ΓΙΑΤΙ EINAI ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΜΕΝΗ ΝΑ ΑΠΟΤΥΧΕΙ Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΩΝ 4 ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΓΚΛΗΣΗ ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΟΥΚΡΑΝΙΚΟ;
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====
“Παναγιώτατε καί Μακαριώτατοι ἅγιοι Προκαθήμενοι,
Ταπεινῶς αἰτούμεθα, ὡς μέλη τῆς Πανορθοδόξου Ἱερᾶς Συνόδου, ὅπως σύμπασα ἡ Ὀρθόδοξος Καθολική Ἐκκλησία, συναθροισθησομένη διά τῶν Κανονικῶν Ἐπισκόπων Της ἐν ἁγίῳ Πνεύματι ἐπιληφθῇ ἐν Πανορθοδόξῳ (τό ὀρθότερον ἐν Οἰκουμενικῇ Ἁγίᾳ Συνόδῳ) τοῦ φλέγοντος καί πολυπλόκου ἀπό κανονικῆς καί ἐκκλησιολογικῆς πλευρᾶς ζητήματος τοῦ εἰς οὕς καί δι’ οἵου τρόπου δοθέντος Οὐκρανικοῦ Αὐτοκεφάλου, παραθεωρηθείσης τῆς Κανονικῆς Ὀρθοδόξου Καθολικῆς Ἐκκλησίας ἐν Οὐκρανίᾳ καί «ἀποκατασταθέντων», ὡς μή ὤφελε καί ἀναρμοδίως, τῶν σχισματικῶν, καθῃρημένων, ἀναθεματισμένων καί ἀχειροτονήτων «κληρικῶν», συγκροτησάντων τήν νέαν «Αὐτοκέφαλον Ἐκκλησίαν τῆς Οὐκρανίας», τοῦθ’ ὅπερ ἀποτελεῖ «πέτραν σκανδάλου» καί ἀναστατώνει τό Χριστεπώνυμον Πλήρωμα τῶν κατά τόπους Ἁγίων Ὀρθοδόξων Ἐκκλησιῶν,
Ἐπί δέ τούτοις, ὑποσημειούμενοι εὐλαβῶς, διατελοῦμεν,”

Στην επιστολή τους για το Ουκρανικό οι 4 Μητροπολίτες υιοθετούν στο ακέραιο τις θέσεις της Εκκλησίας της Ρωσσίας και αντιτίθενται εξ ολοκλήρου στις πρωτοβουλίες του Οικουμενικού Πατριαρχείου.
Η επιστολή αποτελεί περιεκτική σύνοψη της αξιόλογης αντιρρητικής γραμματείας που αναπτύχθηκε στον Ελλαδικό χώρο εναντίον της εκχώρησης Αυτοκεφαλίας στην Εκκλησία της Ουκρανίας.
Πολύ δυνατό κείμενο, με εμπεριστατωμένη επιχειρηματολογία, αλλά πολύ μονομερές.
Η επιστολή των 4 Μητροπολιτών χωλαίνει διότι

2.) Αποτυγχάνει, επίσης, να αντιληφθεί ότι αυτή την στιγμή υπάρχει ένα μη αναστρέψιμο δεδομένο, ήτοι η Αυτοκεφαλία της Ουκρανίας.
3.) Η Αυτοκεφαλία της Ουκρανίας εκχωρήθηκε και αναγνωρίστηκε ήδη από 3 Αυτοκέφαλες Εκκλησίες (Κωνσταντινούπολη, Αλεξάνδρεια, Ελλάδα), ενώ επίσκοποι 3 άλλων Ορθοδόξων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών (Κύπρου, Βουλγαρίας και Τσεχίας) συλλειτουργούν με επισκόπους της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ουκρανίας.
Επομένως, -τουλάχιστον για όποιους δεν θέλουν να κοροϊδεύουν τον εαυτό τους-, δεν υπάρχει τρόπος ανάκλησης της Αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας. Μετασχηματισμού της, με την σύμφωνη γνώμη του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ίσως, αλλά σε καμιά περίπτωση ανάκλησής της.
4.) Με αυτά τα δεδομένα πώς μπορεί να γίνει Οικουμενική Σύνοδος για το Ουκρανικό, αφού η επιστολή των 4 Μητροπολιτών είναι τόσο μονομερής υπέρ όλων των θέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας;

6.) Αν συγκληθεί Οικουμενική Σύνοδος από άλλο Προκαθήμενο, πόσες Εκκλησίες θα δηλώσουν συμμετοχή, ακόμη και αν διαφωνούν με τις ενέργειες του Οικουμενικού Πατριαρχείου στην Εκκλησία της Ουκρανίας;
7.) Αν στην Οικουμενική Σύνοδο παρεβρεθούν οι 800 Ιεράρχες της Ορθοδοξίας -όπως ζητούν οι 4 Μητροπολίτες- τι άλλο μπορεί να συμβεί, εκτός από πλήρη κατίσχυση των θέσεων της Ρωσσικής Εκκλησίας, που διαθέτει το 50% των Ιεραρχών της Ορθοδοξίας;
8.) Επομένως ο Οικουμενικός Πατριάρχης γιατί θα την συγκαλέσει;
8.) Επομένως ο Οικουμενικός Πατριάρχης γιατί θα την συγκαλέσει;
9.) Άραγε, αν η Εκκλησία της Ρωσσίας θα κυριαρχεί απόλυτα στην Οικουμενική Σύνοδο θα περιοριστεί να εξασφαλίσει την ανάκληση του Τόμου Αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας;
10.) Ή μήπως θα προχωρήσει στην αναθεώρηση των Δίπτυχων ώστε το όραμα της “Τρίτης Ρώμης” να γίνει πραγματικότητα;
Με αυτά τα δεδομένα ποια είναι η πρακτική αξία της επιστολής των 4 Μητροπολιτών;

Και τότε τι θα γίνει;
Απλούστατα θα παγιωθεί συνοδικά Πανορθόδοξο Σχίσμα.
Αυτό θέλουν οι 4 Μητροπολίτες;
Δεν το πιστεύουμε επειδή και οι 4 είναι Ιεράρχες πολύ ακμαίου εκκλησιαστικού φρονήματος.
Εκφράζω την εκτίμηση ότι, ίσως, δεν σκέφτηκαν σε βάθος τις συνέπειες της πρότασής τους, η οποία -αν ποτέ υλοποιηθεί- θα οδηγήσει -με μαθηματική ακρίβεια- σε Πανορθόδοξο Σχίσμα με Πανορθόδοξη Συνοδική σφραγίδα.

Μια τελευταία παρατήρηση.

Η αλήθεια είναι ότι τελικά μόνον 11 Ιεράρχες εξέφρασαν αντίρρηση ή έστω σοβαρές επιφυλάξεις.
Αλλά το πιο σημαντικό είναι ότι και από αυτούς τους 11, μόνον οι 4 υπογράφουν την επιστολή με την οποία ζητούν την σύγκληση Πανορθόδοξης Συνόδου για το Ουκρανικό.
Αν δεν κατόρθωσαν οι -κατά πάντα άξιοι- 4 Μητροπολίτες να πείσουν τους 7 ομόφρονές τους Ιεράρχες, για την ανάγκη σύγκλησης Πανορθόδοξης Συνόδου, πώς αναμένουν η πρότασή τους να γίνει αποδεκτή από τον Οικουμενικό Πατριάρχη και τους άλλους Ορθόδοξους Προκαθημένους με εξαίρεση φυσικά τον Πατριάρχη Μόσχας και τους φυσικούς του συμμάχους;
No comments:
Post a Comment