Εκτός από τον Σεβ. Φλωρίνης Θεόκλητο και ο Σεβ. Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως Ιερεμίας στοιχείται στην γραμμή που έδωσε ο Καθηγητής της Δογματικής κ. Δημήτριος Τσελεγγίδης για την μόλυνση των πιστών από τους άλλους πιστούς στον χώρο του Ναού.
Η εγκύκλιος του Σεβ. Γόρτυνος προκάλεσε αντιδράσεις ορισμένων, επειδή δεν συμφωνούν, χωρίς όμως να σημαίνει ότι τολμούν να αναιρέσουν τις θέσεις του κ. Τσελεγγίδη.
ΣΕΒ. ΓΟΡΤΥΝΟΣ ΙΕΡΕΜΙΑΣ: “Και στον Ναό χριστιανέ μπορεί να κολλήσεις κορωνοϊό”
=====
1. Μᾶς ἦρθε στά χρόνια μας, ἀδελφοί χριστιανοί, γιά τά πολλά μας ἁμαρτήματα, καί τό θανατηφόρο κακό τοῦ κορωνοϊοῦ.
Καί πρέπει, λοιπόν, ὅλοι μας νά προφυλαχτοῦμε, γιά νά ἀποτρέψουμε τό κακό.
Πάντως, γιά τήν προφύλαξή μας ἀπό τό κακό τοῦ κορωνοϊοῦ, ὅλοι οἱ εἰδικοί μᾶς συνιστοῦν τίς ἀποστάσεις μεταξύ μας καί νά φορᾶμε μάσκα, γιά νά μήν εἰσπνέουμε τυχόν κακό μικρόβιο τοῦ ἄλλου ἤ καί τῆς ἀτμόσφαιρας ἀκόμη τά μικρόβια. Ἰδιαίτερα αὐτό σέ συναντήσεις καί συγκεντρώσεις εἶναι ἀναγκαῖο.
2. Γύρω ἀπό τόν κορωνοϊό ἀκούστηκαν πολλά, πού μερικά μᾶς ἀποδεικνύουν ὅτι δέν σκεπτόμαστε θεολογικά, μά οὔτε καί λογικά, δηλαδή, ἀνθρώπινα.
Καί ἐξηγῶ τί θέλω νά πῶ, ζητώντας συγγνώμη ἀπό τούς ἀντιφρονοῦντες. Εἶπαμε γιά τήν προφύλαξή μας νά φορᾶμε μάσκες στό πρόσωπο.
Καί ἔτσι γίνεται στά σχολεῖα, στά «σοῦπερ μάρκετ», στίς συγκεντρώσεις, στίς ἀγορές κ.λπ.
Τό ἴδιο βεβαίως καί γιά τόν ἴδιο λόγο πρέπει νά γίνεται καί στούς ἱερούς Ναούς κατά τήν θεία λατρεία.
Ὄχι, λέγουν, μερικοί, ἤ καί πολλοί χριστιανοί καί κληρικοί, ὄχι μέσα στούς Ναούς ἡ μάσκα.
Γιατί;, τούς ρωτᾶμε. Γιατί μέσα στόν Ναό – μᾶς λέγουν – εἶναι ὁ Θεός καί δέν πρόκειται νά μᾶς συμβεῖ κανένα κακό.
Δηλαδή, ὅταν εἶμαι μέσα στόν Ναό, τήν ὥρα πού γίνεται ἱερή Ἀκολουθία, εἶναι ἁμαρτία τό νά φορέσω μία ζακέττα ἤ καί ἕνα παλτό ἀκόμη, γιά νά προφυλαχτῶ ἀπό τό κρύο;
Θά πῶ ὅτι μέσα στόν Ναό, πού εἶμαι, εἶναι ὁ Θεός καί δέν πρόκειται νά κρυώσω;
Πόσες φορές δέν συνέβηκε καί σέ ἱερεῖς καί σέ ψάλτες νά κρυολογήσουν ἀπό τά ρεύματα τῶν παραθύρων κατά τήν ὥρα τῆς θείας λατρείας;
Ὅ,τι λοιπόν εἶναι μία ζακέττα γιά προφύλαξη ἀπό τό κρύο, τό ἴδιο ἀκριβῶς, ἀκριβῶς τό ἴδιο, εἶναι καί τό νά φορέσω μία μάσκα γιά τήν προφύλαξη ἀπό τόν κορωνοϊό.
Καί τό ἄλλο ἀκόμη δέν μπορῶ νά καταλάβω: Ὁ Θεός τῆς ἀγάπης μόνο στόν Ναό φυλάγει τά παιδιά Του ἀπό ἀρρώστια καί δέν δείχνει τήν ἀγάπη Του ἔξω ἀπό τόν Ναό;
Μήν περιμένουμε, χριστιανοί μου, νά μᾶς προφυλάξει ὁ Θεός ἐκεῖ πού μποροῦμε μόνοι μας νά προφυλαχθοῦμε.
Ἐκεῖ πού ὁ ἄνθρωπος μπορεῖ νά ἐνεργήσει μέ τήν λογική του καί τήν δύναμή του, δέν ἐπεμβαίνει ὁ Θεός.
Ὁ Ἰησοῦς Χριστός μας τήν πλάκα, πού ἦταν στόν τάφο τοῦ Λαζάρου, εἶπε νά ἔλθουν οἱ ἄνθρωποι νά τήν παραμερίσουν, γιατί μποροῦσαν οἱ ἄνθρωποι νά τό κάνουν αὐτό.
Τί δέν μποροῦσαν οἱ ἄνθρωποι νά κάνουν; Τό νά ἀναστήσουν τόν νεκρό. Σ᾽ αὐτό ἐπενέβη ὁ Χριστός καί ἔκανε τό θαῦμα καί ἀνέστησε τόν Λάζαρο (Ἰωάν. 11,38-39).
4. Καί στόν Ναό, λοιπόν, μέσα στήν Ἐκκλησία, χριστιανέ, μπορεῖ νά κολλήσεις κορωνοϊό, ἀπό τόν βήχα καί τό φτέρνισμα καί τό πλησίασμα τῶν ἄλλων.
Γι᾽ αὐτό καί ἐκεῖ πρέπει νά φορᾶς τήν μάσκα καί μήν περιμένεις τόν Θεό νά σοῦ κάνει θαῦμα σ᾽ αὐτό πού μπορεῖς μόνος σου νά τό πετύχεις.
Στόν Ναό πηγαίνουμε γιά νά δηλώσουμε τήν ἀγάπη μας στόν Θεό μας καί νά πάρουμε τήν Χάρη Του γιά τόν ἀγώνα τῆς ζωῆς μας, καί ὄχι γιά νά Τόν ἐκπειράζουμε νά μᾶς σώσει ἀπό ἕνα κακό, χωρίς ἐμεῖς νά λάβουμε τά μέτρα νά διαφυλαχθοῦμε ἀπό αὐτό.
Ὁ Θεός μᾶς εἶπε νά τιμοῦμε τούς ἰατρούς καί νά πηγαίνουμε σ᾽ αὐτούς, γιατί ὁ Θεός δίνει σ᾽ αὐτούς τήν σοφία, γιά νά εὑρίσκουν τά φάρμακα (βλ. Σ. Σειρ. 38,1 ἑξ.).
5. Εἰπώθηκε καί τό ἄλλο: Δέν πρέπει – εἶπαν – νά φορᾶμε μάσκα στίς Ἐκκλησίες, γιατί ἀλλοιώνεται ἡ μορφή μας καί παρουσιαζόμαστε διαφορετικοί ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ. Μπράβο μας!
Ἄχ!... Καί τό ὅτι ἡ ἁμαρτία μᾶς κάνει ἐλεεινούς καί ἀσχημομούριδες καί ἀσχημίζει τήν ὀμορφιά τῆς ψυχῆς μας, πού εἶναι «κατ᾽ εἰκόνα Θεοῦ» πλασμένη, αὐτό δέν τό βλέπουμε καί δέν μᾶς πονάει;
Ἀλλά σκέπτομαι καί τό ἑξῆς: Τί θά ἔλεγαν γιά τόν ἀπόστολο Παῦλο, ἄν ζοῦσε στίς μέρες μας καί μαντήλωνε τίς γυναῖκες (βλ. Α´ Κορ. 11,1 ἑξ.) πού τό μαντήλι εἶναι σάν πέντε καί δέκα μάσκες!...
6. Ἀδελφοί μου, ἄς ἀσχοληθοῦμε μέ τό κύριο θέμα τῆς πνευματικῆς μας ζωῆς, μέ τό νά ἀγαπήσουμε τόν Χριστό μας, μέ τό νά γλυκαινόμαστε μέ τήν προσευχή καί τήν μελέτη τοῦ λόγου τοῦ Θεοῦ τῆς Ἁγίας Γραφῆς καί τῶν ἁγίων Πατέρων μας, καί νά εἴμαστε ἀγαπημένοι μέ ὅλους.
Γι᾽ αὐτά θά κριθοῦμε τήν ἡμέρα τῆς Κρίσεως καί ὄχι γιά τό ἄν φορέσαμε ἤ δέν φορέσαμε μάσκα στούς ἱερούς Ναούς. Ἐμεῖς ὅπως σέ ὅλα, ἔτσι καί σ᾽ αὐτό, θά πράξουμε ὅ,τι μᾶς πεῖ ἡ Ἐκκλησία, ἡ Σύνοδος τῶν Ἱεραρχῶν τῆς Ἐκκλησίας μας.
Μέ πολλές εὐχές,
† Ὁ Γόρτυνος καί Μεγαλοπόλεως Ἰερεμίας
ΥΓ. Σ᾽ αὐτούς πού ἐπιμένουν ἀκόμη ὅτι εἶναι ἁμαρτία τό νά φορᾶμε τήν μάσκα στόν Ναό, γιά νά προφυλαχθοῦμε ἀπό τόν κορωνοϊό, παρακαλῶ νά μοῦ ἀπαντήσουν στό ἁπλό ἐρώτημά μου πού εἶπα: Γιατί αὐτό εἶναι ἁμαρτία καί δέν εἶναι ἁμαρτία καί τό νά φορέσουμε μία ζακέττα στήν Ἐκκλησία, γιά νά προφυλαχθοῦμε ἀπό τό κρύο;
Θά θέλαμε και εμείς νά ρωτήσουμε κάτι τον σεβασμιότατο ! Τά μέτρα προφύλαξης λένε νά αποφεύγονται οι συναθροίσεις . Την περασμένη χρονιά οι ναοί έκλεισαν και διακόπηκε ίσως για πρώτη φορά στην δισχιλιόχρονη ζωή της εκκλησίας η μετάδοση της Θείας Μεταλήψεως . Εγίνοντο λέει Θείες Λειτουργίες άκουσον άκουσον κεκλεισμένων των θυρών !!! Από την άποψη οτι μέσα στον ναό κολλάμε το παραπάνω μέτρο φαίνεται καλό και επιβεβλημένο . Ποιά είναι η άποψη του σεβασμιοτάτου ; Ίσως νά την έχει εκφράσει ,αλλά εγώ δεν την διάβασα . Μήπως ο σεβασμιότατος υποστήριξε το κλείσιμο των ναών ;προσωπικώς πιστεύω οτι όλα τα θέματα τα λύνει η πίστη και όλα τα θέματα τα εγείρει η απιστία . Και οι μυροφόρες υπήρχε περίπτωση νά τις πιάσουν , όμως αυτές πήγαν στον τάφο και στην Ανάσταση του Χριστού . Ζούμε για νά αγιαζόμαστε Αν δεν αγιαζόμαστε ζούμε μία ζωή βιολογική . Την βιολογική ζωή δεν μπορεί κανείς νά την απαγορεύσει για όποιον την θέλει και του αρκεί , δεν μπορεί όμως και νά την προτρέπει ένας επίσκοπος .
ReplyDeleteΔεύτερον μέ τον χλευαστικό τρόπο
που αναφέρεται ο σεβασμιότατος στο μαντήλι οικουμενίζει . Οι οικουμενιστές πιάνονται απο το μαντήλι ως κοινωνικό δεδομένο της εποχής για νά σχετικοποιήσουν την πίστη καθολικά . Τίποτα σεβασμιότατε και κ. Τελεβάντο μέσα στην θεοφώτιστη Αγία Γραφή δεν είναι κοινωνικό και πολιτιστικό δεδομένο . Όλα είναι άπαξ δεδομένα της πίστεως . Το μαντήλι τηρείται στον μοναχισμό και όχι μόνο , άν έχει πάει καθόλου προς Αριζόνα μεριά , αυτό θα το έβλεπε . Σε κάθε περίπτωση είτε τηρείται είτε όχι μας δίνει το πλαίσιο . Η χριστιανική ενδυμασία και δή της γυναίκας είναι ένα θέμα σημειολογικό . Ορίζει ένα κώδικα αξιών εν προκειμένω χριστιανικών . Τί σχέση έχει το χριστιανικό μαντήλι μέ την μάσκα ! Υπάρχουν άλλοι επιστήμονες που λένε οτι η μάσκα βλάπτει .
Αν ο Σεβασμιώτατος θέλει να απαντήσει το ερώτημά σας, κ. Λωρίτου, είναι θέμα δικό του, επειδή, όμως, απευθύνεστε και σε μένα λες και είμαι ο συντάκτης της Εγκυκλίου του Σεβασμιώτατου, απαντώ ότι στην Αγία Γραφή υπάρχουν πολλά πολτιστικά και κοινωνικά δεδομένα τα οποία δεν έχουν εφαρμογή σε κάθε γενιά. Ας αρχίσουμε από την ενδυμασία των ανθρώπων, το πολιτικό σύστημα που διοικούνται κτλ. Ο Χριστός έχει την δυνατότητα να εξαγιάζει τα δεδομένα κάθε εποχής χωρίς να χρειάζεται να φοβούμαστε ότι αν κάποια δεδομένα της κοινωικής ή πολιτικής ζωής αλλάξουν ότι παραβαίνουμε τον νόμο του Θεού. Θεόπνευστη η Αγία Γραφή; Ασφαλέστατα! Αλλά και τα θεόπνευστα αλλάζουν και η χάρις του Θεού μπορεί να τα εξαγιάζει. Πολλοί ύστεροι Ιεροί Κανόνες αλλάζουν πολλά δεδομένα από τους προγενέστερους χωρίς να σημαίνει ότι οι πρώτοι ή οι δεύτεροι είναι λιγότερο ή περισσότερο θεόπνευστοι. Το ίδιο συμβαίνει με την Παλαιά και την Καινή Διαθήκη. κ. Λωρίτου αν έχετε την δυνατότητα να αναιρέσετε την βιντεογραφημένη πραγματεία του κ. Τσελεγγίδη για τον μολυσμό στον ναό κάνετέ το. Αν όχι δεν είστε πειστική με όσα λέτε.
DeleteΕγώ κε Τελεβαντο στοιχουμαι με την γραμμή του Κυθήρων που την εξέφρασε και στην επιστολή του προς τον πρωθυπουργό. Και μία ερώτηση για εσάς και τον Γορτυνίας. Τις εικόνες και τα λείψανα και τον Τίμιο Σταυρό τα ασπαζόμαστε με ή χωρίς την μάσκα ; Ή δεν τα ασπαζόμαστε καθόλου όπως στην Αμερική ; Παρεμπιπτόντως, όπως μαθαίνω από πρώην ενοριτες μου στην Αμερική, πηγαίνουν πλέον σε Σερβικες ενορίες όπου μπορούν να ασπάζονται τις εικόνες.
ReplyDeleteΗ επιστολή του Κυθήρων στον πρωθυπουργό αναιρεί την θεολογική ανάλυση του θέματος από τον κ. Τσελεγγίδη έχει καλώς. Αν όχι είναι αστήρικτη. Οσο για την προσκύνηση των αγίων λειψάνων και των αγίων εικόνων γίνεται χωρίς μάσκα. Όσο για την κατάσταση στην Εκκλησάι της Αμερικής πόθεν άρξομαι θρηνείν;
DeleteΟ Χριστός και οι άγιοι Απόστολοι δεν αναφέρθηκαν ποτέ σε πολιτικά συστήματα και σε πολλά άλλα πολιτιστικά δεδομένα όπως π.χ τα μέσα μεταφοράς άν κανείς χρησιμοποιήσει αεροπλάνο , πύραυλο , αυτοκίνητο ή ποδήλατο . Δεν μας κάνει ςντύπωση οτι ο απόστολος Παύλος αναφέρεται στην ενδυμασία της γυναικός , πράγμα που ποτέ απο την εκκλησθα δεν αναιρέθηκε ; μήπως υπάρχει κάποιος ιερός Κανόνας που λέει η γυναίκα νά φορά ξέκωλα και ξώβυζα και διαφαίνοντα παντελόνια ;
ReplyDelete"Οἱ τὰ Χερουβεὶμ μυστικῶς εικονίζοντες καὶ τῇ Ζωοποιῷ Τριάδι τὸν Τρισάγιον ὕμνον προσᾴδοντες πᾶσαν νυν βιωτικὴν ἀποθώμεθα μέριμναν ὠς τὸν βασιλέα τῶν ὃλων ὑποδεξόμενοι ταῖς ἀγγελικαῖς ἀοράτως δορυφορούμενον τάξεσιν· Ἀλληλούϊα."
ReplyDeleteΕίναι απαράδεκτο για την λογιωσύνη του σεβασμιωτάτου νά συγκρίνει την ζακέτα μέ πράγματα που ματαιώνουν το εκκλησιαστικό γεγονός . Μέσα στο ναό μέ τα σαρκικά μάτια κανείς βλέπει συνωστισμό ανθρώπων και μέ τα πνευματικά βλέπει συνωστισμό αγγέλων . Ο συνωστισμός αγγέλων δεν είναι μία ψευδαίσθηση . Εδώ ο ύμνος μας λέει οτι ο διπλανός μας , ο συνάνθρωπος μυστικώς εικονίζει τα χερουβίμ .
"Σιγησάτω πᾶσα σὰρξ βροτεία, καὶ στήτω μετὰ φόβου και τρόμου, καὶ μηδὲν γήϊνον ἐν ἑαυτῇ λογιζέσθω· ὁ γὰρ Βασιλεὺς τῶν Βασιλευόντων, καὶ Κύριος τῶν κυριευόντων προσέρχεται σφαγιασθῆναι καὶ δοθῆναι εἰς βρῶσιν τοῖς πιστοῖς· προηγοῦνται δὲ τούτου οἱ Χοροὶ τῶν Ἀγγέλων μετὰ πάσης ἀρχῆς καὶ ἐξουσίας, τὰ πολυόμματα Χερουβεὶμ καὶ τὰ ἑξαπτέρυγα Σεραφεὶμ, τὰς ὄψεις καλύπτοντα καὶ βοῶντα τὸν ὕμνον· Ἀλληλούϊα.",
Μήπως το ανωτέρω είναι μία ποιητική φαντασίωση ή μία πραγματικότητα μυστικώς βιούμενη ; εκτός απο συνωστισμό ανθρώπων , που εικονίζουν τα Χερουβίμ , υπάρχει και συνωστισμός αγγέλων . Μήπως και αυτοί μολύνουν ;
"Νῦν αἱ δυνάμεις τῶν οὐρανῶν σὺν ἡμῖν ἀοράτως λατρεύουσιν· ἰδοὺ γὰρ εἰσπορεύεται ὁ Βασιλεὺς τῆς δόξης. Ἰδοὺ θυσία μυστικὴ τετελειωμένη δορυφορεῖται· πίστει καὶ πόθῳ προσέλθωμεν, ἵνα μέτοχοι ζωῆς ἀιωνίου γενώμεθα.
Επειδή αι δυνάμεις των ουρανών αοράτως παρευρίσκονται , δεν σημαίνει οτι αυτό δεν είναι μία πραγματικότητα . Μιάς και ο σεβασμιότατος αναφέρθηκε στην ζακετούλα , οι άγιοι όταν ζούν την θεία μέθεξη απο ό, τι λέγεται υπερβαίνουν τις φυσικές ανάγκες του σώματος . Είναι δυνατόν και αυτό νά συμβεί .
Στο βαθμό που είμαστε σαρκικοί άνθρωποι και όχι πνευματικοί και γούνες θα φορέσουμε και τον φοβικό άνθρωπο που φορά μάσκα μήν τον μολύνει ο συνάνθρωπος , που εικονίζει τα Χερουβίμ , δεν θα τον σκοτώσουμε . Μάς ρωτά ο σεβασμιότατος άν ο Θεός αγαπά τον άνθρωπο μόνο μέσα στον ναό και όχι εκτός αυτού . Υπάρχουν άνθρωποι , που υπηρέτησαν τον συνάνθρωπο μέ λοιμώδεις νόσους ως νά είναι άγγελοι και δεν νόσησαν .
Πίστη της εκκλησίας είναι οτι ο σωνατικός θάνατος δεν είναι θάνατος , ενώ όταν ο άνθρωπος εκπέσει σε μία βιολογική ζωή ο θάνατος είναι σίγουρος . Το λένε ακόμα και οι ψυχολόγοι και οι κοινωνιολόγοι που πιστεύουν στην διφυή υπόσταση του ανθρώπου .
Σε κάθε περίπτωση ας πούνε οι πολιτικοί τα πολιτικά τους , οι γιατροί τα ιατρικά τους -- ο ίδιος ο Τσιόδρας σε παλαιότερη τοποθέτησή του είχε πεί οτι η μάσκα δεν βοηθά -- και οι παπάδες ας πούνε τα παπαδίστικα . Ποιός ο λόγος νά μιλά ο Γόρτυνος ως πιό τσιοδρότερος του Τσιόδρα ; κάποιοι δεν παύουν νά επιβεβαιώνουν οτι είναι κομπλεξικοί απέναντι στους επιστήμονες . Η επιστήμη δεν είναι κάποια θεότητα .
Ζητάτε κ. Τελεβάντο νά αναιρέσουμε όσα είπε ο κ. Τσελεγγίδης . Ομολογουμένως δεν τα διάβασα , προφανώς στοιχείται στην άποψη οτι κοινωνούμε απο το ίδιο ιερό Ποτήριο , προσκυνούμε τις άγιες εικόνες , αλλά τηρούμε τις αποστάσεις και φοράμε την μάσκα . Ο κ. Τσελεγγίδης είναι μία καλή θεολογική παρουσία μέσα στον εκκλησιαστικό χώρο . Μετρά η πρόθεση και η προσέγγιση του ανθρώπου . Ο κ. Τσελεγγίδης ίσως μιλά λίγο πρακτικά . Στην πρακτική ζωή όλα χωρούν , γιατί τίποτα δεν επιβάλλεται διά της βίας . Και η γιαγιά που φορά την μάσκα ίσως νά μήν φοβάται για τον εαυτόν της μήν πεθάνει , λές και δεν θα πεθάνει , ίσως παίρνει κάποια συνταξούλα και μέ αυτήν ενισχύει οικονομικά τα παιδιά της . Εκεί μας κατάντησαν , αυτοί που τόσο πολύ μας νοιάζονται μήν αρρωστήσουμε . Δεν κατακρίνουμε τον άνθρωπο που φορά μάσκα . Αυτό όμως δεν καταργεί την θεολογία της εκκλησίας , που είναι υποχρεωμένος ο Γόρτυνος και ο κάθε παπάς νά αναδεικνύει . Όσο είναι μία πραγματικότητα οι σωματικές μας ανάγκες , εξ ίσου είναι μιά πραγματικότητα οι πνευματικές υποστάσεις που " συνωστίζονται " κυρίως μέσα στον ναό άγιε Γόρτυνος . Ο άνθρωπος δίνει ένα "ραντεβού " μέ τον Θεό μέσα στον ναό . Παντού υπάρχει η χάρις του Θεού , όμως ο ναός είναι το άνοιγμα της γής πρός τον ουρανό .
ReplyDelete