Tuesday, November 21, 2017

Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΘΕΙΑ ΛΑΤΡΕΙΑ Γ΄


Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΘΕΙΑ ΛΑΤΡΕΙΑ

Γ΄

(Τι λέγουν οι Ιεροί Κανόνες για τη συμμετοχή των γυναικών στη λατρεία)


Του Αρχιμ. Κύριλλου Κωστόπουλου
=====

Ὁ 70ος κανόνας τῆς ΣΤ´ Οἰκουμενικῆς συνόδου, ἑρμηνεύοντας τὰ σχετικὰ χωρία τῆς Καινῆς Διαθήκης, διαλαμβάνει τὰ ἑξῆς: «Μὴ ἐξέστω ταῖς γυναιξὶν ἐν τῷ καιρῷ τῆς θείας λειτουργίας λαλεῖν· ἀλλὰ κατὰ τὴν φωνὴν Παύλου τοῦ Ἀποστόλου, σιγάτωσαν· οὐ γὰρ ἐπιτέτραπται αὐταῖς λαλεῖν, ἀλλ᾽ ὑποτάττεσθαι, καθὼς καὶ ὁ νόμος λέγει· εἰ δέ τι μαθεῖν θέλουσιν, ἐν οἴκῳ τοὺς ἰδίους ἄνδρας ἐπερωτάτωσαν» (Ράλλη – Ποτλῆ, Σύνταγμα Κανόνων 2, σσ. 467-468). Πόσο μᾶλλον νὰ κηρύττουν ἢ νὰ ψάλουν στὸν Ναό. Ὁ Νικόδημος Μίλας ὑπογραμμίζει: «Ἡ Ἐκκλησία οὐδέποτε ἀνεγνώρισε τὸ δικαίωμα ταῖς γυναιξίν, ἵνα αὗται φροντίζωσιν περὶ τῶν ἐσωτερικῶν ὑποθέσεων τῆς Ἐκκλησίας, ἀλλὰ μᾶλλον ὀφείλουσιν αὗται κατὰ τὰ παραγγέλματα τῆς Ἁγίας Γραφῆς νὰ σιγῶσιν ἐν τῇ ἐκκλησίᾳ καὶ νὰ ὑποτάσσωνται, οὐδαμῶς δικαιούμεναι ἐκτελεῖν ἐσωτερικὰς ἐκκλησιαστικὰς διακονίας" (Ἐκκλησιαστικὸν Δίκαιον, 1906, σ. 363).

Ὁ Ζωναρᾶς στὴν ἑρμηνεία τοῦ ἀνωτέρω κανόνα, ἔχοντας ὑπ᾽ ὄψιν προφανῶς τὸν Σοφοκλῆ, ὁ ὁποῖος λέγει πὼς «γυναιξὶ κόσμον ἡ σιγὴ φέρει» (Aἴας, 293) ἐπισημειώνει ὅτι «καὶ τοῖς θύραθεν ἁρμόδιον ἔδοξε» ἡ σιωπὴ τῆς γυναίκας. Τὴν ἴδια ἄποψη βρίσκομε καὶ στὸν Λιβάνιο: «ὦ γύναι, πρέπει σιγᾶν, ὥς γε καὶ τῶν τεττίγων ὁ μὲν ἄρρην ᾄδει» (Ὁμ. 26, Foerster, Leipzig: Teubner 1997, 26,1,41,3). Στὴν προκειμένη περίπτωση τῶν χριστιανῶν γυναικῶν ἡ παντὸς εἴδους παρέμβαση, «οὐ μόνον κατὰ τὸν καιρὸν τῆς λειτουργίας, ἀλλ᾽ ἐπὶ πάσης συνελεύσεως τῶν πιστῶν», ἀπαγορεύεται ὡς ἀνοίκειος.

Συνακολούθως, ὁ 44ος κανόνας τῆς ἐν Λαοδικείᾳ συνόδου διακελεύει: «Ὅτι οὐ δεῖ γυναῖκας ἐν τῷ θυσιαστηρίῳ εἰσέρχεσθαι» (Ράλλη – Ποτλῆ, Σύνταγμα κανόνων 3, σ. 212). Ὁ κανονολόγος Ἀριστηνὸς ἀποφαίνεται: «Γυναιξὶ τὸ ἱλαστήριον ἄβατον» (ὅπ.π., σ. 212).

(Συνεχίζεται)

2 comments:

  1. Δέν υπάρχει καμμία αμφοβολία οτι στην πρακτική της η ηκκλησία αποκατέστησε την γυναίκα στην οντολογική της ισοτιμία μέ τον άνδρα παρά όλη της την ρητορική Πρακτικά πολλές φορές οι Κανόνες ξεπεράστηκαν κατα το "τοις τοιούτοις ουκ έστιν νόμος " Μερικές φορές--μοιάζει λίγο αστείο -- οι Κανόνες φαίνονται ως απέλπιδες προσπάθειες νά περιορίσουν την γυναικεία δυναμικότητα Μερικές φορές φαίνονται απλά ως όπλα ,όπου είναι ενοχλητικές και φλύαρες καί διεισδυτικές εκεί που δέν την σπέρνουν , νά έχουμε νά της κοπανήσουμε έναν Κανόνα στα μούτρα ,έτσι ως μία "πατηνή " που λέει ο λόγος Πώς μπορούμε να πούμε οτι έχουν μία απόλυτη ισχύ τα περί ησυχίας καί σιωπής , όταν η εκκλησία έχει υιοθετήσει ύμνους γυναικών υμνογράφων! Ο π.Θεόδωρος Ζήσης παρατήρησε κάτι που μας λανθάνει , οτι δηλαδή η αγία Βαρβάρα επεσκίασε ποιόν ; Τον μέγα εν γεννητοις , τον άγιο Ιωάννη Δαμασκηνό καί αυτό είναι μία μεγάλη αδικία Πολύ φοβάμαι οτι ακόμα και θα τον εκτοπίσει δηλαδή η εκκλησία νά καθιερώσει μία άλλη ημέρα εορτής του μεγάλου αγίου Δέν είναι δυνατόν η εκκλησία νά μην αναπέμπει ύμνους στόν άγιο που γέμισε την εκκλησία μέ ύμνους καί θεολογία καί υπήρξε ένα απο τα πιό λαμπρα πνεύματα Ακόμα καί στά ημερολόγια μέ τις γιορτές περνά στά ψιλά ! Άς μήν βλέπουμε λοιπόν μονο την ρητορική της εκκλησίας , άς βλέπουμε καί την πράξη της Οι Ιεροί Κανόνες καλώς υπάρχουν καί δέν είναι καθόλου αστείο οτι τους χρησιμοποιεί η εκκλησία εκεί που θέλει Αν κάποιοι θέλουν νά τους τροποποιήσουν και νά εισαγάγουν την ιερωσύνη των γυναικών μήν ξεχάσουν νά επιτρέψουν καί των γάμο των ιερέων κατόπιν χηρείας ή κατόπιν αφιερώσεως Θα είναι ένας απίθανος συνδυασμός ! Θά έχουμε νά λέμε για τά παρασκήνια του ιερού ! Η ιστορία έδειξε οτι κανείς δέν εμπόδισε την γυναίκα νά γίνει μία μεγάλη θεολόγος Από μονη της δέν έγινε !

    Υ.Γ. Εσύ βρέ μπουμπούκι , πότε γιορτάζεις , προσεχώς του αγίου Δαμασκηνού και της αγίας Βαρβάρας ; Ε! Είσαι ένας βάρβαρος Δαμασκηνός ! Δέν υπάρχει καμμία αμφιβολία ! Τόν Δαμασκηνό τον σκότωσες ! "Χρόνια πολλά " λοιπόν ! Μας έλαχες ! Σέ βρήκαμε στά γαριδάκια γιά λαχνό !

    ReplyDelete
  2. Κύριε Τελεβάντο , νομίζω άν θέλετε νά δημοσιεύσετε ως ανάρτηση το παραπάνω σχόλιό μου , θα ήταν καλό να το δημοσιεύσετε προσεχώς της αγίας Βαρβάρας μέ τίτλο: " Χρόνια Πολλά σέ όλους τους Βαρβάρους !" Δεν θα θυμώσει η αγία άν τους απευθύνουμε ένα "χρόνια πολλα " την ημέρα της γιοτρής της .Χρειάζεται σέ καναδυό σημεία λιγη διόρθωση και επεξήγηση

    ReplyDelete