“Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΩΝ” ή «Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗ ΜΙΑ ΑΓΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ;»
«του μη ανέχεσθαι διαπίπτειν τον λόγον»*
Του Θεολόγου κ. Β. Χαραλάμπους
========
Σε πρωτοσέλιδο άρθρο της η γαλλική εφημερίδα Le Monde (του αρθρογράφου Stéphane Foucart – 6/6/2014) είχε τον τίτλο «Le retour des Eglises», που θα πει «Η επιστροφή των Εκκλησιών». Το σημασιακό εκκλησιολογικό μεγαλείο της λέξης «επιστροφή» (retour), αβίαστα οδηγεί στην επιστροφή στην Μία Αγία Εκκλησία.
Και για να χρησιμοποιήσουμε τα λόγια του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Ιερεμία Β΄ (1536-1595), στην πρώτη απάντηση, στην Αυγουσταία Ομολογία, που εστάλη στην Τυβίγγη το 1576, «όσοι ανήκουν στην Εκκλησία του Χριστού όλοι είναι με την αλήθεια˙και όσοι γενικά δεν είναι με την αλήθεια, ούτε και με την Εκκλησία του Χριστού είναι». Συνεπώς ο τίτλος «Η επιστροφή των Εκκλησιών» που δόθηκε, ήταν ατυχέστατος.
Και για να χρησιμοποιήσουμε τα λόγια του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Ιερεμία Β΄ (1536-1595), στην πρώτη απάντηση, στην Αυγουσταία Ομολογία, που εστάλη στην Τυβίγγη το 1576, «όσοι ανήκουν στην Εκκλησία του Χριστού όλοι είναι με την αλήθεια˙και όσοι γενικά δεν είναι με την αλήθεια, ούτε και με την Εκκλησία του Χριστού είναι». Συνεπώς ο τίτλος «Η επιστροφή των Εκκλησιών» που δόθηκε, ήταν ατυχέστατος.
Όπως αναφέρει το σχετικό άρθρο «η αποτυχία της επιστήμης και της λογικής» (les voies de la science et de la raison) να πείσουν σε οικολογικά θέματα, έγινε αιτία αναζήτησης σε άλλες μορφές πειθούς, «και γιατί όχι» (porquoi pas) «σε εκείνες τις μορφές της πίστης» (celles de la foi).
Πρόφαση ή εκτροπή σε θέματα που δεν αφορούν ένα θεολογικό διάλογο;
Ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Ιερεμίας Β΄ στο συνοδευτικό–διαβιβαστικό έγγραφο, της Α΄ Αποκρίσεως του προς Λουθηρανούς θεολόγους αναφέρει «Μακάρι να συμφωνήσετε με τη δική μας Εκκλησία του Χριστού. Πράγμα που αν το κάνετε έμπρακτα, αληθινά και ολόψυχα, οπωσδήποτε θα προξενηθεί χαρά στον ουρανό και πάνω στη γη…». Στην πρώτη απάντηση, στην Αυγουσταία Ομολογία που εστάλη στην Τυβίγγη το 1576, το πρώτο κεφάλαιό του το τιτλοφορεί «Θα διασαφηνίσουμε τα σημεία συμφωνίας και διαφωνίας».
Δυστυχώς σήμερα στους λεγομένους θεολογικούς διαλόγους, πεισματικώς εφευρίσκουν τα ελάσσονα ζητήματα που συμφωνούν, τρέφοντας την ψευδαίσθηση ότι θεαρέστως πράττουν. Αντί εκ των μειζόνων να καταλήξουν στα ελάσσονα, ασχολούνται με τα της γήινης βιόσφαιρας. Όσον σοβαρά κι αν είναι τα περιβαλλοντικά θέματα, αφορούν πολιτειακή αρμοδιότητα και δεν θα έπρεπε να βρίσκονται στο τραπέζι του λεγομένου θεολογικού διαλόγου.
Καταληκτικά ας παραθέσομε τα λόγια του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Ιερεμία Β΄, για να υποδείξουν με ποιο τρόπο θα συζητούμε με τους αιρετικούς: «Απαντώντας λοιπόν, δεν θα πούμε τίποτα δικό μας, αλλά θα αντλήσουμε από τις Άγιες και Οικουμενικές Επτά Συνόδους…και από τη γνώμη των θείων διδασκάλων και ερμηνευτών της θεόπνευστης Γραφής, τους οποίους η Καθολική (Ορθόδοξη) Εκκλησία του Χριστού, μετά από συμφωνία όλων, αποδέχθηκε ότι με λόγους και θαύματα φώτισαν την οικουμένη, σαν άλλος ήλιος. Και τούτο διότι τους ενέπνευσε το Άγιο Πνεύμα, που μίλησε με το δικό τους στόμα»**.
Επιστροφή λοιπόν (retour), στην Μία Αγία Εκκλησία.
*«του μη ανέχεσθαι διαπίπτειν τον λόγον» - φράση του Αγίου Κυρίλλου Αλεξανδρείας
**Από την πρώτη απάντηση, στην Αυγουσταία Ομολογία που εστάλη στην Τυβίγγη το 1576.
No comments:
Post a Comment