Saturday, February 26, 2011

ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΕΚΑΤΗ ΣΤΗΝ ΕΚΤΗ ΘΕΣΗ ΖΗΤΗΣΕ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ


ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΕΚΑΤΗ ΣΤΗΝ ΕΚΤΗ ΘΕΣΗ ΖΗΤΗΣΕ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ


Του Αριστείδη Βικέτου

==================

Θέμα αναβάθμισης της από την 10η στην 6η θέση των εκκλησιαστικών διπτύχων, δηλαδή του καταλόγου στον οποίο αναγράφονται οι προκαθήμενοι των Ορθοδόξων Πατριαρχείων και των Αυτοκεφάλων Εκκλησιών, έθεσε, σύμφωνα με πληροφορίες του «Φ», η Εκκλησία Κύπρου στην Διορθόδοξη Προπαρασκευαστική Επιτροπή για την Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Ορθοδόξου Εκκλησίας, της οποίας οι εργασίες έληξαν αργά χθες στη Γενεύη. Στην Διορθόδοξη Προπαρασκευαστική Επιτροπή συμμετέχουν εκπρόσωποι των Πατριαρχείων και Αυτοκεφάλων Εκκλησιών (συνολικά 14) και προεδρεύει ο εκπρόσωπος του Οικουμενικού Πατριαρχείου Μητροπολίτης Περγάμου Ιωάννης. Στις εργασίες της Δ.Π.Ε. που είχαν αρχίσει την περασμένη Δευτέρα την Εκκλησία Κύπρου εκπροσωπούν ο Μητροπολίτης Πάφου Γεώργιος και ο Χωρεπίσκοπος Καρπασίας Χριστοφόρος.


Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας ο Μητροπολίτης Πάφου Γεώργιος ανέγνωσε απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Κύπρου για το θέμα των διπτύχων, η οποία ουσιαστικά δεν αφίσταται από το έγγραφο της του 1985.


Η Εκκλησία της Κύπρου υποστηρίζει ότι το κριτήριο για την σειρά κατατάξεως των προκαθημένων στα δίπτυχα (αυτά εκφωνούνται κατά τη Θεία Λειτουργία, όταν λειτουργούν οι προκαθήμενοι) πρέπει να είναι η αρχαιότητα και η οικουμενικότητα της ανακήρυξης του Αυτοκεφάλου μιας Εκκλησίας και όχι εάν ο προκαθήμενος της φέρει τον τίτλο Πατριάρχης ή Αρχιεπίσκοπος ή Μητροπολίτης. Το αυτοκέφαλο της Εκκλησίας της Κύπρου είναι καταχωρημένο από αιώνες με απόφαση της τρίτης Οικουμενικής Συνόδου, που είχε συνέλθει στην Έφεσο πριν από το Σχίσμα Ανατολής-Δύσης. Έτσι, ο Μητροπολίτης Πάφου Γεώργιος υπέβαλε με εύσχημο τρόπο ότι η Εκκλησία Κύπρου πρέπει να ανέλθει στην 6η θέση μετά το Πατριαρχείο Ρωσίας.


Ωστόσο, φαίνεται ότι η Εκκλησία Κύπρου δεν θέλει να έλθει σε αντιπαράθεση με την Μόσχα, γι’ αυτό και δεν έθεσε ζήτημα να καταταγεί ο Κύπρου στην 5η θέση, την οποία κατέχει ο Πατριάρχης Ρωσίας, μετά τα τέσσερα παλαίφατα και πρεσβυγενή (Κωνσταντινουπολεως, Αλεξανδρείας, Αντιοχείας, Ιεροσολύμων) Πατριαρχεία.

Μετά τα τέσσερα πρεσβυγενή Πατριαρχεία η μόνη Ορθόδοξη Εκκλησία, της οποίας το Αυτοκέφαλο έχει καθιερωθεί από Οικουμενική Σύνοδο είναι της Κύπρου. Το Πατριαρχείο Ρωσίας και τα Πατριαρχεία Σερβίας, Ρουμανίας, Βουλγαρίας και Γεωργίας, τα οποία προηγούνται της Κύπρου ανακηρύχθηκαν Αυτοκέφαλες Εκκλησίες με Τόμο (απόφαση) του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπολέως.


Εκκλησιαστικές πηγές επισημαίνουν ότι το θέμα των διπτύχων είναι πολύ σοβαρό, και όχι τυπικό ζήτημα, «γιατί αυτά αποτελούν μαρτυρία της ενότητας της Ορθόδοξης Εκκλησίας». Η πλειοψηφία των Πατριαρχείων και Αυτοκεφάλων Εκκλησιών ακολουθεί τα παραδοσιακά δίπτυχα του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως. Ωστόσο κάποιες τοπικές Εκκλησίες, μεταξύ των οποίων η Ρωσία, έχουν σε ορισμένα σημεία διαφορετική στάση ως προς τη θέση των Εκκλησιών Γεωργίας, Πολωνίας και Αλβανίας.


Στις εργασίες της Δ.Π.Ε. οι εκπρόσωποι του Πατριαρχείου Μόσχας τάχθηκαν υπέρ της αναβάθμισης του Πατριαρχείου Γεωργίας από την 9η στην 6η θέση, στην οποία βρίσκεται το Πατριαρχείο Σερβίας. Αυτό προκάλεσε την αντίδραση των εκπροσώπων των Πατριαρχείων Σερβίας και Βουλγαρίας και μάλιστα ο Σέρβος εκπρόσωπος υπέβαλε ότι το Πατριαρχείο Γεωργίας θα έπρεπε να βρίσκεται στην 5η θέση, η Γεωργία είναι ως Εκκλησία αρχαιότερη από τη Ρωσία.


Το άλλο σημαντικό ζήτημα που απασχόλησε τη Δ.Π.Ε. ήταν ο τρόπος ανακήρυξης του Αυτοκεφάλου μιας Εκκλησίας, δηλαδή αν θα πρέπει στο εξής να παραχωρείται από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, όπως γίνεται μέχρι σήμερα, ή από μια Αγία και Μεγάλη Σύνοδο.

Εξάλλου, πληροφορίες του «Φ» αναφέρουν ότι τουλάχιστον μέχρι νωρίς χθες οι εκπρόσωποι του Πατριαρχείου Μόσχας τουλάχιστον στο περιθώριο των εργασιών της Δ.Π.Ε. βολιδοσκοπούσαν κατά πόσον μπορούν να εξασφαλίσουν συμμαχίες για να θέσουν θέμα αναβάθμισης του Πατριαρχείου Μόσχας, με τη λογική ότι έχει το μεγαλύτερο στην Ορθοδοξία ποίμνιο, στην πρώτη θέση, που πρακτικά σημαίνει αμφισβήτηση του πρωτείου τιμής του Οικουμενικού Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως.


Πάντως παρά τις διαφορετικές προσεγγίσεις στη διάρκεια των συνεδριάσεων της Δ.Π.Ε. η ατμόσφαιρα ήταν ευπρεπής και αδελφική.


ΠΗΓΗ:


Πυλώνας Εκκλησιαστικών Ειδήσεων ΑΜΗΝ

No comments:

Post a Comment