτή η φράση του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, για να καταλάβουν ότι «φωνή άδηλος εστί»;)
Του θεολόγου κ. Β. Χαραλάμπους
=====
Ποιος τόλμησε να πει κάτι τέτοιο, να συνιστά εαυτόν, για θεόσδοτη γνώση «όλων των μυστηρίων της δημιουργίας των όντων»; «Φωνή άδηλος εστί», δηλούσα όμως ότι δεν πρόκεται περί θεόσδοτου χαρίσματος. Είναι όχι μόνο υπερβολικό αλλά και απαράδεκτο να επαίρεται κάποιος ότι ο Θεός του έδωσε τη γνώση «όλων των μυστηρίων της δημιουργίας των όντων».
Στο απομαγνητοφωνημένο κείμενο, από το διαδίκτυο του Γεωργίου Κ. Τασούδη «Ο μακαριστός γέροντας Ιωσήφ Βατοπαιδινός 1921- 2009» (Αλεξανδρούπολη 2013) αναφέρει ο π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός, «Όταν λοιπόν κτίστηκε το σημερινό Βατοπαίδι τότε πάω στο Χριστό και λέω πάλι θα σ’ ενοχλήσω, σου ζήτησα κάτι και μου έδωσες παραπάνω από ότι χρειάζεται. Τώρα τι θα κάνω εγώ σ’ αυτή την πολιτεία. Από γράμματα δεν ξέρω, δεν τελείωσα την Τρίτη Δημοτικού. Λοιπόν και μου μιλάει ο Χριστός από εκεί (δείχνοντας τον ουρανό) και μου λέει: “Γιατί ξεχνάς την Πεντηκοστή;” Φοβήθηκα εγώ γιατί λέω “πού ξέρω εγώ που την πουλάν αυτή για να πάω να τη βρω, την Πεντηκοστή”. “Πού πουλιέται αυτό το κειμήλιο” και απορούσα». «Κι έλεγα πάλι “αφού το λέει ο Θεός δεν γίνονται λάθη” και περίμενα πως θα είναι αυτό. Και μια μέρα, όπως καθόμουν κι είχα αυτήν την απορία, εκατέβηκεν ο Γέροντάς μου από τον ουρανό και στάθηκε δίπλα μ’ έναν άλλο γεροντάκο που είμαστε γνωστοί. Μου έδωσε μια πλάκα άσπρη λέει “πάρτη αυτή και φρούρα”. Λέω τι να το κάνω;” “πάρε το, πάρε το”! Αφού το πήρα, τι να το κάνω εγώ, το έβαλα μέσα στον κόρφο μου και μόλις το έβαλα μέσα στον κόρφο μου…άνοιξε (ο νους) κι άρχισε η θεολογία που όλα τα μυστήρια της δημιουργίας των όντων…».
Γιατί επαίρεται ότι του δόθηκε να γνωρίσει «όλα τα μυστήρια της δημιουργίας των όντων», όπως αυτοϊσχυρίζεται συνιστών εαυτόν; Ποιος άνθρωπος έχει ισχυριστεί ποτέ κάτι τέτοιο; Ποιος Άγιος τόλμησε να σκεφτεί τέτοια πράγματα. Εξακολουθούν να επαίρονται οι οπαδοί για θεόσδοτο χάρισμα του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού;
Συνιστά εαυτόν για θεόσδοτη γνώση «όλων των μυστηρίων της δημιουργίας των όντων»; Εξακολουθούν να επιμένουν στον απαράδεκτο ισχυρισμό τους, ότι πρόκειται περί θεόσδοτου χαρίσματος. Είναι μέγα ατόπημα να ισχυρίζεται κάποιος ότι ο Θεός του έδωσε τη γνώση «όλων των μυστηρίων της δημιουργίας των όντων».
Αντιλαμβάνομαι τη δυσκολία να το παραδεχθούν οι φανατικοί υποστηρικτές, γιατί του καταλογίζουν ένα είδος «αλαθήτου». Η «παραεκκλησιαστική» ιδιοτέλεια και προσωποληψία που παρεισέφρησε σε αρκετούς, ως μη ώφειλε, καθιστά την πειθώ δύσκολη. Δείχνουν εξάλλου το «κάλλος» των, με τις απαράδεκτες βρισιές, κάτι που μάλλον θυμίζει «κομματικές» συμπεριφορές. Αυτά όλα προδίδουν ότι η προσωποληψία και η ιδιοτέλεια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά της υποστήριξης τους. Ας τοποθετηθούν για την φράση του «…άνοιξε (ο νους) κι άρχισε η θεολογία που όλα τα μυστήρια της δημιουργίας των όντων…».
Γιατί τόση ιδιοτέλεια από τους φανατικούς οπαδούς; Θλίψη αισθάνεται κανείς, από τέτοιες εκτροπές «ακατάσχετου» ενθουσιασμού, που είναι τόσο ξένες στο Ορθόδοξο ήθος και παραπλανούν τον απλό λαό. Αυτή όμως η μονομέρεια τους θα λάβει κάποτε τέλος. Το παρήγορο του λόγου «Θα τους φανερώσει ο Θεός», μας δίνει κουράγιο να εκζητούμε την αλήθεια έστω κι αν τούτο ως εμπάθεια εκλαμβάνεται από τους οπαδούς. Το θέμα είναι τόσο σοβαρό όμως, που καθιστά ανθρωπάρεσκο και τον παραμικρό δισταγμό για την εκζήτηση της αλήθειας. «Θα τους φανερώσει ο Θεός».
*«φωνή άδηλος» έκφραση παρμένη από τον Απόστολον Παύλον (Α΄Κορ. 14,8)
No comments:
Post a Comment