ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΑ
_______
Αρχιμ. Δανιήλ Αεράκη, Το κατά Μάρκον Ευαγγέλιο, Τεύχος Β΄ κεφάλαια 5-9, Αθήνα (άνευ χρονολογίας), σσ. 256.
Του κ. Ανδρέα Κυριακού, Θεολόγου
=====
Ακούραστος, καν ελευκάνθη, συνεχίζει το συγγραφικό έργο του ο π. Δανιήλ. Εντρύφημά του μόνιμο, η ενασχόληση με τις Γραφές.
Αυτή τη φορά έχουμε ενώπιόν μας το Β΄ τόμο της ενασχόλησής του με το κατά Μάρκον ευαγγέλιο. Όπως επισημαίνει χαρακτηριστικά στην Εισαγωγή, ο λόγος του Θεού αποτελεί φάρμακο για τον άρρωστο από την αμαρτία άνθρωπο. «Τα φάρμακα δεν δίνονται για να τα βλέπουμε και να τα θαυμάζουμε. Προσφέρονται για να τα χρησιμοποιούμε. Φάρμακο ψυχής είναι το θεόπνευστο Ανάγνωσμα, ο Απόστολος και το Ευαγγέλιο».
Ο καλός συγγραφέας, που ξεκινάει από την περικοπή περί των Γεργεσηνών (ε΄1-20) και καταλήγει στη διδασκαλία περί σκανδαλισμού (θ΄ 42-50), παραθέτει εν πρώτοις το ευαγγελικό κείμενο στο πρωτότυπο και ακολούθως προβαίνει σε ερμηνευτικές παρατηρήσεις. Οδηγός και οδοδείκτης του αποβαίνει εν πρώτοις ο Ιερός Χρυσόστομος. Ο π. Δανιήλ παραθέτει ολόκληρα αποσπάσματα από την ερμηνεία του Αγίου Πατρός και μάλιστα προβαίνει και στην απόδοσή τους στα νεοελληνικά. Άλλοι Πατέρες, όπως ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς και ο Θεοφύλακτος Βουλγαρίας είναι συνοδοιπόροι του στην ερμηνευτική του προσπάθεια. Η πατερική ερμηνεία αποτελεί ασφαλή οδηγό ώστε ο αναγνώστης των Γραφών να μην παρασυρθεί σε μονομέρειες ή λανθασμένες εκτιμήσεις, που καταλήγουν σε κακοδιδασκαλίες, όπως παθαίνουν όλοι συλλήβδην οι αιρετικοί και δη οι Προτεσταντικές ομάδες.
Παραθέτει, επίσης, και παρατηρήσεις του Παν. Τρεμπέλα, που ασχολήθηκε στις μέρες μας με τη Γραφή όσο λίγοι. Σημειώνει σχετικά με την έξοδο του Χριστού από την Ιουδαία, προς τα μέρη Τύρου και Σιδώνος (ζ΄14-23): «Ο Χριστός εξέρχεται από τα στενά όρια της Ιουδαίας και έρχεται στα μέρη Τύρου και Σιδώνος. Πρόκειται για το άνοιγμα της αγάπης του Θεού στον κόσμο όλο. Ο Χριστός δεν είναι Θεός ενός λαού μόνο. Είναι ο Θεός κάθε λαού. Παγκόσμια η αγάπη Του. Αγκαλιάζει όλα τα έθνη. Και η Εκκλησία καλεί όλα τα έθνη: «Δεύτε πάντα τα έθνη γνώτε του φρικτού μυστηρίου την δύναμιν” (από τους Αίνους του Γ΄ Ήχου).
Εν ολίγοις η μεταφραστική προσπάθεια του π. Δανιήλ σε ένα στοχεύει: Στη γνωριμία μας αλλά κυρίως και πρωτίστως στη βίωση του λόγου του Θεού. Ευχόμαστε καλή συνέχεια στην ακούραστη προσπάθειά του να μας φέρει κοντά στις «πηγές του σωτηρίου».
No comments:
Post a Comment