ΠΟΙΑ Η ΧΡΕΙΑ ΝΑ ΠΡΟΒΑΛΛΕΤΑΙ ΑΔΙΑΚΡΙΤΩΣ, ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΠΕΙ Ο π. ΙΩΣΗΦ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΟΣ;
Του Β. Χαραλάμπους, θεολόγου
=====
«Και αυτό ακόμα το Μοναστήρι που κατοικούμε μέσα, είναι δημόσιο κτήριο και μας φιλοξενεί, αν αυτό γίνει η αιτία να μας παραβιάζει το καθήκον θα το κάψομεν εμείς με τα χέρια μας, βέβαια θα το εξολοθρεύσομεν. Τι χρειάζεται, εντός ολίγου στοιχεία καυσόμενα λυθήσονται, εντός ολίγου ανακαινίζεται το σύμπαν» - Αυτά ανέφερε σε ομιλία του ο π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός, στην ιστοσελίδα που επιγράφεται ΙΕΡΑ Μ. ΜΟΝΗ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΟΥ, www.vatopedi.gr και που προβάλλεται σε βίντεο που τιτλοφορείται ‘’Όταν ο άνθρωπος φθάσει την αγάπη, τότε ζει μέσα του ο Θεός’’. Αναπαύει η αναφορά, ‘’αν αυτό γίνει η αιτία να μας παραβιάζει το καθήκον θα το κάψομεν εμείς με τα χέρια μας, βέβαια θα το εξολοθρεύσομεν. Τι χρειάζεται’’;
Προφανώς λέγοντας ‘’εντός ολίγου στοιχεία καυσόμενα λυθήσονται’’, αναφέρεται στα λόγια του Αποστόλου Πέτρου «Ήξει δε η ημέρα Κυρίου ως κλέπτης εν νυκτί, εν η ουρανοί ροιζηδόν παρελεύσονται, στοιχεία δε καυσούμενα λυθήσονται, και γη και τα εν αυτή έργα κατακαήσεται» (Β΄Πε. 3,10). Αναπαύει τέτοιος παραλληλισμός; Αναπαύει τέτοια αναφορά;
Επίσης στην ίδια αυτή ομιλία αναφέρει τα εξής: «Κι έφθασε σε τόση αγάπη η απόλυτος έννοια του Θεού, ούτως ώστε να θυσιάσει τον Μονογενή του Υιό για τη σωτηρία του ανθρώπου….Έρχεται λοιπόν τώρα ο τρόπος, πρώτον με δια του αίματός του πληρώνει τη δική μας ενοχή, της ιδικής μας παραβάσεως, μετά φοράει τη δική μας φύση, προσποιείται το ρόλο του μετανοούντος και μας δείχνει πρακτικά τον τρόπο της επιστροφής». Για πολλοστή φορά αναφέρεται στην περί πληρώσεως της ενοχής θέση. Δια της συνεχούς προβολής της θέσης τούτης, έγινε μάθημα συστηματικής διδασκαλίας.
Τι άλλο παραπέμπει η αναφορά «πρώτον με δια του αίματός του πληρώνει τη δική μας ενοχή, της ιδικής μας παραβάσεως», εκτός από τη δικαιϊκή θεώρηση τόσο της αμαρτίας, όσο και της σωτηρίας; Αυτή η αναφορά από μέρους του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού, έχει γίνει με διαφορετικό λεκτικό, αλλά με την ίδια σημασία και άλλες φορές σε βίντεο αναρτημένα στο διαδίκτυο. Η περί πληρώσεως της ενοχής θέση, αποτελεί ένα από τους τρεις θεολογικούς λόγους της ανσέλμειας δικαιϊκής θεώρησης. Ποιά η χρεία της προβολής τέτοιας θέσης;
Όσον αφορά την άτοπο αναφορά του «προσποιείται το ρόλο του μετανοούντος και μας δείχνει πρακτικά τον τρόπο της επιστροφής», αναφέρομε τον λόγο του Αποστόλου Πέτρου, «υμίν υπολιμπάνων υπογραμμόν ίνα επακολουθήσητε τοις ίχνεσιν αυτού» (Α΄ Πέτρ. 2,21). Δεν έχει υποδυθεί το ρόλο του μετανοούντος, όπως αναφέρει η απαράδεκτη αναφορά του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού. Αυτή η αναφορά δεν είναι η πρώτη φορά που λέγεται από τον π. Ιωσήφ Βατοπαιδινό. Σε άλλη παρόμοια αναφορά του επίσης αναρτημένη από την ιστοσελίδα αυτή, προσθέτει και το απαράδεκτο ότι «Ο Χριστός κατέβηκε φοράει τη διεφθαρμένη φύση που διεφθείραμε να την ανακαινίσει, υποδύεται το ρόλο του μετανοούντος, μπαίνει στο πρακτικό τρόπο της επιστροφής και μας υποδεικνύει πως να γυρίσομε πίσω».
Στο κεφάλαιο «Περί φθοράς και διαφθοράς» ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός αναφέρει ότι ήταν «φθαρτό το σώμα του Κυρίου φαμέν» ως «ομοούσιον ημίν» και όχι διεφθαρμένο. Στο κεφάλαιο «Για τα φυσικά και αδιάβλητα πάθη» ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός επεξηγεί: «Ομολογούμε δε, ότι πάντα τα φυσικά και αδιάβλητα πάθη του ανθρώπου ανέλαβεν. Όλον τον άνθρωπον και πάντα τα του ανθρώπου ανέλαβε πλην της αμαρτίας». Δεν «φόρεσε τη διεφθαρμένη φύση που διεφθείραμε», όπως αναφέρει ο π. Ιωσήφ Βατοπαιδινός, και αδιακρίτως προβάλλονται οι αναφορές του αυτές χωρίς καμιά απολύτως ανασκευή.
Είναι αυτά σύμφωνα με την Πατερική μας διδασκαλία, αυτές οι αναφορές; Γιατί να προβάλλονται τέτοιες απαράδεκτες αναφορές; Ούτε φυσικά μας παρασύρει ο αυτοϊσχυρισμός του π. Ιωσήφ Βατοπαιδινού που είπε ότι «ο ίδιος ο Θεός Λόγος μας έβαλεν μέσα εις τον δρόμον της Πατερικής ορολογίας. Δεν αρνούμαι τίποτα, μας έδωσεν την ικανότηταν να γράψομεν με λεπτομέρειαν όλην την Πατερικήν ορολογίαν… ». Είναι φρόνιμο λοιπόν να αφαιρούνται οι άτοπες αναφορές εφόσον καμιά ανασκευή δεν γίνεται.
No comments:
Post a Comment