Friday, January 15, 2016

Η ΡΟΤΟΝΤΑ, ΤΟ ΛΙΒΑΝΙ ΚΙ ΟΙ «ΕΞΑΛΛΟΙ»



Η ΡΟΤΟΝΤΑ, ΤΟ ΛΙΒΑΝΙ ΚΙ ΟΙ «ΕΞΑΛΛΟΙ»

Του θεολόγου κ. Ανδρέα Κυριακού
=====

Μετά από απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού  Αριστείδη Μπαλτά, κατόπιν αιτήματος του Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης, θα τελείται μια Κυριακή κάθε μήνα θεία λειτουργία στην παλιοχριστιανική εκκλησία του Αγίου Γεωργίου, τη γνωστή σαν Ροτόντα. 

Αυτό πυροδότησε τις διαμαρτυρίες του τμήματος πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και οι του «Ποταμιού» έχουν γίνει «έξαλλοι» από την υπουργική απόφαση. Από κοντά και άλλοι κουλτουριάρηδες, αρχαιολόγοι κτλ.. Η υπουργική απόφαση κινείται προς την ορθή κατεύθυνση, διότι η εκκλησία ανήκει στους Χριστιανούς. Κανονικά έπρεπε να αποδοθεί, χωρίς κρατούμενα, στη χριστιανική λατρεία. - Είναι μνημείο της ΟΥΝΕΣΚΟ, φωνάζουν. Και τι μ’ αυτό; Στην Κύπρο έξι βυζαντινές εκκλησίες του Τροόδους είναι μνημεία της ΟΥΝΕΣΚΟ, αλλά αυτό δεν τις εμποδίζει από του να είναι χώροι λατρείας των Ορθοδόξων. 

Το κτίσμα οικοδόμησε ο ειδωλολάτρης αυτοκράτορας Γαλέριος το 304 μ.Χ., για να γίνει ναός του Δία, πράγμα που δεν έγινε ποτέ. Από τότε μέχρι τα τέλη σχεδόν του 4ου αιώνος περιήλθε σε αχρηστία, μέχρις ότου ο αυτοκράτορας Θεοδόσιος Α΄ το παραχώρησε στους Χριστιανούς, οι οποίοι το μετέτρεψαν σε εκκλησία των Ασωμάτων, δηλαδή των Αγίων Αγγέλων. Τα χριστιανικά ψηφιδωτά του Ε΄ αιώνα μαρτυρούν του λόγου το αληθές. Από τότε λειτουργούσε ανελλιπώς για μια σειρά αιώνων (Δ΄-ΙΣΤ΄) σαν χριστιανική εκκλησία. Στα 1590, κατά την τουρκοκρατία, ο Σεΐχ Σουλεϊμάν Χορτατζή τη μετέτρεψε σε τζαμί και πρόσθεσε στο κτίσμα ένα μιναρέ. Μετά την απελευθέρωση κι ενώ οι άλλες εκκλησίες που είχαν μετατραπεί σε τζαμιά (Αγ. Δημήτριος, Ασία Σοφία κ.ά,) αποδόθηκαν στη χριστιανική λατρεία η πολιτεία αρνιόταν πεισματικά να επιστρέψει τη Ροτόντα. Μάλιστα, όταν κατά το σεισμό του 1978 ο γκρεμίστηκε ο μιναρές και παρά τις παρακλήσεις του μητροπολίτου Παντελεήμονος οι αρχαιολόγοι έσπευσαν να τον ξανακτίσουν! Κακά τα ψέματα. Οι αντίχριστοι δαιμονίζονται  και γίνονται «έξαλλοι» όταν μυρίσουν λιβάνι. Όλα τα υπόλοιπα είναι προφάσεις.

No comments:

Post a Comment