Όντως!
Το Πατριαρχείο Μόσχας έχει την δυνατότητα να τραβήξει το χαλί κάτω από τα πόδια του Οικουμενικού Πατριαρχείου, του Μητροπολίτη Κιέβου Επιφάνιου και της Εκκλησίας που προέκυψε από την Ενωτική Σύνοδο του Κιέβου.
Θα το κάνει όμως;
Ή μήπως θα αρχίσει αφορισμούς και πολιτική διαμφισβήτησης των πάντων;
Όλα δείχνουν ότι δεν έχει καμία πρόθεση η Ρωσσία να εκχωρήσει Αυτοκεφαλία στην Ουκρανία.
Αν, όμως, τελικά κάνει την απρόβλεπτη κίνηση θα κερδίσει εκκλησιαστικά το παιγνίδι.
Τα συμφέροντα της Ρωσσικής Ομοσπονδίας, όμως, συνάδουν με τέτοια λύση;
Όλα δείχνουν πως όχι!
Η συνέχεια των εξελίξεων θα δείξει πού οδηγούνται τα πράγματα.
Η συνέχεια των εξελίξεων θα δείξει πού οδηγούνται τα πράγματα.
ΟΙ ΣΥΓΚΥΡΙΕΣ ΚΑΙ Η ΚΙΝΗΣΗ ΜΑΤ ΠΟΥ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΚΑΝΕΙ Η ΡΩΣΙΑ
(7 της πορείας μέχρι την Ουκρανική Αυτοκεφαλία συμπεράσματα)
Του κ. Άγγελου Ρούσου
=====
“Σήμερον ὁ Ἰούδας τυφλοῦται τῷ πάθει τῆς φιλαργυρίας, ἐκπίπτει τοῦ φωτός ὁ ἐσκοτισμένος.”
Σήμερα στήνεται μια νέα Εκκλησία γιατί κάποιοι ισχυροί το επιθυμούν και γκρεμίζεται η ενότητα της ορθοδοξίας.
Η Σύνοδος ενοποίησης στο Κίεβο είναι το κερασάκι στην τούρτα μιας πορείας προς τον όλεθρο.
Πριν οι Ιεράρχες αποφασίσουν για την δομή της νέας Εκκλησίας και τον νέο Προκαθήμενό της αξίζει να καταγράψουμε κάποια βασικά συμπεράσματα στην πορεία μέχρι εδώ:

2.) Κανείς όχι μόνο στη Μόσχα, αλλά και στην Κωνσταντινούπολη, δεν είχε εμπιστοσύνη στους ηγέτες του Κιέβου, είτε είναι πολιτικοί είτε εκκλησιαστικοί. Επομένως, η πολύ ρεαλιστική στάση του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου είναι αρκετά λογική: εάν αναγνώριζε την Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία, θα την αναγνώριζε μόνο υπό την άμεση εποπτεία του. Το Κίεβο δεν θα λάβει καμία πραγματική αυτοκεφαλία, επειδή ούτε ο Φιλάρετος ούτε ο Πόροσενκο είναι αξιόπιστοι.Επίσης ο ένας είναι 90 χρονών και ο άλλος μπορεί την επ΄ αύριον να είναι αντιπολίτευση ή και σβησμένος από τον πολιτικό χάρτη.

4.) Τι είδους αυτοκεφαλία
Γιατί είναι σημαντικό να μιλήσουμε για την ποιότητα της αυτοκεφαλίας; Διότι ακόμα κι αν η Κωνσταντινούπολη λέει ότι θα υπάρξει μια μητρόπολη στην Ουκρανία, αυτό δεν σημαίνει ότι θα είναι μια απολύτως εξαρτημένη εκκλησία. Όλοι γνωρίζουν το παράδειγμα της ελληνικής εκκλησίας. Είναι αυτοκέφαλη, διέπεται από τη Σύνοδο. Ο πατριάρχης είναι ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος, αλλά η Εκκλησία της Ελλάδος δεν είναι καθόλου εξαρτημένη, είναι ανεξάρτητη εκκλησία, ο Αρχιεπίσκοπος είναι επικεφαλής και η Σύνοδος αποτελείται από μητροπολίτες. Δηλαδή, η ίδια η λέξη «Μητρόπολη” δεν σημαίνει ότι η Ουκρανία χάνει την ουσιαστική αυτοκεφαλία.

6.) Αλλά σε αυτή την κατάσταση υπάρχουν χαμένοι, και αυτό είναι, πρώτα απ ‘όλα, το “Πατριαρχείο Κιέβου” και ο ηγέτης του Φιλάρετος (Denisenko). Είναι απολύτως σαφές, ακόμη και με ανεπίσημες πληροφορίες ότι με την νέα ενιαία δομή το καθεστώς του Πατριαρχείου θα χαθεί. Μπορεί το Φανάρι να τον αποκατέστησε θεωρητικά και να μην νοείται πια ως σχισματικός (επίσης θεωρητικά) αλλά ο ίδιος ως ηγέτης μετράει μέρες…
Στο Πατριαρχείο Κιέβου λαμβάνουν ακριβώς μια τέτοια αυτοκεφαλία, την οποία δεν περίμεναν ή δεν ήθελαν.

Και επίσης δεν υπάρχει πατριάρχης, γεγονός σημαντικό καθώς το πατριαρχικό καθεστώς θα προσέδιδε το ιδιαίτερο βάρος της ενωμένης τοπικής εκκλησίας. Αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει μεγαλύτερη ανταπόκριση στην ουκρανική κοινωνία παρά κάποιου είδους μητρόπολης που εξαρτάται μόνο από το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης.

Έτσι θα έχει τραβήξει το χαλί κάτω από τα πόδια όλων των σχισματικών και θα καταρρίψει την ιδέα μιας τοπικής εκκλησίας-μαριονέτας…
No comments:
Post a Comment