ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΣ ΛΩΡΙΤΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ π. ΒΑΣΙΛΕΙΟ ΒΟΛΟΥΔΑΚΗ
Του Παναγιώτη Τελεβάντου
=====
Δημοσιεύουμε σαν άρθρο το πιο κάτω σχόλιο της κυρίας Ελένης Λωρίτου που απευθύνεται στο ιστολόγιό μας, αλλά και προς τον π. Ιερόθεο Αργύρη, αναφορικά με τη σκύλευση του Γέροντα Επιφάνιου Θεοδωρόπουλου από τον Βολουδάκειο "Ορθόδοξο Τύπο".
Παρόλον ότι δεν υιοθετούμε την άποψη της κυρίας Λωρίτου ότι η αποτείχιση των ημερών μας είναι συντεταγμένη, αφού η πραγματικότητα βοά εκκωφαντικά περί του αντιθέτου, εντούτοις θεωρούμε ότι ο Γέροντας Επιφάνιος Θεοδωρόπουλος και η θεολογία του δεν μπορούν να αφεθούν να σκυλεύονται από τον π. Βασίλειο Βολουδάκη.
Ευχής έργον θα ήταν ο π. Ιερόθεος να επανέλθει με νέο άρθρο για να αναλύσει διεξοδικά τη θεολογία του π. Επιφάνιου αναφορικά με την αποτείχιση.
Επιβεβλημένο, επίσης, είναι να απομακρυνθεί όσον τάχιστα από τον Βολουδάκειο "Ορθόδοξο Τύπο". Ο σεβαστός μας Γέροντας π. Βασίλειος Βολουδάκης είναι ένας πραγματικά προβληματικός άνθρωπος -με την όλη σημασία του όρου- που κυριαρχείται από εμμονές και ιδεοληψίες.
Μας είναι ειλικρινής πεποίθηση ότι η συνεργασία μαζί του αναπόφευκτα, αργά ή γρήγορα, θα βλάψει με πολλούς τρόπους τον π. Ιερόθεο.
Ο “Ορθόδοξος Τύπος” παραπαίει κυριολεκτικά από την ημέρα που ο αγαπητός μας π. Βασίλειος Βολουδάκης ανέλαβε την ποδηγέτησή του με ανορθόδοξες μεθόδους που δείχνουν ότι δεν σεβάστηκε ούτε το μυστήριο της εξομολόγησης.
Απο ναυαρχίδα του αντιοικουμενιστικού αγώνα ο “Ορθόδοξος Τύπος” κατέστη όργανο των μωροφιλοδοξιών και των εμμονών του σεβαστού μας π. Βασίλειου, που καρφώνει πισώπλατα τους αγώνες της Εκκλησίας.
*****
ΔΙΕΥΚΡΙΝΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΣ ΕΛΕΝΗΣ ΛΩΡΙΤΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΟΥ ΑΣΚΗΣΕ ΣΤΟΝ ΑΡΧΙΜΑΝΔΡΙΤΗ ΙΕΡΟΘΕΟ ΑΡΓΥΡΗ
=====
Ως προς τον π. Ιερόθεο δεν αμφισβητώ ότι είναι ένας σεβαστός και αξιόλογος κληρικός. Με πολύ σεβασμό του απηύθυνα την κριτική και ζητώ συγγνώμη αν ήταν κάπως επιθετική, μόνο που δεν ξέρω πώς μπορεί να είναι μία κριτική. Τον παρακαλούμε να σκεφθεί πάλι τις θέσεις του, που με κάποια επιπολαιότητα υιοθέτησε, ευθυγραμμιζόμενος με την εσφαλμένη τακτική του π. Βολουδάκη. Θα θέλαμε να τον παρακαλέσουμε να μην μας περιφρονήσει, να μας δώσει μία απάντηση και προ πάντων να απέχει από όλη αυτή την παρωδία του Ο.Τ..
Θα περιμέναμε κάποιος -γιατί όχι ο ίδιος ο π. Ιερόθεος- να καταπιαστεί να διαλευκάνει περισσότερο τις θέσεις του μακαριστού γέροντος σχετικά με τον 15ο κανόνα της Α/Β συνόδου στην σημερινή συγκυρία γιατί, αν έχει παρακολουθήσει την επικαιρότητα, θα έχει διαπιστώσει και ο ίδιος, ότι γίνεται μία παραποίηση και η ερμηνεία του μακαριστού γέροντος γίνεται μία αφορμή για σύγχυση. Το “δυνητικό” του κανόνος δεν στρέφεται εναντίον του κανόνος και δεν καταργεί την ομολογία. Το “δυνητικό” του κανόνος διατυπώθηκε από τον μακαριστό γέροντα, για να απορροφά τους κραδασμούς στο εκκλησιαστικό σώμα και να μην δημιουργεί άσκοπες ρήξεις και όχι για να καταργήσει την αναγκαιότητα της ομολογίας.
Επίσης το “συντεταγμένη” αποτείχιση διατυπώθηκε, για να προφυλάξει από “μεμονωμένες” αποτειχίσεις ορμώμενες από ποικίλα κίνητρα ενίοτε ιδιοτελή και όχι για να αποδυναμώνουμε την αποτείχιση από μία πανθομολογούμενη εκκλησιαστική εκτροπή και ύστερα να λεμε ότι είναι ασύντακτη. Συγγνώμη που θα το πώ, αλλά και αυτό είναι λογικά ανακόλουθο. Όπως γίνεται σήμερα η αποτείχιση είναι “συντεταγμένη”, διότι στηρίζεται από πολλούς κληρικούς και μοναχούς αγιορείτες και μη εντός και εκτός της Ελλάδος, έγιναν και συνεχίζουν να γίνονται συνέδρια με θέμα την αποτείχιση, την στηρίζουν επιφανείς προσωπικότητες της ακαδημαϊκής θεολογίας, τα ηλεκτρονικά ιστολόγια βοούν και η ανάγκη αντίδρασης προς τον κατακλυσμιαία ορμή της αιρέσεως είναι πανθομολογούμενη, ενίοτε είναι και μία κραυγή. Η κραυγή τι άλλο εκφράζει παρά την ανάγκη υπάρξεως ενός χώρου, όπου κανείς θα αναπαύσει την συνείδησή του; Αυτό μήπως μας θυμίζει κάτι από τά λεγόμενα του μακαριστού Γέροντος; Όταν π. Ιερόθεε γίνονται συνέδρια, που αμφισβητούν αυτές τις αλήθειες περί του “δυνητικού” κ.τ.λ. ή από το άλλο μέρος επικαλούνται την δυνητικότητα για να δικαιολογήσουν την πλαδαρότητα, μήπως αυτό πρέπει να μας πεί, ότι κάποιος θα πρέπει να βάλει τά πράγματα στη θέση τους; Ως πνευματική κληρονομιά του π. Επιφανίου θα έπρεπε να επιδείξουμε μια ευαισθησία σε αυτό το θέμα, που έχει δημιουργήσει ένα προβληματισμό στο εκκλησιαστικό σώμα αντί για οτιδήποτε άλλο
Θα περιμέναμε κάποιος -γιατί όχι ο ίδιος ο π. Ιερόθεος- να καταπιαστεί να διαλευκάνει περισσότερο τις θέσεις του μακαριστού γέροντος σχετικά με τον 15ο κανόνα της Α/Β συνόδου στην σημερινή συγκυρία γιατί, αν έχει παρακολουθήσει την επικαιρότητα, θα έχει διαπιστώσει και ο ίδιος, ότι γίνεται μία παραποίηση και η ερμηνεία του μακαριστού γέροντος γίνεται μία αφορμή για σύγχυση. Το “δυνητικό” του κανόνος δεν στρέφεται εναντίον του κανόνος και δεν καταργεί την ομολογία. Το “δυνητικό” του κανόνος διατυπώθηκε από τον μακαριστό γέροντα, για να απορροφά τους κραδασμούς στο εκκλησιαστικό σώμα και να μην δημιουργεί άσκοπες ρήξεις και όχι για να καταργήσει την αναγκαιότητα της ομολογίας.
Επίσης το “συντεταγμένη” αποτείχιση διατυπώθηκε, για να προφυλάξει από “μεμονωμένες” αποτειχίσεις ορμώμενες από ποικίλα κίνητρα ενίοτε ιδιοτελή και όχι για να αποδυναμώνουμε την αποτείχιση από μία πανθομολογούμενη εκκλησιαστική εκτροπή και ύστερα να λεμε ότι είναι ασύντακτη. Συγγνώμη που θα το πώ, αλλά και αυτό είναι λογικά ανακόλουθο. Όπως γίνεται σήμερα η αποτείχιση είναι “συντεταγμένη”, διότι στηρίζεται από πολλούς κληρικούς και μοναχούς αγιορείτες και μη εντός και εκτός της Ελλάδος, έγιναν και συνεχίζουν να γίνονται συνέδρια με θέμα την αποτείχιση, την στηρίζουν επιφανείς προσωπικότητες της ακαδημαϊκής θεολογίας, τα ηλεκτρονικά ιστολόγια βοούν και η ανάγκη αντίδρασης προς τον κατακλυσμιαία ορμή της αιρέσεως είναι πανθομολογούμενη, ενίοτε είναι και μία κραυγή. Η κραυγή τι άλλο εκφράζει παρά την ανάγκη υπάρξεως ενός χώρου, όπου κανείς θα αναπαύσει την συνείδησή του; Αυτό μήπως μας θυμίζει κάτι από τά λεγόμενα του μακαριστού Γέροντος; Όταν π. Ιερόθεε γίνονται συνέδρια, που αμφισβητούν αυτές τις αλήθειες περί του “δυνητικού” κ.τ.λ. ή από το άλλο μέρος επικαλούνται την δυνητικότητα για να δικαιολογήσουν την πλαδαρότητα, μήπως αυτό πρέπει να μας πεί, ότι κάποιος θα πρέπει να βάλει τά πράγματα στη θέση τους; Ως πνευματική κληρονομιά του π. Επιφανίου θα έπρεπε να επιδείξουμε μια ευαισθησία σε αυτό το θέμα, που έχει δημιουργήσει ένα προβληματισμό στο εκκλησιαστικό σώμα αντί για οτιδήποτε άλλο
Με σεβασμό,
Λωρίτου Ελένη
ReplyDeleteΣτην ημερίδα στην Θεσσαλονίκη που έγινε από τους αγιορείτες πατέρες ελέχθη , οτι κανένας Ίερός Κανόνας δέν είναι ΄΄προαιρετικός΄΄ δηλαδή τοσο απλά , άν θέλεις τον τηρείς και άν θέλεις όχι , τότε τί Κανόνας είναι αυτός , εννοώντας ότι μία ΄΄προαιρετικότητα΄΄ έτσι νοούμενη ισοδυναμεί με κατάργηση του Κανόνος Επίσης και ο π. Θεόδωρος Ζήσης ---με κάθε επιφύλαξη το λέω --- κάπου άκουσα δεν θυμάμαι πού , μίλησε για μία ανάγκη επαναδιατυπώσεως της ερμηνείας του Κανόνος που έκανε ο π. Επιφάνιος Εκτός από αυτές τις επισημάνσεις από τά πλέον επίσημα χείλη αν κανείς παρακολούθησε κυρίως τους διαλόγους στα σχόλια των σχετικών με το θέμα αναρτήσεων στα ιστολόγια θα διαπίστωσε την σύγχυση , που δημιουργεί η μη προσεκτική κατά το δοκούν χρήση της ερμηνείας του π. Επιφανίου Η πιο πανηγυρική διαστρέβλωση φυσικά έχει γίνει από τον Ο.Τ. και για αυτόν τον λόγο μιλήσαμε για ΄΄σκύλευση ΄΄ του π. Επιφανίου Είναι καλύτερο δε ο Ο.Τ. με τον αλλόκοτο προσανατολισμό που έχει πάρει επί των ημερών του π. Βολουδάκη να μην ξανατολμήσει να πάρει στο στόμα του το όνομα του μακαριστού γέροντος Μέχρι και ο αεριτζής Αεράκης που έρχεται και φιλοξενείται στα παραδεσποτικά έδρανα του Δημητριάδος και δέχεται την επιδαψήλευση επαίνων εκ μέρους του , μέχρι και ο Κουτλουμουσιανός μοναχός μας ενουθέτησαν από τις στηλες του Ο.Τ. για την ‘’μέση και βασιλική οδό ΄΄, όπως αυτή που επέδειξε η συγκεκριμένη αγιορείτικη Μονή στην δίωξη των αποτειχισμένων μοναχών Ο δε κ. Κατραμάδος : ‘’ Τέλος να σημειώσουμε αφενός ότι η Πρωτοδευτέρα Σύνοδος δεν είναι Οικουμενική Σύνοδος και αφετέρου ότι πολλοί και έγκριτοι υποστηρίζουν ότι ο ΙΕ’ Κανόνας δεν είναι σε καμμία περίπτωση υποχρεωτικός ΄΄ ……..
Μας ΄΄ υποχρεώσατε΄΄ κύριε Κατραμάδο ! Μόνο που ο μακαριστός πατήρ δεν διακατείχετο από πνεύμα πονηρίας ,αλλά ομολογίας και προσφοράς στην θεολογία Ο θεολογικός λόγος πρέπει να είναι ξεκάθαρος και όχι να πετάς στον αέρα υπαινιγμούς Η ερμηνεία που έκανε ο π. Επιφάνιος στον 15ο Κανόνα είναι πλήρης ισορροπίας και ποιμαντικής σοφίας και με κανέναν τρόπο δεν υποβίβασε τον Κανόνα σε έναν Κανόνα ορντέβρ ! Τέτοιοι Κανόνες δεν υπάρχουν και κατά τούτο έχουν δίκιο οι αγιορείτες Πατέρες Ούτε ο Μέγας Φώτιος ήταν βλάξ να συγκαλέσει Σύνοδο για να πεί σαχλαμάρες ,ούτε ο άγιος Νικόδημος που κωδικοποίησε τους Ιερούς Κανόνες θα του ξέφευγαν τέτοιες ΄΄κοτσάνες ΄΄ ,ούτε η πρακτική της εκκλησίας που εφήρμοσε τον Κανόνα αστόχησε , αντίθετα επεκύρωσε τον Κανόνα είτε προέρχεται από οικουμενική είτε από τοπική σύνοδο , ούτε ο π. Επιφάνιος με την τόσο επι της λογικής δομημένη σκέψη είχε σκοπό απλώς να μας τέρψει με διάφορα ορντέβρ Το μόνο ότι με την ευθύτητα από την οποία διακατείχετο , δεν προέβλεψε όλους αυτούς τους εξυπνακισμούς από τέτοια ξεφτέρια Αν κανείς δεν αισθάνεται την ανάγκη της διαμαρτυρίας σε όλο αυτό που συντελείται , κανείς δεν θέλει να παραβιασει την συνείδησή του , αλλά ας μην επιχειρούμε να παραχαράξουμε την διδασκαλία της εκκλησίας Επαναλαμβάνουμε την παράκλησή μας ,όπως την εκφράζει και ο κ. Τελεβάντος , ο π. Ιερόθεος ή κάποιος άλλος από τά πνευματικά παιδιά του μακαριστού γέροντος Επιφανίου να καταπιαστεί να διαλύσει την σύγχυση που έχει δημιουργηθεί σχετικά με την ερμηνεία του 15ου Κανόνος της Α/Β Συνόδου
ReplyDelete