Monday, July 8, 2013

Η ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΙΔΡΥΣΗΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΙΣΛΑΜΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΙΑ ΛΑΘΗ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΠΕΙΡΑΙΩΣ



Η ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΙΔΡΥΣΗΣ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΙΣΛΑΜΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΙΑ ΛΑΘΗ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΠΕΙΡΑΙΩΣ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
==============

Ο Σεβ. Πειραιώς κ. Σεραφείμ εξέδωσε Ανακοίνωση αναφορικά με τις πληροφορίες, που περήλθαν σε γνώση του, για την προσπάθεια ομάδας Καθηγητών της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης για να δημιουργηθεί Τμήμα Ισλαμικών Σπουδών.

Η Ανακοίνωση αποδεικνύει το ενδιαφέρον του Σεβ. Πειραιώς για όλα τα θέματα που αφορούν άμεσα ή έμμεσα την πίστη και το έθνος μας.

Ελπίζουμε ότι οι θέσεις του Σεβασμιότατου, για την προσπάθεια σύστασης Τμήματος Ισλαμικών Σπουδών, θα τύχουν της δέουσας προσοχής και αξιολόγησης από τους κ. Καθηγητές του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Η μελέτη του Ισλάμ σε πανεπιστημιακό επίπεδο από φοιτητές της Θεολογικής Σχολής δεν αντίκειται στην πίστη μας ή στη φύση της θεολογίας. 

Το πρόβλημα είναι ποιοι θα διδάσκουν τα μαθήματα περί Ισλαμισμού και σε τι θα αποσκοπούν. 

1.) Αν η μελέτη του Ισλάμ θα γίνεται από θρησκειολογική σκοπιά - όπως σημειώνει στην Ανακοίνωσή του ο Σεβασμιότατος Πειραιώς - τότε κάθε αλλο παρά χρήσιμη είναι η σύσταση αυτού του Τμήματος, επειδή στο τέλος θα καταστεί κέντρο Ισλαμικής προπαγάνδας. 

2.) Αν όμως οι Καθηγητές του Τμήματος θα είναι ακραιφνώς Ορθόδοξοι Θεολόγοι, οι οποίοι θα αναλύουν τις πλάνες και τους κινδύνους που αναφύονται από το Ισλάμ, τότε μπορεί να αποδειχθεί πολύ χρήσιμη η σύσταση τέτοιου κλάδου.

Ο γράφων ενθυμείται - με βαθύτατη ευγνωμοσύνη - σχετική ομιλία του Καθηγουμένου της Ιεράς Μονής Οσίου Γρηγορίου του Αγίου Ορους, Αρχιμανδρίτη Γεωργίου (Καψάνη), με την οποία ανέλυσε τα αδιέξοδα του Ισλάμ και έδειξε το αιώνιο φως της Ορθοδοξίας.

3.) Υπάρχει φυσικά και η τρίτη οδός. Αυτή που ακολουθούσε ως Καθηγητής της θρησκειολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο Μακαριότατος Αλβανίας Αναστάσιος, ο οποίος δεν έκανε βεβαίως προπαγάνδα υπέρ του Ισλάμ, αλλά ούτε και ασκούσε οποιαδήποτε κριτική. 

Ως ουδέτερος παρατηρητής διαδράματιζε το ρόλο του ιστορικού της θρησκείας του Ισλάμ.

Επομένως το ζητούμενο είναι ποιος θα είναι ο στόχος της τυχόν δημιουργίας Τμήματος Ισλαμικών Σπουδών.

Ο Σεβασμιότατος καταγγέλλει ότι, όσοι προωθούν τη δημιουργία αυτού του Τμήματος, είναι οι Καθηγητές που προσπαθούν να καταστήσουν τη Θεολογική Σχολή θρησκειολογική αντί Ορθόδοξη.

Αυτό, δηλαδή, που προσπαθεί ο κ. Γιαγκάζογλου να κάνει με το μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία, θα το κάνουν και στη Θεολογική Σχολή, η οποία αντί Ορθόδοξη Θεολογική Σχολή, θα καταστεί θρησκειολογική.

Αν αυτή είναι η προσπάθεια τότε ούτε που χρειάζεται να αναλύσουμε τη σφοδρότατη αντίθεσή μας στα τεκταινόμενα.

Θέλουμε όμως να επισημάνουμε τρία λάθη που - κατά την άποψή μας - διέπραξε ο Σεβασμιότατος Πειραιώς αναφορικά με την Ανακοίνωση που εξέδωσε για το θέμα.

1.) Δεν αναφέρει τα ονόματα των Καθηγητών που ηγούνται της προσπάθειας για να μετατρέψουν τη Θεολογική Σχολή Θεσσαλονίκης σε θρησκειολογική. Γιατί; Αγνοεί ότι ΜΟΝΟΝ οι επώνυμες καταγγελίες κατά επώνυμων πιάνουν τόπο; 

2.) Το θέμα αυτό δεν αφορά μόνον τους Καθηγητές του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Αφορά - ή τουλάχιστον πρέπει να αφορά - την Εκκλησία της Ελλάδος.

Γιατί δεν έστειλε ο Σεβασμιότατος υπόμνημα στην Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος για να καταγείλει επώνυμα και με συγκεκριμένα στοιχεία την απόπειρα; Γιατί δεν κάλεσε τη Σύνοδο να πάρει θέση; Γιατί δεν ζήτησε να συζητηθεί το θέμα στην επόμενη συνεδρία της Συνόδου της Ιεραρχίας;

3.) Αφού ανησυχεί - και καλώς ανησυχεί τον Σεβ. Πειραιώς - η προσπάθεια μετατροπής των Ορθόδοξων Θεολογικών Σχολών σε Θρησκειολογικές, πολλώ μάλλον δεν θα έπρεπε να τον ενδιαφέρει και να τον ανησυχεί η μετατροπή του ορθόδοξου ομολογιακού μαθήματος των Θρησκευτικών σε θρησκειολογικό και οικουμενιστικό; 

Αναφέρθηκε, βέβαια, στο θέμα ο Σεβ. Πειραιώς στο παρελθόν, αλλά δεν έφερε το θέμα στην Ιεραρχία για να ανατρέψει τις μεθοδεύσεις του Μακαριότατου και των συνεργατών του.

Ευχαριστούμε θερμά τον Σεβασμιότατο για τις παρεμβάσεις του για πολλά θέματα της πίστης μας, αλλά θέλουμε να τον παρακαλέσουμε να ενεργεί πρώτιστα συνοδικά. 

Δηλαδή όσα θέματα δημιουργούν ανησυχία στην επισκοπική του συνείδηση να στέλλει υπομνήματα στη Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδας - με παράλληλη κοινοποίηση στο πλήρωμα της Εκκλησίας -, και να ζητά να συζητηθούν είτε στη Διαρκή Ιερά Σύνοδο, είτε στη Σύνοδο της Ιεραρχίας για να λαμβάνονται οι ενδεδειγμένες αποφάσεις. 

Διαφορετικά οι Ανακοινώσεις ή οι επιστολές του Σεβασμιότατου θα λειτουργούν μόνον ως εκδήλωση διαμαρτυρίας για τα κακώς κείμενα χωρίς να συντελούν στη λήψη των συνοδικών αποφάσεων που θα δίνουν πρόσφορη λύση στα προβλήματα.

No comments:

Post a Comment