Tuesday, January 8, 2019

ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑΤΙΚΗ Η ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΟΥ


ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑΤΙΚΗ Η ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΟΥ

Του Πρωτ. Θεόδωρου Ζήση
=====

Σε «πιέσεις εξωεκκλησιαστικών κύκλων» αποδίδει τη χορήγηση αυτοκεφαλίας στη λεγόμενη Ουκρανική Εκκλησία ο Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης, καθηγητής Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ, μιλώντας στο Sputnik.

Χαρακτηρίζει την κίνηση «πραξικοπηματική, αντικανονική και διαιρετική» και τονίζει ότι ελλοχεύει ο κίνδυνος να τεθεί θέμα εθνοφυλετισμού, παρότι το φαινόμενο έχει καταδικαστεί σε Σύνοδο που μάλιστα πραγματοποιήθηκε στο Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Ερωτηθείς για την υπογραφή και παράδοση του Τόμου αυτοκεφαλίας στο Κίεβο, αυτό το Σαββατοκύριακο, ο Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης εξηγεί ότι η Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης τα κάνει αυτά «αντικανονικά, χωρίς να έχει κανένα δικαίωμα».

Όπως λέει, ο ίδιος έχει γράψει βιβλίο («Το Ουκρανικό Αυτοκέφαλο»του οποίου υπότιτλος είναι «αντικανονική και διαιρετική εισπήδηση της Κωνσταντινούπολης».

«Και μόνο αυτό τα λέει όλα», επισημαίνει και εξηγεί ότι η Ουκρανία «υπάγεται στην εκκλησιαστική δικαιοδοσία της Μόσχας από το βάπτισμα των Ρώσων, το 988 μ.Χ.».

«Η Εκκλησία της Ουκρανίας ανήκει επί τρεις αιώνες στην Εκκλησία της Ρωσίας», εξηγεί. Ως εκ τούτου «το Οικουμενικό Πατριαρχείο δεν είχε δικαίωμα να κάνει τη λεγομένη "εισπήδηση" και μάλιστα χωρίς να το ζητήσει η Εκκλησία της Ουκρανίας», επισημαίνει ο Πρωτοπρεσβύτερος, υπενθυμίζοντας ότι «η κανονική Εκκλησία της Ουκρανίας υπό τον Ονούφριο δεν ζήτησε τέτοιου είδους παραχώρηση ανεξαρτησίας».

Θα μπορούσε να το ζητήσει, παραδέχεται, «αλλά αυτό θα εξαρτάτο κι από τη συγκατάθεση της μητέρας Εκκλησίας, η οποία είναι της Μόσχας».

«Μια άλλη διάσταση που συνήθως δε λέγεται είναι ότι πριν να γίνει η Σύνοδος στο Κολυμπάρι της Κρήτης, όλες οι Ορθόδοξες Εκκλησίες είχαν συμφωνήσει για τον τρόπο παραχώρησης αυτοκεφάλου και είχαν πει ότι υποβάλλεται κατ' αρχήν αίτηση από την ενδιαφερόμενη κανονική Εκκλησία κι όχι τη σχισματική — θα έπρεπε δηλαδή ο Ονούφριος να υποβάλει αίτημα στο Οικουμενικό Πατριαρχείο, ο οποίος και δεν το έκανε. Στη συνέχεια, το αίτημα αυτοκεφαλίας της ενδιαφερόμενης Εκκλησίας (θα πρέπει) να το εγκρίνει και η μητέρα Εκκλησία, δηλαδή η Εκκλησία στην οποία άνηκε, και τέλος ο Οικουμενικός Πατριάρχης να αρχίσει να ενδιαφέρεται για το θέμα», τονίζει ο Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης.

Ωστόσο, όπως λέει, τίποτα απ' αυτά δε συνέβη, επιρρίπτοντας ευθύνες και στον Οικουμενικό Πατριάρχη.

«Τώρα όλα αυτά ανετράπησαν και δυστυχώς ο Οικουμενικός Πατριάρχης εκδηλώνει τελευταία τάσης πρωτείου όπως ο Πάπας. Δεν υπολόγισε κανέναν, δε συνεννοήθηκε με τους αρχηγούς των άλλων αυτοκεφάλων Εκκλησιών. Διότι οι αποφάσεις προέβλεπαν ότι εφόσον γίνουν όλα τα βήματα, εφόσον δηλαδή υποβάλλει αίτημα η κανονική Εκκλησία και το αίτημα γίνει δεκτό, θα πρέπει να ενημερωθούν και όλοι οι αρχηγοί των αυτοκεφάλων Εκκλησιών», εξηγεί.

«Δεν τα υπολόγισε αυτά ο Οικουμενικός Πατριάρχης και μόνος του, αυθαιρέτως και πραξικοπηματικώς (αν χρησιμοποιήσουμε και πολιτικό όρο), προχώρησε στη χορήγηση αυτοκεφαλίας σε μέρος και μάλιστα σε μέρος σχισματικό — διότι το σχίσμα δεν έχει αρθεί, το σχίσμα αίρεται από αυτόν που το έχει επιβάλλει. Το σχίσμα του Φιλαρέτου και του Μακαρίου έπρεπε να το είχε άρει η Εκκλησία της Ρωσίας. Για την Εκκλησία της Ρωσίας αλλά και για τις υπόλοιπες Ορθόδοξες Εκκλησίες εξακολουθεί η σημερινή λεγομένη "Εκκλησία της Ουκρανίας" να είναι σχισματική», προσθέτει.

Ο Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης εμφανίζεται απαισιόδοξος για τις εξελίξεις, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για εθνοφυλετισμό.

«Οι προβλέψεις είναι ότι δε θα προχωρήσει καλά αυτό το καθεστώς της ανεξαρτήτου Εκκλησίας διότι οι περισσότερες από τις αυτοκέφαλες Εκκλησίες έχουν εκφράσει αντίθετη άποψη, ενώ θα τεθεί και θέμα εθνοφυλετισμού, δηλαδή θα επικρατήσουν εθνικά κριτήρια. Οι Σλαβόφωνοι και ελπίζω και μέρος των ελληνοφώνων Εκκλησιών να μην ακολουθήσουν αυτή την πορεία του Οικουμενικού Πατριαρχείου, διότι θα αποδείξουν ότι άγονται από εθνοφυλετικά κριτήρια. Στον Χριστιανισμό και στην Ορθόδοξη Εκκλησία, ο εθνοφυλετισμός έχει καταδικαστεί και μάλιστα από Σύνοδο στο Οικουμενικό Πατριαρχείο το 1872. Αυτό που τότε καταδικάστηκε, αυτό θα γίνει σήμερα».

Εκτιμά πως το σύνολο των σλαβόφωνων εκκλησιών «θα σταθούν στο πλευρό της Ρωσικής Εκκλησίας», τη στιγμή που οι ελληνόφωνες «θα βρεθούν σε πολύ δύσκολη θέση», καθώς θα ασκηθούν πιέσεις.

Σε πιέσεις αποδίδει, άλλωστε, τις πρόσφατες εξελίξεις με την αυτοκεφαλία.

«Είναι τοις πάσοι γνωστόν ότι όλα αυτά συνέβησαν διότι ασκούνται πιέσεις εξωεκκλησιαστικών, Δυτικών κύκλων οι οποίες θέλουν να απεξαρτήσουν και εκκλησιαστικά την Ουκρανία», υπογραμμίζει, ο π. Θεόδωρος Ζήσης.

Καθώς η «πολιτική απεξάρτηση (της Ουκρανίας) είναι ο στόχος της Αμερικής, της Ευρώπης και του ΝΑΤΟ», όπως λέει, τώρα «θέλουν και εκκλησιαστικά να απεξαρτήσουν την Εκκλησία της Ουκρανίας». 

Προσθέτει δε ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο «δεν έπρεπε να λάβει μέρος σε αυτό το παιχνίδι».

«Κάνει πολύ μεγάλο λάθος», τονίζει, εξηγώντας ότι μέχρι σήμερα δεν αμφισβητήθηκε ο συντονιστικός ρόλος της Κωνσταντινούπολης. «Συντόνιζε και δημιουργούσε μια ενότητα στις αυτοκέφαλες Εκκλησίες», λέει, γεγονός που πλέον αμφισβητείται από τη Μόσχα. «Δεν έπρεπε να δοθεί αυτή η ευκαιρία και δυνατότητα ώστε να αμφισβητηθεί αυτός ο ενωτικός ρόλος του Οικουμενικού Πατριαρχείου».

«Ας ευχηθούμε να φωτίσει ο Θεός και τη Μόσχα και την Εκκλησία της Ρωσίας να λάβει τέτοιες αποφάσεις ώστε να οδηγηθούν τα πράγματα σε μια καλή πορεία. Δεν ξέρω τι μέτρα θα λάβει πλέον, αλλά ενδεχομένως κάποιες κινήσεις που μπορεί να κάνει σύμφωνα με τους Κανόνες, να οδηγήσουν και τον Οικουμενικό Πατριάρχη σε αναθεώρηση αυτής της στάσεως, αν μάλιστα και οι άλλες Ορθόδοξες Εκκλησίες σταθούν στο ύψος των περιστάσεων και δε συμφωνήσουν με αυτήν την πραξικοπηματική, αντικανονική, διαιρετική ενέργεια της χορηγήσεως αυτοκεφάλου στους σχισματικούς της Ουκρανίας», καταλήγει ο Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης.

2 comments:

  1. η πρόοδος στην ιστορία δεν γίνεται πάντοτε με ειρηνικό και ομαλό τρόπο.
    βγαίνει για παράδειγμα ένας δικτάτορας ονόματι στάλιν και λέει "αυτή η περιοχή λέγεται ουκρανία" και κανένας δεν αντιδρα. λέει ότι οι ουκρανοί και οι ρωσοι δεν ειναι το ίδιο έθνος και κανένας δεν αντιδρα, όλοι συμφωνουν!!!
    βγαίνουν οι σκοπιανοί και λένε ότι δεν ειναι βούλγαροι και όλοι συμφωνουν (πλην ελαχίστων Ελλήνων που ξέρουν ιστορία).
    αύριο που η Εκκλησία των σκοπιανων θα ζητήσει από το Πατριαρχειο την αναγνώριση του αυτοκεφάλου, τί θα κάνει το Πατριαρχειο;
    θα συγκαλέσει σύνοδο, θα ρωτήσει τους σλάβους και τους βούλγαρους και θα προτείνει το όνομα, π.χ., "Αρχιεπισκοπή Αχρίδος.
    οι σκοπιανοί θα ζητήσουν και το "Μακεδονική" στον τίτλο. τότε, βούλγαροι και σλάβοι δεν θα έχουν πρόβλημα με το αίτημα των σκοπιανων.
    θα πάρουν και πάλι το μέρος των σλάβων όσοι σήμερα κατηγορουν το Οικουμενικό μας Πατριαρχειο για τη απόδοση αυτοκεφαλίας στην Εκκλησία της Ουκρανίας;

    ReplyDelete
  2. Ευτυχώς που είναι και ο π. Θεόδωρος και μας λέει καμμιά σταράτη αλήθεια ! Αλλιώς θα μέναμε στα αηδιαστικά σαλιαρίσματα των αρριβιστών και στα ψέματα των εξωνημένων .

    Τυπώθηκε σε τευχίδιο η μεγάλη του πραγματεία περί του Ουκρανικού . Είναι ο μονος ουσιαστικός αντίλογος σέ όσα παραπλανητικά έχουν δημοσιευτεί απο το Φανάρι και τους δορυφόρους του . Η εργασία του είναι θεολογικά , ιστορικά , εκκλησιολογικά και Κανονικά κατοχυρωμένη μέ αδιάσειστα επιχειρήματα .

    Μιάς και επίκειται η συζήτηση του Ουκρανικού θέματος στην Ιερά Σύνοδο , για νά ληφθούν οι αποφάσεις για την στάση της εκκλησίας της Ελλάδος , πρέπει η σχετική εργασία του π. Θεοδώρου Ζήση νά μελετηθεί από τους επισκόπους . Πρέπει η θέση της εκκλησίας της Ελλάδος νά διέπεται απο κριτήρια Κανονικότητος και δικαίου και όχι εθνοφυλετικά .

    ReplyDelete