ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΛΟΓΟ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΛΑΙΟΗΜΕΡΟΛΟΓΗΤΙΚΟΥ ΣΧΙΣΜΑΤΟΣ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=============
Από την ενδιάφερουσα συζήτηση που άνοιξε ο κ. Π. Σημάτης αναφορικά με το Παλαιοημερολογητικό σχίσμα, διαπιστώνουμε από την ομολογία των ιδίων των Παλαιοημερολογιτών, ότι το Σχίσμα όντως ουδεμία σχέση είχε με την αιρετική εγκύκλιο του Οικουμενικού Πατριαρχείου του 1920, επειδή αγνοούσαν ακόμη κα το περιεχόμενό της, όχι μόνον οι απλοί πιστοί, αλλά ακόμη και οι επίσκοποι, οι οποίοι αργότερα προσεχώρησαν στο σχίσμα.!
Αυτή είναι μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πληροφορία - την οποία ομολογώ ότι αγνοούσα - , και η οποία φυσικά απαντά τελεσίδικα το ερώτημα του κ. Σημάτη αν το Παλαιοημερολογητικό σχίσμα προεκλήθη εξαιτίας του οικουμενιστικού περιεχομένου της διαβόητης εγκυκλίου ή αν ήταν ενστικτώδης αντίδραση πολλών παραδοσιακών πιστών σε ένα νεωτερισμό που αφορούσε τη διόρθωση του Ιουλιανού Ημερολογίου.
Κανένα δικαίωμα δεν έχουμε να κατηγορήσουμε τους παραδοσιακούς πιστούς, οι οποίοι δεν ήθελαν να γίνει η διόρθωση του ημερολογίου - και μάλιστα με τον τρόπο που έγινε -, αλλά η απόσχιση από την Εκκλησία δεν είναι ποτέ ενδεδειγμένη αντίδραση σε οποιονδήποτε νεωτερισμό.
Πέραν των θεολογικών δεδομένων, που όρισαν οι Αγιοι Πατέρες και που δεσμεύουν απόλυτα τους Ορθόδοξους χριστιανούς, είναι θέμα κοινής λογικής να αντιληφθεί κάποιος ότι η καλύτερη αντιπολίτευση γίνεται από μέσα και όχι έξω από ένα κόμμα, μια παράταξη, μια ομάδα, κτλ..
Παραθέτουμε στη συνέχεια την είδηση που μας έδωσε την αφορμή για τη σύνταξη του πιο πάνω σχολίου.
*****
ΤΟ ΕΡΩΤΗΜΑ ΤΟΥ κ. ΣΗΜΑΤΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΙΤΙΑ ΤΟΥ ΠΑΛΑΙΟΗΜΕΡΟΛΟΓΗΤΙΚΟΥ ΣΧΙΣΜΑΤΟΣ
_____________
Δυστυχώς ο κ. Σημάτης παραλείπει να αναφερθεί εις τις προαναφερόμενες Πανορθοδόξους Συνόδους οι οποίες ΑΝΑΘΕΜΑΤΙΣΑΝ την εισαγωγή του Γρηγοριανού ΚΑΛΕΝΔΑΡΙΟΥ εις την Ορθόδοξη Εκκλησία. Εκτός εαν αποδέχεται και ο ίδιος τις συκοφαντίες και δικαιολογίες ότι δήθεν πλαστογράφηθησαν τα σιγγίλια απο τον μοναχό Ιάκωβο, ασχέτως εαν εις την εποχή του μοναχού Ιακώβου δεν υπήρχε καν ζήτημα ημερολογιακό διότι ο μοναχός Ιάκωβος έζησε αρκετά χρόνια πρίν την αλλαγή του ημερολογίου!!!
«Γιὰ τὸ Ἡμερολόγιο, θὰ ἐδικαιολογεῖτο κατ’ ἀρχάς, διαμαρτυρία καὶ ἀντίδραση, ὅπως καὶ γιὰ ἄλλες σποραδικὲς ἀντικανονικὲς ἐνέργειες (π.χ. συμπροσευχές ποὺ δὲν ἔχουν γίνει καθεστώς), ἀλλ’ ὄχι σχίσμα. Αὐτοί, ὅμως, ἑστίασαν τὴν προσοχή τους στὶς 13 ἡμέρες. Καὶ τὴν αἱρετικὴ Ἐγκύκλιο τοῦ 1920 τὴν ἐπικαλέστηκαν ὡς δευτερεῦον στοιχεῖο καὶ ἐκ τῶν ὑστέρων ἔδωσαν πράγματι τὴν διάσταση ποὺ ἔχει.».
Αυτό ακριβώς έκαναν οι του παλαιού αγαπητέ κ. Σημάτη. Μπορείτε να δείτε τα άρθρα μας ''ΠΩΣ ΞΕΚΙΝΗΣΕ Η ΔΙΑΣΠΑΣΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ'' όπου εκεί θα δείτε αρκετές πληροφορίες. Οι του παλαιού εις την αρχή εδιαμαρτυρήθησαν και αντέδρασαν. Το αποτέλεσμα ήταν να δαρθούν να φυλακισθούν αλλά και μετέπειτα να εξοριστούν. Οι Αρχιερείς ηγήθηκαν των παλαιοημερολογιτών περίπου ΔΕΚΑ ΧΡΟΝΙΑ μετά την επίσημη αλλαγή του εορτολογίου, το έτος 1935. Πόσο πια να περιμένουν; Το γιατί εστίασαν την προσοχή τους εις το καθ΄ εαυτό εορτολόγιο, ήδη το εγράψαμε άνωθεν. Αναφορά εις το ημερολόγιο σημαίνει και αναφορά εις την αιρετική εγκύκλιο του 1920 διότι αυτή ΠΡΩΤΗ αναφέρει την εισαγωγή και παραδοχή «νέου ημερολογίου προς ταυτόχρονον εορτασμόν των μεγάλων χριστιανικών εορτών υπό πασών των Εκκλησιών» (Βλ. ΕΓΚΥΚΛΙΟ ΤΟΥ 1920 που εννοούν ως «Εκκλησίες» εκείνη την εποχή τις Προτεσταντικές και Παπικές παραφυάδες).
«προκαλεῖ ἐντύπωση, ὅτι οὐδαμοῦ ἀνεφέρεται ὡς κύριος λόγος ἀπὸ τοὺς ἀποσχισθέντες ἐπισκόπους ἡ αἱρετικὴ (ὅπως σήμερα τὴν ἀποκαλοῦν) «Ἐγκύκλιος τοῦ 1920», ἡ ὁποία ξεκάθαρα καὶ γιὰ πρώτη φορὰ ἀποκαλεῖ τὶς αἱρετικὲς κοινότητες τῆς Δύσεως, ὡς Ἐκκλησίες.».
Ο κ. Σημάτης λησμονεί ότι η ''Εγκύκλιος του 1920'' δεν εδημοσιεύθη εις τους πάντες (εννοούμε τον λαό) αλλά ούτε εις όλους τους Ιεράρχες. Οι ίδιοι οι Ιεράρχες καν δεν εγνώριζαν καν δια το θέμα του εορτολογίου. Αναφέρει ο Δημητριάδος Γερμανός «Εζήτησα τρίς να κατατεθώσι τα έγγραφα των Πατριαρχείων και δεν κατετέθησαν, δια τούτο ουδέ αναγνώσθησαν, ίνα διαφωτισθώ εγώ και η Ιεραρχία».
Εννοεί ότι τέσσερα έτη μετά την εορτολογική καινοτομία του 1924, η Σύνοδος της Ιεραρχίας δεν εγνώριζεν επισήμως τας απαντήσεις των Πατριαρχείων επ΄ αυτής! ( Ε.Ε.Ι., 3, 1533, 1534).
ΠΗΓΗ:
entoytwnika.blogspot.com
ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΒΙΒΛΙΑ:
ReplyDelete1)ΑΠΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΔΙΧΑΣΜΟΣ ''ΑΓΙΟΡΕΙΤΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ'' ΜΕΛΕΤΗ - ΑΠΑΝΤΗΣΙΣ ΠΡΟΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΣΩΜΑΤΕΙΑ ''ΑΓΙΟΣ ΚΥΠΡΙΑΝΟΣ ΚΑΙ ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΘΕΟΤΟΚΟΣ'' ΕΚΔΙΔΕΤΑΙ ΥΠΟ Γ.Ε.Α. ΑΘΗΝΑ 1981.
2)ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ''ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΕΩΣ ΑΓ. ΟΡΟΥΣ'' ΗΤΟΙ:1)Ι. ΕΠΙΣΤΑΣΙΑΣ 2)Ι. ΚΟΙΝΟΤΗΤΟΣ 3)Ι. ΔΙΣΕΝΙΑΥΣΙΟΥ ΣΥΝΑΞΕΩΣ, ΕΝΩΠΙΟΝ: ΤΟΥ ΑΝΩΤΑΤΟΥ ΚΡΙΤΗΡΙΟΥ ΤΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ. ΑΓ. ΟΡΟΣ 1997
3)ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΣ ''ΑΠΑΝΤΗΤΙΚΗ ΔΙΑΣΑΦΗΣΙΣ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΣΗΜΕΡΙΝΗΣ ΕΝ ΤΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΑΠΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΑΝΟΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕΩΣ ΤΑΥΤΗΣ'' ΑΓ.ΟΡΟΣ 1979
4)ΥΠΟΜΝΗΜΑ-ΕΚΘΕΣΙΣ (ΑΓΙΟΡΕΙΤΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ) ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑΚΟΥ ΖΗΤΗΜΑΤΟΣ, ΠΡΟΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΦΛΩΡΙΝΗΣ Π. ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΝ ΚΑΝΤΙΩΤΗΝ. ΑΘΗΝΑΙ 1983
5)ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΕΚΚΛΗΣΙΣ (ΑΓΙΟΡΕΙΤΩΝ ΠΑΤΕΡΩΝ) ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΚΑΘΗΓΟΥΜΕΝΟΥΣ ΚΑΙ ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΥΣ ΤΩΝ ΕΙΚΟΣΙΝ ΙΕΡΩΝ ΜΟΝΩΝ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ ΑΘΩ. ΑΓ.ΟΡΟΣ 1992
http://orthodoxihomologia.blogspot.com/