ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ
ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΑΠΙΚΟΥΣ ΣΤΗ ΒΙΕΝΝΗ
Του θεολόγου κ. Ιωάννη Τάτση
========================
Η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος στην τακτική της συνεδρίαση τον περασμένο Οκτώβριο, λίγες μόνο ώρες πριν την έναρξη των εργασιών της Μικτής Επιτροπής Θεολογικού Διαλόγου Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών (Παπικών) έλαβε οριστική απόφαση αποστολής εκπροσώπων στο διάλογο, δίνοντας μάλιστα σε αυτούς κατευθυντήριες γραμμές. Σε σχετικό Ανακοινωθέν που ακολούθησε η Ιεραρχία διαπίστωνε «την ἀνάγκη περαιτέρω πληρεστέρας ἐνημερώσεως τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἱεραρχίας, στά σημαντικά αὐτά ζητήματα. Δηλώθηκε δέ ὅτι ἐφεξῆς ἡ Ἱεραρχία θά λαμβάνῃ γνώση ὅλων τῶν φάσεων τῶν Διαλόγων».
Η ΔΙΣ στη συνεδρία της του μηνός Ιανουαρίου 2010 «αποφάσισε να αποσταλούν στους Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτες τα κείμενα, τα σχετικά με τον διάλογο μεταξύ Ορθοδόξου Εκκλησίας και Ρωμαιοκαθολικών, και οι παρατηρήσεις των εκπροσώπων της Εκκλησίας μας από την πρόσφατη Συνεδρία της Μικτής Θεολογικής Επιτροπής που πραγματοποιήθηκε στην Πάφο της Κύπρου».
Σύμφωνα με το Ανακοινωθέν που εξέδωσε η Μικτή Επιτροπή Διαλόγου, μετά την άκαρπη συζήτηση που διεξήχθη στην Κύπρο τον περασμένο Οκτώβριο, η συνέχιση του Διαλόγου «θά λάβει χώρα στή Βιέννη, Αὐστρίας, ἀπό 20 ἕως 27 Σεπτεμβρίου 2010, καί θά φιλοξενηθεῖ ἀπό τόν Καρδινάλιο κ. Christoph Schönborn».
Εν αναμονή της αναβληθείσας σύγκλησης της Ιεραρχίας και ως έκφραση αγωνίας για το μέλλον του Διαλόγου απευθύνουμε υιϊκώς τα παρακάτω ερωτήματα προς τους ποιμένες μας:
1. Θα συμμετάσχει η Εκκλησία της Ελλάδος στις εργασίες της Μικτής Επιτροπής Θεολογικού Διαλόγου στη Βιέννη το Σεπτέμβριο ή υπάρχει πιθανότητα άρνησης συμμετοχής, όπως έπραξε το Πατριαρχείο Βουλγαρίας με συνοδική απόφαση στη συνάντηση της Κύπρου;
2. Συμφωνούν οι Ιεράρχες μας ότι «ο Παπισμός είναι μήτρα αιρέσεων καί πλανών» και ότι «ο μόνος τρόπος για να αποκατασταθεί η κοινωνία μας με τους αιρετικούς είναι η εκ μέρους τους αποκήρυξη της πλάνης και η μετάνοια, ώστε να υπάρξει αληθινή ένωση και ειρήνη» όπως διακήρυξαν με την «Ομολογία Πίστεως κατά του Οικουμενισμού» 20.000 και πλέον κληρικοί, μοναχοί και λαϊκοί της Ορθόδοξης Εκκλησίας; Ή θεωρούν τον Παπισμό «αδελφή Εκκλησία» στην οποία το Βάπτισμα και τα άλλα μυστήρια είναι έγκυρα; Υπενθυμίζουμε ότι την «Ομολογία Πίστεως» υπέγραψαν μέχρι στιγμής και τρεις Μητροπολίτες, μέλη της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος.
3. Αν τελικά αποφασισθεί η συμμετοχή εκπροσώπων της Εκκλησίας της Ελλάδος στο Διάλογο στη Βιέννη, η συμμετοχή θα γίνει χωρίς αντιρρήσεις για το θέμα της συζήτησης που είναι το «πρωτείο» του Πάπα, καθ’ ην στιγμήν δεν έχουν τεθεί προς συζήτηση η διαφορά μας με τους Παπικούς στο δόγμα και ειδικότερα στο filioque, και άλλα θέματα περί των οποίων είχε σχετικώς επισημάνει την ανάγκη συζήτησης ο καθηγητής Τσελεγγίδης;
4. Θα αποδεχθεί η Εκκλησία της Ελλάδος ως ισότιμο συνομιλητή από την πλευρά των Παπικών τον Ουνίτη «επίσκοπο» Καρκαβίας Δημήτριο Σαλάχα; Δεν αποτελεί η πράξη αυτή έμμεση νομιμοποίηση της Ουνίας στην Ελλάδα;
5. Τέλος, ποιοι επίσκοποι θα εκπροσωπήσουν την Εκκλησία της Ελλάδος στο Διάλογο της Βιέννης; Η επιλογή θα γίνει πάλι με κριτήρια «επιστημονικής» κατάρτισης ή θα προτιμηθούν επίσκοποι με αντιπαπική δράση και ομολογιακή διάθεση;
Η συνοδική αργοπορία στη λήψη αποφάσεων για τα μείζονα θέματα της Πίστεως αλλά και η αρχιεπισκοπική παράδοση των θεμάτων αυτών στη φαναριώτικη πρωτοβουλία είναι εύλογο να δημιουργούν ανησυχία στον πιστό λαό. Δυστυχώς η διαβεβαίωση της Ιεραρχίας προς τον πιστό λαό ότι «παρακολουθεῖ καί θά συνεχίσει νά παρακολουθεῖ ἐπαγρυπνοῦσα τό θέμα τῶν διαλόγων τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας μέ τούς Ἑτεροδόξους» (Ανακοινωθέν της Ιεραρχίας – Οκτώβριος 2009) δεν φαίνεται ικανή να καθησυχάσει τον αγρυπνούντα πιστό λαό που πέρα από τον διεξαγόμενο διάλογο στα πλαίσια της Μικτής Επιτροπής παρακολουθεί καθημερινά τα οικουμενιστικά ανοίγματα πολλών επισκόπων που συμπεριφέρονται ωσάν η ένωση με τους Παπικούς να έχει ήδη γίνει.
No comments:
Post a Comment