ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΣΥΜΦΩΝΕΣ ΜΕ ΤΟΥΣ Ι. ΚΑΝΟΝΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΟΣΩΝ ΘΑ ΔΙΑΦΩΝΗΣΟΥΝ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ;
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====
Αργά ή γρήγορα, το Σάββατο ή σε προσεχή Σύνοδο της Ιεραρχίας, το Ουκρανικό θα απασχολήσει την Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Η Ιεραρχία είναι ενδεχόμενο
1.) Να αναγνωρίσει την Αυτοκεφαλία της Ουκρανίας,
2.) Να παραπέμψει στις Ελληνικές καλένδες το θέμα για να μην υποστεί συνέπειες από την λήψη οποιασδήποτε απόφασης,
3.) Να λάβει την απόφαση να μην αναγνωρίσει την Αυτοκεφαλία της Ουκρανίας,
4.) Να ζητήσει Πανορθόδοξη Σύνοδο για να αποφανθεί για το Ουκρανικό.
Η απόφαση μπορεί να ληφθεί με συζήτηση και ψηφοφορία στην Ιερά Σύνοδο της Ιεραρχίας ή με εξουσιοδότηση του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου να χειριστεί το θέμα, όπως έκανε η Διαρκής Ιερά Σύνοδος.
Αν τυχόν, με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο, η Εκκλησία της Ελλάδος αναγνωρίσει την Αυτοκεφαλία της Ουκρανίας, ορισμένοι -άγνωστο πόσοι- Μητροπολίτες δεν θα συναινέσουν με την απόφαση της πλειοψηφίας.
Α.) Τι μπορούν να πράξουν, μέσα στα πλαίσια των Ιερών Κανόνων, για να εκφράσουν την αντίθεσή τους με την απόφαση της πλειοψηφίας της Ιεραρχίας;
1.) Έχουν κάθε δικαίωμα να καταθέσουν στα πρακτικά της Συνόδου την αντίθεσή τους στην απόφαση.
2.) Μπορούν να αρνηθούν σε ιερείς και αρχιερείς της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας να λειτουργήσουν στην Μητρόπολή τους.
3.) Μπορούν δημόσια να διαχωρίσουν την θέση τους από την απόφαση της πλειοψηφίας της Συνόδου και να διαφωτίσουν το ποίμνιο της Εκκλησίας.
4.) Μπορούν να απόσχουν από το Συνοδικό συλλείτουργο του Μακαριώτατου Ουκρανίας Επιφάνιου με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, όταν -σε κάποια στιγμή- θα πραγματοποιήσει ειρηνική επίσκεψη στην Εκκλησία της Ελλάδος, και
5.) Μπορούν να αρνηθούν να κοινωνήσουν με τους επισκόπους της Ορθόδοξης Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας, όταν επισκεφθούν το Κίεβο και να περιοριστούν να συλλειτουργήσουν ΜΟΝΟΝ με τον Μακαριώτατο Ουκρανίας κ. Ονούφριο.
Β.) Τι είναι που δεν επιτρέπεται από τους Ιερούς Κανόνες να κάνουν, όσοι διαφωνήσουν με την απόφαση της πλειοψηφίας της Ιεραρχίας;
1.) Να δημιουργήσουν Σχίσμα στην Εκκλησία της Ελλάδος και να προσχωρήσουν στην Εξαρχία του Πατριαρχείου της Ρωσσίας ή της ROCOR, που θα δημιουργηθεί στην Ελλάδα.
2.) Να αποτειχιστούν από την Εκκλησία της Ελλάδος.
Ουδεμία Αποτείχιση είναι σύμφωνη με τους Ιερούς Κανόνες, εκτός εάν
1.) ο οικείος ιεράρχης
2.) κηρύττει επ’ εκκλησίαις
3.) κατεγνωσμένη αίρεση
4.) γυμνή τη κεφαλή.
Επομένως ουδόλως νομιμοποιείται ένας επίσκοπος ή άλλος κληρικός να αποτειχιστεί για το Ουκρανικό, αν τυχόν η Σύνοδος της Ιεραρχίας αναγνωρίσει -κατά πλειοψηφία- την Αυτοκεφαλία της Ουκρανίας.
Πολύ σωστή η τοποθέτηση. Ας τονιστούν επιπλέον οι επισημάνσεις του καθηγητού Τσελεγγίδη σε περίπτωση αναγνωρίσεως των σχισματικών ή αυθαιρέτου συλλείτουργου με αυτούς :
ReplyDelete" Στην πραγματικότητα πρόκειται γιά κατάφωρη ἐκκλησιαστική παρανομία, πού καθιστᾶ ἀδύνατη τήν σωτηρία, ὄχι μόνο τῶν Σχισματικῶν, ἀλλά καί αὐτῶν πού κοινωνοῦν μυστηριακῶς μαζί τους, ἀφοῦ καί αὐτοί καθίστανται ἀκοινώνητοι (βλ. Β ́ Κανόνας τῆς ἐν Ἀντιοχείᾳ Συνόδου, πού ἐπικυρώθηκε ἀπό τίς Οἰκουμενικές Συνόδους Δ’, ΣΤ’ καί Ζ’)"
Ο ιβ΄κανόνας της εν Αντιοχεία Συνόδου αναφέρεται στους συνοδικώς καταδικασθέντες.
DeleteΕπομένως το "ο κοινωνών ακοινωνήτω ακοινώνητος έστω" δεν έχει καμία ισχύ για τους εν Ουκρανία πρώην Σχισματικούς, επειδή καμιά Εκκλησία δεν τους καθαίρεσε και τους αναθεμάτισε.
Προσοχή να μην δίνουμε την εντύπωση ότι προσφέρουμε στους Ρώσσους θεολογικά επιχειρήματα για να κάνουν πανορθόδοξο Σχίσμα, ούτε στους π. τον π. Θεόδωρο Ζήση Αποτειχισμένους για να γίνουν σχισματικοί υπό Ρωσσική ομπρέλλα.
Νομίζω σας διαφεύγει ότι οι "πρώην" σχισματικοί έχουν καταδικαστεί, καθαιρεθεί και αφορισθεί πανορθοδόξως, χωρίς να έχει ανακληθεί η καταδίκη τους αυτή. Επομένως ο β'της εν Αντιόχεια ισχύει και για την περίπτωση εκκλησιαστικής κοινωνίας με τους συνοδικώς καταδικασθέντες σχισματικούς της Ουκρανίας.
ReplyDeleteΝα μην ξεχνάμε ότι πάνω από όλα είναι η πίστη και η ενότητα της Εκκλησίας της οποίας το σχίσμα δεν αποπλύνει ούτε μαρτυρίου το αίμα. Και δυστυχώς η παράνομη απόδοση αυτοκεφάλου από το Πατριαρχείο ήδη δημιούργησε σχίσμα αφού την κανονική ορθόδοξη Εκκλησία δεν αναγνωρίζει πλέον, αλλά μόνο το μόρφωμα που καμιά άλλη Εκκλησία δεν παραδέχεται
Μάλλον εσάς σας διαφεύγει ότι η καθαίρεση των πρώην Σχισματικών αναιρέθηκε από την Ιερά Σύνοδο του Οικουμενικού Πατριαρχείου πριν την παράδοση του Τόμου Αυτοκεφαλίας.
DeleteΠράξη όμως τελείως αντικανονική και απροϋπόθετη. Ικανές απαντήσεις για αυτό το θέμα έχει δώσει και ο καθηγητής κ.Τσελεγγίδης και ο Σεβ.Πειραιώς και πιστεύω ότι δεν σας διαφεύγουν. Απορώ. Τα πιστεύετε αυτά που μου απαντάτε;
ReplyDeleteΟ Σεβασμιώτατος ύστερα από πλήρως ιεροκανονική τεκμηρίωση καταλήγει:
_"Επομένως οι αποφάσεις κανονικής αποκαταστάσεως των καθηρημένων, αναθεματισμένων καί αχειροτονήτων των δύο σχισματικών Δομών της Ουκρανίας, πού προηγήθηκαν της χορηγήσεως του Τόμου της Αυτοκεφαλίας ειναι ακυρες καί συνεπως η απόφασις χορηγήσεως καθεστώτος Αυτοκεφαλίας σέ ανύπαρκτον Κανονικώς Εκκλησία απαρτιζομένη από Κανονικούς παραβάτες, αποβαίνει καί αυτή άκυρος."
Θα το πω ξανά. Προέχει η υπεράσπιση της πίστεως και η ενότητα της Εκκλησίας που έχουν δεχθεί σοβαρό πλήγμα από το Φανάρι. Όχι το Πατριαρχείο
Οπωσδήποτε προέχει η υπεράσπιση της πίστεως και η ενότητα της Εκκλησίας εναντίον της οποίας κατέφερε καίριο πλήγμα η απόφαση του Πατριαρχείου της Ρωσσίας να αφορίσει το Οικουμενικό Πατριαρχείο ως σύνολον -κλήρο και λαό-, με την απόφαση της επαίσχυντης Συνόδου του Μινσκ
DeleteΒασική αρχή του κανονικού δικαίου είναι ότι είναι άλλο πράγμα είναι το αντικανονικό και άλλο το ανυπόστατο.
DeleteΚανένας Μητροπολίτης ή Καθηγητής πανεπιστημίου δεν μπορούν να κηρύξουν ως αντικανονική -πολλώ μάλλον ανυπόστατη- την απόφαση μιάς Συνοδου.
Μόνον Σύνοδοι Αυτοκεφάλων Εκκλησιών, Μείζονες Σύνοδοι, Πανορθόδοξοξη Σύνοδος μπορούν να θεωρήσουν αντικανονική ή και ανυπόστατη την απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου να εκχωρήσει Αυτοκεφαλία στην Εκκλησία της Ουκρανίας.
Η συγκεκριμένη απόφαση είναι ανίσχυρη διότι de facto δεν έγινε αποδεκτή από όλες ανεξαιρέτως τις Εκκλησίες. Συν τω χρόνω,και ένεκεν αυτού του δεδομένου, τη ισχεί του έθους, θα ακολουθήσει και η Συνοδική κύρηξή της ως αντικανονική. Ευχόμαστε η Εκκλησία μας, στο ίδιο πνεύμα ενότητας με τις λοιπές Εκκλησίες, να αποσοβήσουν το σχίσμα και να προστατέψουν τους αδελφούς Ουκρανούς που τώρα διώκονται.
DeleteΆν βαφτίζαμε και τά ορτύκια κρεμμύδια , θα μπορούσαν κάποιοι νά τα καταβροχθίσουν ημέρα Μ. Παρασκευή !
ReplyDeleteΜέ τούς πιστούς τί γίνεται; Όταν ένας πιστός είναι ψάλτης σέ ενορία τής οποίας ο Μητροπολίτης αποδέχθηκε τήν αναγνώριση; Τί πρέπει νά κάνη σύμφωνα μέ τούς κανόνες;
ReplyDeleteΈνας ψάλτης που διαφωνεί με την απόφαση του Μητροπολίτη του να αναγνωρίσει την Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας μπορεί κάλλιστα να παραιτηθεί από την θέση και τον μισθό του ψάλτη, αλλά σε καμια περίπτωση δεν δικαιούται να αποτειχιστεί γι' αυτό επειδή η Αποτείχιση επιτρέπεται μόνον αν ο οικείος επίσκοπος κηρύττει επ' εκκλησιαίς κατεγνωσμένη αίρεση γυμνή τη κεφαλή.
Delete