Tuesday, May 22, 2018

ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΚΑΚΟΔΟΞΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ π. ΙΩΣΗΦ ΤΟΥ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΟΥ


ΣΧΟΛΙΟ ΓΙΑ ΚΑΚΟΔΟΞΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΟΥ π. ΙΩΣΗΦ ΤΟΥ ΒΑΤΟΠΑΙΔΙΝΟΥ

Της κ. Ελένης Λωρίτου
=====

Ιωσήφ ο Βατοπαιδινός: "Ἡ Χάρις τοῦ Θεοῦ εἶναι ἄκτιστος ἐνέργεια τοῦ Θεοῦ, μέσῳ τῆς ὁποίας κατασκεύασε τὰ πάντα καὶ τὰ διοικεῖ. Ἀλλὰ αὐτὴ εἶναι ἐργαλεῖο, ὁ νοῦς εἶναι πρόσωπον, τόσον τὸ καθ᾽ εἰκόνα καὶ ὁμοίωσιν. Γι᾽ αὐτὸ καὶ τὸ φόρεσε ὁ Θεὸς Λόγος καὶ τὸ ἔχει ἀχώριστα στὴν αἰωνιότητα τῆς δόξης του, ὁ Πατὴρ τοῦ μέλλοντος αἰῶνος" 

ΣΧΟΛΙΟ: Η Χάρις του Θεού είναι οι άκτιστες ενέργειες του Αγίου Πνεύματος και είναι Θεός, το τρίτο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος. Δεν είναι εργαλείο υποδεέστερο του νοός. 

Ιωσήφ Βατοπαιδινός: "Ἔρχεται λοιπὸν τώρα ὁ τρόπος, πρῶτον μὲν διὰ τοῦ αἵματός Του πληρώνει τὴν δική μας ἐνοχή, τῆς ἰδικῆς μας παραβάσεως, μετὰ φοράει τὴν δική μας φύση, προσποιεῖται τὸν ρόλο τοῦ μετανοοῦντος καὶ μᾶς δείχνει πρακτικὰ τὸν τρόπο τῆς ἐπιστροφῆς." 

ΣΧΟΛΙΟ: Τό "πληρώνει την δική μας ενοχή" δεν ακούγεται σαν σχολαστικιστικής δικανικής αντίληψης ικανοποίηση της θείας δικαιοσύνης; 

Ιωσήφ Βατοπαιδινός: "Προσποιείται τον ρόλο του μετανοούντος."  

ΣΧΟΛΙΟ: Τουλάχιστον αδόκιμη η λέξη. Δεν προσποιείται. Η ένωση Θείας και ανθρωπίνης φύσεως είναι υποστατική. 

No comments:

Post a Comment