Sunday, May 14, 2017

ΟΙ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΤΙΚΕΣ ΒΟΛΕΣ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΜΟΣΧΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΦΑΝΑΡΙ



ΟΙ ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΤΙΚΕΣ ΒΟΛΕΣ ΤΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΜΟΣΧΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΦΑΝΑΡΙ

Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====

Διαβάσαμε, στο ιστολόγιο “Ακτίνες”, ένα πολύ σημαντικό κείμενο-σχόλιο της Συνόδου της Κρήτης από ένα Ρώσσο θεολόγο τον κ. Σμυρνώφ.

Ποια η σημασία του σχολίου του κ. Σμυρνώφ; Περιέχει ορισμένα βασικά στοιχεία κριτικής για τη Σύνοδο τη Κρήτης και δη για το διαβόητο κείμενο 6 που αφορά τις σχέσεις της Ορθοδοξίας με τον λοιπόν χριστιανικόν κόσμον.

Το Πατριαρχείο Ρωσίας δημοσίευσε το κείμενο αυτό -όπως και παρόμοια σχόλια άλλων θεολόγων- μέσα στα πλαίσια που εγκαινίασε για συζήτηση των αποφάσεων της Συνόδου της Κρήτης.

Αναφέρει -μεταξύ άλλων- ο κ. Σμυρνώφ:

“Επομένως, μετά την Σύνοδο στην Κρήτη όλα τα ἐκδοθέντα θεολογικά κείμενα του Π.Σ.Ε., τῇ σπουδαίᾳ συνεργίᾳ καί ὀρθοδόξων θεολόγων. Είναι απαράδεκτα για το εκκλησιαστικο πλήρωμα διότι πολλές οικουμενιστικές αποφάσεις του Π.Σ.Ε. είναι αιρετικές και όχι ορθόδοξες.

Η «θετική εκτίμηση» των κειμένων του Π.Σ.Ε. επίσης επεκτείνεται στα επόμενα κείμενα του Π.Σ.Ε. που είναι απαράδεκτα για μας διότι θα μετατρέψουν αυτή την οργάνωση σε πανεκκλησιαστικό όργανο του οποίου οι αποφάσεις θα γίνουν υποχρεωτικές για τις κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες.”

Πολύ ορθές οι παρατηρήσεις του κ. Σμυρνώφ. Όσο, όμως, και αν είναι αξιόλογος ο σχολιασμός του κειμένου 6 της Συνόδου της Κρήτης από τον κ. Σμυρνώφ, η Εκκλησία της Ρωσσίας διαθέτει πολύ πιο συγκροτημένους θεολόγους από τον κ. Σμυρνώφ που είναι σε θέση να ασκήσουν κριτική στη Σύνοδο της Κρήτης.

Το Πατριαρχείο της Ρωσσίας προπαντός έχει υπόψη του τα καταπελτώδη κείμενα που έγραψαν ο π. Θεόδωρος Ζήσης, ο Σεβ. Ναυπάκτου κ. Ιερόθεος και ο κ. Τσελεγγίδης και πολλοί άλλοι με τα οποία κατεδάφισαν θεολογικά τη Σύνοδο της Κρήτης.

Αν, λοιπόν, το Πατριαρχείο Μόσχας ήθελε να αξιολογήσει θεολογικά τη Σύνοδο της Κρήτης δεν χρειαζόταν τα θεολογικά σχόλια οποιουδήποτε. Είχε την απόλυτη ευχέρεια και θεολογική υποδομή να το πράξει.

Αντί αυτού, όμως, ακούμε για ένα σχεδόν χρόνο ότι το Πατριαρχείο Ρωσσίας μελετά επισταμένα τη Σύνοδο της Κρήτης και σε κάποια στιγμή θα ανακοινώσει την αξιολόγησή της.

Στο μεταξύ δημοσιεύει θεολογικά σχόλια, όπως του κ. Σμυρνώφ, που αποσκοπούν σε ένα και μόνο: Να στείλουν σαφή προειδοποίηση στο Φανάρι να μη τολμήσει να δώσει αυτοκεφαλία στην Εκκλησία της Ουκρανίας.

Αυτό που λέγει στο Φανάρι η Μόσχα με θεολογικά σχόλια σαν του κ. Σμυρνώφ είναι: Προσέξτε καλά. Αν τολμήσετε να δώσετε αυτοκεφαλία στην Ουκρανία έχουμε κάνει όλη την προεργασία για να αποκηρύξουμε ως αιρετική τη Σύνοδο της Κρήτης.

Βεβαίως η Εκκλησία της Ρωσσίας στις Προσυνοδικές Διασκέψεις των Προκαθημένων των Ορθοδόξων Εκκλησιών ενέκρινε τα κείμενα της Συνόδου της Κρήτης και -ως γνωστόν- το Πατριαρχείο Μόσχας είναι ενεργό μέλος του ΠΣΕ και ενέκρινε τις αποφάσεις των Γενικών του Συνελεύσεων. Άλλωστε λίγο πριν τη σύγκληση της Συνόδου της Κρήτης, ο Ρώσσος Πατριάρχης Κύριλλος υπέγραψε στην Αβάνα οικουμενιστική Διακήρυξη με τον Πάπα Φραγκίσκο.

Τίποτε, όμως, από αυτά δεν θα σταματήσει την Εκκλησία της Ρωσσίας από το να καταδικάσει τη Σύνοδο της Κρήτης σαν αιρετική αν το Φανάρι δώσει αυτοκεφαλία στην Εκκλησία της Ουκρανίας. Αντίθετα αν το Οικουμενικό Πατριαρχείο δώσει εχέγγυα ότι δεν θα παραχωρήσει αυτοκεφαλία στην Ουκρανία το Πατριαρχείο Μόσχας θα εκδώσει συνοδική απόφαση με την οποία θα καλύπτει θεολογικά τα κείμενα που ενέκρινε η Σύνοδος της Κρήτης.

No comments:

Post a Comment