ΜΑΣ ΛΕΙΠΕΙ ΠΟΛΥ Ο ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΕΠΙΦΑΝΙΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ...
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=============
Μας λείπει πολύ ο Γέροντας Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος! Πραγματικά μας λείπει!
“Δεν είχε βαρύτητα μόνον ο ίδιος. Είχε και η σκιά του!”, κατά τη λαική έκφραση.
Πλείστες όσες ασχημίες που συμβαίνουν σήμερα, ούτε που θα απετολμούντο αν ήταν εν ζωή.
Ούτε ο Νεοβαρλααμισμός, ούτε οι αποτειχίσεις θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν. Θα αρκούσε ένα νεύμα του μακαριστού Γέροντα ή ακόμη και χωρίς αυτό θα περιστέλλονταν όσοι ήθελαν να ασχημονήσουν. Θα εφοβούντο “φόβον μέγαν”. Θα γνώριζαν ότι “η υπέρ ρομφαία πυρίνη” θεοκίνητη του κάλαμος θα κατέκαιε “σαν το λίβα που καίει τα σπαρτά” τις κακοδοξίες τους. Θα συνέτριβε “ως σκεύη κεραμέως” κάθε αντιεκκλησιαστική τους κίνηση.
Τώρα; Τώρα λείπει η γάτα και τα ποντίκια βγήκαν για κυνήγι.
Τώρα; Τώρα ο κάθε κατεργαρέος σηκώθηκε από τον πάγκο του και ασχημονεί ανενόχλητος.
Πού το ηγετικό ανάστημα; Πού ο φάρος της αληθείας; Πού ο Διδάσκαλος της Εκκλησίας που μιλά “ως εξουσίαν έχων και ουχ ως οι γραμματείς και οι φαρισαίοι”;
Ούτε κατά προσέγγιση δεν υπάρχει στις μέρες μας ανάστημα όπως αυτό του αείμνηστου Γέροντα Επιφάνιου! Ούτε κατά προσέγγιση δεν αντέχουν τη σύγκριση ακόμη και “οι δοκούντες στύλοι είναι” των ημερών μας με τον μακαριστό Γέροντα.
Γι’ αυτό και συμβαίνουν παντοειδείς ασχημίες.
Μιλώ γενικά. Δεν αναφέρομαι ειδικά στον κ. Σημάτη και σε όσους μας ανήγγειλαν ότι αποτειχίσθηκαν.
Φωνάζει κανείς πριν σπάσει η κανάτα με το γάλα. Οταν σπάσει και μετά προς τι οι φωνές;
Είχα κατ’ επανάληψη, με τον κ. Σημάτη, μακρές, άκαρπες συζητήσεις με το τηλέφωνο, με ηλεκτρονική αλληλογραφία και σε ιστολόγια στην απέλπιδα προσπάθειά μου να αποτρέψω το εγχείρημα.
Τώρα...
Τώρα τι να πω;
Ο Θεός να δώσει να μην καταλήξουν οι αποτειχισθέντες σε σχίσμα. Οσοι έχουν προσευχή ας εκτείνουν τα χέρια τους προς τον Αγιο Θεό. Τα δικά μου λόγια - πολλώ μάλλον οι αμαρτωλές προσευχές - “εις ουδέν ωφελούν αλλά μάλλον θόρυβος γίνεται”.
Αν ζούσε ο αέιμνηστος Γέροντας Επιφάνιος...
Αν δεν τον αγαπούσε τόσο ο καλός Θεός για να τον πάρει από κοντά μας τόσο πρόωρα, καμιά από τις σημερινές ασχημίες δεν θα πραγματοποιείτο ή αν κάποιοι τις αποτολμούσαν - εν τη αφροσύνη τους - θα έμεναν μετέωροι και εκτεθειμένοι.
Τώρα; Τώρα ας προσευχηθούμε: “Ασήκωσε Θεέ μου έναν άλλον Γέροντα Επιφάνιον...” για να έχουμε πυξίδα προσανατολισμού και φάρο τηλαυγή ορθής πλεύσης.
Τώρα ο λαός του Θεού “λιμώ απόλλυται”! Οι πιστοί πορεύονται “ως πρόβατα μη έχοντα ποιμέναν” χωρίς να ξέρουν πώς να ισορροπήσουν στο τεντωμένο σχοινί με τους εκατέρωθεν γκρεμούς.
“Αυχμός” ηγεσίας. Γη έρημος και άβατος και άνυδρος. Ακούς απόψεις. Διαβάζεις γνώμες. Εμμονές. Ιδιορρυθμίες. Ετσιθελισμούς. Μυωπικές προσεγγίσεις. Μικρόψυχες αναλύσεις. Ακούς ανθρώπους με ψηλαφητή θεολογική ανεπάρκεια να μιλούν για να αυτοπροβληθούν. Ακούς άλλους που σου πετούν τα γαλόνια τους ή την αυθεντία των εξ ουρανού ζώντων και τεθνεώτων τους Γεροντάδων που ευωδιάζουν και βρίσκονται στο θείο γνόφο να αποπειρώνται να μελωδήσουν εναρμόνιο μέλος θεολογίας. Γνωρίζεις ότι άνθρωποι, που τους πνίγει η προσωπική πικρία, προσπαθούν να μετατρέψουν τις προσωπικές τους πικρίες σε ιδεολογία και θεολογία. Η αλήθεια προσφέρεται αποσπασματικά. Της λείπει η καθολική ενόραση των πραγμάτων. Ούτε κατά διάνοιαν δεν υπάρχει ο στρατηγός νους για να καταστρώσει και να βάλει σε εφαρμογή επιτελικά σχέδια.
Ποιος τολμούσε να αναμετρηθεί με τον αείμνηστο Επιφάνιο; Και αν αφρόνως αποτολμούσε το εγχείρημα η έκβαση της μάχης είχε κριθεί πριν την έναρξη των επιχειρήσεων. Ο Αλέξανδρος θα περνούσε τον Γρανικό οπωσδήποτε, θα έλυνε το Γόρδιο δεσμό και θα κυνηγούσε τον Δαρείο στα Γαυγάμηλα και μέχρι τη χώρα των Βάκτρων.
Προσέξατε πώς κλείνουν οι συζητήσεις όταν αρχίσουν τώρα; Είτε συγκαταβατικά είτε με ύβρεις. Ποτέ με συναίσθηση της υπεροχής του στρατηλάτη που κονιορτοποιεί τις ιδέες του αντιπάλου. Χωρίς ύβρεις, χωρίς μικρότητες, ο αείμνηστος Γέροντας, γνώριζε να πλοηγεί την πορεία χωρίς να επιτρέπει στον εαυτό του να πράξει τι που αντιτάσσεται στο συμφέρον και την αλήθεια της Εκκλησίας,
Δεν ακούς πια τη φωνή της Εκκλησίας, όπως την άκουες, πριν το στόμα της κατά Θεόν σοφίας σιγήσει στις 11 Νοεμβρίου του 1989. Εκείνη την ημέρα η Θριαμβεύουσα Εκκλησία κέρδισε ένα Αγιο, ενώ η Στρατευομένη ορφάνεψε από την επί γης παρουσία του.
Ευτυχώς όμως όχι από τις προσευχές του. Ούτε από τα σοφά του συγγράμματα. Οσοι αγωνίζονται τον καλόν αγώνα της πίστεως εναντίον του Οικουμενισμού ας μαθητεύσουν στην εν Χριστώ πείραν του όπως την κατέγραψε στο βιβλίο του “Τα δύο άκρα”, για να μην πέφτουν στα ασύγγνωστα παντοειδή λάθη, που έχουν ήδη διαπραχθεί, και τις συνέπειες των οποίων ακόμη δεν είμαστε σε θέση να εκτιμήσουμε επαρκώς.
“Το σπουδαιότερο δόγμα της Εκκλησίας είναι τα δόγμα της ενότητας της Εκκλησίας”, έλεγε ο μακαριστός Γέροντας. Ο ίδιος τηρούσε απαρέγκλιτα τους Ιερούς Κανόνες αλλά ήταν ταυτόχρονα ο πιο εύγλωττος και διαπρύσιος κήρυκας του δόγματος της “οικονομίας”. “Να οικονομηθεί η σωτηρία του ανθρώπου”, έλεγε. “Σ’ αυτό αποσκοπεί ο νόμος του Ευαγγελίου και των Ιερών Κανόνων”.
Τον ακούν άραγε οι Οικουμενιστές; Κατανοούν τα όσα έγραψε οι αποτειχισθέντες και οι σχισματικοί;
Επαναλαμβάνω ότι μιλώ γενικά. Δεν αναφέρομαι ειδικά στον κ. Σημάτη και τους άλλους ομόφρονές του πατέρες και αδελφούς.
Ειδικά όμως τώρα για τους αποτειχισθέντες. Πολύ μας ανέπαυσε η γενναία κατάθεση διαμαρτυρίας εκ μέρους του “Ορθόδοξου Παρατηρηρίου”, η οποία ανεβάζει ακόμη πιο ψηλά στη συνείδησή μας τους καλούς πατέρες και αδελφούς που διαχειρίζονται το ιστολόγιο. Μίλησαν κατά συνείδηση παρόλον ότι ο κ. Σημάτης υπέγραψε την “ομολογίαν των αντιρρησιών συνειδήσεως” και παρόλον ότι αυτή την περίοδο δέχονται από παντού χτυπήματα.
Ετσι κάνουν οι έντιμοι άνθρωποι!
Να καταγράψουμε όμως και κάτι άλλο που αξίζει τον δίκαιο έπαινο όλων μας.
Δεν μας διέλαθε ασφαλώς η σχολιογραφία εγκρατούς περί τα θέματα αδελφού, ο οποίος προσπαθεί να συγκρατήσει τους αποτειχισθέντες από τον κατήφορο. Ευχαριστούμε, επαινούμε και τολμούμε να ψελλίσουμε λόγια προσευχής να συνεχίσει να καθοδηγεί σωστά. Ετσι όπως τον δίδαξε - όπως δίδαξε όλους μας - ο μεγάλος Γέροντας, που - δεν έχω αμφιβολία - τον παρακολουθεί αδιάλειπτα από τα θεωρεία της αιωνιότητας και ευλογεί τη μαρτυρία του.
Ελπίζω μέχρι τέλους...
Παραθέτουμε απόσπασμα της μνημειώδους επιστολής του π. Επιφάνιου Θεοδωρόπουλου με την οποία απεσόβησε τον κίνδυνο της προσχώρησης σε σχίσμα του σημερινού Γέροντα Προηγουμένου της Ιεράς Μονής Φιλοθέου του Αγίου Ορους (και νυν στην Αριζόνα) Εφραίμ.
*****
ΠΕΡΙ ΑΠΟΤΕΙΧΙΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΤΙΚΟΥ ΑΓΩΝΑ
Του π. Επιφανίου Θεοδωροπούλου
=============
Επαναλαμβάνω: Ή πιστεύομεν ότι υπάρχει Εκκλησία, έχουσα στρατιάν όλην πιστών Επισκόπων και Πρεσβυτέρων ή πιστεύομεν ότι την Εκκλησίαν αποτελούμεν μόνοι ημείς μετά τινων άλλων.
Εν τη δευτέρα περιπτώσει, ας πράξωμεν ό,τι ημείς κρίνομεν πρέπον, εφ’ όσον ημείς πλέον είμεθα η Εκκλησία.
Εν τη πρώτη περιπτώσει οφείλομεν να ακολουθήσωμεν την Εκκλησία.
Μη λησμόνει ότι τα πρωτεία και το filioque του Πάπα δεν ενεφανίσθησαν ούτε κατά το 1054, ότε απεκηρύχθη η Ρώμη, ούτε κατά το 1053, ούτε κατά το 1052. Επί αιώνας όλους προηγουμένως εδιδάσκοντο ταύτα εν τη Δύσει. Και όμως η Εκκλησία – οικονομία χρωμένη - ηνείχετο και τον Πάπαν και τας κακοδοξίας αυτού. Ναι, π. Νικόδημε!
Αυτός ούτος ο μέγας Φώτιος ου μόνον ηνείχετο επί μακρόν να μνημονεύη, εν τοις Διπτύχοις του κακοδόξου Πάπα, αλλά εν έτει 885 έγραψε περί του προ τριετίας αποθανόντος Πάπα Ιωάννου Η΄: «Ούτος τοίνυν ο Ιωάννης ημέτερος, ο τον νουν ανδρείος, ανδρείος δε την ευσέβειαν….. Ούτος ο κεχαριτωμένος της Ρώμης Αρχιερεύς…..» («Περί της του Αγίου Πνεύματος μυσταγωγίας», κεφ. 89).
Ω! Εάν έζων τότε ωρισμένοι σύγχρονοι ΥΠΕΡζηλωταί και ΥΠΕΡορθόδοξοι! (Υπήρχον, άλλωστε και τότε παρόμοιοι). Δεν θα εδίσταζον, ένεκα των ανωτέρω εκφράσεων φιλοφροσύνης, να ρίψωσι κατά πρόσωπον του ιερού ανδρός την «ρετσινιάν» του προδότου! Θα απεκάλουν προδότην ποίον; Εκείνον, ον η των πραγμάτων αλήθεια ανέδειξε μέγιστον Πρόμαχον της Πίστεως, αληθινόν ήρωα της Ορθοδοξίας!.
Αδελφέ Νικόδημε, «στώμεν καλώς, στώμεν μετά φόβου. Πρόσχωμεν την ομολογίαν της αγίας ημών Πίστεως εν ταπεινώσει προσφέρειν». Ενθυμού πάντοτε τον λόγον της Γραφής: «Μη γίνου δίκαιος πολύ, μηδέ σοφίζου περισσά, μήποτε εκπλαγής» (Εκκλησ. 7. 16)».
ΠΗΓΗ:
(π. Ε. Θεοδωρόπουλου, Άρθρα-Μελέται-Επιστολαί, τόμος Α΄, 1981)
Mπορεί να μην γνώρισα τον γέροντα Επιφάνιο εν ζωή αλλά τον γνώρισα μετα θάνατον!Απο τα θεόπνευστα βιβλία του φυσικά!Απορώ τί εμποδίζει την αγιοκατάταξή του άγιου αυτού πατρός και άλλων σύχρονων άγιων γεροντάδων!Ας μιμηθούμε σε ένα καλό τουλάχιστον την Σερβική Εκκλησία!Η αδελφοί μας οι Σέρβοι αγιοκατέταξαν τον Άγιο Ιουστίνο Πόποβιτς μέγα πολέμιο της Παναιρέσεως του Οικουμενισμού!Εμείς τί περιμένουμε για την επίσημη αγιοκατάταξη των αγίων Επιφανίου,Πορφυρίου,Παϊσίου,Ιάκωβου Τσαλίκη,δεν μπορώ να το καταλάβω εφόσον στην συνείδηση μας πλέον καθιερώθηκαν ως άγιοι! Διαφωνώ όμως κ.Τελεβάντο σε ένα απο τα σημεία του ποιό πάνω άρθρου σας και ιδιαίτερα στο σημείο "Ούτε κατά διάνοιαν δεν υπάρχει ο στρατηγός νους για να καταστρώσει και να βάλει σε εφαρμογή επιτελικά σχέδια."Φρονώ ότι, υπήρξαν και υπάρχουν και θα υπάρξουν εσαεί ηγετικές μορφές στην Ορθόδοξη Εκκλησία!Δέν ειναι και τόσο δραματικά τα πράγματα νομίζω!Ο Θεός δεν αφήνει την Ορθοδοξία μας ορφανή!Στην ανατολή του 2010-11 άρχισε και ξεπροβάλει ένας νέος, φέρελπις και πανάξιος Μητροπολίτης ο άγιος Πειρεώς Σεραφείμ!Ενώ ήδη έχουμε πανάξιες ηγετικές φυσιογνωμίες, απλούς κληρικούς και λαϊκούς όπως τον πατέρα Θεόδωρο Ζήση,τον π.Μεταλληνό,τον π.Σαράντη,τον κ.Τσελεγγίδη και άλλους πολύ σπουδαίους άνδρες μεγάλου κύρους και παγκόσμιας εμβέλειας που είναι στην ηγετική ναυαρχίδα κατά της παναιρέσεως του Οικουμενισμού!Και να απαντήσω αν επιτρέπετε στο ερώτημα σας:"Κατανοούν τα όσα έγραψε οι αποτειχισθέντες και οι σχισματικοί;"!Και εγώ γενικά θα απαντήσω, με ερώτημα πάλι.Αν κατανοούσαν κ.Τελεβάντο μου το θεόπνευστο αυτό βιβλίο του αγίου πατρός Επιφανίου "ΤΑ ΔΥΟ ΑΚΡΑ",θα βρίσκονταν στα άκρα οι Οικουμενιστέςκαι οι "ζηλωτές",ή μήπως ορισμένοι αποτειχισθέντες δεν φλερτάρουν με τον"ζηλωτισμό";Μακάρι οι αποτειχισθέντες να παραμείνουν στην κανονική θέση τους και να μην προσχωρήσουν σαν μερικούς μερικούς στην σχισματική "παλαιοημερολογίτικη"παρασυναγωγή!!!Μακάρι!Βλέπουμε ότι υπάρχουν ξεκάθαρα πλέον πατερικές ηγετικές φυσιογνωμίες και μερικοί απο εμάς θέλουμε να κάνουμε του κεφαλιού μας...κακό ή καλό του κεφαλιού μας ο Θεός θα το κρίνει στο τέλος.
ReplyDeleteΣυμφωνώ με τον εν Χριστώ αδελφόν ότι π. Επιφάνιος ήταν μια σύγχρονη αγιασμένη μορφή. Δεν ήταν όμως ένας σύγχρονος άγιος αλλά κατά την ταπεινή μου γνώμη ένας σύγχρονος πατέρας της Εκκλησίας. Τέτοια αναστήματα γεννά ένα κάθε εκατόν χρόνια η Εκκλησία! Δεν περιμένουμε την διοικούσα Εκκλησία να κατατάξει στις χορείες των αγίων τον π. Επιφάνιο. Μέσα στην συνείδηση της Εκκλησίας είναι άγιος. Την ευχή του να έχουμε!
ReplyDeleteΧριστόδουλος Βασιλειάδης
Συμφωνώ με τον εν Χριστώ αδελφόν ότι π. Επιφάνιος ήταν μια σύγχρονη αγιασμένη μορφή. Δεν ήταν όμως ένας σύγχρονος άγιος αλλά κατά την ταπεινή μου γνώμη ένας σύγχρονος πατέρας της Εκκλησίας. Τέτοια αναστήματα γεννά ένα κάθε εκατόν χρόνια η Εκκλησία! Δεν περιμένουμε την διοικούσα Εκκλησία να κατατάξει στις χορείες των αγίων τον π. Επιφάνιο. Μέσα στην συνείδηση της Εκκλησίας είναι άγιος. Την ευχή του να έχουμε!
ReplyDeleteΧριστόδουλος Βασιλειάδης
www.chrvassiliades.blogspot.com