Thursday, February 9, 2017

ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΑΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΟΔΟ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ


ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΛΑΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΟΔΟ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Απογοητευτικό, όντως, το Μήνυμα "Προς το λαό", που διαβάστηκε στους ναούς την Κυριακή για τη Σύνοδο της Κρήτης, που συνέταξε η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Απαριθμούμε ορισμένα από τα προβληματικά του σημεία:

1.) Καταρχήν καθιστά σαφές ότι δέχεται τη Σύνοδο της Κρήτης ως Αγία και Μεγάλη Σύνοδο της Ορθοδόξου Εκκλησίας. 

Έτσι απαντά εμμέσως και στην Εκκλησία της Βουλγαρίας η Ιεραρχία της οποίας απεφάνθη ότι η Σύνοδος του Κολυμβαρίου δεν είναι ούτε Μεγάλη, ούτε Αγία, ούτε Σύνοδος

2.) Το Μήνυμα της Ιεράς Συνόδου βάζει τέρμα στην παραφιλολογία ορισμένων -εν οις και ο Βολουδάκειος “Ορθόδοξος Τύπος”- ότι δήθεν η Εκκλησία της Ελλάδος δεν δέχτηκε τις αποφάσεις της Συνόδου της Κρήτης. Το Μήνυμα διευκρινίζει ότι η Εκκλησία της Ελλάδος υπέγραψε τις αποφάσεις της Συνόδου του Κολυμβαρίου τις οποίες και θεωρεί υποχρεωτικές για τα μέλη της. Γι’ αυτό ακριβώς και εξέδωσε το φυλλάδιο που διαβάστηκε στις Μητροπόλεις, στις Μονές και στους ναούς από τη συντριπτική πλειοψηφία των επισκόπων και των ιερέων της Εκκλησίας της Ελλάδος. 

Μέχρις στιγμής παραμένει άγνωστο -στις πλείστες περιπτώσεις- πώς αντέδρασαν οι παραδοσιακοί επίσκοποι και άλλοι κληρικοί αναφορικά με την ανάγνωση του Μηνύματος. 

Εύλογη απορία υπάρχει για το πώς χειρίστηκε το θέμα ο π. Βασίλειος Βολουδάκης. Είναι τοις πάσιν γνωστό ότι ο σεβαστός μας Γέροντας επιδιώκει να αναγνωριστεί αρχηγός του αντιοικουμενιστικού αγώνα και θέλει, επίσης, να εκτρέψει από την παραδοσιακή του κοίτη και να αποπροσανατολίσει τον αντιοικουμενιστικό αγώνα. 

Για την ώρα ουδείς συμμερίζεται τις φιλοδοξίες του π. Βασιλείου χωρίς αυτό να αποτρέπει το σεβαστό μας Γέροντα -έστω και κατά το παράπαν- από το στόχο του. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να εστιάσουμε την προσοχή μας -όχι βεβαίως αποκλειστικά- στη στάση που τήρησε. Στάθηκε, άραγε, ακλόνητος στην πεποίθησή του ότι τα εν Κολυμβαρίω διαδραματισθέντα δεν είναι καν Σύνοδος; Αγνόησε την εντολή της Συνόδου να διαβαστεί το Συνοδικό Μήνυμα “Προς το Λαό” ή μήπως έκανε γαργάρα τις θέσεις του και προσκύνησε την εικόνα την χρυσή του Ναβουχοδονόσορος του Κολυμβαρίου; Η σημερινή έκδοση του "Ορθοδόξου Τύπου" θα μας διαφωτίσει με την αναφορά ή με τη σιωπή της για τη στάση που τήρησε ο π. Βασίλειος.

3.) Το Μήνυμα της Ιεράς Συνόδου "Προς το λαό", όχι μόνον αποδέχεται τη Σύνοδο της Κρήτης, αλλά και χαρακτηρίζει "φανταστικούς λόγους δογματικής ακριβείας" τις αντιρρητικές εργασίες σπουδαίων θεολόγων της Ορθοδοξίας που ξετίναξαν τα θεμέλια της Συνόδου της Κρήτης.

4.) Η αναφορά αυτή του Μηνύματος προξενεί αλγεινή εντύπωση επειδή μεταξύ όσων αποδόμησαν το σαθρό οικοδόμημα της Συνόδου της Κρήτης συμπεριλαμβάνονται και ιεράρχες της Εκκλησίας της Ελλάδος (Ναυπάκτου, Γλυφάδος, Πειραιώς, Κυθήρων, Καλαβρύτων, Γόρτυνος κτλ.) τους οποίους αδειάζει κυριολεκτικά το Μήνυμα της Συνόδου.

5.) Αν το Μήνυμα της Συνόδου αποσκοπούσε να προλάβει τις αποτειχίσεις και τα σχίσματα -και φαίνεται ότι εις αυτό κυρίως αποσκοπούσε- απέτυχε οικτρά, επειδή όσοι έγραψαν διατριβές με ατράνταχτα θεολογικά επιχειρήματα εναντίον της Συνόδου της Κρήτης δεν θα πειστούν -και δικαίως- με τον χαρακτηρισμό των ενστάσεων τους ως "φανταστικών λόγων δογματικής ακριβείας".

Το ερώτημα είναι απλό: Είναι η Ιερά Σύνοδος σε θέση να αντιτάξει πειστικά επιχειρήματα για να αντικρούσει τις εργασίες των κορυφαίων θεολόγων ιεραρχών και άλλων που αρνούνται την ορθοδοξία των κειμένων του Κολυμπαρίου; Ας το κάνει. Αν όχι δεν πείθει κανένα με το να χαρακτηρίζει αυτές τις εργασίες "φανταστικούς λόγους δογματικής ακριβείας".

Παράλληλα με τα αρνητικά υπάρχουν και θετικά στοιχεία στο Μήνυμα της Ιεράς Συνόδου “Προς το Λαό”, που θα παρουσιάσουμε -συν Θεώ- λίαν προσεχώς, όχι για να αμνηστεύσουμε τα αρνητικά στοιχεία του Μηνύματος της Ιεράς Συνόδου, -αυτά δεν αμνηστεύονται με τίποτε-, αλλά για να δούμε πώς τα θετικά στοιχεία του Μηνύματος της Συνόδου μπορούν να συντελέσουν στην υπέρβαση της κρίσης που ζούμε στη μετα-Κολυμβάριο εποχή.

No comments:

Post a Comment