Thursday, September 24, 2020

ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ “ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΜΑΣΚΑΣ”


ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ “ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΜΑΣΚΑΣ”


Του Παναγιώτη Τελεβάντου

=====


Προγραμμάτιζα να γράψω κείμενο με τον τίτλο “Η θεολογία της μάσκας”. Το άρθρο αυτό θα ήταν ασφαλώς ειρωνικό και θα προσπαθούσα να εξηγήσω ότι η προσοχή μας πρέπει να είναι στραμμένη στα ουσιώδη της πίστης μας και όχι στα όποια υγειονομικά μέτρα λαμβάνουν οι κυβερνήσεις κατόπιν συμβουλής των λοιμωξιολόγων.

Για μια ακόμη φορά διευκρινίζω, με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο, ότι απολύτως καμμιά άποψη δεν έχω για θέματα ιατρικής και δη για πρωτόγνωρα θέματα ιατρικής για τα οποία δεν υπάρχει -σε πλείστα όσα σημεία- ομοφωνία της ιατρικής κοινότητας.


Απλά θα τόνιζα στο άρθρο που προγραμμάτιζα να γράψω ότι θεολογικά δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα αν τηρούνται κάποια υγειονομικά μέτρα για την προστασία από την πανδημία του κορωνοιού, εκτός εάν τα μέτρα αυτά θίγουν το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας ή την τιμή προς τις άγιες εικόνες και τα άγια λείψανα. Δηλαδή την σχέση του ανθρώπου με τον Θεό και τους Αγίους Του.

Mε πρόλαβε, όμως, ο σεβαστός π. Βασίλειος Βολουδάκης, ο οποίος έκανε ομιλία με τίτλο αυτόν ακριβώς που σκόπευα να χρησιμοποιήσω, δηλαδή “Η Θεολογία της μάσκας”, με την οποία προσπάθησε να πείσει, με λόγο κενό θεολογικών επιχειρημάτων, ότι η χρήση της μάσκας στους ναούς συνιστά θεολογικό πρόβλημα μεγέθους.!!!


Τόσο ο σεβαστός των Εξαρχείων πατήρ, όσο και οι όποιοι ομόφρονές του, πρέπει να αντιληφθούν ότι είναι μετέωροι θεολογικά αν δεν απαντήσουν, με πειστικό τρόπο, την ανάλυση του Καθηγητή της Δογματικής κ. Δ. Τσελεγγίδη, ο οποίος εξήγησε ότι, όσα αφορούν την σχέση του πιστού με τον Θεό (Θεία Κοινωνία, προσκύνηση των Αγίων Εικόνων και των Αγίων Λειψάνων), δεν επιδέχονται μολυσμού.

Ταυτόχρονα, όμως, επεσήμανε ότι ασφαλώς και μπορεί να μολυνθεί άνθρωπος από άνθρωπο.


Τις θέσεις του κ. Τσελεγγίδη ουδείς τόλμησε να διαμφισβητήσει με εξαίρεση τον πολυφίλητο και πολυσέβαστο π. Βασίλειο Βολουδάκη, ο οποίος, με άρθρο του στην εφημερίδα “Ορθόδοξος Τύπος”, που επιγράφει “Η διαδρομή του "πολιτικώς ορθού" ωδήγησεν εις την ναομαχίαν” προσπάθησε να συσχετίσει τις εμμονές και ιδεοληψίες του για την πανδημία του κορωνοιού με τον Άγιο Παίσιο τον Αγιορείτη. Ανεπιτυχώς φυσικά και με τρόπο που έμεινε ο ίδιος εκτεθειμένος ανεπανόρθωτα, όπως θα δείξουμε -συν Θεώ- σε προσεχές άρθρο.

1 comment:

  1. Πως από χριστιανός να γίνεις μανιχαίος. Ιδού ο τρόπος...

    -Ζηλωτής χριστιανός: Μέσα στο ναό κανένα κακό δεν μπορεί να υφίσταται, και καμία ίωση δεν μπορεί να μας προσβάλει.

    -Χριστιανός: Τότε πως μαρτυρούνται θάνατοι, λιποθυμίες, καρδιακά, εμφράγματα, ασθένειες κ.α;

    -Ζηλωτής χριστιανός: Σε ρωτάω, είναι δυνατόν να πηγαίνεις στο σπίτι του Κυρίου και να πάρεις μολυσμό ή τι ακάθαρτο;

    -Χριστιανός: Όταν λες μολυσμό και ακάθαρτο τι ακριβώς εννοείς;

    -Ζηλωτής χριστιανός: Να κολλήσεις κάποια ίωση μέσα στο ναό.

    -Χριστιανός: Αν χαρακτηρίζεις τις ιώσεις μόλυσμα και ακαθαρσία, ο θάνατος, τα καρδιακά, τα εμφράγματα, οι λιποθυμίες κτλ τι είναι;

    -Ζηλωτής χριστιανός: Ευλογία! Υπάρχει κάτι πιο ευλογημένο να πεθάνεις μέσα σε ναό; Υπάρχει τι πιο ευλογημένο να λιποθυμήσεις σε ναό, αντί σε κάνα σπίτι που δεν θα σε πάρει χαμπάρι κανείς; Τι πιο όμορφο από ένα καρδιακό μέσα σε ναό; Πόσα ευλογημένα φράγματα ανοίγουν με ένα έμφραγμα μέσα σε ναό;

    -Χριστιανός: Για να πω την αλήθεια, δεν μπορώ να διαφωνήσω πάνω σε αυτά, ίσα ίσα και να συμφωνήσω! Αυτό που δεν μπορώ να καταλάβω, είναι γιατί το ίδιο να μην ισχύει και για τις ιώσεις;

    -Ζηλωτής χριστιανός: Όχι!!! Βλασφημίες!!! Μέσα στο ναό τίποτα το ακάθαρτο, κανένα μόλυσμα δεν υπάρχει!

    -Χριστιανός: Κάτσε ευλογημένε, η φθορά που λέγεται ασθένεια την αποκαλείς μόλυσμα και ακαθαρσία, και τις άλλες μορφές φθοράς όπως ο θάνατος, καρδιακά, λιποθυμίες, εμφράγματα ευλογία;

    -Ζηλωτής χριστιανός: Βεβαίως! Τι είδους συσχετίσεις είναι αυτές, είναι δυνατόν να συγκρίνουμε τέτοια πράγματα;

    -Χριστιανός: Κάτσε γιατί πάω να τρελαθώ. Η ασθένεια μόλυσμα, και ο θάνατος στον οποίο σε κατευθύνει κάποια ασθένεια ευλογία;

    -Ζηλωτής χριστιανός: Ναι! Βεβαίως!!

    -Χριστιανός: Και γιατί να μην ισχύει το αντίστροφό ή έστω το ίδιο;

    -Ζηλωτής χριστιανός: Βλάσφημε του αγίου Πνεύματος!

    -Χριστιανός: Να ρωτήσω, η μόλυνση της καρδίας από πονηρούς και αισχρούς λογισμούς υφίσταται μέσα στο ναό;

    -Ζηλωτής χριστιανός: ......................... Ε.... ναι, αλλά ο διάβολος σε βάζει.

    -Χριστιανός: Ναι, αλλά εσύ πας στο σπίτι του Κυρίου να πάρεις ευλογία όχι μολυσμό. Πως τότε υφίσταται μολυσμός της καρδίας;

    -Ζηλωτής χριστιανός: Ο διάβολος φταίει όχι εσύ.

    -Χριστιανός: Γιατί αν ασθενήσω μέσα στο ναό ποιος φταίει εγώ; Δηλαδή κριτήριο αν υφίσταται κάποια φθορά μέσα στο ναό είναι αν φταίει ο διάβολος ή εγώ;

    -Ζηλωτής χριστιανός: Αγόρι μου είναι δυνατόν να συγκρίνεις ανόμοια πράγματα;

    -Χριστιανός: Εσύ ισχυρίζεσαι ότι ασθένεια μέσα σε ναό δεν υφίσταται η οποία στην τελική (ακόμα και αν ασθενήσεις) δεν σε επηρεάζει στην σωτηρία, και από την άλλη αποδέχεσαι την υφιστάμενη μόλυνση της καρδίας μέσα σε ναό που αυτή από μόνη της δύναται να σου ακυρώσει την σωτηρία, και μου λες τι συγκρίνω;

    -Ζηλωτής χριστιανός: Καλά λέει ο Απόστολος, με βλάσφημους του αγίου Πνεύματος δεν κάνει να μιλάς! Κοίτα να μετανοήσεις με τις ανοησίες που λες...

    -Χριστιανός: Τι να μετανοήσω ευλογημένε! Από την μια με χαρακτηρίζεις βλάσφημο του αγίου Πνεύματος, από την άλλη μου λες να μετανοήσω;

    -Ζηλωτής χριστιανός: Είσαι ανάξιος για τις αλήθειες του Ευαγγελίου. Δεν είναι τυχαίος ο λόγος του Κυρίου: Μην ρίχνεται τα μαργαριτάρια στους σκύλους και τους χοίρους.

    ΥΓ. Ο παραπάνω διάλογος αν και επινοημένος, οι θέσεις και οι ισχυρισμοί που διατυπώνονται είναι υπαρκτοί. Προφανώς κάποιες διατυπώσεις έχουν μια δόση υπερβολής, που ως διατυπώσεις μεν δεν ακούγονται έτσι ακριβώς, αλλά ως θέσεις εννοούνται ακριβώς όπως το διατυπώσαμε.

    ΥΓ. Η ασθένεια χαρακτηρίζεται «κακό» ή «μόλυσμα» μόνο με την φυσική και βιολογική (ή ανθρώπινη) έννοια. Με την θεολογική έννοια η μόνη μόλυνση που υφίσταται ο άνθρωπος είναι της καρδίας, τα άλλα είναι ουδέτερα. Ούτε κακά, ούτε καλά. Οπότε όταν θεολογούμε και χαρακτηρίζουμε «μόλυνση» την ασθένεια, μάλλον μπαρουφολογούμε παρά θεολογούμε.

    ReplyDelete