ΚΕΡΑΥΝΟΙ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΕΘΝΟΦΥΛΕΤΙΣΜΟΥ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
============
Σε ανταπόκρισή του, που επιγράφει ““Πόλεμος” εξουσίας πίσω από τους εορτασμούς. Βαρθολομαίος προς Ουκρανούς: “Εμείς είμαστε η Μητέρα Εκκλησία σας” ο κ. Ανδρέας Λουδάρος αναφέρει:
“Μήνυμα προς τον ουκρανικό λαό, με πολλούς όμως αποδέκτες και εκτός των συνόρων της άλλοτε σοβιετικής δημοκρατίας, απέστειλε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, με αφορμή τους εορτασμούς για τα 1025 χρόνια από την βάπτιση των Ρως.
Υπενθυμίζοντας την ουσιαστική συμμετοχή του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, στον εκχριστιανισμό της Ουκρανίας, ο Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος σημειώνει πως οι αποστολές κληρικών και από την Κωνσταντινούπολη στην Ουκρανία συνεχίστηκαν μέχρι και τον 17ο αιώνα.
«Έτσι, το Οικουμενικό Πατριαρχείο συνέβαλε στην πρόοδο της Εκκλησίας και του Έθνους σας, ενώ η χριστιανική πίστη βελτίωσε την πνευματική και κοινωνική ζωή του λαού σας, προσφέροντας πολύ γενναιόδωρα στην ανάπτυξη και την πρόοδο του» γράφει ο Πατριάρχης ο οποίος τέσσερις φορές στο κείμενο του αναφέρει την φράση Μητέρα Εκκλησία.
Τονίζοντας με σαφή και σχεδόν απόλυτο τρόπο πως αυτό που σήμερα γιορτάζουν στο Κίεβο είναι αποτέλεσμα της ποιμαντικής δράσης του Οικουμενικού Πατριαρχείου, του «ιερού κέντρου της Ορθοδοξίας» όπως χαρακτηριστικά γράφει, ο κ. Βαρθολομαίος στέλνει για μια ακόμη φορά το μήνυμα πως δεν προστίθεται να δεχθεί καμία αλλαγή στο status quo της Ορθόδοξης Εκκλησίας ανεξάρτητα από πολιτικο-οικονομικές καταστάσεις.
«Οι σύγχρονοι άνθρωποι συχνά παρασύρονται από κοσμικά κριτήρια, κρίνοντας την δύναμη των εθνών με βάση οικονομικά κριτήρια ή παράγοντες της κοσμικής εξουσίας» σημειώνει με νόημα ο Πατριάρχης συμπληρώνοντας πως έτσι παραβλέπουν την δύναμη του Θεού.
Αναφερόμενος στη διάσπαση που ταλαιπωρεί χρόνια τώρα την Εκκλησία στην Ουκρανία, ο κ. Βαρθολομαίος στέλνει ένα ακόμη μήνυμα τονίζοντας πως «Η πραγματική ενότητα μπορεί να επιτευχθεί μέσω της Εκκλησίας, μόνο όταν δεν την (σ.σ. την Εκκλησία) αντιμετωπίζουμε με εθνικά και εθνικιστικά κριτήρια τα οποία είναι ξένα προς την αποστολή της».
Σημειώνει δε πως «Όταν μετατρέπουμε την Εκκλησία σε τόπο ικανοποίησης προσωπικών συμφερόντων και εθνικιστικών βλέψεων τότε χάνουμε τον πνευματικό σκοπό της».
Πάντως δεν είναι λίγες οι φωνές στο εσωτερικό της ελληνόφωνης Ορθοδοξίας που θεωρούν πως η απόφαση του κ. Βαρθολομαίου να μην συμμετάσχει στους εορτασμούς στην Ρωσία και την Ουκρανία ήταν λάθος.
Η αναφορά δε, του Ρώσου Πατριάρχη προς τον Έλληνα απεσταλμένο, Μητροπολίτη Φιλίππων κ. Προκόπιο πως ανεξάρτητα από τις διαφορές τους οι Προκαθήμενοι πρέπει να συλλειτουργούν για να αποφευχθεί η δημιουργία χάσματος μεταξύ τους σχολιάστηκε αρκετά.”
Οπωσδήποτε ήταν λανθασμένη η απόφαση του Παναγιότατου να μην παραστεί στους εορτασμούς.
Θα ήταν πολύ πιο πειστικό να έλεγε ο ίδιος -ως προεξάρχων των εορτασμών- ότι η Μητέρα Εκκλησία του ευσεβούς Ρωσικού λαού είναι το Οικουμενικό Πατριαρχείο και ότι ο εθνοφυλετισμός είναι απαράδεκτος παρά να αναγγέλλει αυτά τα πράγματα με επιστολή του.
Ηταν από δεκαετίες γνωστή η θέση της Εκκλησίας της Ρωσίας για την λεγόμενη “Ορθόδοξη Εκκλησία της Αμερικής”.
Δεν είναι πρόσφατος ο ισχυρισμός του Πατριαρχείου Μόσχας ότι η OCA είναι Αυτοκέφαλη Εκκλησία.
Και ως Αυτοκέφαλη Εκκλησία άλλωστε την μνημονεύει στα δίπτυχα πάντοτε ο Πατριάρχης Ρωσίας.
Αρα σε τι εξυπηρέτησε η αποχή του Παναγιότατου από τους εορτασμούς;
Φυσικό είναι οι Ουκρανοί αδελφοί μας να έχουν πικρία διότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης -καίτοι προσκληθείς- απέσχε των εορτασμών για το μεγάλο γεγονός, ενώ λίγες μόνον βδομάδες νωρίτερα έσπευσε στο Μιλάνο για το Ιωβηλαίο του Διατάγματος της ανεξιθρησκείας για να συμπροσευχηθεί με τον καρδινάλιο Σκουόλα.
Ο γράφων έχει λίαν αρνητική εικόνα για την OCA. Οχι απλά επειδή προωθεί ένα Αμερικανικό ορθόδοξο εθνοφυλετισμό, αλλά κυρίως επειδή τα στελέχη του είναι όλοι νεωτεριστές και Οικουμενιστές, που προβαίνουν σε σωρεία αντικανονικών, νεωτεριστικών και συγκρητιστικών ενεργειών και υιοθετούν την "ελευθερία του ήθους" των "φιλελεύθερων" ("Liberal") Προτεσταντών.
Καλόν είναι επίσης να σημειωθεί ότι ακόμη και στη Ρωσία υπάρχουν πολλοί που απορρίπτουν τη θεολογία των ηγετών της OCA (Σμέμαν, Μέγιεντορφ και των επιγόνων τους).
Καλόν είναι επίσης να σημειωθεί ότι ακόμη και στη Ρωσία υπάρχουν πολλοί που απορρίπτουν τη θεολογία των ηγετών της OCA (Σμέμαν, Μέγιεντορφ και των επιγόνων τους).
Αλλά πώς να ελέγξει ο Οικουμενικός Πατριάρχης την OCA με φερέγγυο τρόπο, αφού ο ίδιος πρωτοστατεί στους οικουμενιστικούς ακροβατισμούς;
No comments:
Post a Comment